TIPS MENGECILKAN PORI-PORI WAJAH

Assalammualaikum..

Masalah pori-pori kulit besar bukan lah perkara yang normal bagi seorang wanita kan..wanita ni terkenal dengan cara penjagaan muka yang berbeza.

Punca liang membesar

Kehadiran liang besar akan menjadikan kulit wajah tampak kurang berseri sehingga ada kalanya menyebabkan seseorang itu terpaksa menggunakan bedak asas lebih tebal bagi menutupi masalah dihadapi.

Terdapat dua punca pembesaran saiz pori iaitu akibat pengumpulan peluh berlebihan atau sel mati dan pori yang kendur.





Pengumpulan peluh berlebihan atau sel mati sering berlaku di kalangan remaja dan dari Asia yang tinggal di dalam cuaca panas. Kebanyakannya memiliki kombinasi kulit berminyak pada zon T. Pori kendur pula berlaku apabila usia meningkat. Pori memerlukan struktur kolagen sihat bagi menyokong dindingnya dan membentuk pori yang kecil. Dinding pori disokong oleh dermis dan epidermis.

Apabila dermis kehilangan keanjalan, ia kehilangan sokongan fizikal yang menyebabkan kulit menjadi kendur dan diameter pori juga menjadi besar. Keadaan ini juga boleh berlaku pada cuaca panas serta pendedahan kepada matahari yang berterusan.

Bagi yang mempunyai kulit berminyak seperti Adaa ni, lazimnya liang pori lebih besar dan memang betul pun..dari dulu lagi dah perasan huhu..Ini kerana lebihan peluh yang keluar dari folikel tak dapat disingkirkan, lalu menjadikan liang pori membesar..

Punca liang pori membesar ni selain dari faktor kulit berminyak, perpeluhan,cuaca turut memainkan peranan..cuaca panas menyebabkan kulit lebih berminyak dan berpeluh kan? Ada juga yang disebabkan oleh faktor pemakanan, makanan yang tidak seimbang, berlemak..dan tak kurang juga dari faktor genetik. Lagi satu bagi wanita yang hamil dan menopause, perubahan hormon turut menyumbang kepada situasi ini ..

Dan salah satu faktor yang paling penting ialah penuaan..makin kita berumur, jumlah kolagen dalam tubuh kita turut berkurangan secara drastik..dan sebab itulah, jika kita tidak mendapat bekalan kolagen yang secukupnya, kulit pun mula melendut atau sagging, struktur kulit lemah (menyebabkan pori terbuka dan kembang), kulit berkedut dan sbg nya..rambut pun gugur, kuku pun rapuh..huhu sebabnya hampir 80% badan kita adalah dari kolagen..even our kornea pon kolagen tau! Dengan cuaca tropika yang panas ni lagilah mempercepatkan penuaan dan kehilangan kolagen ..



Tips Tradisional
  • Tomato - tomato ialah toner asli yang sangat berkesan untuk merawat pelbagai masalah kulit seperti jerawat and pori pori terbuka. Guna jus tomato atau ramas ramas tomato and sapukan ke seluruh muka and biarkan selama 15minit dan bilas dengan air sejuk
  • Lemon - panaskan jus lemon and campur kan dengan putih telur. kacau selama 20 saat. lepas disejuk kan sapu kan ke muka dan biarkan selama 10-15minit.
  • Betik - ambil buah beti yang dah masak sapu kan dan sapu kan ke muka. biar selama 15minit dan bilas. boleh jugak campurkan betik dengan lemon kalau nak muka cerah and lembut.
  • Ais - bantu merawat pori2 terbuka, basuh muka mggunakan air suam.. jgn pula guna air panas dan amik ais and lakukan urutan ke muka, bagi yang tak tau, ais berperanan penting untuk menutup kembali pori2 yg terbuka lepas cucian..
Tips moden

Shaklee mempunyai Collagen yang sangat hebat dan terkemuka. Dengan pengambilan yang konsisten, ini yang SCP dapat berikan untuk anda. Dengan saiz molekul yang kecil, SCP mampu menyerap dengan lebih effective dan memberikan kesan positive seawal 8 minggu penggunaan!

Apa fungsi setiap bahan dalam SCP?

  • Kolagen ikan: Memberikan kesan elastin, mengekalkan kulit lebih anjal
  • Ekstrak kulit kerangan: mengandungi glukosamina sbg pelincir bg sendi, menghidrat mata, & melegakan ketidak selesaan mata
  • Lactobacillus acidophilus: Meningkatkan penyerapan kolagen
  • Ekstrak biji Camellia Japonica: Mengandungi acid oleik dan isoflavon. Membekalkan nutrisi dan penghidratan
  • Ekstrak Pfaffia: Merawat rambut gugur, ketidakseimbangan hormon, dan meningkatkan tenaga batin. Meningkatkan prestasi dan tenaga,
  • Vitamin c: Menggalakkan pengeluaran kolagen dan menentang radikal bebas.
  • Vitamin B2,B6: membekalkan tenaga yang penting dalam proses pengeluaran kolagen didalam sel tubuh.

Nak order? klik sini


Sebarang pesanan dan pertanyaan boleh hubungi saya di :

NURUL AQIDAH AZAHAR 
(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
sms/whatsapp 0174636210
Email: Aqidgirl_88@yahoo.com

No comments:

Post a Comment

Followers

social network

APDM SAPS