TIPS SUPAYA HATI DAN OTAK LEBIH TENANG DAN COOL

5:08:00 PM

Assalammualaikum..


Kita ni sentiasa akan diuji dengan bermacam-macam dugaan setiap hari. Perkara yang kit takkan tahu akan berlaku. Ini semua dah tertulis oleh-Nya. Sebab itu la kita ni hendaklan sentiasa banyakkan bersabar.



Kadang kalau bila sabar tu dah hilang mulalah ada yang menghasut dan kadang kala menyebabkan hati kita mula jadi serabut, rungsing, stress, marah dan sebagainya.

Selain dari kesabaran yang ada pada hati kita, faktor badan dan otak kita yang kekurangkan nutrisi juga menyebabkan hati dan jiwa kita tak tenang.

Apa nutrisi-nutrisi yang Ida sebutkan tu?

Ini la antara sebenarnya nutrisi yang sangat penting untuk hati dan otak kita ni lebih tenang




1. Vitamin-vitamin B :

Vitamin B seperti asid folik berfungsi membina sel-sel otak yang baru serta menyokong fungsi serotonin.

2. Omega-3


18% daripada berat otak kita adalah terdiri dari omega-3. Kekurangan Omega-3 memberi kesan besar kepada mood, kawalan tekanan serta ingatan.

3. Vitamin D 


Biasa kita dengar Vitamin D bagus untuk tulang, untuk penyerapan kalsium secara optimum kan? Sebenarnya Vitamin D juga sangat diperlukan untuk otak menjalankan fungsinya dengan baik.

4. Asid Amino 


Asid amino yang diperlukan oleh badan tidak dapat dibina oleh badan kita sendiri, jadi ia harus diambil daripada makanan atau minuman. Kekurangan asid amino menjadikan seseorang tidak dapat mengawal perasaan, kurang motivasi, terlalu beremosi, depresi

5. Zat besi/iron

Kalau cakap pasal zat besi memang sangat penting untuk mengangkut oksigen serta membentuk sel darah merah. Kalau oksigen kurang,darah kurang kita akan jadi lemah. Bila lemah, mula la rasa tak sedap badan, hati dah tak tenang. Tak pasal-pasal pengsan. Betul tak? Sebab itu la ia sangat penting.

Sedikit tips dari Ida supaya hati dan otak kita ni lebih tenang.

1. Banyakkan minum air
2. Ambil wuduk, solat sunat 2 rakaat,banyakkan doa dan luahkan dengan-Nya. Jangan lupa baca al-quran
3. Hubungi dan berborak la dengan rakan yang paling korang rapat dan luahkan.
4. Keluar bersiar-siar menghirup udara segar
5. Bercuti

Semoga ni membantu

Nak order? sila klik




Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya:

(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
sms/whatsapp 0174636210
Email : chintashoope@gmail.com
No Id: 1074293


You Might Also Like

0 comments

Followers

TRAVEL DESTINATION

GRUP MAMA BLOGGERS MALAYSIA (GMBM)

GRUP MAMA BLOGGERS MALAYSIA (GMBM)