6:27:00 AM

PERJALANAN JAUH KE UTARA

by , in
Assalammualaikum..

Sekejap je masa berlalu, lagi 2 hari insyaallah kita akan menyambut Syawal Al mubarak. Rata-rata kebanyakkan ada yang dah balik kampung. Ada yang masih bekerja.



Hari ni Asyraf masih bersekolah, en suami pun masih bekerja. Alhamdulillah..tahun ni Ida sekeluarga akan balik raya ke utara Kedah.

Perjalanan dari Kemaman nak balik Kedah bukan dekat wei..Mesti dengan jammed raya memandangkan esok pun sesetengah negeri dah mula cuti. Insyaallah kami akan bertolak tengah malam. Tak awal juga la sampai, paling kuat pun kul3 petang esok baru sampai. Peh..

Macam tahun-tahun lepas, even balik selepas raya pun masih jammed teruk apatah lagi balik sebelum raya.

So korang yang nak balik ke Utara ke..selataan ke..timur ke, hati-hati memandu k...Jangan nak kalut sangat sampai, kampung tak lari la. Jangan fikirkan diri sendiri, fikir juga pengguna jalan raya yang lain.

Image result for balik kampung

Al maklumla kalau perasan time balik raya ni, kalau jammed mesti ada je pemandu yang tak berhemah memandu ikut lorong motor atau kecemasan tu. Tak pun main laju je bawa tak ingat dunia.

Kang tak sempat nak ucapkan salam raya kat korang nanti. Biasalah kalau cuti memang susah la nak buka blog, so berkesempata ni Ida susun 10 jari mintak ampun dan maaf kalau sepanjang perjalanan ida dalam blogging ni ada sakitkan hati sesiapa.

Mungkin Ida tak sedar ida ada kecikkan hati sesiapa so Ida mintak maaf k...dan SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR DAN BATIN
4:07:00 PM

5 DOA YANG BAGUS DIAMALKAN UNTUK ANAK-ANAK

by , in
Assalammualaikum...

Sekadar perkongsian yang Ida jumpa beberapa tahun dulu. Dah tak ingat copy dari mana.


DOA-DOA DARI AYAT AL-QURAN YANG BOLEH DIAMALKAN UNTUK ANAK

1. Supaya anak-anak pandai belajar


Baca surah Al-Anbiya’ ayat 79 selepas solat Subuh sebanyak 10 kali dan diikuti doa

2. Sewaktu anak-anak bergaduh



Baca surah Al-Baqarah ayat 102

3. Supaya anak-anak lembut hati dan elakkan panas baran






Baca surah A-anbiya’ ayat 69, juga surah Al-Hasyar ayat 22 hingga 24

4. Anak-anak malas ke sekolah



Baca surah Taha ayat 1 hingga 5

5. Anak-anak yang suka keluar malam



Baca surah Ar-Rum ayat 31 sebanyak 33 kali

Semoga perkongsian ini memberi manfaat
3:46:00 PM

5 MASALAH YANG KERAP BERLAKU KEPADA WANITA DAN BERISIKO MENDAPAT OSTEOPOROSIS

by , in
Assalammualaikum...

Banyak sebenarnya pergorbanan yang telah dilakukan oleh kaum wanita ni. Kadang kalau kuatnya kaum wanita ni diibaratkan macam urat dawai tulang besi.


Walau sakit pun masih kuat uruskan anak-anak. rumahtangga, memasak. Senang kata selagi ada daya, selagi tu masih gigih berdiri.

Proses normal seseorang tu akan kehilangan 0.1%-0.2% daripada kalsium keseluruhan dalam badan setiap tahun dan boleh capai sehingga 0.5% selepas berusia 40 tahun.

Image result for kekuatan tulang

Pernah dengar tak pasal Osteoporosis?

Mengikut kajian risiko perempuan adalah 6 kali ganda lebih mudah mendapat osteoporosis berbanding kaum lelaki. 


keperluan kalsium yang diperlukan oleh setiap peringkat umur


5 MASALAH KERAP BERLAKU KEPADA WANITA DAN BERISIKO MENDAPAT OSTEOPOROSIS

Masalah ibu-ibu yang mengandung dan beranak berkali-kali ialah: 

1. Gigi cepat rosak, gigi longgar, sakit gusi dan macam-macam masalah gigi

2. Sakit pinggang

3. Kebas kaki, kaki cramp la..simpul biawak la

4. Jalan-jalan pun dengar bunyi TULANG krup krap krup krap. Bangun berdiri pun berbunyi-bunyi je tulang tu.

5. Sakit lutut, sakit sendi.

Keperluan kalsium bagi ibu hamil adalah 1000 mg per hari. Bagi ibu-ibu yang hamil dengan usia di atas 25 tahun, dianjurkan mengambil kalsium dengan jumlah 1200 mg per harinya

Tahukah ibu-ibu?

Kalsium di dalam badan kita ni terus digunakan tanpa henti dalam proses mengandung, menyusu dan juga menopause?

Ya...

Terus digunakan tanpa tinggalkan untuk kita sikit pun. Malah, bukan sahaja kalsium dalam badan sahaja terus digunakan tetapi kalsium dalam tulang juga akan diambil sedikit demi sedikit. Dan semakin hari semakin hilang kalsium, maka datanglah sakit-sakit yang tersenarai di atas tu. Lebih parah lagi jika kita terkena masalah tulang rapuh atau reput. Dikenali sebagai Osteoporosis.

Terjatuh sikit je tiba-tiba tulang patah.

Sebab?

Tulang dah reputlah. Takutnyaaaaa!!!

Ya...

Ia bukanlah penyakit yang kita terus nampak di mata. Ia datang secara perlahan-lahan. Sedikit demi sedikit. Makin kita biarkan, makin parah jadinya.

Usah biarkan diri kita merana sebelum masanya. Tambahkan bekalan kalsium di dalam badan jika mahu terus kekal cergas dan mampu bergerak sehingga usia lanjut.

Pilihlah kalsium lengkap dengan Vitamin D dan Magnesium untuk penyerapan sempurna

Kenapa Ostematrix?


Osteomatrix adalah suplemen yang membekalkan Kalsium, Magnesium dan dilengkapi Vitamin D untuk kadar penyerapan yang lebih baik dalam tubuh badan.

Ostematrix Membekalkan:

# 1,000 mg (100% Daily Value) unsur kalsium daripada sumber-sumber yang mempunyai tahap kepekatan yang tinggi dan mudah diserap dari alam semula jadi

# 400 mg (100% DV) magnesium untuk membantu menggabungkan kalsium ke dalam tulang serta menguatkannya

# 400 IU (100% DV) vitamin D untuk merangsang penyerapan kalsium.

Mineral seperti mangan, kuprum dan zink mengukuhkan lagi matriks tulang anda dan memastikan kesihatan tulang berada di tahap yang optimum.


Testimoni 1: Ibu hamil memag kerap alami masalah cramp pada waktu malam. Selepas ibi hamil ni makan Ostematrix selama 3 hari, dah hilang masalah cramp kaki tu. Malah usus pun lancar je setiap pagi. 


Testimoni 2: Rasa sakit belakang dah hilang selepas pengambilan Ostematrix. Kalau dulu sampai kena tukar 3-4 tilam, sekarang dah tak perlu lagi.


Testimoni 3: Bukan sebotol, tapi 4 botol akak ni order Ostematrix sebab teruja dengan keberkesanannya.



Nak dapatkan dengan segera? sila klik




Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya:

(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
sms/whatsapp 0174636210
Email : chintashoope@gmail.com
No Id: 1074293

*setiap pembelian anda wajib akan mendapat konsultasi percuma yang berterusan dari saya
10:00:00 PM

Giveaway Mengejar Lailatul Qadar

by , in
Assalammualaikum...


klik pada banner


Image result for poster lailatul qadar

3:28:00 PM

PERCUTIAN PENDEK KE ZOO JOHOR, JOHOR BAHRU

by , in
Assalammualaikum..

Baru sempat nak story dengan korang pasal percutian pendek Ida baru-baru ni. Awal bulan puasa baru ni, senang kata awal cuti sekolah la. Ida bawa anak-anak balik kampung di Johor dalam beberapa hari. Kebetulan suami Ida naik offshore so Ida bawa anak-anak cuti sekolah di sana sekejap.



SUMBER:GOOGLE


Lagipun dah masuk bulan puasa kan, susah nak berjalan sana sini takut anak penat memandangkan Asyraf pun dah mula belajar puasa. Kesian kat dia nanti.

So sehari sebelum berpuasa tu, Ida ajak ibu Ida bersama anak-anak ke Zoo Johor. Memang dah lama nak pergi jenguk situ tapi tak berkesempatan.


Zoo Johor ni terletak di dalam bandar. Belakang dengan istana dan berdekatan dengan Masjid Sultan Abu Bakar. Takde la besar mana dah takde la kecik mana pun zoo ni tapi banyak jugakla binatang dalam tu.hehehe


besar juga badak air dia, Tak silap ada 2 ekor. Debab je tengok.heheh










Pandai benar chimpazi ni mintak makanan. Hulur tangan siap.




Gambar pun jadi habis senget, anak-anak kalau masuk zoo excited. Macam tak pernah masuk, padahal banyak kali dah zoo yang dah masuk.hehe. Sana sini lari, tanya macam-macam. Takpelah asalkan diorang happy.

Kalau nak bagi makanan kat binatang kat sini pun boleh. Masukkan duit RM2 ke dalam tabung yang disediakan. Takde orang jaga pun. Agaknya siapa yang tak jujur tu, main amik je. Takpe Allah nampak kan.

Anak-anak happy, yang penat Mummy dia la.hehe. Ibu Ida dah la lelah, sampai tak larat nak ikut sampai habis. hehe. Dah habis semua, hujan la plak. Nasib la dah tengok semua.

Zoo Johor ni buka setiap hari dari pukul 9 pagi sehingga 6 petang. Tiket masuk dia pun takde la mahal pun.

DEWASA: RM2
KANAK-KANAK: RM1

Jadi boleh la kalau nak datang sini kerap pun kan.hehe. Jangan risau sini pun ada je kedai minuman atau makan untuk kita rehat atau minum sekejap. Hilangkan penat layan anak-anak.hehe


So siapa yang nak singgah ke Zoo Johor ni bawa anak-anak pun dah ok. Kira nak bawa anak-anak makan angin, kenal binatang kan. Tak banyak la macam Zoo Negara tapi not bad la.

Boleh guna waze Zoo Johor atau Jalan Gertak Merah, Taman Istana.

8:21:00 PM

TIPS HILANGKAN KESAN KOTORAN PADA BAJU ANAK

by , in
Assalammualaikum..

Kanak-kanak memang suka mencuba benda yang baru. Ada perasaan ingin tahu dalam semua perkara. Begitu juga dengan makanan, mereka juga ingin merasa perisa yang baru dalam mulut mereka.



Kanak-kanak memang suka makanan dan minuman yang manis ni. Air coklat, aiskrim dan sebagainya. Dah bagi makan, mestilah akan menitis atau tertumpah skit di baju atau seluar. Mak-mak la yang memikir macam mana nak bersihkan balik.

Kadang kala tu memang susah nak hilang. Basuh banyak kali pun masih ada warna nya yang melekat di baju atau seluar. Kalau zaman sekolah dulu teringat, kalau bekas kotor ni gosok dengan sabun buku LUX tu. Mesti akan hilang. Sekarang ni semuanya dah serba canggih. 

Related image

Salah satu cara alternatifnya ialah rendam baju atau seluar dalam bekas yang berisi Basic H shaklee.


Caranya mudah je:

Rendam baju yang ada kesan kotor dengan air masak panas didih yang campur dengan Basic H.

Tunggu sampai air dah menyejuk, bilas. Insyaallah mesti hilang



Jadi kepada surirumah, mesti ada sebotol Basic H ni di rumah. Multipurpose tau! Bukan je boleh hilangkan kotoran pada baju, nak rendam sayur bagi segar, nak rendam kasut pun boleh.


Kandungannya selamat iaitu dari bahan semulajadi minyak jagung dan minyak kelapa.

Nak cuba? sila klik



Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya:

(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
sms/whatsapp 0174636210
Email : chintashoope@gmail.com
No Id: 1074293

*setiap pembelian anda wajib akan mendapat konsultasi percuma yang berterusan dari saya
7:15:00 AM

PERSIAPAN RAYA CANTIK DAN BERGAYA DI AIDILFITRI BERSAMA LAZADA

by , in
Assalammualaikum...

Masing-masing sekarang dah mula buat persiapan untuk raya. Rumah nak cat baru, dah mula buat kuih-kuih raya, tempah ayam atau daging dan tak lupa juga dengan persiapan baju raya.


Kalau cakap pasal baju raya ni, memang tiap tahun memikir nak tema apa, warna apa. Nak matching dengan kasut mana, beg mana. Kalau tengok kat mana-mana mall atau kedai, penuh orang membeli. Sesak jalan jadinya. Kalau kita ni yang ada anak nak membeli rasa seksanya nak bawa sebab terlalu ramai orang.



Ada orang suka juga membeli persiapan raya ni saat-saat akhir tapi kesudahannya apa yang nak tu dah habis atau dah tak banyak pilihan.

Tahun ni tema dan warna baju raya Ida warna royal blue. Kebetulan tahun-tahun sebelum ni nampak orang pakai, lawa je nampak warnanya. Tak kisah la plain atau ada bercorak.




baju raya family Emma Maeembong beberapa tahun lepas. Lawa kan?

Kalau beg tangan atau kasut ni, Ida lebih suka warna hitam. Boleh matching dengan semua warna.hehe. Lagi satu takde la nampak kotor kan kalau terpijak tanah ke.

Antara pilihan yang memudahkan Ida nak cari semua ni ialah di Lazada Malaysia. Banyak pilihan dan boleh dapatkan harga penjimatan yang lebih murah.



















Ida tak dapat jumpa baju yang Ida berkenan memandangkan Ida lebih fokus pada baju yang friendly nursing. Tapi Ida boleh dapatkan aksesori dan tudung yang lain sampai rambang mata jadinya. Kalau pergi mall ni window shopping, habislah kena bising dengan encik husband.hehehE

Jadi korang jangan lepaskan peluang dapatkan persiapan raya korang di Lazada Malaysia sempena promosi Marhaban Ya Ramadan Riang Raya Sale dari 19 May sehingga 25 June 2017  dengan harga yang murah dengan penjimatan sehingga 90%!!


Bagi Blogger yang ingin menyertai contest ni boleh la klik link di bawah ni untuk lihat syarat-syaratnya

Followers