Pages

7 CARA MENJAGA BUAH PINGGANG SUPAYA SIHAT

by - 6:07:00 PM

Assalammualaikum...


Buah pinggang yang sihat menandakan kita menjaga makanan dengan baik dan jalani kehidupan yang sihat. Setuju? Ini kerana apa yang kita makan, masuk ke dalam badan dan akan menjalani proses penapisan di dalam buah pinggang sebelum dikeluarkan ke dalam proses pembuangan. Sebab itu la pemakanan yang sihat sangat dititikberatkan bagi mendapat tubuh badan yang sihat.



Bila badan sihat, kita boleh melakukan banyak aktiviti kegemaran kita. Mungkin ada yang suka berkebun,melancong, mendaki dan lebih penting kita boleh jalani ibadah kita dengan sempurna. Malah ahli keluarga pun tak risau melihat keadan kita yang nampak sentiasa sihat dan bertenaga.

Image result for berkebun

Jadi Ida nak kongsikan 7 cara menjaga buah pinggang supaya sihat kepada korang supaya boleh jaga dengan lebih baik. 

1. Amalkan pemakanan yang sihat


Image result for piramid makanan


Ini yang paling penting sekali. Pastikan kita makan makanan yang penuh zat dan nutrisi. Buah-buahan, sayur-sayuran semua tu mesti ada dalam diet pemakanan kita seharian. Kalau korang tengok pada piramid makanan, ada peringkat-peringkat mana korang mesti makan lebih, sederhana dan sedikit. 

2. Kurangkan pengambilan protein berlebihan

Related image

Makanan yang tinggi protein ialah daging, telur, susu, keju dan kacang. Contoh hadkan pengambilan daging yang berlebihan. Daging akan menghasilkan asid urik selepas ia diproses oleh badan. Asid urik ni la akan menyebabkan masalah batu karang dan penyakit gout. 

3. Kurangkan pengambilan kafein

Related image

Ini khas untuk peminum tegar kafein, yang tak boleh miss minum walaupun sehari. Kafein ini bertindak sebagai deuritik yang akan menyebabkan badan kehilangan cecair berlebihan. Bila badan terhidrat, buah pinggang terpaksa bekerja keras untuk mengepam cecair dan toksin yang akan mengakibatkan tekanan yang berlebihan.

4. Minum air yang mencukupi

Image result for water

Ini memang tak boleh miss minum setiap hari sebaiknya. Setiap hari..setiap masa kita akan makan, sebab itu la penting minum air masak dengan banyak. Bukan air manis ye. Air membantu buah pinggang untuk mengepam keluar toksin dan menghalang kejadian batu karang dan jangkitan.

5. Kurangkan/elakkan merokok


Image result for smoking


Merokok ni dah jadi macam trend atau tabiat masyarakat sekarang. Konon nak hilangkan stress, baru macho la apa la. Bukan lelaki sahaja, malah perempuan pun ada juga yang merokok. Merokok bukan sahaja boleh menyebabkan kerosakan buah pinggang, malah mendatangkan risiko yang lain seperti serangan jantung, paru-paru rosak dan sebagainya.

6. Kurangkan pengambilan gula dan garam

Image result for salt and sugar

Ini kerana jika ia berlebihan boleh menyebabkan masalah seperti penyakit kencing manis dan tekanan daran tinggi. Ini merupakan punca utama berlakunya masalah kerosakan buah pinggang. 

7. Jalani gaya hidup yang sihat

Related image

Rajinkan diri untuk bersenam walaupun sehari sekali. Bukan sekadar duduk depan komputer buat kerja. Badan juga perlu bergerak dan berpeluh supaya pergerakan badan dan aliran darah dalam badan menjadi lebih lancar.

Kisah si ayah dan anak


Terkejut si anak bila diberitahu oleh ayahnya di kampung yang doktor suspek buah pinggang ayah rosak dan perlu jalani dialisis. Dulu memang ayah selalu mengadu sering rasa letih dan rasa sakit dibahagian bawah abdomen.

Anak mana tak risau sebab duduk berjauhan dengan keluarga jadi tak dapat pantau kesihatan ayah dengan baik. Jadi si anak ikhtiar dengan berikan Vivix kepada ayahnya.

Alhamdulillah sekarang ayah rasa lebih bertenaga dan kurang rasa sakit-sakit badan. Malah boleh teruskan solat berjemaah di surau. 

Jangan lepaskan peluang dengan pembelian Twin Pack Vivix Shaklee.



Klik di sini untuk pembelian twin pack dengan segera




Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya:

(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
Email : chintashoope@gmail.com
No Id: 1074293

*setiap pembelian anda wajib akan mendapat konsultasi percuma yang berterusan dari saya

You May Also Like

2 comments

Sponsor