6 CARA KUATKAN DAN TINGKATKAN SISTEM PERTAHANAN BADAN,ELAK DARI COVID19

9:44:00 AM

Assalammualaikum...

Pada ketika ini kita telah dikejutkan dengan penularan pandemik covid19 yang telah bermula di negara China. Penularan virus ini terus berlanjutan sehingga sekarang ni. Dan ya kes di setiap negara juga semakin meningkat.




Selain dari menjaga jarak, memakai mask dan pastikan sentiasa menjaga kebersihan, kita juga dinasihatkan agar cuba untuk meningkatkan dan menguatkan sistem pertahanan badan atau senang kata imunisasi badan kita.

Dan semestinya golongan yang lebih berisiko pada virus yang menyeran sistem pertahanan badan ialah golongan kanak-kanak dan warga tua. Dan ia juga boleh menyerang kita sendiri.

Jadi bagaimana cara untuk kuatkan sistem pertahanan badan kita???

6 CARA KUATKAN DAN TINGKATKAN SISTEM PERTAHANAN BADAN

1. Pemakanan yang sihat dan seimbang




Dalam entry-entry Ida sebelum ini memang banyak Ida tekanan bab pemakanan sihat dan seimbang ni. Jika pada masa PKP dulu, stok makanan yang mesti ada masa tu adalah meggi. Ye terutamanya mereka yang duduk bujang memang meggi akan menjadi menu utama mereka. Jadi bila masa pandemik sekarang ini cuba tekankan untuk makan makanan yang lebih sihat. Terutamanya sayur-sayuran dan buah-buahan. Cuba untuk masak sendiri dirumah daripada makan di luar.

2. Minum susu


Susu juga termasuk dalam pemakanan yang sihat. Susu sangat bagus diberikan lebih-lebih lagi pada kanak-kanak. Segelas susu sehari pun dah cukup. Kajian menunjukkan susu dan produk tenusu adalah sumber semula jadi nutrien yang baik dan penting untuk imuniti seperti protein, Vitamin B2, B12, B6, Zink dan Vitamin A2. Protein di dalam susu mengandungi asid amino adalah blok binaan asas sel-sel.

3. Elakkan stress berlebihan




Tahu tak stress yang berlebihan akan menyebabkan sistem badan kita akan terganggu malah boleh merosakkan mental kita sendiri. Ramai tak tahu sesetengah orang ada masalah stress berlebihan ni atau boleh dikatakan dia menjadi terlalu cepat panik. Lebih-lebih pada kes covid19 sekarang yang meningkat. Mereka jadi terlalu memikir, takut dan kemudian jadi stress.

4. Buang tabiat tak sihat




Apa itu tabiat tak sihat? Senang kata contohnya merokok atau minum alkohol. Dan vape juga boleh termasuk dalam tabiat tak siat ini. Dua perkara ini bukan sahaja boleh menjejaskan kesihatan badan kita malah menyebabkan sistem pertahanan badan akan menjadi lebih lemah.

5. Kerap cuci tangan




Di masa pandemik ini, perkara ini banyak dititikberatkan iaitu mencuci tangan. Sebaiknya mencuci tangan dengan sabun. Jika berada di luar, pastikan membawa hand santizer bersama. Pastikan uolls tak terlalu kerap menyentuh barang lain bagi mengelakkan virus merebak merata-rata.

6. Pengambilan supplement

Ini alternatif lain bagi meningkatkan sistem pertahanan badan kita selain dari pemakanan yang sihat dan seimbang. Sekarang ini banyak juga di pasaran supplement yang bagus untuk menguatkan dan meningkatkan sistem pertahanan kita. Bagi yang sebelum ini memang ada penyakit atau masalah kesihatan, sebaiknya boleh merujuk pada doktor dulu sebelum mengambil apa-apa jenis supplement.



Jadi kenapa Ida cadangkan Nutriferon?

Ini kerana Nutriferon adalah satu-satunya yang ada interferon semulajadi di dunia. Di mana kajian telah menunjukkan bahawa interferon mampu merangsang dan mempertingkatkan secara keseluruhan sistem imun tubuh dan mengarahkan sistem pertahanan badan semulajadi tubuh berfungsi bagi membunuh jangkitan.

Bagaimana Vitamin C membantu meningkatkan sistem imun badan?

Vitamin C juga dikenali sebagai asid askorbik yang membantu meningkatkan sistem imun dengan bertindak menyerang nukleik asid virus di mana vitamin anti-oksidan ini akan menyerang sehingga virus dan bakteria ini mati.

Malah ia memainkan peranan yang penting di dalam memastikan kesihatan dan pembentukan tisu penghubung yang terdapat di dalam tulang. Tisu yang sihat dan kuat membantu menahan dari serangan mikroorganisma.

Selain itu Vitamin C bertindak sebagai anti-oksidan yang memerangi radikal bebas. Tubuh yang bebas dari radikal bebas ini membolehkan sistem imun kita lebih bersedia dalam memerangi bakteria, virus dan mikroorganisma.

Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya:

(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)

Email : chintashoope@gmail.com
No ID: 1074293

You Might Also Like

29 penggomen

  1. Usahakan yang terbaik moga tubuh sentiasa sihat.

    ReplyDelete
  2. so far pemakanan sihat dan seimbang tu paling susah lah nak mantain sebab perut asyik mengidam benda bukan-bukan hahahaha

    ReplyDelete
  3. Minum susu tu kalau dari kecil boleh membantu tumbesaran dan boleh meninggi juga. Kuatkan tulang sekali. Cara mengurangkan stress tu pun kita semua patut buat hari-hari. Dengan amalkan langkah-langkah ni insyaAllah semua baik-baik belaka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. btul tu..smpai besar nak minum susu pun bagus sebenarnya..insyaallah

      Delete
  4. Amalkan gaya hidup yang sihat dan jaga pemakanan. Supplement pun membantu juga. Insya Allah semoga jauh dari segala penyakit.

    ReplyDelete
  5. Cara-cara kurangkan stress bagus tue...pengambilan vitamin C mmg penting untuk.kita semua..thanks 4 sharing

    ReplyDelete
  6. Perkongsian yang bagus kak. Healthy Lifestyle memang penting. Sebab kita nak kehidupan yang ballance. Kalau kita tak happy, asyik stress, tidak jaga pemakanan, kurang tidur dan tak makan suplimen. Memang kesian kat diri sendiri.

    ReplyDelete
  7. terima kasih atas perkongsian tips tu semua ....vitamin c tu memang saya amalkan start covid sebab sebaiknya kita elak dari kena selesema....ambik viatamin c memang cara terbaik ....

    ReplyDelete
  8. Betul tu kak.. Nice sharing... Dlm bdn kita mmg perlukan vitamin c dan kalsium utk kuatkan tulang & bdn... Kita kalau demam selsema je cpt2 mkn vit c..

    ReplyDelete
  9. First time dengar tentang supplement ni.. Suka produk yang dihasilkan dari bahan semula jadi... Lepas consumption-friendly dengan badan kite kan...

    ReplyDelete
  10. Perkongsian yang bagus untuk kita semua amalkan dikala negara masih bertarung dengan wabak covic19 ni. Amalkan gaya hidup sihat & patuh sop.

    ReplyDelete
  11. nice sharing ni , sbb supplement mmg penting skrg ni.. kita byk makan benda yg agak kimia tanpa kita sedar kan so supplement and vitamin mmg penting

    ReplyDelete
  12. Memang sekarang selagi boleh jaga, selagi boleh kawal, kita jagalah kita.. nak nasihat orang pun time gini, kang kita plak kena balik kan.. so jangan pentingkan diri sendiri je, rasa tak sihat pergi jumpa Doktor...

    ReplyDelete
  13. haa betul semua tu. thanks info sharing ya. all the best

    ReplyDelete
  14. Terimaa kasih di atas tips ni. Kita memang kena sentiasa jaga kesihatan dan kebersihan diri sebab kita masih belum menang dari wabak COVID19

    ReplyDelete
  15. yezza ! lagi bagus tukar cara pemakanan kita seharian

    ReplyDelete