HOW MANY HOURS OF SLEEP DO YOU NEED?

Assalammualaikum...

HOW MANY HOURS OF SLEEP DO YOU NEED?




0-3 months: 14- 17 hours

4-11 months : 12-15 hours

1-2 years : 11-14 hours

3-5 years : 10-13 hours

6-13 years : 9-11 hours

14-17 years : 8-10 hours

18+ years : 7-9 hours

KATA MADAH 16#

Assalammualaikum...




KEMUDIAN APABILA KAMU TELAH MEMBULATKAN TEKAD,

MAKA BERTAWAKKALLAH KEPADA ALLAH


Secara ringkasnya:

Kita ni manusia yang mempunyai banyak impian, banyak hajat, dan banyak keinginan. Tapi apa pun yang kita inginkan itu tak semestinya boleh dapat dengan mudah. Jadi apabila kita betul-betul inginkannya, kembalilah kepada-NYa. Mintak bersungguh-sungguh dengan-Nya. Berusaha dan bertawakallah. Insyallah apa yang kita inginkan itu akan menjadi milik kita jugak nanti.

Tak kisahlah sama ada jodoh atau rezeki. Minta lah dari-Nya.

SELESAI MAJLIS KORBAN TAHUN 2018

Assalammualaikum...

Alhamdulillah dah bermula persekolah dan masa untuk bekerja di negeri-negeri tertentu. Tahun ni sambutan Hari Raya Aidiladha jatuh pada musim sekolah, anak-anak suka lah cuti seminggu.hehehe.

Hari Raya Aidiladha tahun ni meriah sikit ada buat korban di rumah mertua. Adik beradik suami kumpul duit ramai-ramai untuk korban. Mana yang nak buat Aqiqah akan diasingkan bahagiannya. Alahmdulillah korban selesai dengan lancar walaupun lembu sampai lewat sikit dalam pukul 9 pagi. Rupanya tuannya kena hantar di kawasan lain dan tolong untuk tumbangkan lembu sekali.





cucu-cucu semua main setempat


kami ipar-ipar main kad UNO..haha

Selesai melampah semua, asingkan bahagian-bahagian daging dan ada pak mertua amik sedikit dan buat sup tulang lembu. Suami pula amik daging sikit lagi untuk BBQ malam nya.

Semalam pula ada sembelih lembu di kawasan taman Ida. Ada salah seorang dari jiran sedekahkan seekor lembu untuk disembelih dan makan-makan setaman. Alhamdulillah kerjasama semua sama-sama tolong sembelih dan kami kaum ibu memasak.hehe. Malamnya pun buat bakar-bakar daging jugak.

not my handphone.heheh.Kite pakai samsung je

terbongkok-bongkok Ida memasak.hahaha


Aduh dah pening dengan daging lembu je minggu ni. Peti ais rumah Ida pun dah penuh dengan daging. Badan pun dah rasa panas je tambah dengan musim panas sekarang ni.

Tempat korang macam mana pula sambutan tahun ni?

KATA MADAH 15#

Assalammualaikum...


HARGAI SESUATU YANG SEDERHANA,

KADANGKALA ITULAH YANG MEMBUAT KITA BAHAGIA

Kadang kala kita ni terlalu mengharapkan benda yang belum tentu kita dapat sehinggakan kita mengabaikannya. Itu semua hanya membuatkan kita jadi sedih dan susah hati.

Fikir pada sudut lain, benda yang kita dah ada sekarang. Bersyukur dan hargainya sebab itulah sebenarnya membuatkan kita lebih bahagia dan gembira.

EAT THIS FOR WEIGHT LOSS

Assalammualaikum...

EAT THIS FOR WEIGHT LOSS



1. Apple - your tummy friend

2. Steak - diet booster

3. Egg - your heart friend

4. Kale - meal by tossing

5. Oat - Healthful oat

6. Lentils - belly flattener

7. Goji berries - protein berries

8. Wild salmon - shrink your waist

9. Buckwheat pasta - jeans friend

10. Blueberries - fiber rich

11. Almond butter - reduce blood sugar

12. Pomegranate - low in calories

12. Chillies - burn extra calories

13. Yogurt - perfect food

14. Avocado - weight loss food

15. Olive oil - taming your appetite

RESEPI UDANG GORENG BEREMPAH

Assalammualaikum...

Salam Jumaat korang. Ida kalau time hari Jumaat memang rasa malas je nak masak. Kadang kala nak jugak rehatkan badan ni dari kerja-kerja rumah. Siapa surirumah sepenuh masa mesti tahu.hahaha.

Hari ini Ida nak kongsikan resepi udang goreng berempah yang diambil dari Facebook Resepi Lauk Pauk Sedap

RESEPI UDANG GORENG BEREMPAH



Bahan-bahan:


  • Udang harimau (500g) ATAU lain2 udang....
  • Bawang merah (4 ulas)
  • Bawang putih (2 ulas)
  • Bawang besar dicincang (1 biji)
  • Serai dipotong nipis (1/2 batang)
  • Daun kari (1 tangkai)
  • Ketumbar (1 sudu)
  • Serbuk cili (1 sudu)
  • Serbuk jintan manis (1/2 sudu)
  • Serbuk kunyit (1/2 sudu)
  • Serbuk jintan putih (1/2 sudu)
  • Gula (sikit je kalau perlu)
  • Garam (secukup rasa)

Cara-caranya:


1- Tumbuk serai hingga hancur diikuti dengan bawang putih.
2- Setelah lumat, tumbuk bawang merah. Masukkan garam supaya mudah ditumbuk.
3- Gaulkan udang dengan bahan ditumbuk, semua rempah, gula. Perap 1/2 jam.
4- Goreng daun kari hingga naik bau.
5- Masukkan bawang besar dan biar hingga layu.
6- Masukkan udang, goreng hingga masak dan hidang.

SELAMAT MENCUBA!

HEALTH QUOTES 4#

Assalammualaikum...





" The only way to keep your health is to eat what you don't want,

drink what you don't like,

and do what you'd rather not"


~ Mark Twain ~

10 KEBAIKAN BUAH TEMBIKAI UNTUK KESIHATAN

Assalammualaikum...

Siapa tak suka makan buah tembikai kan? Kalau setiap kali bulan puasa, tembikai ialah buah yang wajib Ida sekeluarga akan makan waktu berbuka ataupun bersahur.

Buah tembikai ni senang didapati dalam pasaran dengan harga yang berbaloi. So memang kalau terasa nak makan buah tembikai, pergi je beli kat pasaraya atau pasar.


Tahu tak??

Buah tembikai adalah salah satu buah yang disukai oleh Nabi Muhammad SAW. Buah tembikai ini membantu menjaga dan mempertahankan kesihatan kita. Warna merah tembikai yang menggiurkan itu mengandungi nutrisi, mineral, kalium, betakarotin, Vitamin C dan juga serat yang diperlukan tubuh badan.

Di sini Ida nak kongsikan 10 kebaikan buah tembikai untuk kesihatan

10 KEBAIKAN BUAH TEMBIKAI UNTUK KESIHATAN


1. Menambah Imun Dalam Badan.



Kandungan Vitamin C yang tinggi dalam buah tembikai didapati dapat membantu system imun dalam badan, memendekkan tempoh berlakunya penyakit dan juga membantu tubuh badan melawan penyakit jantung dan kanser.

2. Membantu Kesihatan Jantung


Kajian menunjukkan yang pengambilan potassium daripada buah-buahan dan juga sayur-sayuran mampu untuk menurunkan kesan darah tinggi dalam tubuh badan orang dewasa. Ini secara tidak langsung dapat merendahkan risiko strok dan juga penyakit jantung.
.
3. Melegakan Sakit Pada Otot


Tembikai mengandungi Vitamin C yang diketahui mampu untuk melindungi tulang dan rawan, menyembuhkan tendon dan ligament, dan juga mempercepatkan proses penyembuhan luka dan tisu parut.
.
4. Mencegah Batu Karang Dalam Buah Pinggang


Tembikai adalah salah satu diuretic semulajadi, yang membantu membuang segala sisa melalui penambahan pengeluaran air kencing. Dalam pada minuman berkafein berfungsi sebagai diuretic, ia membebankan fungsi buah pinggang, tetapi tembikai tidak.
.
5. Membantu Proses Detoks




Kandungan tembikai mempunyai kandungan air yang tinggi (91 peratus) Memakan buah dan sayur yang mempunyai kandungan air yang tinggi membantu tubuh badan membuang toksin dan mengelakkan badan daripada menyimpan air yang berlebihan. Ia seterusnya melegakan perut kembung dan lebam.
.
6. Membantu Melawan Penyakit Kanser


Buah tembikai juga terkenal sebagai sumber antioksidan Vitamin A dan Vitamin C, di mana keduanya membantu melawan radikal dan menghalang DNA dari terus berkembang secara tidak selamat. Perkembangan DNA secara tidak selamat ini berpotensi membentuk tumor kanser.
.
7. Melindungi Kesihatan Kulit


Kajian turut menunjukkan yang kandungan antioksidan Vitamin A dan Vitamin C memainkan peranan yang penting dalam mengekalkan kesihatan kulit terutamanya bagi mereka yang telah berumur.
.
8. Merangsang Kesihatan Mata


Tembikai mengandungi Beta Karotena, dalam bentuk Vitamin A yang ditemui dalam tumbuh-tumbuhan. Ia sangat penting untuk mengelakkan kerosakan retina mata yang menyebabkan kehilangan penglihatan
.
9. Membantu Menurunkan Berat Badan


Tembikai mengandungi kandungan kalori yang sangat rendah disebabkan oleh kandungan air yang tinggi Walaupun begitu, ia mengandungi nutrien yang penting. Dengan hanya 40 kalori bagi setiap cawan tembikai, ia adalah bahan kudapan terbaik atau bahan tambahan kepada jus yang menyihatkan.
.
10. Mengurangkan Pedih Ulu Hati


Tembikai dapat membantu melegakan saluran usus dalam perut dan menyeimbangkan tahap pH dalam perut. Ianya dilakukan dengan mengurangkan keradangan dan penghasilan asid dalam badan.

SEMOGA MEMBERI MANFAAT!

"Segmen Bloglist Blog Nieyl"

Assalammualaikum...



klik pada banner

KATA MADAH 14#

Assalammualaikum...

Selamat malam semua. Korang buat apa hujung minggu ni? Rehat di rumah sahaja atau keluar berjalan bersama keluarga atau kawan-kawan?


Pagi ni Ida kongsikan sedikit kata madah sebagai nasihat pada kita semua.




KITA TIDAK MAMPU MENGUBAH HATI ORANG LAIN UNTUK BERBAIK SANGKA TERHADAP KITA

TETAPI KITA MAMPU MENDIDIK HATI KITA UNTUK BERSANGKA BAIK TERHADAP ORANG LAIN.

Lumrah kehidupan ramai orang akan yang kadang kala akan bersanga buruk dengan kita, dengan kebaikan. Mungkin ada yang mengatakan kita ni buat sesuatu hanya untuk mendapatkan ganjaran mahupun pujian dari orang tu. Atau mungkin ada orang menuduh kita buat perkara yang kita tak buat. Itulah manusia.

Tetapi sebaik-baiknya manusia tu biarlah apa pun orang katakan pada kita pastikan kita jangan bersangka buruk dengan orang lain.

Didik sebaiknya hati kita ni untuk tidak berasa curiga dengan orang lain. Sebab hatinya yang bersihlah menunjukkan peribadi kita yang bersih. Insyaallah

CHEWABLE C PLUS FOR KIDS KINI KEMBALI!

Assalammualaikum...

Selama hampir 2 tahun jugak stok Chewable C plus ni takde stok dalam HQ. Sehinggakan sebelum kehabisan stok dulu, ramai yang memborong sebab takut stok habis lagi. Berebut-rebut la nak dapatkan stok ni sebab memang kanak-kanak sangat suka.



Tambahan musim sekarang, kebanyakkan anak-anak semua mula jatuh sakit..demam. Ini salah satu juga kerana kekurangan nutrisi vitamin C ni.

Chewable C plus ni sangat mudah untuk anak-anak sebab boleh dikunyah atau dihisap macam tu sahaja. Rasa? Masam-masam manis. Yelah nama pun vitamin C kan, mesti la ada rasa masam-masa oren tu.

Jadi korang-korang yang nak beli untuk anak-anak, cepatlah order.

Sebotol ni ada 90 biji.
Harga RM61.25 SM/RM71.25 SS.

Nak order? sila klik



Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya: 




(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR) 

sms/whatsapp: www.wasap.my/60174636210
Email : chintashoope@gmail.com 
No Id: 1074293 

*setiap pembelian anda wajib akan mendapat konsultasi percuma yang berterusan dari saya

10 TIPS FOR A HEALTHY HEART

Assalammualaikum...





10 TIPS FOR A HEALTHY HEART

1. Stop smoking

2. Pump some iron

3. Good sleep

4. Lower blood pressure

5. Lose weight

6. Get active

7. Cut the fat

8. Ditch the salt

9. Drink less

10. Reduce stress

10 MAKANAN TERBAIK UNTUK MATA YANG SIHAT

Assalammualaikum...

Bukan hanya badan yang sihat, otak yang cergas malah mata juga memerlukan penjagaan yang baik supaya kita mempunyai mata yang sihat dan tajam penglihatan.




Walaupun Ida sendiri mempunyai masalah rabun tapi tak salah jika kita menjaga kesihatan mata kita dari terus menjadi teruk kan. Dan bagi mereka-mereka yang tak mempunyai masalah mata rabun atau silau ni. Silalah jaga mata korang dengan baik.

Di sini Ida nak kongsikan 10 makanan terbaik untuk mata yang sihat.

10 MAKANAN TERBAIK UNTUK MATA YANG SIHAT


1. Lobak merah


Selalu orang kata nak mata yang sihat kena banyakkan makan lobak merah kan. Ini kerana lobak merah sumber vitamin A, serat dan kalium/potassium yang baik. Ia membantu melindungi mata kita dari buta malam dan juga melindungi sel-sel dan retina mata kita. Ia juga membantu mengekalkan kornea yang sihat dan mengurangkan risiko degenerasi makula.

2. Bayam


Ida sendiri mahupun anak-anak suka makan sayur bayam ni. Bayam mengandungi jumlah vitamin C dan nutrien yang tinggi seperti lutein dan zeaxanthin. Ia dikatakan dapat membantu menurunkan risiko degenerasi makula dan katarak. Ia juga membantu melindungi retina dan bertindak sebagai pelindung matahari untuk mata kita.

3. Ubi keledek



Ubi keledek kaya dengan beta-karoten, antioksidan dan vitamin A dan C yang membantu menurunkan risiko degenerasi makula dan katarak di mata kita.

4. Lada benggala


Lada benggala merupakan sumber yang tinggi dengan lutein, zeaxanthin, beta-carotene dan vitamin A, B6 dan C. Ini semua membantu meningkatkan penglihatan dan melindungi mata kita daripada katarak. Oleh itu, lada benggala ni sangat membantu meningkatkan kesihatan keseluruhan mata kita.

5. Aprikot



Aprikot ni agak mahal jugak harganya kalau di pasaran. Kebanyakkan di kedai ada jual buah aprikot yang kering.

Aprikot kaya dengan lycopene dan karotena. Ia sangat membantu meningkatkan kadar penglihatan dan mencegah kerosakan pada sel dan tisu mata kita. Malah ia juga membantu mengurangkan risiko degenerasi makula dan katarak.

6. Buah oren


Buah oren memang senang untuk didapati di pasar raya mahupun kedai-kedai biasa. Oren adalah sumber vitamin C, lutein dan zeaxanthin. Ia membantu mengurangkan risiko degenerasi makula dan katarak mengikut peningkatan usia kita.

7. Blueberry


Blueberry membantu untuk meningkatkan penglihatan dan fungsi mata anda yang sihat. Ia mempunyai ciri-ciri antioksidan, anti-radang dan rhodopsin-regenerasi. Ia membantu mencegah penyumbatan pada arteri yang membekalkan oksigen ke retina.

8. Coklat gelap/dark chocolate




Siapa tak suka makan coklat kan? Tapi coklat yang lebih baik dan sihat ialah coklat gelap. Coklat gelap kaya dengan flavonoid yang membantu melindungi saluran darah di mata kita. Malah ia juga membantu menyihatkan kornea dan kanta.

9. Ayam belanda



Kita di Malaysia selalunya hanya makan ayam tetapi negara Barat kebanyakkannya makan ayam belanda. Ayam belanda agar mahal dari ayam yang biasa dan susah ditemui.

Ayam belanda sebenarnya mengandungi sejumlah besar zink dan vitamin B niacin yang membantu melindungi mata kita daripada katarak.

10. Telur



Bukan sahaja kanak-kanak malah orang dewasa sendiri pun suka makan telur.

Telur adalah salah satu makanan yang paling berkhasiat. Ia adalah sumber protein, zink, asid lemak omega-3, antioksidan, lutein dan vitamin seperti vitamin A, B dan E. Ia membantu mengurangkan risiko katarak dan degenerasi makula (AMD) mengikut usia kita.


Bagaimana Caratomax Shaklee membantu untuk mempertingkatkan penglihatan?


Ini kerana ia akan menghasilkan 'ungu visual' yang membolehkan kita mengekalkan penglihatan di dalam gelap. Ini akan mempertingkatkan masalah penglihatan seperti rabun malam, rabun dekat,mata kering,kelesuan mata, glaucoma,katarak dan banyak lagi.

Testimoni pengguna:




Nak order? sila klik




Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya: 


(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR) 
Email : chintashoope@gmail.com 
No Id: 1074293 

*setiap pembelian anda wajib akan mendapat konsultasi percuma yang berterusan dari saya 


KATA MADAH 13#

Assalammualaikum...


Selamat petang korang..

Semalam di Kemaman hujan ribut, habis terbang tong sampah rumah jiran-jiran. Atap bocor la. Paling teruk atas zink perumahan taman sebelah Ida tercabut habis. Hari ni adalah proses pembersihan dan pembaiki dijalankan.

Petang ni pun hujan jugak tapi alhamdulillah takdela teruk berangin macam semalam.

Jadi petang ni Ida nak kongsikan sedikit kata madah buat kita semua.



Orang yang HEBAT adalah mereka yang boleh membezakan antara yang baik dan buruk, 

manakala orang yang LEBIH HEBAT adalah mereka yang boleh mencari KEBAIKAN dalam KEBURUKAN  

Kata-kata ini Ida boleh beri sedikit pandangan... 

Ramai orang sebenarnya susah nak membezakan keburukan apabila sesuatu perkara berlaku. Mungkin ada masalah kewangan dan sebagainya. Desakan seperti itu membuatkan mereka menjadi lupa mana yang buruk dan yang baik. Bagi mereka "desakan" itu yang menjadi tumpuan.

Sebaiknya pada waktu ni, kita perlu kembali kepada-Nya. Mungkin kita lupa akan-Nya. DIA hanya berikan sedikit ujian kepada kita supaya kita ingat pada-Nya dan di situ kita boleh bezakan mana yang baik buruknya.

RESEPI BIHUN SUP MUDAH DAN RINGKAS

Assalammualaikum..

Korang masak apa hujung minggu ni? Dari awal minggu aritu anak-anak asyik suruh buat bihun sup sekali lagi. Hari tu buat masa suami Ida offshore, ni die dah balik so boleh la buat sekali lagi.


Resepi ni ringkas je dan mudah nak buat. So kalau korang duduk bujang atau duduk rumah sewa ramai-ramai pun boleh buat. Tak perlu guna bajet banyak pun.

RESEPI BIHUN SUP MUDAH DAN RINGKAS

Bahan-bahan:


  • Isi ayam 
  • Bawang merah *
  • Bawang putih*
  • Halia*
  • Sup tulang bunjut Adabi atau mana-mana brand pun
  • Kiub ayam
  • Tauge
  • Daun sup
  • Daun bawang
  • Fishball
  • Fishcake
Bahan-bahan sambal kicap:
  • Cili padi
  • Kicap
  • Sos tiram sedikit


Cara-caranya:

1. Korang blender bahan-bahan yang Ida tanda star kat atas tu (*). Ikut la banyak mana, korang agak-agaklah. Kalau nak masak banyak lebihkan la bawang-bawang die tu. Kalau sikit, sikitlah kan.

2. Tumis bahan-bahan blend tadi dengan minyak sampai nak bau sikit. Lepas tu masukkan air.

3. Dah masukkan air, masukkan sup tulang bunjut tu dan isi ayam tu. Isi ayam tu tak nyah lama sangat pun masak sebab nanti nak keluarkan untuk dicarik-carikkan. Tapi kalau korang malas, potong isi ayam tu kecik-kecik supaya korang senang nak makan nanti. Kalau ada kaki ayam masukkan sekali. Bagi ada rasa kolagen kaki ayam tu.hehe

4. Lepas tu masukkan semua bahan-bahan lain seperti fishcake, fishball, tauge, daun sup dan duan bawang. Tapi dalam sup Ida tak letak banyak daun bawang, daun sup dengan tauge. Sebab nak buat untuk hiasan atas die nanti.

5. Dah masukkan semua jangan lupa masukkan garam pula dengan kiub ayam. Korang rasa la sesedap rasa korang kan.

6. Bila dah mendidih sikit tu boleh la keluarkan isi ayam tadi dan dicarik halus.

7. Bihun dah siap rebus bagi lembut atau rendam kira ok la tu. Tauge yang lebih tadi Ida rebus sekejap.

8. Buat sambal kicap tu. Caranya korang blend cili tu, lepas tu masak atas dapur dengan kicap dan sos tiram. Kacau la sampai pekat sikit. Jangan sampai pekat sangat. Macam berkaramel orang kata.

9. Dah siap semua tu, boleh la korang hidangka dan makan. Sedap kalau makan panas-panas tu.


Anak Ida si abang tu, hari ni dah berapa kali die makan.hahaha. Alhamdulillah


SELAMAT MENCUBA!