CARA MUDAH RAWAT RESDUNG

KENALI APA ITU RESDUNG

Agak-agakla kan.. kita semua ni ada resdung tak? Ha, main teka teki plak hari..Ada ke tak ada? Jawapannya, jeng jeng jeng.. Ya, semua orang ada masalah resdung. Bezanya tahap keseriusannya sahaja. Samada teruk ke tak teruk. Bahaya ooo resdung ni. Kalau tak berubat, boleh rompong hidung tau..huhu..tragiskan..

Resdung ni apa sebenarnya?
Menurut istilah perubatan tradisional, resdung adalah kerengsaan hidung yang boleh menyebabkan hidung dan organ-organ lain menjdi gatal & menyebabkan ketidakselesaan. Yerla, kalau sat2 asyik dok gosok hidung ja, memangla tak selesa kan.

Menurut istilah saintifik pula, resdung adalah virus kanser yang hidup di bawah lapisan kulit. Ia mengalirkan darah kotor yang menjadi punca kepada kerosakan organ-organ tertentu dalam badan.



Jom kita tengok apa gejala resdung @ tanda seseorang tu ada masalah resdung
  • Hidung tersumbat
  • Lendir keluar daripada hidung & tekak
  • Muka berasa sakit dan berat terutamanya pada bahagian antara mata
  • Demam atau rasa tidak sedap badan yang berpanjangan akibat gejala di atas
  • Gejala alahan hidung seperti bersin, gatal hidung 
  • Hidung berair
  • Pening kepala
  • Rasa sakit disekitar pipi dan bahagian atas gigi
  • Rasa sakit dibahagian dahi & di atas kening
  • Rasa sakit disekitar atau belakang mata
  • Sakit tekak berpanjangan dan berulang-ulang 
  • Tudia, sesiapa yang ada tanda2 yang dinyatakan di atas, makanya wajiblah mendapatkan rawatan atau ikhtiar untuk pulihkan masalah resdung anda tuuuu.. jgn tgu lama-lama tau..nanti melarat, diri sendiri yang merana..uhuuukkk
Macamna nak rawat resdung nih? Macam2 cara ada..Yang tradisional pun ada cara moden pun ada. Meh nak share cara tradisional dulu.
  • Dengan menggunakan serbuk kulit kayu manis. Caranya letakkan serbuk kulit kayu manis ke dalam secebis kain putih yang bersih. Ikat seperti sup bunjut. Gosok-gosok kan di telapak tangan & hidu berulang kali. Insyaallah dapat bantu mengurangkan masalah resdung anda.
  • Sediakan beberapa ulas bawang merah. Hiriskan bawang merah tersebut kepada beberapa bahagian. Ambil 2 helai daun sireh & secubit biji sawi. Kemudian masukkan ketiga-tiga bahan tersebut kedalam bekas yang berisi dengan air mendidih. Bila dah dicampurkan semua, bolehla di wapkan ke muka anda. Kalau tak mau wap tu cepat hilang, boleh tutupkan dengan kain tuala atau tudung semasa proses wap tersebut. Selamat mencuba!!
Ha, tu dah tahukan cara tradisional, mcmna nak rawat masalah resdung supaya terkawal & tidak kronik. TAPIII, bagi yang sibuk dengan urusan seharian, kadang2 tak dapat nak buat petua2 tradisional ni kan.. So apa rawatan alternatif yang boleh menggantikan petua2 ni?

sila klik di sini untuk ketahui lebih lanjut

No comments:

Post a Comment

Followers

social network

APDM SAPS