8 TIPS PENJAGAAN MATA,ELAK DAPAT MASALAH RABUN MATA

10:17:00 AM

Assalammualaikum

Mata adalah salah satu daya penarik kaum wanita mahupun lelaki. Kalau perempuan mau kena pakai spek hitam sepanjang masa bila mata dah jadi macam mata panda. Malah majoriti orang sekarang dah ramai pakai cermin mata sebab ada masalah rabun mata.


Kalau tengok mata artis Malaysia atau Korea cantik bersinar je kan. Malah kurang antara merekan yang pakai cermin mata. Di sini Ida kongsikan 8 tips penjagaan mata untuk korang.

8 TIPS PENJAGAAN MATA


1. Tidur yang secukupnya
Semestinya kita ni memang tak cukup tidur kan. Lebih-lebih lagi bagi ibu-ibu surirumah sepenuh masa yang bekerjaya ni. (WAHM). Sebaiknya tidur 6-8jam sehari untuk elakkan dari mata lesu.tidak bermaya dan menyebabkan eyebag.


2. Minum air secukupnya
Disamping untuk kesihatan dan kecantikan.Minum air secukupnya sebanyak 8 gelas sehari atau 1 liter juga bagus untuk penjagaan mata. Ini kerana air berfungsi sebagai pelarut,penyejuk,pelincir dan agen pengangkut nutrien ke seluruh badan. Malah ia elakkan kulit berkedut dan kering.

3. Bersihkan mata dari solekan
Selain kulit membersihkan solekan pada mata juga penting. Takkan tidur pun nak pakai makeup kan. Bersihkan betul-betul dan elakkan ada bahan kimia meresap dalam mata.


4. Jaga pemakanan.
Banyakkan makan buah-buahan dan sayur-sayuran. Sayur hijau seperti bayam dan cekur manis mengandungi lutein yang baik untuk mata. Sayuran kuning kemerahan seperti lobak,keledek dan tomato mengandungi Vitamin A yang tinggi yang dikenali sebagai retinol yang membantu membina pigmen untuk penglihatan waktu malam. Dan Vitamin C pula untuk pembentukan kolagen bagi menganjalkan kulit di sekeliling mata.

5. Lindungi mata dari sinaran matahari
Sinaran matahari yang berlebihan akan menyebabakan katarak dalam amaun yang tinggi dan merosakkan kornea,kanta,dan selaput retina mata. Elakkan membeli cermin mata hitam yang murah di pasar malam kerana tidak dilapisi lapisan untuk lindungi dari sinaran UV.


6. Senaman
Sebenarnya senaman juga sangat bagus untuk mata. Ini kerana mata kita akan bergerak ke kanan dn ke kiri,atas dan bawah dalam 5 kitaran dalam masa 1 minit. Bagus terutama yang menghadap komputer seharian macam blogger seperti kita ni.heheheh

7. Cara tradisional
Kita juga boleh je try cara tradisional dengan menggunakan timun..uncang teh dan ais.

8. Surah amalan
Selain semua di atas kita boleh jadikan surah di dalam Al-Quran untuk penjagaan mata. Surah yang diamalkan surah Qaf ayat 22


rujukan: http://www.myhealth.gov.my/




Carotomax Shaklee adalah campuran unik alpha-carotene, astaxanthin, beta-carotene, lutein, lycopene, and zeaxanthin yang menghasilkan carotenoid yang lengkap.



Dalam CarotoMax mengandungi karotenoid menyamai dengan:

Beta Karotena Sama dengan 102 porsi Pisang
Lycopena sama dengan 714 porsi Aprikot
Lutein dan Zeaxanthin sama dengan 285 porsi pink grapefruit
Alpha karoten sama dengan 89 porsi Raspberi


Nak order? sila klik



Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya:

NURUL AQIDAH AZAHAR
(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
sms/whatsapp 0174636210
Fanpage : Mummysupplementshop
Email : Aqidgirl_88@yahoo.com

*setiap pembelian anda wajib akan mendapat konsultasi percuma yang berterusan dari saya
.

You Might Also Like

4 comments

Followers

TRAVEL DESTINATION

GRUP MAMA BLOGGERS MALAYSIA (GMBM)

GRUP MAMA BLOGGERS MALAYSIA (GMBM)