CARA RAWAT ENDOMETRIOSIS TANPA PEMBEDAHAN

6:43:00 AM

Assalammualaikum..


Sebenarnya ramai wanita yang mengalami endometriosis ni tanpa sedar. Ia selalunya dikaitkan dengan masalah sengugut, keguguran yang  berulang, kemandulan dan sebagainya. Dan tahu tak 5% endometriosis ni boleh bertukar menjadi kanser.




Apakah endometriosis?



Image result for endometriosis

Ia berlaku di mana tisu dari selaput dalam rahim yang digelar endometrium telah tumbuh di luar rahim seperti tiub fallopoi, ovari,usus,pundi kencing, tulang belakang dan lain-lain. Selaput ini biasanya luruh bersama-sama darah haid. Oleh itu campuran darah dari rahim dengan tisu yang telah berkecai daripada lapisan endometrium serta kuman-kuman bakteria, menjadikan apa yang digelar ‘darah kotor’ atau darah haid.

Penyebab endometriosis


Punca sebenar endometriosis tidak diketahui, namun beberapa teori yang ditimbulkan oleh saintis. Antara teori yang popular ialah:

1. Seseorang itu memang dilahirkan dengan tisu endometrium di tempat lain. Tunggu waktu haid pertama sahaja untuk penyakit ini menunjukkan belangnya.

2. Retrograde menstuation – pembalikan haid. Darah haid yang sepatutnya mengalir keluar badan melalui faraj, telah mengalir ke belakang melalui tiub fallopio. Kalau nak tahu, tiub fallopio ialah tiub yang terbuka. Maksudnya ada 3 pintu untuk darah haid mengalir. Darah haid yang mengalir ke belakang itu akan mengubah tisu pada organ lain tu jadi macam lapisan endometrium.

Menurut teori ini, keadaan ini selalunya terjadi jika darah hadi tak turun lancar akibat pintu rahim sempit atau posisi rahim yang luar biasa. Namun begitu, banyak kajian membuktikan endometriosis dan retrograde menstruation juga berlaku kepada wanita yang mempunyai rahim yang normal.

3. Sel-sel endometrium merebak ke organ lain seperti merebaknya sel kanser.

4. Ada kajian menunjukkan bahawa radikal bebas juga terlibat dalam perkembangan tisu endometriosis dalam badan.

Simptom endometriosis


1. Pendarahan berlebihan masa haid
2. Kencing berdarah/berak berdarah
3. Tak subur
4. Sakit belakang masa haid
5. Sakit masa hubungan seks
6. Endometrioma - terbentuk dinding yang kumpul darah.

Bagaimana Resveratrol membantu pesakit endometriosis dan mengurangkan dari risiko kanser?







Resveratrol membantu dengan menghantar mesej yang betul kepada sel dengan mengawal proses penyahsetilan dan mengaktifkan umur gen yang lebih panjang. Ini berpontensi mengaktifkan gen untuk menghentikan proses pembiakan kanser.

1. Menterbalikkan kesilapan DNA

Salah satu punca terjadinya kanser ialah apabila sel yang sudah tua membuat silap dalam meniru DNA sendiri secara terperinci. Kesilapan DNA ini menyebabkan sel tidak berfungsi lagi. Lagi teruk jika dia membiak sebagai sel kanser.

Jadi, dengan mengurangkan kesilapan replikasi DNA, resveratrol boleh meningkatkan usia sel. Ini juga salah satu sebab kenapa resveratrol merupakan pencapaian besar dalam melambatkan proses penuaan.

2. Kesan anti-kanser

Kajian menunjukkan resveratrol bukan sahaja mampu menghalang pertumbuhan dan pembiakan sel kanser. malah ada saintis yang mencadang resveratrol sebagai rawatan tambahan kepada kanser kerana boleh memberi kesan baik bersama-sama kemoterapi.

Resveratrol menghalang kanser melalui beberapa cara:

1. Menyekat penyerapan estrogen dan androgen, sekaligus membantu mencegah kanser yang dipengaruhi oleh hormon. Contohnya kanser payudara atau kanser prostat.

2. Mengubah gen yang rosak. Apabila gen suatu sel telah rosak, risiko untuk membiak sebagai sel kanser adalah tinggi.

3. Membunuh sel kanser

Resveratrol mampu menghalang sel kanser tanpa memudaratkan sel-sel lain. Kebolehan ini berkait rapat dengan kemampuan Vivix membezakan antara sel normal dan sel kanser berbanding rawatan kemoterapi yang tidak spesifik. Jadi, disamping menyerang sel kanser, sel sihat juga terjejas sama. Sebab tu kita dapat tengok kesan sampingan kemoterapi termasuklah rambut gugur, keletihan, muntah-muntah, cirit-birit dan ulser dalam mulut.

Bertindak sebagai antioksida, resveratrol mampu menghilangkan radikal bebas, mengaktifkan atau menyahaktifkan enzim, gen, hormon dan bahan kimia dalam tubuh yang berkait dengan kanser.


Testimoni 1: Akak ni ada masalah tulang belakang, doktor pun cakap tak boleh nak buat apa. Dah crack dekat LI sebab dulu jenis suka melompat. Tapi selepas ambil Vivix, bukan sahaja tulang belakang dah kurang sakit malah endometrosis pun kurang.



Peluang hebat jangan dilepaskan dengan pembelian Twin Pack Vivix Shaklee.


Klik di sini untuk pembelian twin pack dengan segera






Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya:

(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
sms/whatsapp 0174636210
Email : chintashoope@gmail.com
No Id: 1074293

*setiap pembelian anda wajib akan mendapat konsultasi percuma yang berterusan dari saya


You Might Also Like

0 comments

Followers

TRAVEL DESTINATION

GRUP MAMA BLOGGERS MALAYSIA (GMBM)

GRUP MAMA BLOGGERS MALAYSIA (GMBM)