6 CARA MUDAH UNTUK JANTUNG YANG SIHAT

2:05:00 PM

Assalammualaikum..


Pada zaman sekarang ni 50% punca kematian adalah disebabkan penyakit jantung. Ternyata punca dari gaya hidup, pemakanan dan persekitaran adalah antara faktor yang mendorong kepada masalah jantung seseorang. 


Menurut rekod kesihatan Amerika, tidak ada laporan serangan jantung setiap 100, 000 orang di Amerika Syarikat kembali pada tahun 1890. Walau bagaimanapun, pada tahun 1970 rekod serangan jantung telah meningkat kepada 340 setiap 100,000 orang. Ini ada 6 cara mudah untuk jantung yang sihat


6 CARA MUDAH UNTUK JANTUNG YANG SIHAT

1. Makan makanan yang sihat jantung.


Pastikan makan makanan yang seimbang setiap hari walaupun korang sedang berdiet. Banyak makan sayur-sayuran,buah-buahan, bijiran penuh dan serat. Pastikan makanan korang cukup lengkap dengan nutrisi. Hadkan juga pengambilan garam dan gula.  Juga, makan ikan sekurang-kurangnya dua kali seminggu. Diet yang sihat boleh mengurangkan risiko serangan jantung sebanyak 25%.

2. Bertenang dan dipungut di bawah tekanan.


Salah satu faktor risiko terbesar untuk masalah jantung dalam kehidupan pantas moden kita adalah tekanan kronik. Tekanan meningkatkan ketegangan dalam badan dan otot, meningkatkan tekanan darah dan menyebabkan jantung berdegup lebih cepat daripada biasa. Sebaiknya cari jalan untuk hilangkan masalah tekanan korang seperti mendengar muzik dan sebagainya. Ini supaya korang dapat bernafas dengan lebih baik. Mengurangkan tekanan adalah sama pentingnya dengan makan makanan yang sihat jantung.

3. Berjalan


Ambil cara mudah dengan berjalan setiap hari untuk kekalkan kesihatan jantung. Tak susah pun sekali sekala letakkan kereta korang jauh dari tempat kerja sekurang-kurangnya dapat berjalan dalam 10minit pun dah ok. Kalau ofis korang kat tingkat dua, naik je tangga. Taknyah gunakan lif. Berjalan selama 20-30 minit setiap hari, tiga kali setiap minggu dan anda akan menguatkan hati dan meningkatkan fungsinya. Malah ia juga membantu untuk hilangkan tekanan korang.

4. Minum air yang banyak.


Kajian menunkukkan air dapat mencairkan darah yang beku dalam badan. Ini akan mengurangkan masalah jantung korang. Lelaki yang minum lima gelas air setiap hari adalah 54% kurang kemungkinan untuk mendapat serangan jantung maut berbanding lelaki yang minum dua atau lebih sedikit kaca mata. Jadi pastikan korang minum sekurang-kurangnya 8 gelas setiap hari.

5. Berhenti merokok.


Satu lagi tabiat buruk yang perlu berhenti untuk jantung yang sihat adalah merokok. Merokok adalah tidak baik untuk kesihatan. Dengan kata mudah, berhenti merokok mengurangkan risiko serangan jantung sebanyak 50% selepas satu tahun berhenti rokok. Ini adalah salah satu sebab yang lebih baik untuk berhenti merokok untuk selamanya.

6. Dapatkan pemeriksaan kesihatan biasa.


Sekali sekala apa kata korang ke hospital atau klinik periksa kesihatan jantung korang. Kalau yang bekerja mestilah tiap bulan akan ada medical check up kan? Sekurang-kurangnya korang tahu tahap kesihatan korang dan kalau ada masalah boleh cegah dengan lebih awal sebelum ia memudaratkan. 

rujukan:healthtoday.com




Nak order? sila klik


Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya:

NURUL AQIDAH AZAHAR
(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
sms/whatsapp 0174636210
Fanpage : Mummysupplementshop
Email : Aqidgirl_88@yahoo.com

*setiap pembelian anda wajib akan mendapat konsultasi percuma yang berterusan dari saya

You Might Also Like

1 comments

  1. Amalan ni buatkan mak bapak saya sihat... Alhamdulillah..

    ReplyDelete

Followers

TRAVEL DESTINATION

GRUP MAMA BLOGGERS MALAYSIA (GMBM)

GRUP MAMA BLOGGERS MALAYSIA (GMBM)