11 KEBAIKAN TELUR YANG KITA TIDAK TAHU SEBENARNYA

Assalammualaikum..

Siapa yang tak suka makan telur kan. Dari budak kecil sampai dewasa memang telur menjadi menu utama kalau dalam makanan harian. Nak goreng sedap, nak rebus pun sedap. Buat scramble pun sedap. Dan bermacam-macam resepi juga boleh tercipta dengan menggunakan telur. Malah telur juga digunakan dalam bidang bakeri. Senang kata, kalau tak makan telur dalam sehari tak sah.


Tapi ada juga sesetengah orang yang tak boleh makan telur sebab ada alahan dengan telur. Macam mana nak tahu uolls alah dengan telur atau tak, boleh la buat pemeriksaan jika tiba-tiba uolls ada jadi ruam atau bengkak selepas makan telur.

Telur merupakan sumber protein yang tinggi dan paling mudah dimakan dalam menu harian. 1 biji telur rebus mempunyai 85 kalori dan 7g protein. Telur bukan sahaja mempunyai kandungan protein yang tinggi, malah segala jenis vitamin yang penting untuk badan kita seperti kalsium, folat (vitamin B9), Vitamin A, D, E, B1, B3, B6, B9, B12 dan banyak lagi.

Di sini Ida nak kongsikan  11 kebaikan telur yang kita tidak tahu.

11 KEBAIKAN TELUR YANG KITA TIDAK TAHU SEBENARNYA

1. Kandungan kolestrol yang baik


Ramai yang takut makan telur sebab risau kolestrol akan naik. Silap sebenarnya. Kolestrol yang ada dalam telur hanya menambahkan kolestrol yang baik iaitu HDL (high density lipid) untuk badan kita. Bukan kolestrol yang jahat. Jika masih risau juga, janganlah ambil telur terlalu banyak dalam pemakanan. Bukan sampai tak nak ambil langsung.

2. Menguatkan sistem imun


Pengambilan telur sebenarnya dapat membantu kita kuatkan sistem imun badan kita tau. Pengambilan telur dapat memastikan badan tidak dijangkiti bakteria dan virus secara semulajadi.

Selenium yang terdapat dalam telur adalah nutrien yang badan kita perlukan untuk memperbaiki daya tahan badan dan juga mengawal hormon tiroid.

3. Mengurangkan risiko sakit jantung


Telur ini amat membantu bagi mengurangkan risiko sakit jantung kerana telur menuubah kolesterol LDL kepada HDL.Kolestrol yang tidak baik menyebabkan saluran arteri kita tersekat. Kolestrol LDL (Low-density Lipoprotein) mempunyai zarah-zarah yang kecil dan juga besar. Zarah-zarah kecil ini akan menyebabkan saluran tersumbat, manakala zarah-zarah yang besar akan membuatkan saluran bebas dari tersumbat. Jadi dengan menambahkan zarah-zarah besar ini ke dalam saluran darah, risiko untuk diserang sakit jantung lebih rendah.

4. Rambut dan kulit lebih sihat


Ini kerana dalam telur bukan sahaja terdapat vitamin B2 malah kaya dengan vitamin B5 dan B12. Vitamin ini sangat penting jika mahu mendapatkan kulit mahupun rambut yang lebih sihat dan cantik. Kuning telur berfungsi untuk menyuburkan dan menguatkan rambut, manakala kandungan vitamin A dan kolagen yang tinggi dalam putih telur pula membantu mempercepatkan proses rawatan kulit terbakar dan parut, jerawat, kedutan dan juga ruam.

5. Meningkatkan tenaga


Telur dapat menambah kadar tenaga kerana mengandungi vitamin B2 dalam telur juga dikenali sebagai riboflavin. Ia amat penting kerana dapat membantu badan kita menukar makanan menjadi tenaga. Untuk proses ini berlaku, badan kita memerlukan lebih tenaga. Sebiji telur mengandungi 15% daripada keperluan harian vitamin B2.

6. Mengurangkan stress atau tekanan


Mesti pelik kan bila dengar telur dapat mengurangkan stress?? 
Mengikut kajian pada 2004, mineral dan vitamin dalam telur boleh meningkatkan serotonin dalam badan bagi mengurangkan tekanan dan juga rasa bimbang.

7. Melindungi otak


Ramai yang tidak tahu tentang ini, tapi telur amat penting untuk otak kita. Kolin yang terkandung di dalam telur bertanggungjawab dalam proses ini. Kolin diperlukan untuk neurotransmitter (pemancaran neuro) dalam otak kita berfungsi dengan baik. Kekurangan nutrien ini boleh menyebabkan masalah saraf di dalam otak.

8. Meningkatkan kesihatan mata


Nak mata sihat makan lobak merah, tapi ramai tak tahu telur juga membantu dalam kesihatan mata. Ini kerana dalam telur terdapat dimana Lutein dan zeksantin adalah dua asid amino yang dapat menjaga kesihatan mata dan dengan pengambilan yang kerap boleh mengurangkan penyakit yang berkait dengan mata.

9. Membentuk tulang dan gigi yang lebih sihat dan kuat


Tak semestinya minum susu boleh dapatkan tulang dan gigi yang sihat dan kuat. Telur juga boleh. Ini kerana telur dapat membekalkan vitamin D yang diperlukan untuk tulang dan gigi yang lebih baik.Vitamin D sangat penting untuk kesihatan tulang dan gigi kita. Vitamin D dalam telur membantu penyerapan kalsium, dan vitamin D juga baik untuk kesihatan hati.

10. Kurangkan nafsu makan


Banyak menu diet ada masukkan menu telur dalam diet pemakanan harian diorang kan? Tahu kenapa. Sebabnya dalam telur mempunyai sumber protein yang sangat baik untuk membuatkan kita berasa lebih kenyang. Kalori dalam telur juga rendah yang amat membantu kita dalam proses mengurangkan berat badan.

11. Sumber asid amino yang lengkap

Badan mendapat asid amino yang diperlukan .Badan kita mampu menghasilkan sehingga 11 asid amino yang diperlukan badan untuk berfungsi. Namun, badan kita masih perlukan lagi 9 asid amino, yang mana ianya didapati di dalam telur.




ESP shaklee ni sebenarnya protein. Tahu kan protein ini sangat penting bagi kita untuk keseluruhan siste badan kita. Kulit, rambut, kuku, tulang dan lain-lain semuanya terdiri daripada protein.  Sel-sel dalam badan kita pun memerlukan protein untuk menjalankan tanggungjawabnya atau peranannya untuk membina sel-sel darah yang baru dan gantikan tisu yang dah rosak.

Ringkasnya, struktur dalam tubuh badan manusia dibina daripada susunan berikut:

SEL ——> TISU ——–> ORGAN ———> SISTEM

Struktur badan kita terdiri daripada SEL. Kemudian, sel-sel ini akan membentuk tisu-tisu. Seterusnya, tisu-tisu akan membentuk organ dan akhir sekali, organ-organ ini akan membentuk sistem. Oleh sebab itu, badan kita SANGAT memerlukan PROTEIN.

Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya:

(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)

Email : chintashoope@gmail.com
No Id: 1074293

*setiap pembelian anda wajib akan mendapat konsultasi percuma yang berterusan dari saya

2 comments:

  1. Susah nak tinggal telur ni. Hampir tiap hari jugak la makan

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum... favourite jugak dgn telur ni. hari2 masak telur dengan pelbagai reseipin.. tak jemu lagi utk 2 bulan ni. dah jemu nanti stop kejab pelik telur. hehehe

    ReplyDelete