5 TIPS ATASI IBU HAMIL SEMBELIT ELAK TERPAKSA SUMBAT UBAT

Assalammualaikum...

Antara masalah popular yang selalu berlaku dalam kalangan ibu mengandung adalah sembelit. Sebelum mengandung takde masalah sembelit ini tapi bila mengandung mesti ada masalah ni atau mungkin memang korang ada masalah sembelit.




Masalah sembelit disebabkan oleh tekanan oleh uterus ibu yang semakin membesar ke atas rektum. Malah ia disebabkan peningkatan hormon progesteron yang berfungsi untuk kuatkan dinding rahim. Selain itu pengambilan zat besi yang kurang juga boleh menyebabkan sembelit yang teruk. Ini ada 5 tips atasi ibu hamil sembelit.



5 TIPS ATASI IBU HAMIL SEMBELIT


1. Jangan tangguhkan



Disiplinkan diri untuk membuang air besar seawal pagi. Bila dah terbiasa membuang setiap pagi ia akan jadi lebih mudah. Dan kalau memang terasa nak membuang tu terus ke bilik air, jangan nak tangguhkan.

2.  Banyakkan minum air



Minum segelas air suam sebaik bangun dari tidur. Ia memudahkan untuk proses pembuangan najis.Pastikan minum 8 gelas setiap hari untuk pastikan sistem pembuangan korang akan lebih lancar. 

3. Makanan seimbang



Makan makanan yang tinggi kandungan serat, buah-buahan dan sayur-sayuran.Amalkan minum jus prun kerana ia dipercayai memudahkan pengeluaran najis.

4. Bersenam




Rajin bersenam seperti berjalan, berenang, menunggang basikal senaman dan yoga kerana ia membantu mengurangkan sembelit Kalau tak boleh buat setiap hari pun sekurang-kurangnya seminggu sekali pun ok. Selain itu badan korang pun akan jadi lebih sihat dan bertenaga. 

5. Pengambilan supplement kalsium




Supplement kalsium seperti Ostematrix Shaklee sangat membantu ibu hamil yang ada masalah sembelit. Ia akan menjadikan proses pembuangan lebih lancar.





Nak order? sila klik


Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya:

NURUL AQIDAH AZAHAR
(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
sms/whatsapp 0174636210
Fanpage : Mummysupplementshop
Email : Aqidgirl_88@yahoo.com

*setiap pembelian anda wajib akan mendapat konsultasi percuma yang berterusan dari saya.

1 comment:

  1. Alhamdulillah, sewaktu hamil tak pernah ada masalah sembelit...

    ReplyDelete

Followers

social network

APDM SAPS