5 PUNCA KEGUGURAN RAMBUT SELEPAS BERSALIN,RAMBUT HAMPIR BOTAK!

11:14:00 AM

Assalammualaikum...


Masalah keguguran rambut bukan sahaja dialami oleh golongan muda atau tua tapi juga pada golongan ibu selepas bersalin. Malah masa ni keadaan menjadi semakin teruk.



Keguguran rambut yang terlampau teruk sehinggakan dah nampak hampir botak, nampak kulit kepala. Rasa malu nak tunjuk rambut kita depan suami kan? Terdapat 5 punca keguguran rambut selepas bersalin



5 PUNCA KEGUGURAN RAMBUT SELEPAS BERSALIN

1. PERUBAHAN HORMON



Sepanjang tempoh kehamilan, hormon progesteron dan estrogen pada wanita hamil sangat tinggi. Kedua-dua hormon ini menyebabkan pertumbuhan rambut terhenti dalam fasa anagen atau lebih dikenali sebagai fasa pertumbuhan. Sebab itu, wanita hamil kelihatan lebih berseri-seri dan nampak cantik. Rambut mereka kelihatan berkilat dan bersinar-sinar.

Tetapi, selepas bersalin iaitu sekitar usia bayi tiga hingga empat bulan, kesemua hormon akan kembali normal dan pada waktu ini, ibu-ibu akan mengalami semula masalah keguguran rambut. Sebab tu rambut ibu-ibu akan mula nipis dan jarang.

2. TEKANAN




Selepas bersalin, wanita menjadi ibu sibuk menguruskan keperluan keluarga dan bayi yang baru lahir. Lebih memburukkan keadaan apabila si ibu juga perlu bekerja.

Dengan semua tekanan dan tugas yang dilakukan menyebabkan korang takde masa nak jaga kesihatan dan kebersihan rambut. Jika dalam tempoh setahun itu tak dirawat dengan segera ini akan menjadi semakin serius. Masalah keguguran rambut ni akan menjadi kekal dan sukar untuk diubati lagi.

3. BERUSIA DAN MEMILIKI RAMAI ANAK




Ibu yang semakin berusia dan telah mengandung lebih dari tiga kali berisiko lebih tinggi berbanding ibu muda atau yang memiliki bilangan anak yang sedikit. Masalah menjadi lebih rumit apabila ibu yang memiliki bilangan anak yang ramai serta tidak menjaga kebersihan rambut mereka akan menyebabkan rambut gugur dengan lebih banyak.

Malah, semakin ibu berusia bermula pula masalah puncak kepala (crowning area) semakin menipis. Ia bermula daripada bahagian tengah dan merebak ke bahagian tepi. Sebab itu boleh dilihat pada kebanyakan orang tua, wanita terutamanya, rambut di bahagian tengah kepala amat nipis dan sedikit sehingga boleh dilihat kulit kepalanya. Ia berlaku bukanlah disebabkan masalah hormon semata-mata tetapi juga disebabkan penjagaan rambut selepas bersalin yang salah.

4. POLA PEMAKANAN TIDAK SIHAT




Selain itu, amalan gaya pemakanan yang tidak sihat juga mendorong untuk masalah keguguran rambut ni. Yelah masa bersalin korang mesti menjaga pantang larang. Itu tak boleh makan ini pun tak boleh. Ini akan menyebabkan kekurangan nutrisi jika tidak amalkan pemakanan yang betul.

Berbanding lelaki, proses penuaan wanita berlaku dengan lebih cepat. Sebab itu, kulit kepala juga akan menjadi tua dengan lebih cepat berbanding lelaki. Masalah penuaan ini menyebabkan liang-liang rambut menjadi kosong. Liang-liang rambut yang kosong ini jika dibiarkan dan tidak diaktifkan bagi pertumbuhan rambut baru, ia akan tertutup dan terbenam.

5. FAKTOR USIA

Semakin berusia, peluang untuk pertumbuhan rambut baru semakin rendah. Ini disebabkan oleh kesemua sel-sel sudah menjadi semakin tua, malah penyerapan nutrien-nutrien yang diperlukan dalam pertumbuhan rambut sihat juga semakin lambat.




Disebabkan usia semakin lanjut, kita terlalu abaikan nutrisi yang diperlukan oleh tubuh. Dalam usia ini kita memerlukan nutrisi yang lebih banyak dari sebelum ini. Hal ini kerana, organ-organ di dalam badan juga turut ‘berusia’ seiring dengan pertambahan usia manusia. 

Jadi, nutrisi yang masuk di dalam tubuh badan melalui makanan-makanan yang dimakan akan diserap dan diagihkan kepada organ-organ penting di dalam tubuh seperti hati, jantung, buah pinggan dan sebagainya. Ia berfungsi untuk membantu organ-organ dalaman berfungsi dengan baik.

rujukan:pama


Set keguguran rambut ini bukan sahaja membantu bagi mereka yang mengalami masalah keguguran rambut selepas bersalin malah ia akan membantu agar rambut semakin lebat dan jadi semakin bersinar dan cantik.


Rambut Gugur Merimaskan, Terutama Wanita Bertudung Ini... from iReach HD on Vimeo.

Nak order? sila klik




Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya:

NURUL AQIDAH AZAHAR
(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
sms/whatsapp 0174636210
Fanpage : Mummysupplementshop
Email : Aqidgirl_88@yahoo.com

*setiap pembelian anda wajib akan mendapat konsultasi percuma yang berterusan dari saya

You Might Also Like

0 comments

Followers

TRAVEL DESTINATION

GRUP MAMA BLOGGERS MALAYSIA (GMBM)

GRUP MAMA BLOGGERS MALAYSIA (GMBM)