10 CARA RAWAT PSORIASIS SECARA SEMUALAJADI TANPA UBAT

2:48:00 PM

Assalammualaikum...


Psoriasis ini merupakan keradangan kulit yang teruk. Di mana kulit akan menjadi tebak dari kulit normal tapi jangan risau ia tak berjangkit. Selalunya ia akan terjadi di bahagian siku,kulit kepala dan lutut. Malah juga boleh jadi di kawaan lain.



Tanda-tanda psoriasis mungkin dapat diketahui seperti keguguran sisik pada kulit ,tompok-tompok merah pada kulit kepala, siku, lutut dan bahagian lain badan malah gatal tetapi pada tahap yang berbeza-beza .



10 CARA RAWAT PSORIASIS SECARA SEMULAJADI TANPA UBAT

1. Aloe Vera

Image result for aloe vera

Gel dari tumbuhan aloe boleh digunakan pada kulit sebanyak tiga kali sehari. Ini akan mengurangkan kemerahan dan bersisik yang berkaitan dengan psoriasis. Kalau susah nak dapatkan aloe vera dari kulit lidah buaya, gunakan krim yang mengandungi 0.5% Aloe Vera.

2. Cuka epal


Cuka epal ni memberikan kelegaan pada gatal-gatal kulit tu. Korang boleh gaulkan cuka epal dengan air dalam nisbah 1:1 untuk elakkan rasa terbakar. Tapi jangan pakai kalau kulit korang tu berdarah sebab ia akan memudaratkan lagi. Kalau berhasil guna cuka epal kesannya akan dapat dilihat dalam masa beberapa minggu.

3. Capsicum


Related image

Capsicum ini boleh mengurangkan kesakitan, kemerahan, keradangan dan bersisik yang disebabkan oleh psoriasis.

4. Garam laut



Gunakan garam laut sebagai mandian korang. Rendamkan badan dalam tab mandi selama 15 minit untuk buang sisik dan rasa kegatalan pada kulit. Selepas mandi letak pelembap atau lotion pada kulit.

5. Oat



Selalunya orang makan oat tapi oat ni korang buat mandian untuk hilangkan kemerahan dan kegatalan pada kulit.

6. Tea Tree Oil



Minyak ini berasal dari tumbuhan yang berasal dari Australia. Minyak Tea Tree mempunyai ciri-ciri antiseptik dan kulit-friendly. Menggunakan syampu yang mengandungi teh minyak pokok akan membantu untuk melawan psoriasis kulit kepala.

7. Kunyit


Image result for kunyit

Kunyit merupakan herba yang terkenal dengan anti-oksida dan anti-radang. Ia boleh mengubah ekspresi gen (TNF ungkapan cytokine). Ini menjadikan kunyit pilihan pertama dalam mencegah psoriasis. Boleh amalkan dengan meletakkan dalam makanan ata makan mentah.

8.Oregon anggur (Mahonia Aquifolium) atau anggur hitam





Ini adalah herba anti-mikrob kuasa penuh yang boleh mengawal gerak balas imun. Herba ini tergolong dalam keluarga alkaloid dan memohon salap dengan 10% Mahonia adalah sangat berkesan dalam merawat psoriasis kedua-dua ringan dan sederhana.

9. Minyak Ikan




Menggunakan minyak ikan secara langsung pada kulit membantu menyembuhkan psoriasis. Juga vitamin D, minyak Evening Primrose dan Milk Thistle bantuan untuk melegakan kerengsaan kulit. Pastikan suplemen ini tidak mengganggu kesihatan semula yang sedia ada atau mempunyai kesan sampingan yang berbahaya.

10. Minyak Zaitun


Image result for olive oil



Menggunakan minyak zaitun pada kawasan yang terjejas boleh membantu untuk membuang kulit mati ketika mandi.

rujukan:http://healthtoday.com

Semoga memberi manfaat dan membantu sesiapa ada psoriasis!


You Might Also Like

18 comments

  1. Terima kasih berkongsi petua yang senang nak buat. :D

    ReplyDelete
  2. baru tau nama scietifiknya...selalu nampak ada org kena sakit kulit mcm tu....

    ReplyDelete
  3. Info yg sgt berguna untuk mengelakkan kebergantungan pada ubat-ubatan yg penuh dgn bhn kimia

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul..bahaya skrg..mungkin kesan akn nmpk masa akan dtg

      Delete
  4. Saya dah lebih 2tahun kena psoriasis boleh ke baik dgn cara ini...tkash

    ReplyDelete
  5. Saya dah lebih 2tahun kena psoriasis boleh ke baik dgn cara ini...tkash

    ReplyDelete
  6. Jom try syampoo bar homemade dr sy. Berkesan. Psoriasis sy dah hilang bila sy amalkan syampoo bar & hair smoothie serum ini. Rambut gugur dah kurang & rambut baru semakin tumbuh. Berminat pm 0182861291.

    ReplyDelete
  7. saya ada beli krim ozpure utk rawat masalah psoriasis sy. terjumpa iklannya kat sini

    https://ozpure.onpay.my/order/form/krimekzema

    sekadar nak memberitahu

    ReplyDelete

Followers

TRAVEL DESTINATION

GRUP MAMA BLOGGERS MALAYSIA (GMBM)

GRUP MAMA BLOGGERS MALAYSIA (GMBM)