RAWAT MASALAH ALERGIK SEAFOOD

3:02:00 PM

Assalammualaikum..

Ramai juga yang ada masalah alergik makan seafood ni..Ida sendiri tak alergik tapi disebabkan anak ada ezema, senang naik ruam so ida terpaksa juga pantang makan seafood. So ni yang Ida dapat dr blog Dr.Zubaidi


Allergik hypersenstivity ni secara mudah diterangkan tindakbalas daya tahan ( immune reaction ) yang memudaratkan terhadap protein pd allergen ( penyebab alahan ) dlm persekitaran kita yang biasanya memberikan mudaratan kpd orang biasa yg tidak mmpunyai alahan.

Sebenarnya orang yg alergik ni mmpunyai daya tahan yang sensitif. Contoh kalau orang biasa mmpunyai " 10 kekuatan daya tahan " orang aergik ni ada 1 sahaja daya tahan. So maknanya apabila orang yang alergik ni apabila dalam keadaan berhabuk atau makan seafood memudaratkan bagi mereka.

Tindakbalas aahan selalunya akan bersin yang melampau, gatal pada kulit, ruam/radang. Apabila keadaan yang melampau selalunya akan sesak nafas,asthma,anaphylaxis shock atau kematian.


APABILA seseorang alami alahan makanan, badannya akan bertindak balas seolah-olah makanan berkenaan boleh membahayakan. Akibatnya, sistem imun badan (yang melawan jangkitan dan penyakit) akan menghasilkan antibodi untuk melawan alergen makanan pula iaitu bahan yang boleh mencetuskan gejala alahan.

Jika individu alahan ini tersentuh makanan (dengan tangan atau makan), badannya akan menghasilkan bahan kimia yang dipanggil histamin untuk melindungi dirinya sendiri. Bahan kimia inilah yang akan mencetuskan gejala alahan yang boleh membabitkan sistem pernafasan, saluran gastrointestin (usus), kulit atau jantung. Antara gejala mungkin dialami ialah hidung berair, kulit gatal, lidah terasa kebas, bibir dan tekak bengkak, sakit perut atau nafas menjadi kasar.

Ramai keliru antara alahan makanan dengan masalah tidak toleran makanan kerana gejala ditunjukkan hampir sama. Gejala tidak toleran makanan ialah kerap sendawa, masalah tidak hadam, banyak angin, najis cair, sakit kepala, resah atau terasa 'dipam'. Bagaimanapun masalah ini:

* Tidak membabitkan sistem imun

* Boleh disebabkan ketidakbolehan seseorang itu untuk mencernakan satu-satu jenis bahan seperti laktosa

* Ia boleh menyebabkan ketidakselesaan tetapi tidak berbahaya

Alfalfa adalah tumbuhan yang sangat kaya dengan nutrisi yang mana kebanyakannya tidak terdapat di dalam buah-buahan mahupun sayur-sayuran. 

Antara manfaat utama Alfalfa Complex ialah:
  • Sebagai penggalak susu badan
  • Detoksifikasi - ia mencuci/menulenkan darah dan mempunyai fungsi antibiotik
  • Merawat masalah alergi, asma dan resdung
  • Membantu proses penghadaman, ulser perut, gastrik, kembung, sembelit, etc
  • Melawan alahan seperti kulit dan hidung sensitif
  • Mengurangkan nafas berbau, bau badan dan tapak kaki berbau
  • Mengurangkan keputihan pada wanita
  • Memelihara saluran kencing dan fungsi buah pinggang
  • Mengurangkan tekanan darah tinggi
  • Mengawal diabetes
  • Mencegah/merawat arthritis, gout dan rheumatism
  • Menyingkirkan lemak dan kolestrol
  • Melawan tumor
  • Untuk merawat masalah kulit
  • Anti inflamasi
  • Mencegah retensi air
  • Membesar dan menegangkan payudara
  • Bertindak seperti kacip fatimah kepada para isteri
  • Memulihkan urat selepas bersalin
  • Membantu masalah penghadaman dan pencernaan
  • Meningkatkan stamina seorang suami
  • Melegakan sembelit
  • Membuang angin dalam badan
BAGAIMANA ALFAFA MEMBANTU MASALAH ALERGI

Alfafa mempunya sifat antihistamine yg dapat mengurangkan masalah alahan seperti gatal, kemerahan dan bersin yg kerap

Ia juga menguatkan sistem imuniti tubuh terhadap serangan alahan, bila dah imuniti semakin baik maka serangan akan semakin kurang

TESTIMONI ALFAFA COMPLEX SHAKLEE

"Saya kalau makan seafood banyak + belacan banyak memang alahan teruk. So pernah telan 10 biji sekali gus, seminggu straight. Memang kalau tak cukup air je, demam.Tapi best supplement Shaklee ni, walau besar, keras macam mana pun, semua cepat resolve.Dalam 1-2 jam lepas makan Alfalfa, terus susut alahan.
*********************************************************************************

Haritu pill box Shaklee terkena air. Tak sampai 10 minit kot terus semua supplement cair, lembik. Vitalea, B Complex, Alfalfa, Vita C, Vita E, Zinc semua lembik. Ada yang terus cair.
Maksudnya macam tu lah bila masuk dalam badan kita. Sebab tu kesan cepat berbanding vitamin sintetik."- Puan Beeha Yunos"
*********************************************************************************
Assalam. Kali ini nak share tentang Alfalfa pula.Saya memang alergi dengan seafood serta resdung. Tapi suka sangat dengan sotong. Kalau nak makan sotong juga, terpaksa ambil pil untuk redakan gatal-gatal pada muka dan badan. Bercampur dengan bersin yang tak henti-henti.Tapi sekarang, dah tak perlu risau kalau nak makan seafood. Sebab dah ada Alfalfa.

Sudah 3 minggu makan Alfalfa, memang kesan ketara. 2 hari lepas makan seafood. Tapi hari ini baru perasan semalam tak ada pun rasa tak boleh tidur sebab gatal-gatal. Takde dah bersin yang terlalu kerap sampai tak selesa langsung pada hidung.Alhamdulillah, nikmat Allah dapat juga dirasai dengan sempurna.

Masalah keputihan juga Alhamdulillah beransur baik. Makan Vita E dan Vita C untuk kulit dan kulit dah cantik. Sekarang makan Alfalfa untuk kesihatan dalaman dan semakin menunjukkan tanda positif.Shaklee is THE BEST." - Cik A"


Nak order? sila klik




Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya:

NURUL AQIDAH AZAHAR
(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
sms/whatsapp 0174636210
Email : Aqidgirl_88@yahoo.com

You Might Also Like

0 comments

Followers

TRAVEL DESTINATION

GRUP MAMA BLOGGERS MALAYSIA (GMBM)

GRUP MAMA BLOGGERS MALAYSIA (GMBM)