RAWAT STROKE DENGAN VIVIX

8:08:00 PM

Apa tu strok?
Strok secara mudahnya bolehla dikenali sebagai serangan otak dan serangan otak ni terjadi bila bekalan darah ke otak terganggu. Kita semua tahu yg otak ni pusat saraf tubuh dan tempat mengawal semua benda yg kita fikirkan, di samping mengawal fungsi2 automatik seperti pernafasan.

Macam mana otak berfungsi? Otak perlukan bekalan darah berterusan yg bawa oksigen dan nutrien penting. Bila saluran darah dalam otak kita pecah ataupun tersumbat, maka, bekalan darah akan terhenti dan sel2 otak akan kekurangan oksigen dan nutrien. Bila jadi macam ni, bahagian otak mula mati. Kita akan mengalami strok. Bila berlaku kerosakan otak ni, deria2 kita akan terjejas, pertuturan bahasa dan pemahaman bahasa pon akan terjejas sama. Sebab tu dalam banyak situasi, kita boleh tengok org yg kena strok ni sebelah tubuh mungkin lumpuh, sikap, corak pemikiran dan ingatan pon mungkin berubah.

Serangan iskemia sementara

Apa tu strok iskemia? Bila timbunan plak terbentuk di dalam arteri, ia menghalang darah, menyebabkan ketulan2 darah beku terbentuk, pastu mengganggu bekalan darah ke otak.

Satu tanda penting ancaman strok ni adalah Serangan Iskemia Sementara, yg juga dikenali sebagai strok mini. Strok mini terjadi disebabkan gangguan bekalan darah yg sementara ke bahagian2 otak. Gejala2nya amat serupa dengan strok sebenar, tapi tak seperti strok serius, gejalanya muncul kurang 24 jam dan kemudian pulih sepenuhnya. Strok mini adahal petunjuk yg sebahagian otak tak dapat bekalan darah yg cukup dan terdapat risiko berlakunya strok. Strok mini seperti ni tak boleh dibiarkan dan perlu dilaporkan kepada profesional perubatan dengan segera sebab risau nanti akan melarat dan jadi strok serius.

Siapa yg berisiko terkena strok?

  • Golongan yg ada tekanan darah tinggi (hipertensi) yg tak dirawat. Bila tak dirawat, maka ini akan merosakkan dinding2 arteri.
  • Diet. Diet yg tinggi kandungan garam dikatikan dengan tekanan darah tinggi, sementara diet yg banyak makanan berlemak dan manis dikaitkan dengan pengasaran permukaan dan penyempitan arteri.
  • Penyakit kencing manis (Diabetes). Golongan yg menghidap kencing manis mengalami lebih kebarangkalian mengalami tekanan darah tinggi dan aterosklerosis, dan oleh itu lebih berisiko mengalami strok.
  • Pernah mengalami strok mini. Dianggarkan seorang dari 5 org yg mengalami strok penuh pertama pernah mengalami satu atau lebih strok mini sebelumnya.
  • Fibrilasi atrium. Degupan jantung yg tak teratur meninggikan risiko pembentukan gumpalan darah di dalam jantung yg kemudiannya mungkin tertanggal dan dibawa alirah darah ke otak.
  • Merokok. Ini mempunyai kesan negatif kepada arteri dan dikaitkan kepada tekanan darah yg lebih tinggi.
  • Tabiat minum (alkohol) yg kerap. Selepas beberapa lama, ia menaikkan tekanan darah, sementara kesukaan minum alkohol boleh menaikkan tekanan darah ke ketinggian yg berbahaya dan mungkin menyebabkan saluran darah di otak pecah.
  • Pil perancang keluarga. Ini boleh menyebabkan darah lebih pekat dan lebih berkemungkinan bergumpal. Pil perancang jugak boleh menaikkan tekanan darah.
Yg saya sebutkan di atas semuanya faktor luaran. Tapi ada juga faktor- faktor yg tak dapat dikawal seperti berikut :
  • Umur. Strok lebih kerap terjadi kepada mereka yg berumur 55 tahun keatas dan kadarnya terus meningkat dengan umur. Mungkin sebab arterosklerosis mengambil masa yg lama untuk terbentuk dan arteri menjadi kurang kenyal dengan pertambahan umur, menaikkan risiko tekanan darah tinggi.
  • Jantina. Lelaki lebih berisiko mengalami strok berbanding wanita, terutamanya di bawah umur 65 tahun.
  • Sejarah keluarga. Mempunyai saudara terdekat yg pernah mengalami strok meningkatkan risiko. Mungkin sebab faktor2 seperti tekanan darah tinggi dan kencing manis cenderung menimpa keluarga
Cara untuk mengurangkan risiko terkena strok

Antara langkah2 yg boleh kita ambil untuk mengurangkan risikor terkena strok adalah:

  • Jadilah lebih aktif secara fizikal. Senaman membantu menurunkan tekanan darah (tekanan darah tinggi adalah satu2nya faktor risiko terbesar untuk strok). Kawal berat badan membantu membentuk imbangan lemak darah yg sihat dan meningkatkan kebolehan badan mengawa insulin. Buat apa2 jenis aktiviti fizikal sederhana selama 30 minit sekurang2nya 5 hari seminggu.
  • Amalkan diet yg sihat. Buah segar dan sayur adalah sumber penting antioksidan, vitamin dan mineral, yg dibuktikan oleh penyelidikan dapat mengurangkan strok. Pengambilan garam yg tinggi telah dikaitkan dengan tekanan darah tinggi, sementara terlalu banyak lemak temu boleh membawa kepada arterosklerosis (pengasaran permukaan dinding arteri)
  • Kekalkan badan yg sihat. Berat badan yg berlebihan membawa risiko strok.
  • Jangan merokok. Merokok meninggikan strok kerana ianya menyebabkan arterosklerosisi (pengasaran permukaan dinding arteri) dan menjadikan darah lebih mudah bergumpal.
  • Minum alkohol dengan bijak (Yg ni untuk non muslim ok) Perhatikan pengambilan alkohol sebab ini boleh membantu kita mengelakkan strok. Elakkan minum dengan banyak terutama minum jumlah alkohol yg banyak sekaligus, sebab ini boleh menyebabkan tekanan darah melambung naik. Jangan minum setiap hari. Cuba untuk tidak minum satu atau dua hari dalam seminggu.
  • Periksa tekanan darah. Semua org dewasa perlu periksa tekanan darah sekurang2nya sekali setiap lima tahun (lebih kerap jika ada tekanan darah tinggi), mengambil ubat atau mempunyai masalah perubatan yg lain.
  • Minta nasihat dari doktor sebelum ambil pil perancang atau menjalani terapi penggantian hormon.
Strok dan Shaklee

Kalau di Shaklee, bila bercakap mengenai strok, memang vivixla jawapannya.

Minuman botanikal 1001 rahsia, keajaibannya memang tak perlu disangkal lagi. Jom saya kongsikan testimonial yg ada mengenai Vivix Shaklee ni.

Hari ni sangat happy sebab dapat tahu promo bulan September jatuh kepada VIVIX.. OOoooo Yeeeaaah.. Suka sebab dah start bagi kat mak.. Mak stroke pada 30 November 2011 dan 2/3 daripada otak kiri dah mati...Tubuh bahagian kanan yang tak boleh bergerak. Bahagian Vibral pula kena kat speech expression.. Mak boleh faham apa yang kita cakap dan boleh proses tapi bila nak keluarkan perkataan dan nak bagitahu tak dapat..

Mula2 kena memang tragis, tak boleh bangun.. Nak express 'feeling' pun tak dapat apatah lagi benda2 lain.. Makan tak boleh.. Berhari2 juga puasa sebab doktor monitor otak takut makin membengkak @edema jadi kena operatelah buka tempurung.. Tapi bila nampak otak ok dan pengembangan tak ketara jadi tak operate jadi boleh start bagi bagi minuman ikut tube.. Huhu sakit tu.. Nak menelanpun tak dapat.. Kesian.. Selama 8 hari mak dirawat di HUSM tapi tiada apa2 tindakan dan biar macam tu je.. Lepas tu nampak batuk2 dan berkahak.. Adik-beradik fight jugalah minta mak dipindahkan ke Hospital Perdana.. Daripada tak buat apa2 sebab nampak mak makin lemah..

Bila dipindahkan je, belum warded lagi baru kat lobi Hospital Perdana, pihak Hospital buat ECG dan dekat situ dapat tahu mak ada masalah jantung iaitu injap jantung sempit dan kemungkinan disebabkan jangkitan kuman semasa kecil terus masukkan mak ke CCU. Mak seorang yang mementingkan kesihatan, memang selalu jogging dan bersenam.. Medical checkup pun selalu buat.. Seminggu sebelum kejadian mak telefon bagitahu semua cantik.. Tekanan darah ok, diabetes takde, kolesterol tinggi sikit 6.7 tapi belum sampai kena makan ubat kolesterol lagi dan boleh dikategorikan masih normal untuk individu yang sihat tanpa sebarang masalah..

Pakar Neurologist Dr Munawwir yang rawat mak pun kagum sebab kebiasaannya orang yang hadapi masalah injap jantung dah menunjukkan tanda pada setiap kehamilan dan pada usia 40-an.. Tapi mak hanya dapat tahu bila usia 55 tahun. Doktor jangka 6 bulan mak dah boleh jalan dan setahun dah dapat jogging.

Ubat yang mak makan sekarang
1) Nootropil
2) Amiodarone
3) Simvastatin
4) Warfarin

Disebabkan dah lebih 6 bulan tapi masih belum recover, saya cuba bagi mak Vivix.. Sebelum ni tak bagi sebab saya takut mempengaruhi kadar kecairan darah mak sebab ambil Warfarin kan.. Lepas 'study' punya 'study' dan yakin, saya tekad belikan mak Vivix beberapa hari lepas bila saya bawa mak balik KL ni.. Dalam waktu terdekat ni akan buat test kecairan darah juga..

Alhamdulillah dalam tempoh 2 3 hari bagi mak Vivix ada peningkatan. Tangan mak yang dah mengerekot keras dah mula lembut dan ringan semula.. Dan semalam abang dah 'train' mak berjalan guna tongkat satu berkaki empat.. Memang dah boleh.. Syukurkan..

Usaha yang terbaik selebihnya Allah yang tentukan.. Vivix bukan sahaja untuk stroke tetapi untuk semua.. Vivix ni tonik antioksidan yang bertindak sehingga ke selular. Itu yang best.. Kalau anda sayangkan ibu bapa, diri sendiri dan keluarga, minumlah Vivix.. Ia membantu menghalang stress oksidatif


Harga sebotol vivix hanya lah rm475 dan tahan selama 2 bulan penggunaan.

Nak order? sila klik




SEBARANG PESANAN DAN PERTANYAAN BOLEH HUBUNGI SAYA:

NURUL AQIDAH AZAHAR
(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
sms/whatsapp 0174636210
Email: Aqidgirl_88@yahoo.com

You Might Also Like

0 comments

Followers

TRAVEL DESTINATION

GRUP MAMA BLOGGERS MALAYSIA (GMBM)

GRUP MAMA BLOGGERS MALAYSIA (GMBM)