6 CARA TINGKATKAN IQ ANAK-ANAK

3:15:00 PM

Assalammualaikum...

Kata orang tua-tua kalau mak ayah cerdik anak pun cerdik. Boleh percaya ke? Tapi ada je mak ayah yang biasa-biasa sahaja tetapi anak-anak cerdik dan berjaya. Semua ibu bapa nak berikan pendidikan yang terbaik untuk anak-anak. Sentiasa doakan anak-anak menjadi anak yang soleh, solehah, baik, dan cerdik.




Sebenarnya tahap IQ anak-nak ni boleh dipupuk sejak di dalam kandungan lagi. Macam mana tu? Jangan beranggapan bayi di dalam perut tak boleh dengar apa yang kita katakan. Selepas dilahirkan anak-anak juga mesti diasah IQ diorang dengan pendidikan dari rumah. 


Image result for cara tingkatkan iq anak

Sebaik-baiknya nak mengajar anak-anak adalah 13 tahun ke bawah kerana pada usia ni anak-anak masih boleh menerima apa yang kita ajar.

6 CARA TINGKATKAN IQ ANAK-ANAK


1. Membaca tu jambatan ilmu. Sebenarnya dari saat anak dalam kandungan ibu-ibu dah boleh mula membaca buku-buku yang baik untuk anak-anak walaupun hanya sebuah buku kanak-kanak. Dari situ IQ anak-anak sendiri boleh dipertingkatkan

2. Pemberian susu ibu. Dalam susu ibu itu sendiri mempunyai banyak khasiat, zat yang seimbang. Memang sesuai untuk perkembangan anak-anak. Sebab itu la kita ibu-ibu ni digalakkan menyusukan anak-anak sekurang-kurangnya 6 bulan..dan paling bagus sehingga 2 tahun.

3. Permainan yang dapat mengasah minda. Bab permainan ni memang Ida titikberatkan. Perasan tak kalau beli barang mainan kat kedai ada tulis had umur tertentu untuk bermain. Ida kalau beli barang mainan kat anak mesti tengok mana yang sesuai. Contoh mainan lego pun ada size untuk umur tertentu. Lego sebenarnya bagus untuk lihat imaginasi anak-anak untuk membina. Selain tu puzzle..Ida suka belikan puzzle untuk anak-anak.


Image result for cara tingkatkan iq anak

4. Anak-anak ni ada perasaan ingin tahu. Kita ni sebagai orang tua jangan menghalang tapi memerhati. Biar anak-anak boleh belajar berdikari dan berfikir sendiri. Selalunya bila anak dah mula pandai berjalan dan memegang. Dia ada rasa ingin tahu, apa rasa benda tu.apa yang dia pegang. Macam Asyraf sekarang ni semua yang dia belajar kat sekolah mesti nak tanya. Contoh die tanya " Mummy bala tu apa?". Aduh terkial-kial mummy nak terangkan apa tu bala. 

5. Pemakanan yang seimbang. Makanan juga memainkan peranan untuk tingatkan IQ anak-anak. Beri makanan yang penuh dengan zat. Junk food kalau boleh jangan ajar sangat pada anak-anak. Bukan sampai tak boleh makan tapi jangan terlalu biarkan diorang makan. Sebab semua junk food ni ada gula yang tinggi, perisa tambahan. Ni antara punca juga anak-anak boleh menjadi terlalu hyperaktif. Pernah dengar anak-anak yang high sugar. Galakkan diorang supaya suka makan sayur-sayuran dan buah-buahan.

6. Pengambilan Omega 3 juga membantu meningkatkan IQ anak-anak. Contoh omega 3 seperti ikan salmon,bayam,telur dan banyak lagi. Omega 3 itu sendiri membantu untuk perkembangan dan fungsi otak anak-anak.






Klik di sini untuk order 





Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya:

(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
sms/whatsapp 0174636210
Email : chintashoope@gmail.com
No Id: 1074293

*setiap pembelian anda wajib akan mendapat konsultasi percuma yang berterusan dari saya


You Might Also Like

0 comments

Followers

TRAVEL DESTINATION

GRUP MAMA BLOGGERS MALAYSIA (GMBM)

GRUP MAMA BLOGGERS MALAYSIA (GMBM)