BAGAIMANA VITAMIN C BERTINDAK PADA KESIHATAN KITA?

10:19:00 AM

Assalammualaikum...


Ramai tahu apa itu vitamin C kan? Tapi tahu tak sebenarnya vitamin C ini merupakan sejenis zat nutrient yang penting untuk manusia.




Vitamin C atau asid askorbik merupakan sejenis zat nutrien terpenting yang diperlukan oleh manusia dan beberapa spesies haiwan tertentu, dan juga merupakan salah satu dari jenis-jenis vitamin utama. 

Dalam keperluan organisme hidup, askorbat adalah sejenis bahan bersifat anti-pengoksidaan, kerana dilihat mampu menjaga badan manusia melawan tekanan oksidatif. Ia juga merupakan kofaktor dalam sekurang-kurangnya lapan tindak balas enzim, termasuk tindak balas sintesis beberapa jenis kolagen yang boleh menjadi penyebab simptom kegagalan penerimaan Vitamin C seperti penyakit kancing gigi

Buah-buahan dan sayur-sayuran adalah sumber terbaik vitamin C:
Buah-buahan: Jambu batu, betik, buah sitrus (seperti oren dan limau gedang), kiwi dan strawberi.
Sayur-sayuran: brokoli dan tomato.

Manusia yang kekurangan vitamin C, tidak boleh menggantikan kolagen di dalam badan mereka. Dengan itu, pelbagai jenis tisu dalam badan menjadi rosak dan ini membawa kepada penyakit skurvi (gusi yang bengkak berdarah dan kemerahan, penyembuhan luka lambat serta kehilangan gigi). 

Pada masa kini, kekurangan vitamin C dan skurvi adalah jarang berlaku. Gejala kekurangan vitamin C hanya berlaku jika pengambilan vitamin C adalah kurang daripada kira-kira 10 mg / hari untuk beberapa minggu.

kredit: wikipedia

Bagaimana vitamin c dapat bantu selesaikan masalah kesihatan kita?

  • Vitamin C bantu elakkan jangkitan
  • Vitamin C memainkan peranan penting dalam menjaga sel-sel tubuh dari serangan virus, bakteria dan radikal bebas
  • Vitamin C merupakan vitamin antioksida yang melindungi tubuh badan dari sel2 abnormal (sel tidak sihat)
  • Vitamin C bantu kita mendapatkan kulit yang sihat yang mengurangkan pigmentasi pada kulit, jerawat seterusnya melindungi kulit dari UVA dan UVB.
  • Bantu merangsang pembentukan kolagen (diambil bersama protein)

Kenapa kita mesti pilih vitamin c shaklee?


  1. Ianya direka khas dgn sistem perlepasan berperingkat (sustainable). Setiap jam hanya 100mg dilepaskan.
  2. Dihasilkan dari estrak jagung dimana orang yang ade gastrik pun boleh makan tanpa masalah
  3. Tiada gula tambahan serta tiada pewarna tiruan yang jadi punca kesan sampingan jika diambil berpanjangan.
  4. Vitamin c shaklee ialah beyond organic yg dicipta oleh saintis bernama Dr. Forest
  5. Diuji secara klinikal dan terbukti berkesan dan telah menjadi antara best sellers dalam senarai produk shaklee.

Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya:

(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)

Email : chintashoope@gmail.com
No ID: 1074293

You Might Also Like

23 penggomen

  1. bery informative article. vitamin c ni penting, memang kena konsisten ambik. thanks sharing

    ReplyDelete
  2. Shaklee ni semua ada kan... senang ahli ahlinyq nak cari produk semua ada kat Shaklee... terbaik lah...

    ReplyDelete
  3. bagi saya supplement penting bagi yang memerlukannya. betul tak? hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye betul tu..even amik supplement pun kena jaga pemakanan jugak

      Delete
  4. Alhamdulillah sy mmg consume vit c dr shaklee ni. Memang terbaik! Pulak2 skrg ada promo kan..

    ReplyDelete
  5. Ya, pengambilan Vitamin C ni memang penting untuk antibodi, terutamanya di zaman pandemik ni. Saya pun dah lama amalkan.

    ReplyDelete
  6. Saat sekarang ni memang kena amik VitC ni, tak kisah laa produk apa pun kan.. kita usaha mencegah sebelum jadi parah...

    ReplyDelete
  7. Masa awal2 PKP tahun lepas terus amalkan pengambilan VitC tanpa henti until now.. kita kena kuatkan immune system kita kan.. (Y)

    ReplyDelete
  8. Memamg ambik vitamin c elok untuk tubuh badan kita. Nak2 waktu sekrg ni. Belum pernh try lagi ambik vitamij c shaklee.

    ReplyDelete
  9. This looks like such a beneficial and good product. Can’t wait to buy one for myself!

    ReplyDelete
  10. dekat rumah saya pun ada vitamin c ni. memang penting untuk kesihatan. terima kasih untuk info. :)

    ReplyDelete
  11. wahh hbaru tahu vitamin ni release setiap jam. Ingatkan semua vitamin release sekaligus sampai ada yang terbazir dalam badan

    ReplyDelete
  12. Vitamin C memang penting untuk kesihatan kita, nanti sis nak cari brand ni pulak.

    ReplyDelete