ATASI MASALAH PEDIH ULU HATI

10:11:00 PM

CARA MENGATASI MASALAH PEDIH ULU HATI DENGAN ESP SHAKLEE

Adakah anda pernah mengalami masaalah pedih ulu hati? Adakah anda tahu apakah itu pedih ulu hati?? Pedih ulu hati sebenarnya ia tiada kaitan dengan masaalah hati tetapi ia berkait rapat dengan masaalah perut atau gastrik.

Pedih ulu hati atau di dalam Bahasa Inggeris ia dikenali sebagai Gastro Esophageal Reflux merupakan rasa sakit di bahagian perut atau dada dan kadangkala ianya melarat sehingga ke bahagian kerongkong. Didapati sekurang-kurangnya 30% orang dewasa pernah mengalami pedih ulu hati. Pedih ulu hati berlaku akibat daripada masalah penghadaman (dyspepsia atau angin), pengumpulan asid (ulser, gastrik) atau aliran balik asid daripada perut ke dalam esophagus (refluks) lalu menyebabkan radang pada permukaan esofagus.

Faktor penyebab pedih ulu hati

  • Hernia dalaman (perut ternaik ke atas ke kawasan ruang dada) menyebabkan pencerut tidak dapat berfungsi dengan baik, menyebabkan asid dari perut naik ke kawasan esofagus.
  • Pencerut esofagus menjadi lemah
  • Esofagus kehilangan fungsi peristalsis (pergerakan esofagus rosak)
  • Kegemukan
  • Terlebih penghasilan asid di perut.
  • Perut lambat kosong akibat daripada lambatnya pemprosesan makanan di perut.
  • Terlebih makan sehingga perut penuh
  • Merokok
  • Mengandung
  • Pembedahan dalam pesakit achalasia
  • ubat ubatan
Simptom-simptom pedih ulu hati
  • Rasa pedih ulu hati (rasa terbakar pada kawasan belakang tulang dada bahagian bawah)
  • Pedih ulu hati sewaktu makan
  • Pedih ulu hati sewaktu baring
  • Pedih ulu hati selepas makan makanan pedas, masam
  • Pedih ulu hati sewaktu menggeliat
  • Air liur keluar dengan banyak
  • Rasa loya dan tiada selera makan
  • Rasa kembung atau penuh dibahagian perut
  • Sendawa tanpa henti
Pencegahan dan Rawatan sakit pedih ulu hati?
  • Jangan merokok dan minum alkohol
  • Elakkan dari berbaring rata. Sokong badan anda supaya bahu dan kepala lebih tinggi
  • Elakkan makan 2-3 jam sebelum masuk tidur. Perut yang kosong mengurangkan rembesan asid dalam perut
  • Makan dalam kuantiti yang kecil tetapi kerap
  • Elakkan minuman berkafein
  • Pastikan mengambil srapan pagi
  • Pemilihan makanan yang betul. Elakkan pengambilan makanan pedas, terlalu berempah, berminyak dan sebagainya.
  • Banyakkan minum air masak
Pengambilan soya dapat melegakan masalah pedih ulu hati. Soya yang dimaksudkan semestinya Soy Isolate Protein Powder (ESP) atau dulunya dikenali sebagai Energizing Soy Protein.

Jom kita tengok apa kata mereka yang telah mencuba ESP bagi melegakan masaalah pedih ulu hati:

"Nk kongsi psl ESP......my hubby mmg ambk 5 8 jnis ubat dr hospital.....mcm2 pnyakit.....mula2 mkn....tngan jd gatal...mcm skit kulit....tompok sna sni....malu ktanyer nnti org tngok dh mcm org ada sopak....Satu lg tiap2 thn bla bln puasa psti dia akn pedih ulu hati..mmg kesian tp x nk tggal puasa...tp thn ni alhamdllah....xde dh pedih ulu ati...hr raya pn mkn mcm2 ok jer ....klu dulu slap je skit msti pedih ulu ati.."

"salam..nak kongsi pasal ESP ni..sy baru start minum 1-2-2012..sblm ni sy tak boleh makan pedas2..compom pedih hulu hati pastu terpaksa lah amik gaviscon ke..sejak minum esp,pedih hulu hati takde lagi..kalau mkan nasi ayam,cili nasi ayam tu slalu makan sikit je sb risau pedih hulu hati...skrg ni habiskan pun takpe..ini betul2 punya testi..bukan tipu ea..."

Nak order? sila klik



SEBARANG PERTANYAAN DAN PESANAN BOLEH HUBUNGI SAYA:

NURUL AQIDAH AZAHAR
(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
SMS/WHATSAPP: 0174636210
EMAIL: Aqidgirl_88@yahoo.com

You Might Also Like

2 comments


  1. Info yang menarik dan berguna mengenai rawatan pedih ulu hati. Selain itu, pengambilan makanan daripada produk tenusu juga harus dielakkan kerana ia juga boleh mengundang masalah pedih ulu hati atau gastrik.

    ReplyDelete
  2. kami dari Wong Medical Centre adalah satu pusat rawatan yang sangat unik dan istemewa kerana kami boleh merawat pelbagai jenis dengan menggabungkan tradisi dan moden untuk rawatan . kami mempunyai ubat yang baik untuk pedih ulu hati/gastricini . untuk maklumat lanjut sila hubungi
    +60124520077
    Email : wongmedicalcentreipoh@gmail.com
    website : newhopemedic.com

    ReplyDelete

Followers

TRAVEL DESTINATION

GRUP MAMA BLOGGERS MALAYSIA (GMBM)

GRUP MAMA BLOGGERS MALAYSIA (GMBM)