IBU HAMIL RISAU BERAT BADAN NAIK MENDADAK

3:00:00 PM

Assalammualaikum...

Tahniah pada ibu-ibu yang kini telah disahkan mengandung tak kisah la bagi ibu baru atau ibu yang berpengalaman. Berita yang menggembirakan ni memang sentiasa dinanti-nantikan bagi keluarga. 



Semasa hamil, masalah berat badan akan meningkat itu perkara normal. Ini permulaan untuk perkembangan anak dalam kandungan. Tetapi si ibu juga kena berhati-hati bila mengalami masalah berat badan yang berlebihan masa hamil ni. Selalunya jika berat badan terlalu banyak yang naik, kebanyakan ibu-ibu akan disuruh minum air gula sebab takut ada kencing manis. Ini bukan sahaja bahayakan ibu malah anak dalam kandungan.


Berapa penambahan berat badan yang ideal bagi ibu hamil?

Penambahan berat badan untuk ibu hamil disarankan sekitar 12.5-17.5 kg sahaja bagi yang berat badan ideal sebelum hamil. Dan bagi yang mengalami masalah berat badan sebelum hamil hanya 7.5-12.5 kg.


Carta di atas menunjukkan penyimpanan nutrien termasuk lemak dan perkembngan otot ialag 4.5-5.5kg. Peningkatan cecair dan darah dalam badan pula disebabkan perkembangan bayi dalam kandungan. Pembesaran payudara menunjukkan persediaan ibu-ibu untuk penyusuan kelak. Manakala pembesaran rahim disebabkan pembesaran bayi meningkat dari masa ke semasa. Secara puratanya berat badan bayi akan meningkat dalam 3-3.5 kg dan jumlah secara keseluruhannya 11-16 kg berat ibu hamil akan meningkat.


Macam mana nak ukur berat badan ideal bagi ibu hamil ?


Kenapa perlu pantau berat badan semasa hamil ?
Ini sebabnya takut akan berlaku komplikasi seperti tekanan darah tinggi, kencing manis dan bayi besar. Tapi ibu-ibu janganla nak diet pula masa hamil cuma pastikan makan makanan yang seimbang. Elakkan dari benda-benda yang terlalu manis dan tidak berkhasiat.


Ini nak kongsikan pengalaman Puan Noor yang telah mengambil Set Mengandung Shaklee sepanjang kehamilannya. Biasa la ibu-ibu hamil ni semasa hamil ada masalah alahan, tak bertenaga,sembelit,kejang kaki dan sebagainya. Dan semestinya ibu-ibu akan mencari jalan untuk menyelesaikan masalah mereka.

Alhamdullilah Puan Noor sangat-sangat berpuas hati sepanjang kehamilannya yang kedua ni. Berat badan terkawal. Sepanjang 4 bulan hanya naik dalam 3.5kg sahaja. Mak akak ni pun tegur muka tak nampak kembang sangat. Biasa la nama pun mengandung kan memang semua akan kembang, takkan nak  kurus plak kan.hehehe

Puan Noor plak jenis tak suka minum susu dan beliau telah ambil sekali dengan Ostematrix untuk gantikan susu. Ostematrix ini vitamin kalsium ye. Dan masalah kejang kaki masa hamil langsung takde. Kalau ikut pengalaman ibu-ibu hamil, kejang kaki terutamanya pada waktu malam memang bagaikan mimpi ngeri. Sakit oo..tambah kalau suami plak jenis tidur mati..huhuhu

Paling menarik muka Puan Noor berseri-seri pula. Mana tak suka kan. Kalau orang tegur muka tak nampak kusam dan glowing je.



Jadi bagi ibu-ibu hamil yang memang kurang makan makanan seimbang tetapi nak dapatkan nutrisi terbaik boleh ambil Set Mengandung ni dan jangan risau sebab set ini pun boleh diambil untuk masa berpantang nanti.




Nak order? sila klik



Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya:

(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
sms/whatsapp 0174636210
Email : chintashoope@gmail.com
No Id: 1074293

*setiap pembelian anda wajib akan mendapat konsultasi percuma yang berterusan dari saya


You Might Also Like

2 comments

Followers

TRAVEL DESTINATION

GRUP MAMA BLOGGERS MALAYSIA (GMBM)

GRUP MAMA BLOGGERS MALAYSIA (GMBM)