4:09:00 PM

"First Giveaway by KasihkuAmani"

by , in
3:08:00 PM

RESEPI DONUT GEBU YANG MUDAH

by , in
Assalammualaikum....

Seharian semalam tak dapat nak jenguk blog ni dek sakit gusi yang teramat sangat. Dan ada sesuatu yang mengejutkan nanti Ida akan kongsikan. Projek nak buat donut ni dah lama tapi tak terbuat sebab peti ais penuh. Ada harapan nak beli peti ais 3 pintu ni.hehehehe.


Kebetulan memang nak buat si Asyraf merengek nak suruh buat donut bawa ke sekolah. Mummy kena la cari resepi plak. Dan ni resepi yang adik ipar bagi, tak perlu uli-uli sangat. Senang je. Ini Ida kongsikan resepi donut gebu yang mudah.

RESEPI DONUT GEBU YANG MUDAH

Bahan-bahan A


- yis segera/kering(mauripan)
- 2 sudu gula
- 2 sudu susu pekat
- 1 cawan air suam

*biarkan kembang


Bahan-bahan B

- 4 cawang tepung gandum
- 2 sudu marjerin/planta
- 2 sudu teh baking powder
- 1 sudu teh garam

Cara-caranya :

1. Biarkan bahan-bahan A kembang dulu
2. Buat bahan-bahan B sehingga sebati macam doh roti
3. Masukkan bahan-bahan  tadi dan gaulkan je sampai sebati.Memang doh akan jadi lembik tapi jangan tambah tepung k..
4. Biarkan selama 1 jam ke atas.
5. Tumbuk doh bagi keluar angin dan buat la adunan donut.
6. Adunan buat kecik-kecik pun takpe sebab nanti ia akan kembang semula.
7. Biarkan adunan tadi selama 30minit.
8. Dah nampak kembang terus la goreng. Kalau nak buat frozen tu goreng sekejap je. Sejukkan dan bungkuskan.
8. Dah siap, Boleh la salut dengan gula castor atau nak buat salutan coklat pun sedap.







SELAMAT MENCUBA!

3:04:00 PM

BIRTHDAY G.A BY FARAHDEENA FISAL

by , in
CLICK PADA BANNER UNTUK JOIN

salam and hye people :),

. This is farahdeena second giveaway. Dan giveaway kali ini dibuat semperna birthday blogger
 farahdeena pada 9 february ni. So, nak cari 5 orang blogger yang bertuah untuk memenangi HADIAH MISTERI. 

Tapi kalau ramai yang join mungkin  jumlah yang bertuah akan berubah. hehe. 


Untuk join Birthday Giveaway By FARAHDEENA FISAL ini. mudah ja syarat dia :)

Emoticon 1.  buat entry bertajuk "Birthday G.A by FARAHDEENA FISAL" 


Emoticon 3.follow ig farahdeenafisal

Emoticon 4.follow ig Farahdeena Shopholic


Tmat pada 19 february 2016, jom join ramai-ramai 
3:41:00 PM

6 TIPS ELAK MENGANTUK DI TEMPAT KERJA

by , in
Assalammualaikum..


"Lemau je rasa badan hari ini. Nak buat kerja pun macam malas"


Pernah tak alami penyakit malas macam ni? Bila mula datang penyakit 'malas ni' dan akan datang juga penyakit 'mengantuk'. Selalu berlaku kat tempat kerja,kalau dulu zaman sekolah mesti pernah alami kan. Jap lagi mula la tersorok muka di sebalik buku kononnya tengah study..ceh...Ini nak kongsikan 6 tips elak mengantuk di tempat kerja.

6 TIPS ELAK MENGANTUK DI TEMPAT KERJA

1. Jangan Tinggal Sarapan


Bab sarapan ni selalu Ida suka tekankan terutamanya pada mereka yang nak kurangkan berat badan. Jangan tinggalkan sarapan! Sarapan merupakan sumber penting yang memberi tenaga kepada kita untuk bergerak seharian. Selepas sarapan badan akan lebih bertenaga untuk buat kerja tapi jangan  la makan sampai terlebih kenyang. Datang juga nanti penyakit mengantuk tu. 

2. Buat Rengangan Badan




Tak kisah sesibuk mana pun kerja korang. Bertimbun fail atas meja pun terutamanya yang kerja pejabat. Sekali-sekala buat la regangan badan tu. Berjalan sekeliling pejabat atau pergi buat secawan kopi. Jangan la sampai duduk je depan PC tu seharian.


3. Kunyah/Makan



Mengunyah salah satu cara nak hilangkan mengantuk ni. Tapi pastikan jangan makan berlebihan pula terutamanya junk food ni. Boleh tukarkan pada snek yang lebih sehat seperti kekacang. Sedap jugak kan. Ini juga mengelakkan korang terlalu lapar. 

4. Sembang Dengan Rakan Sekerja




Dah kerja takkan la sampai taknak bersembang dengan rakan sepejabat korang. Jangan pula sampai sembang gosip benda tak berfaedah. Kang ada juga kena masuk bilik boss nanti. Berborak sebentar je untuk elakkan korang rasa bosan yang boleh menyebabkan mengantuk.

5. Tidur Cukup Pada Waktu Malam




Ini satu masalah kalau korang jenis suka bawa balik kerja ke rumah. Kalau boleh habis waktu kerja tu terus balik supaya korang boleh berehat dan tidur awal. Pastikan masa tidur korang mencukupi untuk bekalan tenaga keesokkan hari nya. Mesti korang dapat rasa perbezaanya. 


6. Motivasi Diri




Sikap mengantuk dan malas ni selalunya datang dari diri sendiri. Memang dah set mind tu 'aku mengantuk'.'aku malas'. Kalau boleh sentiasa terapkan kata-kata semangat dalam diri tu. Buka hilangkan mengantuk malam apa yang korang lakukan seharian juga semakin bertenaga




Nak order? sila klik


Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya:

(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
sms/whatsapp 0174636210
Email : chintashoope@gmail.com
No Id: 1074293


*setiap pembelian anda wajib akan mendapat konsultasi percuma yang berterusan dari saya
4:05:00 PM

APA ITU VERTIGO?TIBA-TIBA RASA BERPUSING,NAK PITAM?

by , in
Assalammualaikum...

Tadi dalam group ada dibincangkan tentang penyakit vertigo. Apa itu vertigo?Bahaya ke?Vertigo ni penyakit ketidakseimbangan dalam telinga. Vertigo ialah situasi dimana seseorang akan merasa pening seperti kepala atau sekeliling berputar yang boleh menyebabkan seseorang tidak stabil, jatuh atau pitam.



Diagnosis Pakar Telinga, Hidung dan Tekak (ENT), Pusat Perubatan Prince Court, Dr. Kuljit Singh mendapati semua itu adalah simptom kepada penyakit pening yang berpunca daripada ketidakseimbangan dalam telinga atau dikenali juga sebagai vertigo. Vertigo ni berisiko kepada mereka yang berumur,pernah mengalami strok dan mempunyai tanda kepada strok (kencing manis, tekanan darah,merokok)





Apa gejala/simptom vertigo?


- berasa dalam keadaan berpusing-pusing atau bergoyang.

- hilang keseimbangan. Boleh berlaku dalam sesaat,seminit,sejam atau sehari.
- sensitif pada cahaya,bunyi, dan mula berasa sakit kepala.
- sukar bernafas dan berpeluh.
- dengutan jantung semakin cepat.
tiba-tiba rasa susah nak menelan atau bercakap, badan lemah.

Apa penyebab vertigo?




Masalah Telinga 

Radangan, jangkitan atau mendapan serta pembentukan kalsium(otolith) di saluran semisirkular yang boleh menyebakan masalah dalam sistem vestibular. Sistem Vestibular ini meliputi telinga dan sistem saraf yang mengawal keseimbangan.

Ada 3 jenis VERTIGO yang disebabkan oleh masalah telinga iaitu 'Benign Paroxysmal Postional Vertigo'(BPPV), penyakit meniere seperti telinga berdegung, perasaan rasa macam berputar-putar dan radang urat saraf vestibular.

1. BPPV disebabkan oleh pembentukan kalsium dalam telinga yang dipanggil otolith yang termendap dibahagian yang tidak sepatutnya disaluran semisirkular.


2. Penyakit Meniere adalah keadaan yang menyebabkan berlaku berulang kali tiga gejala vertigo, kehilangan pendengaran dan bunyi dalam telinga (tinnitus).


3. Radang urat saraf vestibular disebabkan oleh virus yang boleh mengakibatkan kebengkakan atau keradangan sekeliling saraf.


Vertigo yang berlaku boleh berlanjutan beberapa minit ke beberapa jam. Ia kemungkinan disebabkan oleh pembentukan cecair dalam koklea telinga.

Mereka yang diserang Vertigo yang teruk boleh mengakibatkan loya, muntah dan kesukaran berjalan atau berdiri sehinggakan boleh mengalami kurang pendengaran pada sebelah telinga.

Rawatan Vertigo


1. Ubat-ubatan mungkin diberikan kepada pengidap vertigo seperti antihistamin, ubat anti muntah, sedatif bergantung kepada keadaan pesakit

2. Jika punca vertigo adalah disebabkan BPPV, rawatan susunan semula canalith (otolith) adalah disyorkan.

3. Beberapa pergerakkan kepala mungkin akan diajar bagi menggalakkan mendapan kalsium agar bergerak ke bahagian yang sepatutnya.

4. Pemulihan cara kerja membantu otak agar menyesuaikan tindak balas kepada perubahan dalam sistem vestibular. Terapi ini turut membantu anda melatih mata dan deria lain belajar bagaimana untuk mengimbangi.

5. Pulihkan Vertigo dengan Vivix = Mengimpak 4 mekanisma utama penuaan sel




Nak order? sila klik


Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya:

(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
sms/whatsapp 0174636210
Email : chintashoope@gmail.com
No Id: 1074293

*setiap pembelian anda wajib akan mendapat konsultasi percuma yang berterusan dari saya
2:59:00 PM

7 TIPS MELANGSINGKAN BADAN SELEPAS BERSALIN

by , in
Assalammualaikum...

Semasa mengandung macam-macam makanan yang kita akan makan. Selalu orang akan kata macam ni. " Takpe makan je nanti dah bersalin masa pantang dah tak boleh makan". Makan tak salah sebenarnya tapi jangan berlebihan. Berat badan pun naik mendadak, dah bersalin pening kepala risau psal berat badan pula.



Memang ada cara nak langsingkan badan selepas bersalin ni. Nak taknak je. Pastikan jangan sampai korang jadi terlalu stress pula. Stress tak membantu korang kurangkan berat badan pun malah menaikkan lagi ada la. Ini ada 7 tips melangsingkan badan selepas bersalin.


7 TIPS MELANGSINGKAN BADAN SELEPAS BERSALIN

1. Jangan diet


Pelik kan? Nak kurangkan berat badan tapi tak boleh diet. Itu la salah sesetengah orang yang dalam program berat badan ni. Sepatutnya bukan diet sampai tak makan tapi kurangkan kalori makanan yang diambil. wajib makan 3 kali sehari. No excuse. Bila korang tak makan, perut akan menjadi terlalu lapar. Dan sekali korang nak makan mesti akan makan banyak.Takkan nak salahkan diet pula kan. Pastikan korang makan makanan yang seimbang. Sayur-sayuran dan buah-buahan itu mesti makan.

2. Makanan berkhasiat


Bila menjadi seorang ibu ni, korang kena pastikan makan makanan yang berkhasiat dan seimbang tambah kalau menyusukan badan. Makanan yang berkalori tinggi,junk food ke fast food ke kalau bleh kurangkan la. Contoh macam ikan salmon yang mengandungi omega (DHA). Ini bagus untuk otak dan sistem saraf korang dan anak. Susu dan yogurt yang mengandungi kalsium yang tinggi bagus untuk tulang dan gigi yang kuat dan banyak lagi. Boleh check dalam piramid makanan.

3. Menyusu


Cara paling senang nak kurangkan badan sekaligus langsingkan berat badan adalah dengan penyusuan. Ada beberapa kajian yang membuktikan penyusuan secara ekslusif membantu mengurangkan berat badan dengan lebih cepat. Di mana ia boleh membakar 300 kalori korang setiap kali penyusuan. Wah hebat tak? Eira Syazira pelakon Malaysia tu masa mengandung lebih 80kg tapi dalam masa 3 bulan boleh turun sebanyak 30kg tau!

4. Minum air



Minum air sebenarnya membantu untuk elakkan korang dari makan terlalu banyak. Ini akan mempercepatkan kadar metabolisma badan korang. Kalau nak tahu sama ada korang minum air dengan mencukupi, mesti korang akan ke tanada dama 3-4jam dan warna air kencing korang berwarna putih bukan kekuningan. Jadi minum la air sebanyak mungkin sekurang-kurangnya 3 liter setiap hari.

5. Bergerak


Selain pemakanan yang sihat, senaman juga sebenarnya penting. Senaman yang ringan seperti aerobik pun dah mencukupi sebenarnya. Ini membantu membakar kalori dan menjaga otot dan tulang yang kuat. Sekali sekala atau hujung minggu boleh la pergi melakukan senaman di luar seperti jogging di taman permainan. Ini juga membantu dari korang mengalami stress atau kemurungan.

6. Tidur mencukupi


Bila dah ada anak, memang tidur korang pasti akan terganggu setiap hari. Penting untuk mendapatkan tidur mencukupi supaya si ibu tidak akan menjadi terlalu penat dan akan menyebabkan stress. Jika badan terlalu letih ia akan mengeluarjan hormon kortisol yang memberi tekanan dan menyebabkan penambahan berat badan. Jadi dapatkan tidur mencukupi sekurang-kurangnya 6-7 jam. Kalau waktu siang, curi masa sedikit untuk tidur sebentar sementara anak-anak masih tidur.

7. Meminta bantuan.



Jika semua perkara ini korang tak dapat ikut dengan baik. Dapatkan nasihat dari doktor atau pakar pemakanan untuk dapatkan program diet yang betul. Mereka akan membimbing korang sehingga berjaya. 

Kalau nak dapatkan konsultasi dari Ida pun boleh takde masalah. Ida akan membantu korang menurunkan berat badan dengan cara yang betul.






Nak order? sila klik

Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya:

(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
sms/whatsapp 0174636210
Email : chintashoope@gmail.com
No Id: 1074293

*setiap pembelian anda wajib akan mendapat konsultasi percuma yang berterusan dari saya
2:43:00 PM

Segmen Blogwalking + Bloglist #2

by , in
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ
اللهم صل على محمد وآل محمد
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


(klik banner kalau nak join)

2:37:00 PM

SEGMEN: BLOGWALKING BERSAMA AYUINSYIRAH

by , in
4:04:00 PM

6 PUNCA LATIHAN DI GIM GAGAL,BUAT RUGI JE BAYAR

by , in
Assalammualaikum...

Tak semua orang berkesempatan untuk pergi ke gim setiap hari. Kadang-kala tu seminggu sekali pun susah. Mana yang berkesempatan ada masa yang terluang tu bagus juga pergi ke gim ni terutamanya yang nak membina badan ala-ala abang sado.


Tapi ramai juga sebenarnya gagal dengan setiap sesi latihan yang diberikan. Nak bina badan tapi semangat nak taknak je. Patu membazirkan duit dan masa je pergi gim setiap hari. Ini ada 6 punca latihan di gim korang gagal.

6 PUNCA LATIHAN DI GIM GAGAL

1. Pemanasan Terlalu Lama


Walaupun masa bersukan pun, perkara yang pertama mestilah kena panaskan badan. Tapi bukan la dalam masa yan lama, cukup la selama 10minit je. Ini tidak nak panaskan badan sampai lebih 20minit. Nanti bila dah mula bersenam, sekejap je dah penat.

2. Banyak Berbual


Memang la kalau tak lagi best masa bersenam ada kawan-kawan sekali yang turut serta tapi tetap juga gagal. Sebab apa? Bila dah ada kwan-kawan ni mesti akan bersembang je. Cuba tumpukan perhatian pada sesi latihan korang. Lagi satu suka berselfie. Asal buat itu nak selfie..buat ini nak selfie. Tengok-tengok dah sejam masa korang terbuang kat sana. 

3. Berehat Terlalu Lama


Rehat juga penting masa bersenam atau pun bersukan. Tetapi janganla rehat terlalu lama. Cukupla dalam 5-10 minit sebelum kepada alat senaman yang lain. Nak badan sado kena la motivasi diri tu jugak.

4. Latihan Tanpa Dirancang


Ramai yang suka ke gim tanpa dirancang. Main serbu je dan korang tak fikirkan susunan program yang bersesuaian. Akhirnya korang jadi tak fokus semasa latihan dan tak capai target.

5. Satu Alat Senaman Sahaja


Bila dah masuk gim ni mestilah semua alatan senaman disediakan. Jadi rugi la kalau korang hanya bersenam dengan satu alatan senaman je. Perhatikan sekeliling dah cuba semua alatan supaya korang jadi tak bosan.

6. Sibuk ‘SMS’ dan telefon


Ini salah satu puncanya korang gagal. Masa nak bersenam ni la sibuk nak berwhatsapp la..nak telefon orang itu la. Apa kata simpan sekejap telefon tu dan tumpukan perhatian pada latihan senaman korang. Tapi jangan la sampai matikan telefon takut ada apa-apa kecemasan kan. Sekurang-kurangny jangan layan mesej-mesej dalam group. Kalau dok melayan telefon je sampai bila nak habis. Membuang masa macam tu je. 

SEMOGA MEMBERI MANFAAT!

Followers

social network

APDM SAPS