7 JARS TO FINACIAL FREEDOM

Assalammualaikum..

Sebenarnya semua orang boleh lakukan finacial freedom ni. Senang kata mereka yang lakukan finacial freedom ni insyaallah boleh jadi jutawan yang hebat.



Bagaimana? Macam mana?
Gaji sekadar RM1500 boleh ke?

Ye boleh..sebab itu la kita kena pandai buat perancangan. Fikirkan keperluan bukan sekadar kehendak. 

7 JARS FINACIAL FREEDOM

1. 50% NEC ( neccesity ) 


Image result for groceries



Ini tabung yang memang keperluan kita setiap harian atau bulanan. Setiap kali korang dapat gaji mesti korang akan keluar shooping barang rumah kan. Stok sebulan. Ini la korang kena tolak dulu dari gaji. Nak lebih baik korang kena tahu berapa korang guna untuk keperluan harian ni setiap bulan.

2. 5% EDU ( educaton ) 

Related image

Ini unutk beli buku-buku tambahan anak-anak, buku otivasi korang dan sebagainya. Membaca kan jambatan ilmu so kenapa tak boleh keluarkan sedikit belanja kan. 

3. 10% LTSS ( long term saving for spending ). 

Image result for house

Semua orang pasti ada hajat nak ada rumah sendiri kan. Sampai bila nak duduk rumah sewa. Dari bayar tiap-tiap bulan sewa rumah orang. Baik kita bayar untuk rumah sediri pula. Jadi baik menabung dari sekarang kan lagi bagus.

4. 5% FFA ( finacial freedom ) 


Image result for hari tua

Ini simpanan bila hari tua nanti. Bagi yang nak pencen atau nak berhenti kerja. KIta tak tahu apa akan berlaku nanti.

5. 10% PLAY (leisure)

Image result for leisure

Sekali sekala kita mesti terasa nak melancomg, bercuti dengan keluarga kan. Mana tahu simpanan yang korang ada ni. Setiap 2-3 bulan ada yang pergi oversea. Mana la tahu kan..hehehe

6. 10% GIVE ( charity )

Related image

Kita yang senang jangan lupa pada mereka yang susah. Apa yang kita berikan insyaallah akan lebih besar ganjarannya di dunia mahupun di akhirat. Itu la yang kita nak. Keberkatan rezeki. Kongsi bersama-sama. Tahu tak zakat dan sedekah kita ni salah satu cara membersihkan harta.

7.  10% PARENTS ( ibu bapa )

Image result for parent

Jangan lupa juga bagi ibu bapa yang telah mejaga kita selama ni. Tanggungjawab kita untuk berikan sedikit belanja kepada mereka walaupun mereka tak pernah meminta. Walaupun kita hulurkan RM50 itu pun mereka dah rasa gembiran dan bersyukur. Tanda kita masih hargai mereka. Korang nak berkat mencari rezeki kan, berbuat baik dengan ibu bapa. 

Kalau kira secara rawak memang susah kita nak buat jadi buat perancangan macam Ida kongsikan ni. Insyaallah mulakan dari sekarang, senang masa hadapan.

Moga perkongsian Ida ni membantu korang lebih berjaya dalam hidup.


Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya:

(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
sms/whatsapp 0174636210
Email : chintashoope@gmail.com
No Id: 1074293

*setiap pembelian anda wajib akan mendapat konsultasi percuma yang berterusan dari saya

No comments:

Post a Comment

Followers

social network

APDM SAPS