7 TIPS ATASI IBU HAMIL SUSAH TIDUR,BERSEORANGAN DALAM GELAP

3:21:00 PM

Assalammualaikum...

Masalah susah tidur atau insomnia ni selalu dialami oleh ibu hamil lebih-lebih lagi setelah meningkat usia kandungannya. Apabila tidur tak cukup,badan mula akan rasa terlalu letih dan mudah pitam. Malah selera makan juga menjadi semakin kurang.  



Ini antara masalah yang mungkin menganggu masa tidur ibu-ibu hamil iaitu pedih ulu hati,kejang kaki,berdengkur,sesak nafas, hidung tersumbat,terlalu fikirkan tentang kandungan, sakit-sakit badan,dan lenguh kaki.

7 TIPS ATASI IBU HAMIL SUSAH TIDUR

1. Dapatkan jadual tidur yang tetap 


Latihkan diri untuk tidur lebih awal. Sebaiknya dalam pukul 10 malan dah masuk tidur. Jika anak-anak masih belum tidur,mintak tolong suami korang. Tidurla secukupnya sekurang-kurangnya 8jam setiap hari.

2. Mandi sebelum tidur



Sebelum masuk tidur apa kata korang segarkan badan tu dengan mandi sekejap dan minum air susu panas. Buat dalam 20-30minit sebelum tidur. Pasti tidur korang akan lebih selesa dan tenang.

3. Jadikan bilik tidur anda selesa untuk tidur 


Jadikan bilik tidur korang ala-ala istana gitu. Rasa nyaman dan tenang je nak tidur atau istirehat. Kalau rasa bau aroma terapi seperti lavender tu menenangkan. Letak dalam bilik.

4. Kurangkan pengambulan kafein


Sebaiknya jangan minum kafein 6jam sebelum tidur. Kandungan di dalamnya membuatkan korang akan rasa lebih segar dan sukar nak tidur nanti.

5. Belajar tidur mengiring ke kiri



Latih diri anda untuk tidur mengiring ke kiri dalam masa beberapa bulan pertama kehamilan. Posisi ini boleh membantu peredaran darah dan nutrien kepada bayi dan uterus (rahim) dan membantu buah pinggang mengkumuhkan bahan buangan dan cecair. Posisi ini juga membantu korang akan lebih selesa semasa bayi dalam kandungan membesar.

Satu kajian menunjukkan bahawa wanita yang tidur mengiring ke kiri kurang berisiko bayi meninggal dalam kandungan berbanding mereka yang tidur dalam posisi lain.

6. Berhenti makan terlalu banyak sebelum tidur


Jangan makan sebelum waktu tidur. Pastikan makan malam korang awal dan jangan terlalu lewat. 

7. Dengar muzik


Pasang muzik atau pun alunan bacaan Al-Quran supaya hati dan minda korang rasa tenang. Tidur pun akan rasa lebih selesa dan lena.

rujukan:bidanku.com

Ostematrix Shaklee menyediakan satu matriks unik nutrien kritikal termasuk kalsium, vitamin D, magnesium, zick, cooper, maganese dan boron. Di mana salah satu kebaikannya adalah untuk tidur yang lebih lena.





Nak order? sila klik




Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya:

NURUL AQIDAH AZAHAR
(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
sms/whatsapp 0174636210
Fanpage : Mummysupplementshop
Email : Aqidgirl_88@yahoo.com

*setiap pembelian anda wajib akan mendapat konsultasi percuma yang berterusan dari saya

You Might Also Like

2 comments

Followers

TRAVEL DESTINATION

GRUP MAMA BLOGGERS MALAYSIA (GMBM)

GRUP MAMA BLOGGERS MALAYSIA (GMBM)