4 TIPS PUJUK ANAK MAKAN UBAT TANPA TANGISAN

3:49:00 PM

Assalammualaikum...

Kalau nak suruh anak makan ubat memang susah. Jenuh kena pujuk, siap kena berdrama lagi. Jangan kata ubat, nak suruh makan supplement pun susah. Siap berlari lagi kalau suruh makan tu.




Dalam satu keluarga tu mesti ada sorang 2 orang anak yang memang jenis susah nak telan ubat ni. Kalau ikutkan mesti salah seorang dari mak atau ayah pun memang jenis tak suka telan ubat.hehehe.

Jadi macam mana korang sebagai ibu bapa nak pujuk anak makan ubat tanpa adegan tangisan.


Image result for anak tak nak makan ubat

4 TIPS PUJUK ANAK MAKAN UBAT

1. Gunakan syringe. Selalunya kalau ubat jenis cecair boleh la gunakan syringe ni kalau anak susah makan guna sudu. Tangan mak-mak kena cepat la.hehehe.. Shrupp bagi masuk mulut sekaligus. Nak senang bagi diorang baring.

2. Pecahkan kepada serbuk kalau ubat tu jenis biji. Kalau ubat kanak-kanak memang jarang ada jenis biji kena telan selalunya dalam bentuk boleh kunyak-kunyah.

3. Berlakon bagi benda lain. Ini mudah kalau anak memang tak perasan. Upah dengan benda lain seperti gula-gula atau air kegemaran diorang lepas tu masukkan ubat dalam mulut. Olok-olok la kononnya. hehehe.

4. Pujuk dengan makanan kegemaran diorang. Anak-anak ni kalau bab makan keropok, gula-gula memang laju. Kalau taknak pun akan jadi nak. Tapi kalau boleh jangan galakkan sangat. Kalau nak bagi pun biar la dalam kuantiti yang kecil. Sekadar nak pujuk bagi makan ubat.


Bagi anak-anak yang memang susah nak telan ubat, Ida suka cadangkan untuk bagi anak-anak ambil Mealshakes ni. 

Pengalaman Ida, dulu anak-anak pun jenis susah nak makan ubat ni. Jenuh kena pegang. Jadi Ida gunakan alternatif bagi diorang Mealshakes sebab mudah. Cuma letak dalam susu diorang je atau dalam air kegemaran diorang. Anak-anak memang takkan perasan sebab Mealshakes ni rasa vanilla so memang sedap la.

Sejak pengambilan Mealshakes ni, anak-anak Ida memang jarang makan ubat so kalau kena makan pun dah mudah. Guna sudu suap pun diorang dengan rela hati, takde nangis-nangis.

Bab kesihatan memang alhamdulillah jarang sakit malah sembelit pun takde. Al maklumla kalau anak dah mula minum susu tepung kan, bab sembelit tu mesti ada. Sampai kan kalau kawan-kawan Ida terpaksa tukar susu berkali-kali. Sampai kena beli susu paling mahal.

Kalau bab selera makan, kadang Ida jadi takut. Agaknya ikut Ida kot..makan banyak pun badan tak naik.hahaha. Sama je dua beradik. Dah makan nasi, mintak susu pula..pastu mintak coco crunch plak. Aduh.. siap pergi dapur buka peti ais nak tengok makanan apa yang ada pula. Kalau ada epal, mintak la epal.hehehe.

Testimoni 1:  Mak ni kongsikan sejak sebulan pengambilan Mealshakes, anak dah jarang batuk, selsema dan demam. Kalau dulu setiap bulan memang akan ke klinik ambil ubat sampaikan nurse cakap antibodi anak die lemah. Tapi sekarang dah tak perlu ke klinik lagi.



Testimoni 2:  Dulu anak akak ni memilih makanan. Sekarang ni apa je semua makan. Kalau dulu makan sekeping roti pun tak habis, sekarang bagi 2 keping mesti habis.



Jadi ibu-ibu yang nak cari alternatif nak pujuk anak makan supplement ke..ubat ke. Boleh try Mealshakes dulu. Kalau badan sihat, ubat pun tak perlu lagi kan.

Nak order? sila klik




Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya:

(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
sms/whatsapp 0174636210
Email : chintashoope@gmail.com
No Id: 1074293

*setiap pembelian anda wajib akan mendapat konsultasi percuma yang berterusan dari saya

You Might Also Like

0 comments

Followers

TRAVEL DESTINATION

GRUP MAMA BLOGGERS MALAYSIA (GMBM)

GRUP MAMA BLOGGERS MALAYSIA (GMBM)