HEALTH QUOTES 11#

Assalammualaikum...


" TAKE CARE OF YOUR BODY. IT'S THE ONLY PLACE YOU HAVE TO LIVE"

~ Jim Rohn

7 HEALTHY EATING TIPS

Assalammualaikum...


7 HEALTHY EATING TIPS




1. Drink water - keep hydrated and drink plenty of water all day

2. Don't skip breakfast - kick start your metabolism each day with a good breakfast

3. Bulk up on greens - eat at least 5 portions of fruit and vegetables each day

4. Cut back on salt - reduce your salt intake and never add more salt after cooking

5. Eat fish - reap the benefits of fish by eating oli fish at least once a week

6. Eat starch - feed full and beat the urge to snack by eating starchy foods

7. Reduce sugar and fat - These health killers should be cut back as far as possible

KATA MADAH 22#

Assalammualaikum...


JANGANLAH MENGELUH!

BUKAN KAMU SATU-SATUNYA YANG SEDANG DIUJI

BAHKAN FAKTANYA SEMUA ORANG SEDANG DIUJI, DALAM BENTUK & CARA YANG SALING BERBEDA

Bila kita hadapi sesuatu ujian janganlah mengeluh tapi beristighfarlah.

Kita semua hadapi ujian oleh-Nya tapi dalam bentuk yang berbeza.

Ada yang kurang kewangan dalam kehidupan..ada orang kurang rezeki anak. Ada yang alami kedua-duanya. Di situlah akan dinilai tahap kesabaran kita.

KATA MADAH 21#

Assalammualaikum....


" JANGANLAH KAMU SAKITI SESIAPAPUN SEKIRANYA KAMU TIDAK MAHU DISAKITI OLEH ORANG LAIN "


Kita hidup dalam bermasyarakatan janganlah terlalu suka untuk sakit menyakiti antara satu sama lain.


Ada sesetengah orang jenis kalau orang tu sakitkan hati kita, kita akan balas semula.


Sebaiknya kita bersabar, ucapkanlah Alhamdulillah. Itu ujian kita untuk disakiti. Banyak pahalanya bagi mereka yang bersabar.

MY UMRAH JOURNEY 2018 - PART 5

Assalammualaikum

Wah dah masuk part 5 pun. Dah nak habis cerita yang boleh Ida kongsikan.




So kita sambung ye



MY UMRAH JOURNEY


Sambung pada cerita hari sabtu tu selepas kami ziarah ke Masjid Quba' dan Masjid Qiblatain. Kami juga pergi menziarahi Jabah Uhud, Maqam Penghulu Syuhada' dan Medan Peperangan Khandaq. Maqam die berpagar, memang tak boleh masuk. Hanya tengok dari luar sahaja.

Ringkasan sejarah Jabal Uhud & Maqam Penghulu Syuhada'

Jabal yang berarti gunung sedangkan Uhud yang berarti menyendiri memiliki kehususan tersendiri dalam Sejarah dakwah Rasulullah Saw. Dari hal Gunung yang menintai Rasulullah Saw, Gunung yang menjadi saksi Syuhada Uhud, dan Gunung yang akan ada di surga nanti


Sabda Rasulullah SAW mengenai Jabal Uhud Nabi SAW bersabda, 'Bukit Uhud adalah salah satu dari bukit-bukit yang ada di surga'," demikian hadis yang dirawikan HR Bukhari.


Rasulullah SAW bersama Sayyidina Abu Bakar RA, Sayyidina Umar Al-Faruq RA, dan Sayyidina Usman bin Affan RA. Setelah keempatnya berada di puncak, terasa Gunung Uhud bergetar.


Rasulullah kemudiannya menghentakkan kakinya dan bersabda, "Tenanglah kamu Uhud. Di atasmu sekarang adalah Rasulullah dan orang yang selalu membenarkannya." Tak lama setelah itu Uhud berhenti bergetar. Demikianlah tanda kecintaan dan kegembiraan Uhud menyambut Rasulullah.Syuhada Uhud


Jabal Uhud ini menjadi saksi para Syuhada Uhud yang syahid di peperangan Uhud. Nabi ﷺ memerintahkan agar para syuhada’ Uhud dimakamkan di lapangan tempat terjadinya pertempuran, dimana dua atau tiga orang dikubur dalam satu liang. Kuburan ini dekat dengan jabal Rumat, dan menziarahinya adalah sunnah.


Para Syuhada Uhud diantaranya adalah:
  • Hamzah bin Abdul Mutholib r.a
  • Abdullah bin Jahsy r.a
  • Mushab bin Umair r.a
  • Handzolah bin Abi Amir r.a

kredit to http://umrahituindah.blogspot.com


Selain tu mutawwif kami bawa ke Ladang Kurma/ Pasar Kurma serta kedai jualan di pasar. Memang Tabung Haji Travel akan bawa semua jemaah ke sana untuk membeli. Harga mahal sikit tapi fresh.











Di Ladang Kurma ni semuanya korang boleh ambil makan. Dan sebaiknya di sini cuba habiskan makan 7 biji kurma Ajwa atau kurma kesukaan Nabi Muhammad s.a.w ni. Habiskan di situ juga ye, jangan pula di bawa balik. Orang dah bagi makan halal di sana, janganlah sampai kita jadi tamak.

Diriwayatkan daripada Amir bin Saad bin Abi Waqas bahawa Rasulullah Sallahu Alaihi Wasallam bersabda “ Barangsiapa yang memakan tujuh butir kurma Ajwah yang tumbuh di antara dua batu hitam ( kota Madinah ) di pagi hari tidak akan terkena bahaya racun hingga petang harinya “(Muslim)

Dan didalam riwayat yang lainnya “ Barangsiapa yang makan tujuh biji kurma Ajwa setiap pagi, maka akan terhindar daripada racun dan sihir sehingga waktu petang “

Dah selesai semua kami balik ke hotel semula untuk makan tengahari dan menunaikan solat Zohor. Petang tu korang bolehlah kalau nak sambung shopping lagi sebab esoknya dah nak balik.huhu.

Petang tu kami ada sedikit ceramah tentang proses keberangatan kami untuk balik ke Malaysia serta ziarah selamat tinggal dan ada kisah sedikit pasal sepanjang ziarah kami.

Hari Ahad (16 disember 2017)


Hari terakhir kami di sini, rasa sedihnya nak tinggalkan kota suci ni. Rasa berat sangat hati ni. Selepas solat, kami turun bersarapan seperti biasa. Dan kemudian kami berkumpul untuk melakukan ziarah selamat tinggal bersama mutawwif.







Rupanya Ida tak sempat nak jelajah sekeliling Masjid Nabawi. Selalu pergi solat memang terus je jalan masuk ke masjid.Hari ni baru kami pusing Masjid Nabawi. Awal pagi ni memang tak ramai sangat orang. 





Sebelah Masjid Nabawi ada muzium tapi kami tak masuk pun. Kami membaca doa selamat tinggal pada Rasulullah yang diketuai oleh mutawwif Ustaz Husnan. Selesai semua kami bergambar. Mana yang nak solat dhuha boleh ke masjid. Kalau nak balik hotel pun takde masalah. Sebab nanti selepas solat Zohor, kami akan bertolak ke airport Madinah.




Dah sampai masa untuk kami balik Malaysia. Rasa sedih sepanjang perjalanan ke airport nak tinggalkan kota Madinah dan Mekkah ni. Tak lupa jugak ucapkan terima kasih pada Ustaz Husnan yang banyak membantu kami sepanjang menunaikan umrah.



muka dah mengantuk, sedih semua ada nak tinggalkan kota suci ni. Sebak rasa hati.huhuh


Penerbangan kami dengan menaiki MAS MH8213. Bila dalam 2 jam perjalanan, salah seorang jemaah jatuh sakit. Rasanya gula dalam darah dia naik, kencing manis. Nasib baik la ada doktor antara jemaah kami. Doktor nasihatkan supaya kami berpatah balik ke Madinah untuk turunkan pesakit. Jadi terpaksa la kami berpatah balik.

Selepas pesakit diturunkan dan isi minyak. Kami sambung perjalanan. Sepatutnya kami akan tiba pada pukul pagi keesokkannya tapi sebab ada masalah kami sampai dalam pukul 1 lebih.

Selesai ambil bagasi dan air zam-zam yang diberikan oleh THTS sebanyak 5 liter setiap seorang. Kami ucapkan selamat tinggal dan berbanyak terima kasih pada Puan Badariah yang mengetuai rombongan umrah kami ni.

Sampai sini sahaja perkongsikan sepanjang umrah Ida. Hope membantu korang yang akan menjalani umrah tak lama lagi. Balik Malaysia rasa sedih juga, rindu nak berada di sana lagi. Patutlah orang kata kalau sekali kita ke sana, hati ni rasa rindu nak ke sana lagi. Badan di Malaysia tapi hati di sana. Rasa sedih. Insyaallah jika diizinkan lagi akan ke sana lagi dan lagi dan lagi. Aamin...

MY UMRAH JOURNEY 2018 - PART 4
MY UMRAH JOURNEY 2018 - PART 3
MY UMRAH JOURNEY 2018 - PART 2
MY UMRAH JOURNEY 2018 - PART 1
Senarai keperluan umrah lelaki dan wanita

MY UMRAH JOURNEY 2018 - PART 4

Assalammualaikum...

Kali ni Ida sambung lagi cerita hari tu setelah kami sudah tiba di kota Madinah al Munawwarah.




MY UMRAH JOURNEY


Hari Khamis (13 disember 2018)

Hari ni kami akan melakukan ziarah dalam iaitu melawat Makam Rasulullah dan Raudhah serta Perkuburan Baqi' bagi kaum lelaki. 

pintu masuk jemaah wanita ke Raudhah di antara pintu 24 & 25


bawah kubah hijau tu merupakan makam Rasulullah dan para sahabatnya

mutawwifah 


Jemaah lelaki akan pergi bersama mutawwif Ustaz Husnan dan kami jemaah perempuan akan bersama mutawwif wanita yang juga dari Indonesia. Macam biasa aktivit ziarah kami memang akan berkumpul awal dalam 7 pagi iaitu selepas sarapan. Selalunya memang agak lewat biasalah berapa ramai orang nak makan kat dewan makan tu.


Untung orang lelaki sebab bila-bila masa boleh melawat masuk ke dalam Raudhah, bukan seperti kaum wanita. Ada masa yang tertentu. Dengan mutawwif kami akan berkumpul dalam kumpulan beratur sambil menunggu guard wanita kat sana memanggil kami masuk. Tapi biasalah ada juga jemaah wanita dari negara lain akan merempuh masuk je tanpa beratur.

Alhamdulillah walaupun ramai dan bersesak, kami sempat melakukan sunat tahiyatul masjid, sunat dhuha, sunat taubat dan hajat. Di Raudhah ni salah satu tempat yang korang doa insyaallah memang akan dimakbulkan. Jadi buatlah solat taubat dan hajat banyak-banyak bagi mereka yang berpeluang untuk masuk.

Hari Jumaat (14 disember 2018)

Alhamdulillah kami berpeluang lagi untuk menunaikan solat Jumaat di tanah suci. Hari tu di kota Mekkah kali ini di Masjid Nabawi, Kota Madinah. Tapi Ida tak berkesempatan melakukan solat Jumaat di sini atas masalah tertentu. Rasa rugi sangat-sangat. 


sahabat baru, Kak Maz yang jumpa di masjid menunggu bersama-sama untuk masuk ke Raudhah

Kemudian korang boleh la shopping lagi di Kota Madinah ni. Harganya lebih kurang jugak di Mekkah tapi kalau rajin akan jumpa barang dengan harga yang lebih murah. Kalau boleh pergi ke pasar di sana. Memang murah. Keluar dari pintu masuk Masjid Nabawi tu, sebelah kiri korang terus je. Akan nampak pasar yang ramai orang sebelah kiri. Ada juga jual jubah 4 helai 100 riyal sahaja.

Hari Sabtu (15 disember)

Hari ni ziarah luar madinah dan juga ziarah kami yang terakhir di kota suci. Di Madinah memag tak lama berbanding berada di Kota Mekkah.

Hari ni kami akan ke Masjid Quba', Masjid Qiblatain, Jabal Uhud & Maqam Penghulu Syuhada', Ladang Kurma/ Pasar Kurma serta tempat medan Peperangan Khandaq.

Sebelum perjalanan ke Masjid Quba', pastikan korang dah berwudhuk ye.

" Sesiapa yang berwudhuk daripada rumahnya sehinggalah sampai di Masjid Quba' dan bersolat didalamnya,baginya ganjaran pahala seperti menunaikan umrah "

Ringkasan sejarah Masjid Quba'


Masjid Quba adalah masjid yang pertama didirikan oleh Nabi Muhammad SAW saat hijrah dari Mekkah ke madinah. Masjid Quba terletak sekitar 2.3 km arah selatan Masjid Nabawi, dan terletak di dekat perkebunan kurma. Dahulunya area masjid Quba adalah rumah Kaltsum ibn al Hidam, dari Bani Amru ibn Auf Ibn Malik ibn Al Aus.


Dalam sejarah, diriwayatkan bahwa Nabi Muhammad SAW, selama di Madinah setiap hari sabtu selalu datang ke Masjid Quba, sama ada berjalan kaki atau pun dengan menunggang unta, kemudian solat 2 rakaat di sana. Masjid Quba selalunya ramai didatangi oleh jwmaah Haji atau jemaah Umrah untuk berziarah, terutamanya pada hari sabtu.




Di sini korang boleh lakukan solat sunat seperti biasa. Sini nak keluar masuk die bersesak. Kadang ada jemaah yang tak tahu bertolak ansur, nasib la Ida tak jatuh sebab masing-masing tak nak bersabar. Kesian kat makcik-makcik yang dah berusia. Ida tahan badan diorang takut jatuh walaupun badanku ni kecik je.hahaha

Selepas itu jom kita tahu sikit tentang Masjid Qiblatain atau dikenali dengan nama Masjid 2 kiblat.

Sejarah Masjid Qiblatain


sumber :  google

Masjid Qiblatain adalah masjid yang memiliki dua kiblat dan terletak di Madinah. Masjid ini mula mula dikenal dengan nama Masjid Bani Salamah, karena masjid ini dibangun di atas bekas rumah Bani Salamah. Letaknya Di Quba, tepatnya di atas sebuah bukit kecil di sebelah utara Harrah Wabrah, Madinah atau tepi jalan menuju kampus Universitas Madinah di dekat Istana Raja ke jurusan Wadi Aqiq .


Pada awal dakwah Rasulullah ﷺ, umat Islam shalat dengan kiblat ke arah Baitul Maqdis atau Masjidil Aqsha di Palestin. Baru belakangan turun wahyu kepada Rasulullah ﷺ untuk memindahkan kiblat ke arah Masjidil Haram di Mekkah.


Peristiwa itu terjadi pada tahun ke-2 Hijriyah hari Senin bulan Rajab waktu dhuhur, Rasulullah ﷺ dan beberapa sahabat datang ke Bani Salamah untuk menenangkan Ummu Bishr binti al Bara yang ditinggal mati keluarganya.


Ketika itu sudah masuk waktu dhuhur, Rasulullah ﷺ shalat dhuhur di Masjid Bani Salamah. Ia mengimami para jamaah. Dua rakaat pertama shalat Zhuhur masih menghadap Baitul Maqdis, sampai akhirnya malaikat Jibril menyampaikan wahyupemindahan arah kiblat. Wahyu datang ketika Rasulullah ﷺ baru saja menyelesaikan rakaat kedua.


Yakni surah al Baqarah [2] ayat 144 :
. قَدْ نَرَى تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِي السَّمَاءِ فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضَاهَا فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَحَيْثُمَا كُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ وَإِنَّ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ لَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ 144

Sungguh Kami (sering) melihat mukamu menengadah ke langit, maka sungguh Kami akan memalingkan kamu ke kiblat yang kamu sukai. Palingkanlah mukamu ke arah Masjidilharam. Dan di mana saja kamu berada, palingkanlah mukamu ke arahnya. Dan sesungguhnya orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberi Al Kitab (Taurat dan Injil) memang mengetahui, bahwa berpaling ke Masjidilharam itu adalah benar dari Tuhannya; dan Allah sekali-kali tidak lengah dari apa yang mereka kerjakan


Begitu menerima wahyu ini, Rasulullah ﷺ langsung berpindah 180 derajat, diikuti oleh semua jamaah melanjutkan shalat Zhuhur menghadap Masjidil Haram.[ Riwayat Muslim ]


Sejak saat itu, kiblat umat Islam berpindah kembali dari Baitul Maqdis, Palestina (menghadap ke utara dari Madinah), menuju Masjidil Haram (menghadap arah selatan dari Madinah). Masjid Bani Salamah ini pun dikenal sebagai MasjidQiblatain atau Masjid Dua Kiblat.



HEALTH QUOTES 10#

Assalammualaikum...



" THEY SAY IF YOU DON'T HAVE YOUR HEALTH YOU AIN'T GOT NOTHING, BUT THE TRUTH IS YOU AIN'T GOT NOTHING IF YOU DON'T HAVE ANYONE TO WORRY ABOUT YOUR HEALTH "


~ Bernie Mac

17 RISIKO KEKURANGAN PROTEIN DALAM TUBUH BADAN

Assalammualaikum...

Orang selalu abaikan protein. Korang semua tak tahu ke protein ni penting untuk badan kita. 



Badan kita ni full of cells..kuku, kulit, otot-otot dan lain-lain yang mana semuanya berasal daripada protein. Jadi, secara ringkasnya:


SEL --> TISU --> ORGAN --> SISTEM --> BADAN

Dan disebabkan itu, badan kita sangat memerlukan protein. Sebabnya makanan utama bagi sel ialah protein. Sel yang sihat dapat menghasilkan tubuh badan yang sihat.

Apa akan jadi kalau kita kekurangan protein?

17 RISIKO KEKURANGAN PROTEIN 


1. Anemia (kurang darah atau kurang oksigen dalam darah)

2. Kidney disease (penyakit buah pinggang)

3. Liver (penyakit hati)

4. High Cholesterol (kolesterol tinggi)

5. Low blood pressure (tekanan darah rendah)

6. Low blood sugar (kandungan gula darah rendah)

7. Nerve instability (Fungsi saraf tak stabil)

8. Peptic ulcer (Ulser perut + usus)

9. Poor wound healing (Luka lambat sembuh)

10. Poor blood circulation (Pengaliran darah yang tidak lancar)

11. Poor vision (Penglihatan kurang baik)

12. Irritability (Badan menggeletar)

13. Fatigue (Letih lesu)

14. Weakness (Lemah)

15. Water retention (Tinggi kandungan air dalam tisu badan)

16. Prolonged period of time mental retardation (Terancat akal)

17. Lack of resistance to infection (Ketahanan badan rendah terhadap jangkitan

So korang mesti minum ESP setiap hari supaya sumber protein dalam badan sentiasa cukup

Kenapa ramai jatuh cinta dengan ESP ???


Pertama sekali, ESP adalah untuk semua. Tidak terhad pada ibu menyusu atau wanita yang ingin cantik sahaja. Remaja boleh ambil ESP, nenek, atuk malah orang lelaki juga boleh ambil ESP. One for ALL. Satu canister ESP boleh dirasai oleh semua isi rumah

Kenapa ESP penting?


ESP adalah serbuk protein berkualiti tinggi yang telah melalui kajian klinikal yang paling banyak. Ia mengandungi kacang soya non -GMO dan mengandungi 22 jenis asid amino, yang penting rendah lemak dan rendah kolestrol.


Klik di sini untuk order segera


Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya:

(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
sms/whatsapp : www.wasap.my/0174636210
Email : chintashoope@gmail.com 
No Id: 1074293 

*setiap pembelian anda wajib akan mendapat konsultasi percuma yang berterusan dari saya

MY UMRAH JOURNEY 2018 - PART 3

Assalammualaikum...

Dah baca kisah sebelum ni? Hah jom kita sambung lagi okay ceritanya...





MY UMRAH JOURNEY

Alhamdulillah kami selesai melakukan Miqat umrah ke 2 dengan lancar walaupun panas terik. Yelah sebab dah nak hampir waktu solat Zohor. Dalam perjalanan buat sa'ei dah nak hampir tu dah masuk waktu solat, so kami semua berhenti selesaikan solat wajib dulu dan teruskan sehingga habis yang selebihnya.

Hari Ahad (9 disember 2018)


Keesokkannya merupakan hari Ahad dah kami takde apa-apa aktiviti. So bebas la korang nak buat apa. Berjalan ke bandar ke, shopping ke atau beriktikaf di masjid sepanjang hari.

Hari tu Ida ikut ibu pergi beli jubah. Harga jubah paling murah ida jumpa 20 riyal tapi macam baju bundle la. Bolehlah nak pakai. Kualiti kain lain sikit. Kalau nak tengok kualiti bagus pergi dekat Safwah Mall. Berhadapan dengan Masjidil Haram, sebelah dengan Hotel Safwah. Tapi kat sini korang boleh la tawar menawar lagi dan cari lebih murah. Ibu ida beli jubah yang harga 140 riyal kepada 100 riyal. Kualiti baguslah.

Hari Isnin (10 disember 2018)

Keesokkanya kami akan lakukan Miqat umrah ke 3 dan akan berniat di Masjid Hudaibiyah.



Siapa yang mampu nak buat boleh lakukan. Siapa tak larat, taknyah buat pun takpe sebab ini sunat sahaja. Yang wajib sekali je masa kita mula sampai tu. Tapi kali ni korang kena buat sendiri tanpa iringan mutawwif. Mesti dah expert dah masa ni. Buku panduan ada. Ikut je.

Ini ringkasan sejarah Masjid Hudaibiyah

Hudaibiyah merupakan kota yang berada di sekitar 26 kilometer dari Masjidil Haram. Saat ini, kawasan tersebut juga dikenal sebagai daerah perbatasan Tanah Haram sehingga sering dijadikan tempat miqat umat Islam yang melaksanakan ibadah haji atau umrah.


Nama Hudaibiyah sebenarnya diambil dari nama telaga, yang juga dikenal dengan sebutan telaga Asy-Syumaisi. Sejarah Islam menyebutkan, Hudaibiyah menjadi pintu masuk kecemerlangan kaum Muslimin dalam menaklukkan Kota Makkah (Fathul Makkah). Di kota ini, Rasulullah SAW dan kaum Quraisy Makkah membuat perjanjian untuk saling tidak menyerang, yang kemudian membuka peluang umat Islam Madinah untuk mengislamkan pendudukan Kota Makkah.

Masjid ni memang kecil je, ruang solat untuk wanita memang berebut nak masuk, bersesak sikit. Alhamdulillah walaupun ramai dan sesak Ida sempat lakukan solat sunat sebelum masuk semula ke dalam bas untuk berniat umrah.



Hari Selasa (11 disember 2018)

Hari terakhir kami di kota suci Mekkah ni. Hari ni juga kami bebas lakukan apa sahaja. Hari ni masing-masing dah siap kemas-kemas barang sebelum bertolak pula ke Kota Madinah keesokkan harinya. 

Pada petang tu kami ada sedikit ceramah untuk keberangkatan kami ke Madinah. Nak ingatkan pukul berapa kami perlu turunkan barang dah perlaksanaan Tawaf Wada'



Apa itu Tawat Wada'?



Tawaf wada' ni tawaf untuk ucapkan selamat tinggal pada kota Mekkah. Mahupun bagi mereka yang duduk di kota Mekah dan akan keluar dari kota Mekkah dalam jarak 2 marhalah perlu juga lakukan tawaf wada'. Yelah kita dah masuk kota suci Allah, ucap selamat datang pada kita, kita perlulah ucapkan selamat tinggal. Tapi bukan bermakna kita taknak datang lagi. Niatkan hati untuk menjadi tetamu Allah lagi. Tak perlu lakukan sa'ei mahupun tahallul. Hanya melakukan tawaf macam biasa.

Hari Rabu (12 disember)

Hari ni kami akan ke kota Madinah. Selepas sarapan kami akan melakukan tawaf wada' dalam pukul 10 pagi. Tak boleh buat awal-awal. Sebaiknya 2 jam sebelum bertolak keluar. Kami perlu berkumpul selepas solat Zohor dan bergerak ke kota Madinah dalam pukul 2.30 petang.

Perlu diingatkan ada perkara yang tak boleh korang lakukan selepas buat Tawaf Wada'.

Larangan selepas melakukan Tawaf Wada':

1. Tidak boleh bergambar di dalam mahupun perjalanan balik dari Masjidil Haram.

2. Tidak boleh bersedekah.

3. Tidak boleh membayar hutang yang tertangguh.

4. Tidak boleh tidur atau berehat dalam bilik hotel.

5. Tidak boleh shopping

6. Tidak boleh buat solat-solat sunat kecuali solat sunat tawaf.

7. Tidak boleh melenggah-lenggahkan masa sehingga buatkan jemaah lain tertunggu-tunggu.



Selepas itu kami berhenti di R&R Majis tak silap namanya untuk solat Asar sebelum terus ke kota Madinah dalam 6 jam perjalanan. Alhamdulillah kami sampai sana dalam pukul 8 malam tak silap. 

Di Madinah kami tinggal di Hotel Saja Al Madinah (300m) ke Masjis Nabawi. Selepas selesai ambil bagasi dan kunci bilik, kami turun ke dewan makan dan masuk bilik masing-masing untuk aktiviti keesokkannya. Alhamdulillah kami dapat bilik city view.hehe







Next story? Stay tuned!

MY UMRAH JOURNEY 2018 - PART 2

UMRAH BERSAMA TABUNG HAJI TRAVEL & TOURS (THTS)

Assalammualaikum..

Kali ni Ida nak kongsikan dengan korang pakej umrah yang company suami ambil sebagai perkhidmatan umrah kami tahun lepas.

Alhamdulillah semuanya berjalan lancar sebelum penerbangan kami ke sana.



UMRAH BERSAMA TABUNG HAJI TRAVEL & TOURS



Tabung Haji Travel bukan sahaja melakukan perkhidmatan bagi mereka yang nak melakukan haji dan umrah malah untuk mereka yang ingin melancong ke luar negara.

Mereka telah bergiat hampir 46 tahun dan alhamdulillah sentiasa memenuhi kepuasan pelanggan mereka. Jangan risau pembimbing atau guide mereka sangat professional.




Kenapa Ida kata macam ni?


Sebab Ida kenal sendiri dengan Timbalan kumpulan rombongan semasa umrah masa tu. Puan Badariah Bt Bujang. Serius memang peramah, baik, senyum je. Kalau tegur tu selalu mengusik dia.




ajak selfie bersama semasa ziarah selamat tinggal di Masjid Nabawi


Sesama kami jemaah pun gelak gurau senda macam dah lama kenal. Layanan pun sangat bagus. Kalau ada masalah, cari je Kak Badariah.

Bagi mereka yang nak buat umrah, kursus yang diberikan juga percuma. So korang bolehlah tengok tempat mana yang berdekatan dengan korang untuk hadir dengar ceramah.




Harga pakej ikut pada kemampuan korang, berbeza ikut tiket flight yang korang pilih. Masa Ida pergi umrah tu naik flight MAS, walaupun seat ekonomi tapi selesa jugak. Layanan pun bagus.

Bab makanan semua diorang dah sertakan sekali dalam pakej. So masa di sana tak risau lah kalau bab makan tu. Time waktu makan, turun je pergi makan dekat dewan makan. Tak payah pening-pening lagi nak cari makanan kat luar. Sekali sekala nak beli makanan kat pak arab tu boleh je. 

Sebab ada Ida jumpa pakej perkhidmatan lain, takde disertakan makanan. So kesian dekat mak cik-mak cik tua yang nak kena cari makanan kat luar. Diorang tanya pada Ida mana nak cari makanan di sana. Kalau kita orang muda ni takde hal nak makan apa pun. Di sana pun memang ada Mc Donalds juga tapi takkan la orang tua nak makan makanan macam tu. Sekali sekala bolehlah.








Bagi yang berminat nak ambil Tabung Haji Travel & Tours sebagai pakej perkhidmatan umrah mahupun pelancongan korang boleh lah pergi kat media sosial diorang.

Pendapat Ida tentang THTS ?

Alhamdulillah bagi Ida memang memuaskan. Layanan pun bagus, ada masalah tanyakan je. Lebih-lebih lagi bagi mereka yang berusia yang memang memerlukan layanan lebih dari yang lain. Mutawwif yang kendalikan setiap kumpulan kami pun bagus semuanya.