10 JENIS MAKANAN YANG MEMBANTU TINGKATKAN DAYA INGATAN

Assalammualaikum...

Sekarang ni anak-anak dah mula jalani peperiksaan akhir tahun tak kira sekolah rendah, sekolah menengah mahupun para pelajar universiti. Masing-masing tengah usaha belajar bersungguh-sungguh untuk dapatkan keputusan yang cemerlang. Jadi Ida nak ucapan " Selamat menjalani peperiksaan". Semoga korang boleh jawab soalan dengan baik.




Kalau bab belajar ni, dulu Ida bukanla jenis yang suka sangat nak belajar sebenarnya.hahaha. Kiranya bukan la pelajar cemerlang sangat (korang jangan ikut macam kak Ida ye..eh kak ke?hahaha).

Bagi korang-korang yang masih belajar selain dari belajar bersungguh-sungguh, pastikan juga korang makan dengan baik, tidur mencukupi dan banyakkan minum air. Jangan terlalu belajar sampai tak ingat nak makan, minum..nanti jatuh sakit kan dah susah. Tak pasal-pasal tak boleh nak pergi sekolah buat peperiksaan.


Image result for cara tingkatkan daya ingatan

Pemilihan makanan yang baik sebenarnya sangat membantu pada anak-anak mahupun pelajar supaya boleh fokus dalam pelajaran dan kuatkan daya ingatan. Al maklumla, kadang bukan semua orang ada daya ingatan dan fokus belajar dengan baik. Mesti ada jugak kurangnya.

Di sini Ida nak kongsikan 10 jenis makanan yang membantu tingkatkan daya ingatan anak-anak atau para pelajar.

10 MAKANAN YANG MEMBANTU KUATKAN DAYA INGATAN

1. Kekacang


Image result for KEKACANG

Sebenarnya apa pun jenis kekacang ni memang bagus untuk otak. Ini kerana ia kaya dengan serat, vitamin dan mineral. Antara kacang yang selalu orang kata "kacang cerdik" ialah kacang pistachio dan kaya merah yang kaya dengan omega 3. Selain tu kacang almond pun sangat bagus kerana ia membantu tingkatkan pengaliran darah ke otak dengan baik.

2. Buah beri


Image result for berry

Buah ni membantu meningkatkan daya pembelajaran dan moto skill seseorang. Ada beberapa kajian yang dijalankan telah menunjukkan ekstrak blueberi dan strawberi dapat membantu meningkatkan daya ingatan. Biji dari buah beri juga kaya dengan asid lemak Omega-3.

3. Buah tembikai


Image result for tembikai


Tembikai membantu fungsi otak menjadi lebih baik. Bila otak dapat berfungsi dengan baik. Ini akan menyebabkan daya ingatan otak juga menjadi semakin baik.

4. Brussel sprouts


Related image

Sayur ni die macam sayur kobis bulat tu tapi kecil je. Harga pun mahal skit la. Selalu orang barat suka buat salad guna sayur ni. Sayur ni mengandungi agen tryptophan yang menukarkan kepada serotonin yang penting untuk otak

5. Telur


Image result for telur

Anak-anak memang suka makan telur kan tapi ada juga anak-anak yang alah pada telur ni. Tahu tak telur juga mengandungi kolin yang membantu kembangkan fungsi daya ingatan seseorang.

6. Halia


Related image

Halia ni mengandungi anti inflamasi yang elakkan berlaku jangkitan di dalam otak. 

7. Ikan salmon


Related image

Semua orang tahu ikan salmon ini memang bagus untuk otak sebab itu la harga memang agak mahal sedikit. Ikan salmon ini merupakan sumber omega 3 yang terbaik yang mengandungi DHA dan EPA yang memang penting untuk pertumbuhan dan perkembangan otak. Ikan salmon ni merupakan sumber omega 3 yang lebih tinggi berbanding ikan sardin.

8. Kismis


Related image

Kismis juga merupakan salah satu makanan sunnah yang sangat bagus untuk otak. Ini kerana ia mengandungi zat besi yang membantu membina darah dalam badan dan dapat dialirkan kepada otak dengan lebih baik.

9. Produk tenusu


Related image

Banyak je kan kita tengok iklan tv susu anak-anak yang cakap susu bagus untuk tingkatkan sistem otak anak-anak. Memang betul. Produk tenusu ni sebenarnya membantu membina jaringan otak, neurontrasmitter dan enzim kerana ia mengandungi protein dan vitamin B. Selain itu produk tenusu ni merupakan sumber protein yang sangat mengenyangkan. Ini akan membantu otak dapat berfungsi dengan baik. 

10. Oat


Image result for oat

Ramai yang diet suka makan oat ni kan. Sebenarnya oat kaya dengan sumber vitamin E, B dan potassium, omega 3, folat dan kalsium yang membekalkan tenaga untuk keperluan otak. Oat mengandungi serat yang membantu otak berfungsi dengan baik.

Ini antara makanan yang membantu kuatkan daya ingatan seseorang. Sebenarnya banyak lagi makanan yang sangat bagus untuk otak jadi kalau korang google memang banyak makanan untuk otak ni. Tapi kadang kala kita ni susah nak makan makanan yang sihat disebabkan kesibukan kerja dan tak cukup masa. Anak-anak pun kadang kala tak dapat makan makanan yang cukup nutrisi.

Selain dari menjaga pemakanan, pengambilan makanan tambahan atau supplement juga membantu untuk tingkatkan daya ingatan. Pilihan terbaik ialah Omega Guard.



Omega guard merupakan sumber omega 3 yang mengandungi DHA dan EPA ang bagus untuk :
  • Membantu perkembangan memori.
  • Meningkatkan keupayaan ingatan dan pembelajaran bagi pelajar
  • Mencegah penyakit nyanyuk, memelihara mata dan telinga, mencegah migrain.
Testimoni 1: Akak ni anak setahun dah mula bagi makan Omega. Anaknya jadi lebih fokus petah je bercakap.


Testimoni 2: Bila anak masuk darjah 1 biasala fokus belajar die mula nampak macam main-main je. Sejak bagi makan omega dah nmpak perubahannya. Ke mana-mana pun mesti nak bawa buku.




Klik di sini untuk pembelian dengan segera




Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya:

(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
Email : chintashoope@gmail.com
No Id: 1074293

*setiap pembelian anda wajib akan mendapat konsultasi percuma yang berterusan dari saya


3 comments:

  1. Kekacang tu banyak khasiat tapi banyak juga keburukkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye btul..xboleh amik terlalu bnyk lebh2 mereka yg ada gout

      Delete

Followers