8 CARA PUJUK ANAK YANG SUKA BALING BARANG

Assalammualaikum..

Emosi anak bila umur semakin meningkat memang akan berlainan. Masing-masing ada cara diorang tersendiri. Macam orang dewasa juga, kita tak boleh nak jangka apa mood diorang masa tu. Sedih ke gembira ke. Anak-anak lagi la diorang tak boleh nak bercakap tapi tunjukkan dalam bentuk perbuatan.


Selalunya anak tunjukkan emosi pada usia 18 bulan hingga 3 tahun. Masa ni la memang ibu-ibu rasa sangat tercabar. Ada anak-anak yang suka menangis, ada yang suka baling, ketuk kepala ada juga yang suka baling barang. Ini ada 8 cara pujuk anak yang suka baling barang

8 CARA PUJUK ANAK YANG SUKA BALING BARANG

1. Pegang tangannya


Masa anak melontar barang pegang tangan dan ambil barang yang dipegangnya. Gantikan dengan benda lain seperi bola plastik. Alihkan perhatian die dengan ajak bermain permainan yang baru.

2. Jangan jerit


Kita bila anak suka lempar barang kita pun akan menjerti. Elakkan dari jerit sebab die sedang belajar, dengan cara baling barang ia akan menjadi satu ancaman pada korang supaya keinginan die akan diberikan.

3. Pandang matanya dan berkata


Anak pada usia ini tidak akan mendengar si ibu yang membebel. Sebaiknya pandang mata, pegang benda yang ingin dilemparnya dan katakan, “Ini tidak boleh dibaling. Rosak nanti.”

4. Lontar bersama


Anak akan lebih cepat belajar tentang benda yang boleh dibaling apabila dia melihat objek tersebut. Apa kata korang sekali sekala baling sekali dengan anak-anak. Baling barang plastik la ye..

5. Konsisten


Bila korang dah larang, jangan bagi die buat lagi. Jangan terlalu layankan anak-anak yang merengek sebab tak dapat baling barang. Jauhkan dari barang bahaya dekat dengan die.

6. Suap atau berhenti


Jika anak suka baling makanan jauhkan makanan dari die. Angkat terus pinggan suapkan pada anak perlahan-lahan sehingga anak kenyang.

7. Cuba masuk dunia si kecil


Kenal pasti sama anak sedang memenuhi keperluannya untuk melempar atau sedang marah. Kalau die baling sebab marah peluk la die sampai tenang. Jangan cuba bercakap sebab korang pun mungkin dalam keadaan marah.

8. Pujuk dan lakukan bersama


Jangan memaksa anak mengutip barang yang dilemparkannya dengan emosi marah. Lebih baik anda pujuk dan ajak: “Sayang, mari kita cari kotak merah yang kamu baling tadi. Masukkan dalam kotak semula ya!”

Ida pun masih dalam mood nak ajar anak-anak. Si Aqil memang suka baling barang, tapi Ida suka biarkan. Mungkin selepas ni kita boleh sama-sama belajar dari kesilapan.

SEMOGA MEMBERI MANFAAT!

1 comment:

Followers

social network

APDM SAPS