3:36:00 PM

5 CARA MUDAH MEMBANTU KEMPISKAN PERUT DALAM MASA 15 HARI SAHAJA

by , in
Assalammualaikum...

Perempuan atau lelaki semua orang ada yang mengalami masalah perut buncit kan. Rasa malu kadang kala ditegur rakan-rakan sepejabat atau serumah selepas lihat perut korang.


Kalau nak pakai baju semuanya nak bersaiz besar untuk tutup perut yang membuncit tu. Baju-baju lama dah tak boleh pakai sebab dah menampakkan perut korang berlapis-lapis tu. Ini ada 5 cara mudah yang membantu kempiskan perut korang kembali seperti dulu.


5 CARA MUDAH MEMBANTU KEMPISKAN PERUT

1. Tembikai



Ini salah satu buah yang Ida suka makan terutamanya pada musim panas macam sekarang ni. Buah kaya air ini sebenarnya akan membuatkan korang rasa lebih kerap nak buang air kecil. Sekaligus ia akan membantu mengeluarkan garam di dalam badan yang menyebabkan perut korang jadi kembung.

2. Pisang



Pisang yang kaya kalium/potasium boleh mencegah terbentuk gas di dalam perut atau membantu mengeluarkan angin. Pisang juga salah satu cara korang nak kawal makan dari makan berlebihan. Ini salah satu cara untuk membantu korang kurangkan berat badan. .

3. Avokado




Avokado ini sebenarnya kaya denga enzim lipase yang bagus untuk pencernaan. Di mana ia akan membantu memecah lemak dan membantu memindahkan makanan dari perut ke usus sehingga mencegah angin di dalam perut.

4. Nenas




Buah nenas kaya enzim bromelain yang dapat membantu mencegah terbentuknya angin ketika proses pencernaan sehingga membuat perut kempis. Buah nenas juga mampu membersihkan usus dari lemak yang berkumpul dan sisa lain di dalam pencernaan kerana jenis berserat. Malah nenas juga kaya kalium yang membantu membuang air yang ada di dalam perut.

5. Betik




Bila sistem percernaan korang baik makan perut juga tak mudah rasa kembung dan buncit. Amalkan memakan buah betik bagus untuk sistem percernaan korang.Buah betik muda lebih banyak enzim sehingga mampu membersihkan sistem pencernaan. 

rujukan:Pama

Nasihat Ida pelbagaikan pemakanan buah-buahan setiap hari untuk sistem percernaan yang lebih baik so dah takde lagi perut buncit. Perut dah kembali slim macam dulu..yeay...



SEMOGA MEMBERI MANFAAT!
10:20:00 AM

SELAMAT HARI KEMERDEKAAN

by , in
Assalammualaikum..

Hari ini 31 Ogos 2015 semua rakyat Malaysia menyambut Hari Kemerdekaan ke -58.

Wah macam-macam aktiviti Ida tengok ibu-ibu post gambar. Meriah...Ida ni sambut merdeka zaman sekolah je..dah kahwin takde pa la sekadar tengok dalam tv je..


  

Ida duduk rumah je dengan anak-anak.En suami takda keje...Ida layan anak-anak jelah. Si Asyraf mintak makan bihun sup plak..layan kan jelah..sup ayam biasa je pun.

Anyway...SELAMAT HARI KEMERDEKAAN SEMUA...
4:07:00 PM

7 TANDA KEKURANGAN KALSIUM,KHAS BAGI YANG TAK SUKA MINUM SUSU

by , in
Assalammualaikum..

Selain dari vitamin-vitamin yang lain seperti vitamin D, kalsium juga sangat penting dalam badan manusia untuk kesihatan tulang dan gigi. Malah juga untuk kesihatan jantung dan otot badan manusia dengan lebih baik.





Ramai yang terlalu mengabaikan pengambilan kalsium dalam diet harian. Ada yang fikir itu bukan perkara yang penting tapi sebenarnya semakin berusia seseorang semakin banyak kalsium yang diperlukan.


Ini keperluan kalsium yang diperlukan oleh kita setiap hari. Semakin berusia semakin banyak kalsium diperlukan. Sebab itu la mak ayah kita selalu akan menggadu sakit-sakit badan,lenguh kaki dan sebagainya. Ini ada 7 tanda kekurangan kalsium yang mesti korang tahu.

7 TANDA KEKURANGAN KALSIUM

1. Kerap kejang kaki,cramps



Ini merupakan salah satu tanda kekurangan kalsium yang ketara. Kalsium ni juga penting untuk otot di mana ia akan membantu mengurangkan sakit otot dan menyekat reseptor sakit di otak dan sistem saraf.

2. Migraine yang teruk


Ni juga salah satu tanda kalau korang alami masalah migraine yang teruk. Satu kajian 2012 yang diterbitkan dalam Journal of Neural Transmission menunjukkan bahawa semua pesakit migrain patut diperlukan keperluan kalsium atau magnesium yang mencukupi juga untuk merawat masalah sengugut.

3. Kadar denyutan jantung yang abnormal


Kadar denyutan jantung yang tidak teratur dan tak normal adalah salah satu tanda kekurangan kalsium. Mineral ini penting untuk fungsi hati dan jantung dengan lebih baik. Di mana ia memastikan peredaran darah yang betul di dalam badan. 

4. Stress yang melampau


Kalau korang tiba-tiba rasa murung, lesu badan, cepat marah tanpa sebab ia disebabkan kurang nutrisi di dalam badan. Malah ia boleh menyebabkan korang kurang tidur atau mendapat tidur yang lebih lena.

Satu kajian 2006 yang diterbitkan dalam jurnal perubatan Hipotesis melaporkan bahawa kekurangan magnesium boleh menyebabkan kemurungan, gangguan tingkah laku dan cepat marah. 

5. Hilang selera makan



Kekurangan kalsium dalam badan boleh menyebabkan hilang selera makan. Di mana ia sepatutnya membantu untuk tubuh mencerna, menyerap dan menggunakan protein, lemak dan karbohidrat.

Tanpa penyerapan yang betul mineral, sistem dalaman anda tidak berfungsi dengan betul, yang membawa kepada hilang selera makan, loya dan muntah-muntah.

6. Tekanan darah tinggi


Satu kajian 1999 yang disiarkan dalam jurnal Hypertension menyatakan bahawa kekurangan magnesium mendorong ketinggian tekanan darah.

7. Kelesuan


Bila badan kekurangan mineral yang diperlukan untuk aktiviti harian ni akan menyebabkan korang cepat rasa leih dan lesu sepanjang hari. Magnesium dan kalsium memainkan peranan penting untuk tukarkan glukosa kepasa tenaga yang akan meningkatkan metabolisma badan untuk melawan keletihan yang melampau.Selain itu, kalium, fosforus, tembaga, vitamin C dan zink, yang membantu memberi tenaga kepada badan.


Kandungan dalam Ostematrix Shaklee kaya dengan kalsium,magnesium,copper,vitamin D dan zink yang cukup untuk keperluan kalsium korang yang tak suka minum susu. Terutamanya nagi ibu hamil yang alah nak minum susu, ini la jawapannya sebagai altenatif korang nak gantikan susu.

Nak order? sila klik


Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya:

NURUL AQIDAH AZAHAR
(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
sms/whatsapp 0174636210
Fanpage : Mummysupplementshop
Email : Aqidgirl_88@yahoo.com

*setiap pembelian anda wajib akan mendapat konsultasi percuma yang berterusan dari saya.
2:20:00 PM

RESEPI ROTI CANAI HOMEMADE YANG MUDAH

by , in
Assalammualaikum...

Beberapa hari yang lepas kakak sepupu suami ada buat roti canai sendiri. Saja la Ida pun nak cuba buat memandangkan si Asyraf pun memang suka makan roti canai. So mula la operasi menguli tepung seberat 1kg ni...huhu.

Ida mula buat petang tapi sebaiknya kalau korang rajin buat malam dalam pukul10 malan bangun esok pagi pukul 6 pagi korang uli la tepung. Ida perap sekejap je. Ini Ida kongsikan resepi roti canai homemade yang mudah.

RESEPI ROTI CANAI HOMEMADE YANG MUDAH

Bahan-bahan:

- tepun gandum 1kg
- susu pekat 2 sudu besar
- garam 1 sudu kecil
- telur 1biji
- 2 cawan air


Cara-caranya:

1. Gaulkan bahan-bahan kat atas. Uli la sampai doh tak melekit dan sebati dengan baik. Kalau doh masih keras korang tambah skit air.
2. Lagi bagus kalau uli lagi lama jadi doh akan jadi lagi lembut (tangan Ida dah lenguh so uli tak lama mana la)
3. Dah siap uli, pecahkan bulat-bulat kecil dengan menggunakan minyak. Sekurangnya-kurangnya dapat dalam 20doh kecil.( Ida tak dapat sampai 20 sebab buat terlalu besar)
4. Perap selama 2jam (paling minimum nak lagi bagus perap semalam)
5. Canai doh korang dengan minyak. Tebar la kalau pandai tebar. Pastu masak atas pan kuali.
6. Yang selebihnya buat separa masak dan simpan dalam peti ais. Dah jadi frozen, nanti boleh la makan pula.
7. Dah siap. Sedap makan macam tu je dengan kari atau sambal.

siap roti canai frozen



SELAMAT MENCUBA!
10:10:00 AM

Giveaway Merdeka 2015 Mialiana.com

by , in


Sempena bulan Ogos, bulan kemerdekaan ini, Mia nak buat Giveaway Merdeka 2015 yang simple. Hadiahnya berupa 18 Fridge Magnet Ringgit Malaysia. Ole-ole dari Kelantan.


Tanggal 31 Ogos 1957. Merdeka!! Merdeka!!

Jom join giveaway ini... syarat-syaratnya :
  1. Follow blog Mialiana.com, Add To Circle Google+ Mia Liana dan Like Fanpage Mialiana.com
  2. Buat entri bertajuk Giveaway Merdeka 2015 Mialiana.com
  3. Copy coding yang telah disediakan dan paste kan ke dalam ruangan HTML dan Publish entri.
  4. Tinggalkan URL entri anda ke dalam ruangan komen INI
  5. Giveaway akan tamat pada 11.59 malam 31 Ogos 2015.
Pemenang akan dipilih melalui random.org dan keputusan akan diumumkan pada 3 September 2015.

nak join giveaway ini, sila klik pada banner..

1:45:00 PM

7 TIPS ELAK BERAT BADAN NAIK SELEPAS KAHWIN,BAHAGIANYA KO

by , in
Assalammualaikum...

Terasa lega sangat hati bila semuanya selesai dengan baik. Kawan-kawan, sanak sedara tak putus-putus ucapkan selamat pengantin baru. Selepas berkahwin semestinya ada perubahan pada diri korang yang mungkin korang akan nampak atau tidak.


Tapi ada satu perubahan yang korang akan nampak selepas berkahwin, berat badan naik! Bukan cakap pada orang lain la suami Ida pun sama. Kawan sekolah Ida dulu kurus je macam Ida, selepas kahwin amboi tembamnya pipi. Katanya "orang bahagia". Kalau lelaki selalunya bahagian perut la.hehe. Ini ada 7 tips elak berat badan naik selepas kahwin.


7 TIPS ELAK BERAT BADAN NAIK SELEPAS KAHWIN

1. Kurangkan nasi


Nasi adalah salah satu makanan yang mempengaruhi naik berat badan terutama kalau korang memang jenis malas nak bersenam. Ada orang cakap elakkan makan nasi tapi tips dari Ida. Kurangkan nasi bukannya tak makan langsung. Banyakkan lauk dan sayuran dalam pinggan korang. 

2. Tukar menu


Tukarkan beras putih yang korang makan sekarang dengan beras merah, Basmati pun boleh. Kentang rebus dan roti gandum pun bagus untuk kawal berat badan korang dengan baik.

3. Utamakan menu omega


Banyakkan makanan yang kaya dengan omega 3 seperti salmon, tuna, kacang, minyak zaitun, dan banyak lagi. Makanan-makanan ini akan membantu menurunkan berat badan dan juga kesihatan tubuh badan pun terjamin.

4. Ketepikan makanan ringan


Kalau korang jenis suka makan cekedis-cekedis ini, sila elakkan semua ni.Ini bukan sahaja boleh naikkan paras gula korang malah boleh menurunkan kadar metabolisma korang. Lemak jahat ni boleh menaikkan berat badan korang.

5. Kurangkan kopi


Minum terlalu banyak kopi boleh membuat penyerapan nutrisi terganggu. Bagaikan apa pun korang makan walaupun makanan berkhasiat tapi nutrisi yang masuk dalam badan kosong.

6. Makan pagi


Ida selalu nasihatkan sesiapa yang ambil konsulatasi diet dengan Ida supaya jangan abaikan sarapan setiap hari. Makan walaupun 1 bungkus roti gardnier RM0.80 tu.Pilihlah makanan yang kaya nutrisi seperti telur, jus buah, oatmeal, susu.

7.Menu tambah darah 


Makanan yang kaya dengan zat besi seperti bayam dan daging merah sangat bagus.Ini akan membantu serapan nutrisi terutama sedang period. Sebab masa ni kita kehilangan banyak darah seperti ibu selepas melahirkan anak.


Nak order? sila klik


Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya:

NURUL AQIDAH AZAHAR
(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
sms/whatsapp 0174636210
Fanpage : Mummysupplementshop
Email : Aqidgirl_88@yahoo.com

*setiap pembelian anda wajib akan mendapat konsultasi percuma yang berterusan dari saya.
1:51:00 PM

5 TIPS BERJIMAT SEMASA BELI BARANGAN BAYI,EXCITEDNYA!

by , in
Assalammualaikum...

Nak menyambut kelahiran cahaya mata memang mengujakan. Memang rasa membuak-buak hati tu nak tengok si ahli syurga ni.Paling seronok masa nak beli barangan keperluan bayi la. Dah siap satu list panjang nak pergi ajak encik suami shopping hujung minggu nanti.



Walaubagaimana pun si ibu jangan la sampai terlalu memboros nak beli. Memang la kita akan rasa geram tengok baju baby yang comel dan cantik. Tapi nak beli pun biarla secara sederhana. Sebabnya bayi ni cepat membesar, nanti tak sampai sebulan pakai, takpun dah habis pantang baju comel yang kecik-kecik tu dah tak boleh pakai. Dah kena beli baju baru pula. Ini ada 5 tips berjimat semasa beli barangan bayi.

5 TIPS BERJIMAT SEMASA MEMBELI BARANGAN BAYI

1. Beli barangan asas


Barangan asas ni barang yang sangat diperlukan semasa dalam hospital nanti. Taknyah baju comel-comel ala prince dan princess pun tak pe. Selalunya orang bawa baju warna putih je, kalau dah tahu jantina warna biru dan pink. Cukup la sekadar beli 2 pasang baju lengan panjang, 2 pasang baju lengan pendek, 1 set stokin tangan dan kaki (extra pun takpe stokin kaki), kain lampin dan pampes newborn. 

2. Beli semasa sale


Perempuan kan memang suka bab sale ni kan. Rasa nak beli baju comel-comel skit beli masa ada sale, kan memang selalu Anakku,Poney akan buat sale. Kalau suka beli online, mesti la selalu diorang pun akan buat sale. Masa ni lagi jimat.

3. Pinjam sahaja


Kadang-kala kalau adik beradik atau sedara yang memang dah ada anak. Diorang akan bagi pinjam atau bagi terus je baju bayi dah tak pakai. Yang bagi terus tu mungkin sebab dia dah taknak anak lagi. Dah cukup katanya atau pun memang dia tu jenis yang suka beli baju baru setiap kali mengandungkan anak. Orang banyak duit.hehehe...gurau je..

4. Kawal diri


Ini memang tak boleh nak elakkan bagi yang memang kaki shopping. Kalau boleh setiap minggu atau setiap bulan. Mesti ada je 2-3 helai baju baby yang nak dibelinya. Kalau boleh kawal la diri tu sendiri. Jangan terlalu ikutkan nafsu. Selalunya orang yang datang melawat,kawan-kawan mesti akan belikan hadiah pakaian bayi nanti. Kalau terbeli sama macam mana, rugi pula kan.

5. Minta mak ayah sponsor


Kalau korang la satu-satunya anak mak ayah atau memang anak kesayangan cuba mintak mak ayah sponsor beli barangan bayi.Lagi jimat kan. Tapi ada je memang ada mak ayah yang sponsor beli barang bayi kalau memang berkemampuan. Kalau mak ayah pun kais pagi makan pagi, masih ada tanggunggan adik-adik yang lain jangan nak minta sponsor plak k...

Ok tu je Ida nak kongsikan.

SEMOGA MEMBERI MANFAAT!
3:17:00 PM

"Giveaway sempoi by mrsfara"

by , in
2:32:00 PM

6 KHASIAT TIMUN UNTUK KESIHATAN,WAH BETUL KE?

by , in
Assalammualaikum..

Sapa yang tak pernah makan timun kan? Sedap walaupun makan mentah macam tu je. Masakan apa yang selalu korang guna kan timun dalam lauk korang?


Yes..nasi lemak. Selain tu letak dalam asam pedas atau masak cuka pun sedap. Rasa rangup gitu. Sini hanya Ida nak kongsikan 6 khasiat timun yang bagus untuk kesihatan korang yang mesti korang tak sangka.


6 KHASIAT TIMUN UNTUK KESIHATAN

1. Diet Harian 


Entry sebelum ni Ida ada bagi tips yang makan timun membantu untuk turunkan berat badan. Yup memang tepat sekali. Timun bagus untuk menurunkan berat badan kerana kandungan kalorinya rendah tetapi tinggi kandungan air.
Amalan memakan timun juga membantu mengatasi sembelit. 

Kajian mendapati sesetengah sebatian dipanggil sterol kolestrol di dalam timun timun membantu mengurangkan paras kolestrol.

2. Rambut 


Timun membantu menggalakkkan pertumbuhan rambut yang sihat kerana ia mengandungi silikon dan sulfur. Bagi yang ada masalah keguguran rambut boleh mula amalkan makan timun ni dari sekarang.

3. Gusi dan Gigi 


Jus timun juga sangat bagus untuk korang yang ada masalah gigi dan gusi kerana timun merupakan sumber serat yang baik.

4. Mata 


Kalau korang rasa mata letih dan bengkak, tekapkan hirisan timun dekat mata. Timun mempunyai sifat anti-inflamasi dan membantu mengurangkan bengkak tersebut.

5. Sistem Penghadaman 


Jus timun segar membantu mengurangkan masalah ulser keasidan, pedih ulu hati dan gastrik. Kandungan air yang tinggi dan serat makanan dalam timun membantu mengurangkan toksin dari sistem penghadaman.

6. Kulit 


Kandungan air yang tinggi, vitamin A, B, C dan mineral tertentu seperti magnesium, kalium, serta silika menjadikan timun bagus untuk kulit. 

Masker yang dihasilkan daripada timun boleh digunakan untuk mengatasi masalah ketegangan kulit. 

Kulit timun membanti memberi kelegaan pada kulit yang disebabkan oleh sinaran matahari. Asid askorbik dan asid caffeic dalam timun membantu mengurangkan keadaan bengkak di bawah mata.


SEMOGA MEMBERI MANFAAT!

Followers