10 CARA BERPANTANG SENDIRI DI RUMAH SELEPAS BERSALIN

6:31:00 PM

Assalammualaikum...

Selalunya bila berpantang selepas bersalin ni, kebanyakkan ibu-ibu diorang sendiri akan jaga atau mungkin mak mertua. Tapi tak semua yang bertuah sebenarnya, ada je yang dah kematian ibu atau mak mertua pun dah takde atau mungkin memang si ibu itu sendiri lebih mudah dan selesa berpantang sendiri.



Ida sendiri walaupun masih mempunyai ibu dan mak mertua tapi lebih suka amik keputusan untuk berpantang sendiri sebab memang taknak menyusahkan sesiapa. Ini sebenarnya juga mengajar kita untuk lebih matang dan berdikari. Takkan semua nak harapkan orang lain kan walaupun keluarga sendiri.

Nak berpantang sendiri ni sebenarnya kena ada stamina dan semangat yang kuat. Tak boleh rasa ala-ala kadar je sebenarnya. Di sini Ida nak kongsikan beberapa cara berpantang sendiri di rumah selepas bersalin.



10 CARA BERPANTANG SENDIRI DI RUMAH

1. Pastikan korang kena bangun awal pagi,bukannya tengahari ye. Bila mula awal pagi kerja-kerja kita, lebih mudah nak uruskan benda lain. Contohnya mandi awal pagi sebelum anak bangun nak menyusu. Kan mudah, bila kita dah siap bersihkan diri semua, lebih rasa selesa. Nanti anak bangun dah boleh uruskan die pula. Takde la kita terkejar-kejar.

2. Bertungku jangan lupa semasa berpantang ni. Sebelum mandi tu dah boleh panaskan tungku siap-siap kat dapur dengan api perlahan. Jadi kalau kita lepas mandi tu dah boleh nak bertungku. Bertungku ni sebenarnya untuk kecutkan semula rahim kita dan membantu mengeluarkan darah kotor pada rahim. Jangan lupa pakai stokin ye selepas mandi tu.

3. Dah siap tungku letak minyak panas semua ( krim mustajab pun boleh), dah boleh berbengkung. Jangan lupa pakai plak. Nak bagi perut kempiskan kan.

4. Sarapan awal pagi sangat penting. Kalau korang bukan dalam keadaan berpantang sekalipun. Mesti makan sarapan. Jangan lambatkan sarapan atau miss.

5. Bab memasak ni kalau ibu berpantang senang je. Sup, nasi putih, ikan goreng dengan ulam-ulam skit. Nak mudah, malam sebelumnya dah bawa keluar siap-siap semua bahan nak masak. Pagi je lepas sarapan tu boleh masak siap-siap sambil nak uruskan anak ke. Masak nasi dulu, lepas tu baru yang lain. Kalau en suami nak makan sedap skit, mintak die masak sendiri.hehehe. Tapi masa Ida pantang en suami tak kisah pun. Nak lebih gentle, en suami la masakkan untuk isteri berpantang ye.

6. Masa Ida berpantang, ngam-ngam lepas Ida dah sarapan tu. Die pun bangun untuk mandikan. Sebenarnya Ida dari lahir memang dah ajar anak-anak mandi awal. Lagipun mandikan diorang dengan air suam kan. Sebabnya senang skit, die pun rasa lebih selesa. Macam kita la, kalau lambat mandi, selesa ke badan. Rasa melekit peluh semua, tak selesa kan? Ada juga ibu-ibu yang lewat mandikan anak, itu terpulang pada masing-masing k..

7. Dah selesai mandikan anak, boleh la terus susukan dia. Bayi kecik je senang je, diorang akan bangun bila tak selesa atau lapar. So susukan diorang sampai kenyang ye. Kalau pada awal kelahiran tambahan kalau anak kena kuning memang letih skit. Sebabnya nak kena kejutkan bayi setiap sejam untuk disusukan. Bila perut kenyang, insyaallah tidur diorang pun lebih lama dan selesa. So ibu-ibu berpantang ni dah boleh berehat sekejap kan.

8. Bab basuh baju ni, bukan macam dulu dah. Sekarang masuk mesin je. Bajunya boleh basuh malamnya, esok boleh mintak suami jemurkan. Tapi kalau suami takde di rumah, korang pun boleh. Masuk mesin, tunggu sampai selesai. Pergi la jemur. Tapi hati-hati la, jangan terlalu memaksa kalau berat bakul baju tu k..

9. Jangan lupa atau lambatkan makan tengahari. Ibu berpantang dan menyusu ni kena makan lebih skit untuk extra tenaga. Sarapan, snek pagi, makan tengahri, snek petang dan makan malam. Itu kemestian, jangan biarkan perut kosong k.

10. Berurut Ida selalunya buat dalam masa 3 hari. Agak-agak luka bersalin dah ok, baru panggil bidan mengurut kat rumah. Ikutkan ada je pakej untuk mandi, memasak semua tapi harga lain la kan. Memandangkan Ida boleh buat sendiri, so mintak die mengurut jelah.

Ini antara 10 cara berpantang sendiri di rumah ikut pada pengalaman Ida. Memang ikutkan 99% ida buat sendiri, uruskan juga si abang masa ni. 

Bagaimana Ida dapat extra tenaga macam ni?

Sebabnya masa ni la Ida jatuh cinta dengan Set Berpantang Shaklee. Memang berbeza, luka pun cepat sembuh





KEISTIMEWAAN SET BERSALIN/BERPANTANG SHAKLEE


✔ BOLEH di ambil oleh ibu yang baru melahirkan bayi seawal hari PERTAMA selepas melahirkan bayi.

✔ BOLEH membantu mempercepatkan luka bersalin anda lebih cepat KERING dan SEMBUH.

✔ BEBAS daripada SEMBELIT yang teruk semasa tempoh berpantang.

✔ BOLEH di makan oleh ibu yang bayi di sahkan ada masalah jaundis/sakit kuning.

✔ BOLEH bagi ibu yang melahirkan bayi secara NORMAL atau PEMBEDAHAN

✔BOLEH membuatkan IBU LEBIH CERGAS, LEBIH BERTENAGA, LEBIH ANGGUN DAN CANTIK

✔ BOLEH mendapat tenaga yang cukup untuk anda menyusukan bayi


Testimoni 1: 



Testimoni 2: 



Nak order? sila klik




Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya:

(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
sms/whatsapp : www.wasap.my/0174636210
Email : chintashoope@gmail.com
No Id: 1074293

*setiap pembelian anda wajib akan mendapat konsultasi percuma yang berterusan dari saya

You Might Also Like

2 comments

Followers

TRAVEL DESTINATION

GRUP MAMA BLOGGERS MALAYSIA (GMBM)

GRUP MAMA BLOGGERS MALAYSIA (GMBM)