11:30:00 AM

PROMOSI SHAKLEE NOVEMBER,BULAN BARU PROMOSI BARU

by , in
Assalammualaikum...

Alhamdullilah masih berkesempatan lagi bulan ni nak merasai promosi Shaklee lagi. Bila dah masuk bulan baru jangan kita lupakan impian kita yang lalu. Jangan ubah impian tetapi ubah strategi kita untuk berjaya.

Bercakap psal promosi bulan ni sangat menarik bagi pengguna tegar Vitamin C Shaklee yang memang terkenal untuk kecantikan kulit.





Ok ni la promosi dari Shaklee bulan ni...rugi kalau tak grab. Share dengan kawam-kawam untuk lebih jimat.

Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya:

NURUL AQIDAH AZAHAR
(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
sms/whatsapp 0174636210
Fanpage : Mummysupplementshop
Email : Aqidgirl_88@yahoo.com

*setiap pembelian anda wajib akan mendapat konsultasi percuma yang berterusan dari saya
2:56:00 PM

MINUM AIR SEJUK KETIKA HAMIL, BOLEH KE?

by , in
Assalammualaikum...

Ibu-ibu mengandung sentiasa akan berhati-hati dengan minuman atau makanan yang diambil setiap hari. Ini kerana risau tentang kesihatan dan tumbesaran anak di dalam kandungan.



Ye semestinya ibu-ibu mengandung ni perlu makan makanan yang seimbang yang akan membantu memberikan nutrisi untuk si ibu dan anak dalam kandungan. Ada persoalan boleh ke ibu mengandung minum air sejuk?



Memang boleh. Ada 7 sebab ibu mengandung boleh minum air sejuk.

1) Sebenarnya minum air sejuk boleh bagi ibu mengandung, dalam pantang dan juga bayi. Selsema dan asma berkaitan dengan jangkitan virus akibat antibodi yang lemah. Air sejuk tidak melemahkan antibodi malah menguatkannya.

2) Mereka yang tidak biasa minum air sejuk dan tinggi kandungan urik asid dalam darah, apabila julung-julung kali mengambilnya akan menyebabkan toksik terbongkar keluar. Toksik yang terdapat di buah pinggang akan menyebabkan urat seperti membengkak di kaki. Toksik terdapat di dasar paru-paru akan menyebab batuk.

3) Mereka yang seperti ini boleh mengenalpasti tanda pembongkaran dengan melihat sama ada terasa pening kepala sejurus selepas minum air berais. Jika berlaku, kita boleh mengawal pembongkaran agar ia berlaku tidak ketara atau tidak disedari dengan cara mengurangkan kadar kesejukkan air tersebut.

4) Mulakan dengan hanya meminum air yang biasa dahulu (bukan panas), lama kelamaan tingkatkan dengan meminum air peti sejuk. Kemudian amalkan minuman berais.

5) Kadang kala, kesan air ais yang diminum itu bukan disebabkan oleh sejuk, tetapi disebabkan oleh bahan yang dibancuh. Air sirap mengandungi pewarna yang akan melemahkan buah pinggang. Air kopi berasid akan menyebabkan penat dan lelah. Air berkoko (milo) mempunyai tanin dan kafen yang akan melemahkan tyroid yang akan menyebabkan batuk.

6) Sebenarnya ramai yang telah mencuba minum air sejuk ketika dalam pantang kerana air panas akan memudaratkan kesihatan. Didapati tidak berlaku sebarang kesan pembongkaran, malah ia baik untuk kesihatan.

7) Minum air yang sejuk ialah aplikasi konsep Teori Tekanan Kesimpulannya ialah ibu mengandung digalakkan minum air sejuk.


petikan: Group ibu-ibu mengandung

SEMOGA MEMBERI MANFAAT
2:36:00 PM

''Mini Giveaway YanieYusuf.com''

by , in
2:11:00 PM

TEMPAHAN BUSY BOOK

by , in
Assalammualaikum...

Rasanya 2 minggu lepas Ida ada publish kan entry tentang busy book yang Ida buat sendiri untuk anak-anak. Ambil masa 2 minggu untuk disikapkan alhamdullilah anak-anak pun suka.


Tapi paling tak sangka bila ada pula orang mesej Ida dalam FB mintak buatkan sebuah busy book kat die. Walaupun Ida kata bukan nak buat jual tapi die nak juga, die tak kisah Ida mintak berapa.Kebetulan kakak sepupu pun mintak buatkan.


Alhamdullilah rezeki yang tak disangka.Dah setelah hampir 2 minggu juga nak siapkan  2buah busy book ni. Dah siap pun semalam, setelah disusun dengan kemas dan teratur.




Ni la hasil nya...dalam tu ada lebih kurang 10 aktiviti. Percubaan tempahan first customer.hehhehe. Mudahan tuan punya badan suka la nanti..
12:15:00 PM

10 PERKARA SUNAT HARI JUMAAT

by , in
Assalammualaikum...

Hanya perkongsian di pagi Jumaat ni. Kat Kemaman cuaca sejuk sebab hujan dari semalam lagi. Rasa dalam pukul12 kot hujan pun mula turun.Ramai dah mula berkemas takut banjir. Dengar kata dekat Raub Pahang dah banjir. betul ke?


Mungkin ramai dah tahu, tapi Ida still nak kongsikan juga sebagai peringatan dan ilmu pengetahuan sahaja. Ini ada 10 perkara sunat di Hari Jumaat.

10 PERKARA SUNAT HARI JUMAAT

1. Mandi sunat Jumaat dan memakai pakaian yang bersih dan cantik serta bau-bauan.

2. Sunat memakai pakaian yang berwarna putih.

3. Keluar ke masjid dengan niat untuk menunaikan sembahyang Jumaat pada seawal waktunya secara berjalan kaki dengan penuh tenang dan sopan disamping membanyakkan membaca zikir, berselawat dan bertahmid kepada Allah.

4. Sunat mengelokkan rupa parasnya dan membersihkan anggota tubuh badan sebelum keluar bersembahyang seperti memotong kuku, misai, mencabut bulu ketiak, mencukur bulu air-ari, menggosok gigi dan sebagainya.

5. Sunat membanyakkan membaca surah Al Kahfi pada malam Jumaat dan di waktu siangnya.

6. Sunat memperbanyakkan membaca doa dan memohon keampunan dari Allah pada malam dan waktu siangnya.

7. Memperbanyakkan membaca selawat ke atas Nabi s.a.w. pada malam hari dan di waktu siangnya.

8. Melakukan sembahyang sunat 4 rakaat sebelum Jumaat dan 4 lagi selepasnya.

9. Sunat membaca surah al Fatihah, al Ikhlas, al Falaq dan an Nas setiap satunya sebanyak 7x selepas memberi salam sembahyang Jumaat.

Sabda Rasulullah s.a.w. 

"Sesiapa membaca surah Fatihah, al Ikhlas, al Falaq dan an Nas sebanyak 7 kali sebelum ia mengubah cara duduknya setelah imam selesai memberi salam pada hari Jumaat, nescaya akan diampuni dosa-dosanya yang telah dilakukan dan yang akan datang serta diberi ganjaran pahala sebanyak bilangan orang yang beriman kepada Allah dan RasulNya."
10. Disunatkan bagi orang yang mengantuk ketika mendengar khutbah pada hari Jumaat supaya berpindah tempat duduknya.

Berdasarkan riwayat dari Ibnu Umar katanya, 

"Aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda, "Apabila salah seorang daripada kamu mengantuk pada hari Jumaat di dalam majlisnya maka hendaklah ia berpindah ke tempat duduk lain."

SALAM JUMAAT SEMUA PEMBACA

SEMOGA MEMBERI MANFAAT!
2:43:00 PM

Giveaway Poskad Vintage by Jindrisska

by , in
2:07:00 PM

5 TIPS KEKAL BERTENAGA WALAUPUN PENAT SEHARIAN BERKERJA

by , in
Assalammualaikum...

Seharian penat bekerja dengan kertas kerja yang bertimbum. Dah selesai satu kerja ada pula kerja yanh lain sampaikan kadang kala makan pun tak sempat.


Bila habis waktu kerja,bergegas pula ke tempat taska untuk ambil anak-anak. Sampai rumah, belum sempat nak duduk kena masak dah selesai nak melayan anak-anak pula. Memang rasa penat sangat. Ini ada 5 tips kekal bertenaga bagi mereka yang seharian penat bekerja.

5 TIPS KEKAL BERTENAGA

1. Minum air teh hijau


Minuman berkhasiat yang diamalkan masyarakat cina mampu memberikan kesegaran pada tubuh badan dan minda kerana ia diperkaya dengan antioksida. Ia juga dapat mengurangkan kadar gula di dalam darah.

2. Senaman ringkas


Bila sampai je di rumah cuba amalkan dengan melakukan aktiviti senaman ringkas. Tak kisah la apa-apa pun contoh mengemas. Ini kerana otak yang sudah penat bekerja di pejabat yang berhawa dingin boleh menyebabkan otak berfungsi dengan tidak baik. Senaman dapat menyalurkan oksigen kepada otak dan sekaligus badan akan cergas seperti sedia kala apabila badan sudah mengeluarkan peluh tatkala melakukan aktiviti di rumah.

3. Mandi air panas


Kalau di rumah korang takde sistem pemanas air mansian gunakan kaedah manual je dengan masa air panas dulu kemudian campur dengan air mandian biasa biar rasa cukup suam pada kulit. Ia membantu dalam melegakan kaki yang penat dan sekaligus melancarkan peredaran darah dalam badan.

4. Minum air limau




Cuba amalkan meminum air bersama perahan limau sebelum masuk tidur.Gunakan lemon sebagai alternatif lain. Ia dapat membantu menangani penat badan agar keesokan harinya bila korang bangun  akan berasa lebih segar dan cergas.

5. Urut


Lakukan urutan seluruh badan sekali sebulan sebolehnya. Jangan terlalu kerap melakukannya kerana ia boleh mendatangkan kesan negatif pada badan.Ia dapat menyegarkan kembali badan dan melancarkan peredaran darah.

Nak order? sila klik


Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya:

(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
sms/whatsapp 0174636210
Email : chintashoope@gmail.com
No Id: 1074293

*setiap pembelian anda wajib akan mendapat konsultasi percuma yang berterusan dari saya
3:14:00 PM

5 KESAN AKIBAT TEKANAN KERJA, STRESSNYA!

by , in
Assalammualaikum...

Zaman sekarang ni semuanya memerlukan wang. Nak diikutkan wang bukan la penting tapi perlukan wang untuk segala-galanya. Nak pergi toilet yang ala-ala nak runtuh pun kena bayar jugak tau.




Bila ada masalah macam ni semestinya menjadi tekanan untuk mencari kerja yang berpendapatan tinggi. Atau pun nak cuba naik pangkat. Bila semua ni berlaku, kesihatan bukan lagi jadi keutamaan dan lebih teruk kita akan mengalami stress yang kronik dan menganggu kesihatan mental dan fizikal. Ini ada 5 kesan akibat tekanan kerja


5 KESAN AKIBAT TEKANAN KERJA

1. Nutrisi badan tidak seimbang



Kerja terlalu banyak, mula la amik kerja lebih masa setiap hari ini akan menyebabkan badan kita akan menjadi terlalu penat. Kita akan mula bergantung unutk minum kopi agar kekal berrtenaga. Malah pemakanan kita juga akan jadi tak seimbang. Bermungkinan seharian hanya makan roti je sebagai alas perut. 


2. Kurang tidur 




Orang dewasa memerlukan tidur yang mencukupi antara 7 hingga 8 jam sehari bagi memberi tenaga pada keesokan harinya. Kurang tidur menyebabkan otak jadi lembap dalam memberi tindakbalas dan berfikir. Ini akan menganggu prestasi kerja kita.

3. Tidak gembira




Kita terlalu asyik dengan kertas kerja, perbincangan berjam-jam lamanya ini membuatkan kita takde masa untuk diri sendiri. Apatah lagi dengan orang sekeliling. Hubungan antara keluarga juga akan pudar dan menyebabkan hati tidak gembiran. Ini akan membuatkan kita mudah rasa nak angin, nak marah dan berasa tidak bersyukur dengan nikmat hidup.

4. Penambah tenaga




Tidak fokus, mengantuk dan letih mendorong korang untuk menikmati minuman tenaga agar segar kembali. Minuman tenaga mengandungi bahan tambahan dan vitamin yang jika diambil secara berlebihan boleh menyebabkan toksik pada hati, gangguan sistem saraf, tekanan darah rendah serta penyakit mental.

5. Penyakit




Menurut World Health Organizatiion (WHO), 35 peratus daripada kes stres kerja mengakibatkan penyakit mental kronik. Mereka juga mengalami kemurungan yang berpanjangan akibat panik dan kerisauan sepanjang masa. Selain itu, bagi mereka yang bekerja melebihi 10 jam setiap hari mempunyai 60 peratus peluang lebih tinggi untuk menghidap penyakit jantung.




Nak order? sila klik


Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya:

NURUL AQIDAH AZAHAR
(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
sms/whatsapp 0174636210
Fanpage : Mummysupplementshop
Email : Aqidgirl_88@yahoo.com

*setiap pembelian anda wajib akan mendapat konsultasi percuma yang berterusan dari saya.

3:12:00 PM

Mini Giveaway by Myra & Ina

by , in
Hai assalamualaikum, 


klik banner

Syarat Penyertaan

1. Follow blog  Ina.
2. Wajib follow Instagram (jika ada) @flowery.dot
3. Like fanpage 

Senarai Hadiah

Sweatshirt 2x di Flowery.dot


 Shawl Hanis Zalikha 2x

Crispy choco jar 2x

Necklace 2x di flowery.dot
Pemilihan Pemenang

Blog;
Top Refferal & Random
Instagram; 
1. Like paling banyak
2. Tag paling banyak
3. Random

* Jika peserta melebihi 100 orang, hadiah akan ditambah

2:47:00 PM

6 TIPS DIET YANG BETUL BAGI BAKAL PENGANTIN

by , in
Assalammualaikum..

Bila semakin hari semakin dekat hari yang dinantikan. Hari yang akan diijabkabulkan para bakal pengantin baru mesti agak resah, gelisah bila berat badan tak nak turun. Makin bertambah ada la.




You don’t alter Vera to fit you, you alter yourself to fit Vera.” 

Itu antara kata-kata Kate Hudson dan Anne Hathaway di dalam filem Bride Wars yang ditayangkan pada tahun 2009. Para pengantin mesti akan turunkan berat badan paling tidakpun akan kekalkan berat badan yang sekarang. Tapi yang apaling penting biarla kurus secara sihat bukan sakit. Biar nampak badan tu fit je. Ini ada 6 tips diet yang betul bagi bakal pengantin.


6 TIPS DIET YANG BETUL BAGI BAKAL PENGANTIN


1. Ketahui Target



Bila dah ada target so senang korang akan mula rancang cara diet korang. Contohnya kalau korang nak turunkan 5kg seurang-kurangkan korang perlukan masa dalam 5-10mingu untuk menjayakannya. Sasaran jangka pendek ini relevan bagi yang ingin menghilangkan lemak dan tiada kaitan dengan otot dan tisu tubuh. Menurut jurulatih selebriti Hollywood, Cynthia Conde kadar susut berat badan yang ideal ialah tiga kilogram sebulan. Penurunan berat badan boleh dilakukan dengan mengurangkan pengambilan kalori dan bersenam.
2. Jangan Stress



Bila kita menguruskan peersiapan perkahwinan memang agak stress. Nak rancang bajet dut tak cukup plak. Emosi yang stabil merupakan salah satu punca diet tak berjaya. Dan kebanyakkannya akan mula makan dengan banyak sebagai ubatnya. Jadi selesaikan persiapan perkahwinan dengan lebih cepat dan awal baru la mulakan diet yang betul.

3. Pil Bukan Penyelesaian




Jangan jadikan pil kurus sebagai jalan singkat. Kebiasaannya pil kurus akan memberi kesan kepada sistem nervous. Kena berhati-hati memilih pil kurus sebarangan sebab ada kandungan kafein di dalam pil kurus pula menyebabkan korang berasa moody dan ‘edgy’ dan menyebabkan koang stress. Jika masa semakin singkat Cynthia Conde mencadangkan agar mengurangkan pengambilan kalori, tingkatkan pengambilan protein dan elak makanan berlemak. Conde mencadangkan korang mengamalkan diet begini dalam jangka masa dua minggu sebelum majlis perkahwinan berlangsung.

4. Jangan Sekat Makanan




Tidak makan bukanlah cara terbaik untuk diet, sebaliknya korang perlu mengurangkan kuantiti makanan bagi setiap sesi. Selain itu, pakar nutrisi turut mencadangkan anda mengambil makanan dalam kuantiti yang sedikit namun kerap. 


Jika korang mula skip walaupun satu hidangan tubuh akan menukarkan makanan kepada lemak sebagai sumber tenaga. Manakala jika korang mengurangkan kuantiti, makanan yang diambil akan dibakar secara berkesan dan lemak akan menjadi sumber utama tenaga. Lebih pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran kerana ia mengandungi vitamin dan khasiat yang baik untuk kulit. Ini akan mencantikkan lagi kulit korang.
5. Bersenam



Lakukan senaman ringan sekerap yang mungkin. Sebagai bakal pengantin ramai yang suka melakukan senaman yang berat untuk turunkan berat badan dengan cepat. Ini akan memudaratkan diri sendiri je. Senaman ringkas seperti berjalan sejauh tiga batu, atau berjoging sudah memadai. Lakukan dengan kerap supaya bentuk tubuh idaman di hari bahagia menjadi kenyataan.

6. Berpuasa




Berpuasa antara amalan yang disunatkan dalam Islam. Semua sedia maklum berpuasa itu banyak hikmah dan kebaikannya. Oleh itu, apa kata korang mula berpuasa sebagai salah satu proses menurukan berat badan. Tapi berhati-hati dengan menu berbuka korang. Jangan berlebih-lebihan dan pilih la makanan yang berkhasiat dan seimbang. Tiada istilah reward diri setelah letih dan berlapar sepanjang hari.





Nak order? sila klik



Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya:

NURUL AQIDAH AZAHAR
(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
sms/whatsapp 0174636210
Fanpage : Mummysupplementshop
Email : Aqidgirl_88@yahoo.com

*setiap pembelian anda wajib akan mendapat konsultasi percuma yang berterusan dari saya.
2:15:00 PM

5 KHASIAT AIR KELAPA MUDA UNTUK IBU MENGANDUNG

by , in
Assalammualaikum...

Air kelapa muda memang sedap kalau minum waktu petang di tepi pantai plak tu. Segar je rasa badan. Air kelapa muda ni juga ada yang minum untuk masalah demam campak untuk buang panas dalam badan.


Selain itu air kelapa muda ni bagus untuk ibu mengandung terutamanya bila hampir waktu bersalin. Pada awal kehamilan tak digalakkan minum sebab ada kata agak berbisa. Zat yang terkandung di dalamnya banyak berikan khasiat untuk anak dalam kandungan. Ini ada 5 khasiat air kelapa muda untuk ibu mengandung.

5 KHASIAT AIR KELAPA MUDA UNTUK IBU MENGANDUNG

1. Kandungan Elektrolit


Air kelapa muda ni kaya dengan kalsium, kalium, elektrolit, klorida, magnesium, riboflavin, dan juga sodium. Ia dikenali sebagai isotonik semulajadi kerana kandungan mineralnya dama dengan kandungan dalam tubuh Ia sangat bagus untuk memberikan tenaga dan tingkatkan stamina ibu mengandung. Malah ia boleh mengelakkan dehidarasi, kurangkan sakit kontraksi, kaki cramp,sakit kepala pada ibu mengandung.

2. Memiliki Diuretik


Air kelapa juga berfungsi sebagai diuretik yang steril, air kelapa muda terbukti memperlancar proses pembuangan air kencing dan membantu membersihkan saluran kencing. Hal ini tentu saja dapat mengeluarkan zat racun atau racun yang dihasilkan tubuh dan mencegah infeksi pada saluran kencing yang selalu terjadi pada ibu hamil dan menyebabkan kencing tak lawas.
3. Sebagia Anti Penyakit


Air kelapa muda mengandungi asam laurat, sejenis asam yang dapat membantu melawan berbagai penyakit. Asam laurat yang cukup banyak dalam air kelapa sama dengan yang ditemukan dalam susu ibu dan memiliki kesamaan karakteristik sebagai antijamur, antibakteri dan antivirus, malah memberikan kesihatan ibu dan bayi dari virus berbahaya seperti herpes dan HIV, protozoa giardia lamblia serta bakteria dan klamidia heliokobater.

4. Membantu Pencernaan Selama Kehamilan


Air kelapa juga terbukti meningkatkan fungsi pencernaan orang dewasa mahupun anak-anak. Selama kehamilan, plasenta akan menghasilkan jenis hormon yang disebut progesteron, yang akan melambatkan atau berikan masalah pada sistem pencernaan. Tapi air kelapa ni dapat membantu untuk mengatasinya.

5. Dapat Meningkatkan HDL


Air kelapa muda tidak mengandung sedikit lemak dan kolesterol malah para kajian telah membuktikan bahawa air kelapa dapat meningkatkan kolesterol baik (HDL) dalam tubuh.

SEMOGA MEMBERI MANFAAT!

Followers