10 JENIS MAKANAN UNTUK PESAKIT BUAH PINGGANG

by - 5:55:00 PM

Assalammualaikum...

Buah pinggang merupakan antara organ terpenting dalam tubuh badan kerana ia berfungsi menapis darah bagi membuang air dan garam yang berlebihan serta bahan kumuh atau bertoksin dari tubuh badan kita. Dan tahu tak jika kita tak menjaga makan dengan baik ia akan menyebabkan berlakunya masalah buah pinggang.




Ramai tak tahu sebenarnya peningkatan hampir sebanyak 8000 ribu orang yang menghidap penyakit buah pinggang setiap tahun dah 2500 daripad mereka yang didiagnosis mengalami kerosakan buah pinggang. Kebanyakkannya adalah berpunca dari penyakit kencing manis.


Related image

Pemakanan yang sihat amat dititikberatkan bagi pesakit kencing manis ni. Senang kata makan memang kena pantang, minum air kena sukat, kena jaga kesihatan dan sebagainya.



10 JENIS MAKANAN UNTUK PESAKIT BUAH PINGGANG

1. Bawang putih


Related image

Bawang putih memang terkenal dalam mana-mana perubatan yang bertindak sebagai antibiotik. Ia membantu menurunkan paras kolestrol dalam badan kita dan mengurangkan keradangan. Bukan sahaja orang dewasa malah kanak-kanak pun bagus makan bawang putih ni. Tengok macam orang Korea suka makan bawang putih mentah kan, itu pun dah sedap bagi mereka. Kalau kita tak sanggup telan, busuk mulut nanti.hehe. 

2. Bawang merah


Related image

Bila memasak dekat rumah bahan utama mestilah bawang putih dan bawang merah kan. Bawang merah bagus untuk pesakit buah pinggang yang ada kencing manis kerana ia rendah kalium dan mengandungi sumber kromium dan mineral yang baik untuk membantu metabolismakan karbohidrat, lemak dan protein. 

3. Cili benggala merah


Image result for red bell pepper

Cili benggala merah ni mengandungi sumber kalium yang rendah dan merupakan sumber vitamin C dan vitamin A, vitamin B6, asid folik serta serat yang sangat bagus. Ia juga mengandungi lycopene dan antioksidan yang dapat mencegah kanser. Selalu orang makan cili benggala ni dalam spagetti je tapi kalau buat salad pun sedap sebenarnya. Kena pandai la cari resepi kan.

4. Cauliflower


Image result for cauliflower

Sayur ni kalau orang Melayu panggil "kobis bunga".hehe. Sayur ni bagus untuk pesakit buah pinggang kerana ia rendah kalium, fosforus dan sodium. Selain mengandungi vitamin C, folat dan serat yang baik ia juga penuh dengan indole, glucosinolates dan thiocyanates-sebatian yang membantu hati meneutralkan bahan-bahan toksik yang boleh merosakkan membran sel dan DNA.

5. Cabbage


Image result for cabbage

Ini pula orang panggil "kobis bulat". Ada orang yang kurang makan sayur ni sebab berasa berangin perut dan ada juga orang kata boleh menyebabkan keputihan.

Sayur ni bukan sahaja rendah kalium malah tinggi vitamin K, vitamin C dan serat, kubis juga merupakan sumber vitamin B6 dan asid folik yang baik. 

6. Cranberry, Raspberry, Cherry, Stawberry


Image result for berries

Semua orang tahu makanan yang semuanya yang berakhir dengan "berry" ni memang bagus untuk kesihatan kerana mengandungi antioksidan yang tinggi. Ia juga mengandungi sumber vitamin C dan serat yang baik untuk tubuh dan penghadaman.

7. Minyak zaitun


Image result for olive oil

Minyak zaitun ni memang bagus untuk kesihatan. Kebanyakkan orang Barat memang sukakan minyak zaitun ni dalam masakan mereka. 

Minyak zaitun ni bersifat antiradang dan kaya dengan polifenol dan sebatian antioksidan yang menghalang keradangan dan pengoksidaan.

Kandungan sodium, kalium dan fosforus juga sangat la rendah berbanding makanan yang lain.

8. Buah anggur merah


Image result for anggur merah

Flavonoid yang terdapat dalam anggur ni membantu melindungi daripada penyakit jantung dengan mencegah pengoksidaan dan mengurangkan pembentukan bekuan darah. Ia juga bertindak sebagai mencegah kanser dan keradangan dari berlaku.


Malah resveratrol yang terdapat dalam anggur, juga boleh merangsang pengeluaran nitrik oksida yang membantu melegakan sel-sel otot dalam saluran darah untuk meningkatkan aliran darah. 

9. Ikan salmon


Related image

Ikan salmon ni sebenarnya bukan sahaja baik untuk otak malah untuk kesihatan. Ia bukan sahaja sesuai untuk mereka yang ada kolestrol tinggi malah bagus untuk dijadikan diet pemakanan untuk pesakit buah pinggang. 

Ikan salmon mempunyai lemak yang bersifat antiradang yang dipanggil omega-3. Omega-3 juga membantu menurunkan lipoprotein berketumpatan rendah atau kolesterol LDL, iaitu kolesterol jahat. Dan meningkatkan lipoprotein berketumpatan tinggi atau HDL kolesterol, yang baik kolesterol.

10. Vivix shaklee



Vivix ni lebih dikenali dengan makanan tambahan atau senang kata minuman kesihatan yang sangat sesuai diambil oleh pesakit buah pinggang. Kenapa? Salah satu sebabnya Vivix ni dalam bentuk cecair jadi ia sangat mudah dihadam oleh pesakit buah pinggang.

Kalau korang nak tahu 4 bahan utama yang terdapat dalam Vivix ialah Anggur Muscadine, Lobak ungu, Elderberry Eropah dan Polygonum Cuspidatum.

Bagaimana Vivix membantu pesakit buah pinggang?

1. Sifatnya yang antiosidan membantu mengurangkan oksidatif pada sel nephron buah pinggang dan mengelakkan berlaku kerosakan yang lebih terus pada saraf buah pinggang.

2. Meningkatkan struktur dan bentuk buah pinggang yang normal.

3. Mengurangkan pengumpalan platlet pada buah pinggang.

4. Mengembangkan salur darah pada buah pinggang.

5. Mengurangkan proses lipid peroksida.

6. Mengurangkan kematian sel saraf buah pinggang.

Testimoni 1: Paras kreatinin dah turun malah buah pinggang pun jadi lebih sihat. Doktor sahkan dari kena dialisis lagi.





Testimoni 2: Risau bila doktor suspek buah pinggang ayah dah rosak. Alhamdulillah selepas belikan Vivix untuk ayah, kesihatan ayah semakin baik. 




Testimoni 3: Paras kreatin turun dari 1000+ kepada 100 selepas ikhtiar dengan Vivix.



Jangan dilepaskan dengan pembelian Twin Pack Vivix Shaklee.




Klik di sini untuk pembelian twin pack dengan segera


Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya:

(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
Email : chintashoope@gmail.com
No Id: 1074293

*setiap pembelian anda wajib akan mendapat konsultasi percuma yang berterusan dari saya

You May Also Like

1 comments

Sponsor