6 TIPS PEMAKANAN KETIKA BERSAHUR

Assalammualaikum...

Sekejap sahaja berlalu sudah hamir setengah bulan kita berpuasa. Cuti sekolah pun akan bermula tak lama lagi. Kalau ke bandar, masing-masing dah sibuk nak buat persiapan baju raya dan sebagainya.


Walaupun sudah separuh bulan kita berpuasa, tak terlambat lagi Ida nak kongsikan beberapa tips pemakanan ketika bersahur. Memandangkan dah nak hampir hujung-hujung ni. Ramai pula yang mula tak terbangun dari sahur. 

Jadi tips ni Ida kongsikan agar korang kekal betenaga sehingga habis bulan Ramadhan.

6 TIPS PEMAKANAN KETIKA BERSAHUR

1. Waktu bersahur


Waktu bersahur paling baik ialah setengah jam sebelum masuk Imsak. Kalau korang supper malam bukan sahur namanya tu.heheh. Kang dah subuh rasa lapar balik.

2. Minum air kosong secukupnya


Bulan Ramadhan ni memang ramai yang susah nak minum air kosong secukupnya. Masing-masing lebih suka minum air berais dan manis. Jadi cuba kurangkan dah lebihkan air kosong ye.

3. Ambil sajian yanng berserat tinggi


Makanan berserat tinggi seperti oat, roti gandum penuh mil, barli dan beras perang sangat bagus kerana membekalkan tenaga untuk tempoh yang lebih lama.

4. Elakkan makanan yang digoreng semula


Bagi mereka yang berkerja atau pelajar mungkin ramai yang tak sempat untuk masak makanan sendiri. Mereka lebih cenderung untuk beli di bazar Ramadhan. Jadi kurangkan beli makanan yang bergoreng kerana minyak akan menyebabkan penambahan kalori.

5. Makanan seimbang


Pastikan korang makan sayur-sayuran, buah-buahan dan protein. Contohnya: ayam, ikan, daging dan kekacang.

6. Makanan yang segar


Sekali sekala cuba masak makanan yang segar dari beli makanan di luar. Tak salah untuk kesihatan yang lebih baik kan.


SEMOGA TIPS NI DAPAT MEMBANTU!


Klik di sini untuk pembelian dengan segera


Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya:

(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
Email : chintashoope@gmail.com
No Id: 1074293

*setiap pembelian anda wajib akan mendapat konsultasi percuma yang berterusan dari saya

KATA MADAH #7

Assalammualaikum...

Salam ramadhan yang ke14 buat semua kawan-kawan. Sekejap je masa berlalu dah separuh bulan kita berpuasa. Masing-masing pun dah mula buat persiapan nak beraya nanti.

Hari ini Ida nak kongsikan sedikit hadis.


Daripada Abu Hurairah bahawa Nabi s.a.w bersabda:


" Jika Imam (dalam solat) membaca "Aminn" maka bacalah " Amiin". kerana barangsiapa bacaan "Amiin"nya bersamaan dengan bacaan "Amiin" Malaikat, akan diampuni dosanya yang telah lalu"

HR Bukhari

Allahuakhbar. Sebab itu la digalakkan bagi kita untuk solat berjemaah bersama-sama. Kita bukanlah seorang yang sempurna jadi cubalah sempurnakan solat kita sebaiknya kerana amalan kitalah yang akan jadi bekalan kita di akhirat kelak.

Semoga bulan Ramadhan kali ni kita sama-sama cuba baiki dan mempertingkatkan amalan kita..Amin..

GIVEAWAY RAMADHAN BY QASEHMUSLIMAH-MUNIRAH

Assalammualaikum...


klik pada banner untuk join

6 TIPS BERSENAM KETIKA BERPUASA

Assalammualaikum..

Bulan puasa merupakan salah satu bulan yang sangat dinantikan oleh umat Islam. Pada bulan ni la kita digalakkan untuk meningkatkan lagi amal ibadah kita supaya dapat pahala dan keberkatan di dunia dan akhirat. Insyaallah.




Pada bulan puasa ni juga ramai antara mereka yang akan berdiet untuk kuruskan badan agar nampa cantik dan ramping di hari raya nanti.


Selain penjagaan makanan, senaman juga sebenarnya sangat penting untuk membantu proses menurunan berat badan ni. Tetapi pada bulan puasa ni ramai yang tertannya-tanya senaman apa yang paling baik dilakukan supaya kita tak menjadi terlalu letih dan penat.



Di sini Ida kongsikan 6 tips bersenam ketika berpuasa yang Ida petik daripada perkongsian di dalam facebook.

6 TIPS BERSENAM KETIKA BERPUASA

1. Pilih senaman yang disukai dan berintensiti rendah. 


Contoh senaman yang berintensiti rendah seperti brisk walk slow jog, dan banyak lagi.

2. Cuba bersenam ketika hampir waktu berbuka. Disarankan satu jam sebelum waktu berbuka. 




Untuk elakkan badan dehidrasi dan lain-lain. Kita bersenam untuk sihat bukan untuk sakit.

3. Lakukan tiga hingga empat kali seminggu




Lebih baik jika dilakukan selama 30 minit dan kurang daripada 45 minit. Jangan lakukan senaman dengan terlalu lama.

4. Pilih lokasi yang tepat dan bersesuaian. Lakukan secara berkala dan berterusan



Boleh lakukan di dalam bilik tidur atau taman depan rumah. Mungkin juga korang ada bilik gym sendiri!

5. Senaman berbeza




Jika boleh cuba lakukan beberapa jenis senaman setiap hari, seperti kombinasi aerobic,regangan dan senaman bebanan. 

6. Pastikan minum air yang mencukupi




 Minum air sebanyak lapan gelas daripada waktu berbuka puasa sehingga bersahur.

SEMOGA MEMBERI MANFAAT!

TESTIMONI PENGGUNA MULTIVITAMIN VITALEA SHAKLEE

Assalammualaikum...

Kalau cakap pasal mutivitamin atau zat besi atau iron merupakan vitamin mudah larut yang sangat diperlukan oleh badan.



Tahu tak Tun M sendiri amalan mutivitamin Vitalea shaklee ni suatu ketika dulu?


Vitalea shaklee dah ada dalam pasaran sejak tahun 1915. Masa tu Vitalea ni dalam bentuk cecair tapi dah diformulasikan lebih mudah kepada bentuk tablet seperti sekarang.




Ujian klinikal menunjukkan bahawa individu yang mengambil Vitalea ini selama setahun dapat mengurangkan risiko sakit sehingga 65%. Ia adalah formulasi yang disokong oleh 7 kajian klinikal serta turut menggabungkan ramuan-ramuan terbaik dengan kuantiti yang luar biasa.

Siapa Memerlukan Multivitamin

  • Individu dewasa yang mementingkan kesihatan dan kecergasan tubuh jangka panjang
  • Individu yang tidak lengkap diet hariannya
  • Individu yang ingin meningkatkan sistem imun
  • Remaja yang sedang membesar
  • Wanita yang mementingkan kesejahteraan kesihatan mereka
  • Lelaki - semua peringkat umur dewasa lelaki
  • Individu yang menopous
  • Wanita yang baru bersalin
Manfaat utama Vitalea

1. Penambahan tenaga SEGERA

Pemberi tenaga,kecergasan tubuh dan kekuatan mental,sekaligus membantu sistem memori dan fokus dalam asperk pembelajaran mahupun kerja-kerja seharian.

2. Pelengkap nutrisi

Kekurangan pelbagai vitamin dan mineral penting akibat amalan diet yang tidak seimbang,terutamanya mereka yang vegetarian dan anemia.

3. Keupayaan sistem reproduktif

Penting bagi kanak-kanak dan remaja yang sedang membesar

4. Metabolisme

Sangat membantu dalam stimulasi metabolismea dan melambatkan proses penuaan.

5. Elemen Penting pada sel tubuh

Menyediakan asas nutrisi,memastika sel hidup,pertumbuhan sel baru,membantu proses pembesaran,pertumbuhan rambut,otot,kulit,kuku dan hormon,serta menjaga kesihatan tiroid.

6. Melindungi organ

Melindungi fungsi buah pinggang,jantung dan hati.

Testimoni pengguna Vitalea shaklee








Jadi bagi mereka yang nak kekalkan kesihatan yang baik. Malas nak cari supplement yang lain boleh la amalkan pengambilan Vitalea ni. 

Berbaloi. 1 botol ni tahan selama 4 bulan.


Klik di sini untuk pembelian dengan segera


Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya:



(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
Email : chintashoope@gmail.com
No Id: 1074293

*setiap pembelian anda wajib akan mendapat konsultasi percuma yang berterusan dari saya

KATA MADAH #6

Assalammualaikum...

Berbuka apa korang hari ni? Ida tak sempat nak snap gambar resepi hari ni. Mulanya tak tahu nak masak apa, lepas tu main campak je resepinye..hahaha.

So hari ni Ida nak kongsikan sedikit kata madah.



Tinggalkan pikiran yang membuatmu lemah.

Dan peganglah pikiran yang memberi kekuatan bagimu.

Ayat kata madah ni Ida boleh simpulan bahawa latih diri untuk fikirkan benda positif. Walaupun ada ujian aau dugaan yang teruk berlaku, keep positive. Percaya pasti ada hikmahnya.

Kadang kala ada orang suka rasa down bila sesuatu buruk berlaku atau ada orang mengutuk atau mengata kita. Prkara tu jadi macam racun dalam fikiran dan membuatkan kita boleh menjadi lemah.

STOP being like that! Keep calm and stay positive.
Percaya pada takdir dan hikmah atas apa yang berlaku sebab itu yang membuatkan kita menjadi lebih kuat dari sebelumnya.

CHILL!! :)

RESEPI KUIH DORAYAKI

Assalammualaikum...

Selamat berbuka puasa kepada semua. Sebut pasal uih dorayaki ni aka kuih doraemon memang Ida suka sangat masa zaman seolah dulu. Kalau setiap kali pergi pasar malam mesti cari kuig dorayaki ni. Tapi sekarang dah jarang-jarang nampak orang jual kuih ni.



Jom Ida kongsikan resepi kuih dorayaki yang Ida jumpa dalam laman sosial facebook.

RESEPI KUIH DORAYAKI

Bahan-bahan:

  • 1 cawan tepung gandum
  • 1/2 cawan gula
  • 2 sudu besar madu
  • 2 biji telur
  • 3 sudu besar air 
  • 1 sudu besar minyak
  • 1 sudu kecil esen vanila
  • 1 sudu kecil baking soda
  • Inti (coklat, kacang merah, strawberry dan lain-lain)
Cara-caranya:

1. Masukkan telur dan gula dalam mangkuk. Pukul guna whisk sampai berbuih.


2. Masukkan madu, minyak dan esen vanila dan gaul sebati.

3. Ayakkan tepung dan baking soda ke dalam adunan tadi dan gaul sebati.

4. Masukkan air dan gaul lagi hingga sebati.


5. Panaskan non-stick pan dan masukkan sesenduk adunan.Gunakan api kecil je tau.

6. Masak je macam masak lempeng.

7. Lepas tu boleh la letak inti kegemaran korang.

Mudah je kan?

SELAMAT MENCUBA!

6 TIPS KEKAL BERSEMANGAT DALAM BISNES

Assalammualaikum...

Dalam perniagaan ni ada pasang surutnya. Ada yang naik dan ada yang turun. Berniaga ni sebenarnya banyak mengajar kita banyak perkara yang baru. Kesabaran, semangat, kegigihan dan sebagainya.



Bagi mereka yang ada matlamat atau tujuan bila berbisnes ni mesti hatinya akan lebih cekal berbanding mereka yang berniaga hanya sekadar suka-suka atau ikut orang. Dan bagi merek yang kurang cekal hatinya ni mungkin akan hilang semangat dalam bisnes apabila sesuatu perkara yang berlaku.

Di sini Ida nak kongsikan tips kekal bersemangat dalam bisnes

6 TIPS KEKAL BERSEMANGAT DALAM BISNES

1. Tahu hala tuju atau tujuan


Sebelum menjalankan sesuatu bisnes atau perniagaan ni pastikan korang tahu apa tujuan korang. Matlamat korang. Contohnya untuk membayar hutang atau mungkin untuk kehidupan yang lebih baik. Sebenarnya tak salah kalau kita nak kehidupan yang lebih baik berbanding sekarang. Bukannya bermakna kita tak bersyukur tapi dengan keadaan yang lebih baik kita boleh menolong lebih ramai orang diluar sana. Jadi bila rasa down, ingat balik apa tujuan korang bila berbisnes ni.

2. Kekalkan momentum


Pastikan korang kekalkan prestasi korang ketika melakukan kerja. Bila prestasi kerja kita menurun, momentum kerja juga akan menurun malah motivasi diri kita yang sebenar dalam bisnes juga akan mula berkurangan. 

3. Sentiasa berada dengan orang yang positif


Percaya tak bila kita berada di kalangan orang yang positif secara tak langsung aura kita juga akan menjadi positif. Jadi cuba rapatkan diri kita dengan orang-orang yang ada aura positif ni. Elakkan atau kurangkan bergaul dengan mereka yang ada aura negatif.

4. Dekatan diri dengan-Nya


Bila otak kita berasa letih, badan letih akan ada suara-suara halus yang akan menghasut kita supaya mengalah dan berputus asa. Jadi bila korang rasa down, cepat-cepatlah dekat diri dengan-Nya. Mengadu dan bercerita pada-Nya, insyaallah korang akan rasa lebih lega dan tak mudah goyah lagi.

5. Perlu ada minat


Dalam bisnes ni bukan sekadar ada tujuan tapi juga perlu ada minat. Begitu juga dengan perkara yang lain. Bila minat semuanya akan berjalan lancar. Walaupun kena caci, kutuk dan sebagainya kita tetap maintain. Jadi bila mulakan sesuatu pastikan adakah korang suka atau tidak.

6. Berkorban masa


Bila nak berjaya mestilah ada yang perlu kita korbankan. Permulaan mungkin ada yang terpaksa berkorban masa untuk diri sendiri. Ada yang kurang rehat, kurang bersosial dengan kawan-kawan dan sebagainya. Memang akan berasa penat dan susah pada permulaannya. Tetapi bila dah berjaya mesti semuanya akan jadi lebih mudah. Jadi bila korang rasa down, ingat semula apa yang korang dah lakukan selama ni. Berbaloi ke nak berhenti sekarang? Sedangkan Allah sendiri tak suka orang yang lakukan kerja separuh jalan.

Jadi ni sedikit tips yang Ida boleh kongsikan supaya awak-awak di luar sana boleh kekal bersemangat dalam bisnes. Semua perkara yang kita lakukan pasti ada ujiannya jadi bertabahlah dan jangan putus asa.

SEMOGA MEMBERI MANFAAT!

7 TIPS MENJAGA KESIHATAN KETIKA BERPUASA

Assalammualaikum...

Alhamdulillah dah tiba masa untuk kita menyambut Ramdhan lagi. Hari ni mesti masing-masing siapkan diri dari segi mental mahupun fizikal untuk berpuasa esok hari. Begitu juga bagi anak-anak yang baru nak belajar berpuasa.


Bab penjagaan kesihatan ketika berpuasa ni ramai yang abaikan sebab fikir kita berpuasa jadi boleh makan semuanya. Orang kata habuan selepas berpuasa. Sampaikan kalau pergi bazar Ramadhan tu ikutkan semua benda dia nak makan.


Sebenarnya salah tanggapan macam tu. Walaupun kita berpuasa atau tidak, kesihatan mesti kena jaga. Tak kira la sama ada kesihatan diri ataupun kesihatan dalam pemakanan harian kita. Senang kata, penjagaan kesihatan takde alasan.

Di sini Ida akan kongsikan 7 tips menjaga kesihatan ketika berpuasa

7 TIPS MENJAGA KESIHATAN KETIKA BERPUASA

1. Jangan tinggalkan sahur


Sahur sama juga seperti makan sarapan pagi. Sangat penting setiap hari bagi membantu membekalkan tenaga kepada kita sepanjang hari. Jangan lupa makan makanan berkhasiat ketika bersahur. Sayur-sayuran mahupun buah-buahn juga penting. Kalau tak sempat nak bersahur, boleh juga makan 3 biji kurma dan segelas susu suam. Dan jangan lupa minum air putih jugak. 

2. Elakkan minum minuman berkafein 



Pengambilan kafein ni sekali sekala mungkin tak mengapa. Tapi jika kita berpuasa, cubalah elakkan. Ini kerana pengambilan kafein ni akan menyebabkan kita berasa cepat lapar dan akan mudah rasa letih nanti.

3. Berbuka dengan kurma 


Kalau ikut pada sunnah, berbuka dengan kurma adalah lebih baik. Kenapa? Ini kerana kurma penuh dengan sumber tenaga, vitamin, mineral malah dapat membantu mengelakkan sembelit.

4. Makan makanan berkhasiat


Mahupun bulan puasa atau tidak. Pemakanan yang berkhasiat juga sangat penting. Pastikan kita mendapat nutrisi yang secukupnya supaya kita dapat menjalani ibadah dengan baik sekaligus menjamin kesihatan yang lebih baik. 

5. Makan makanan yang berikan tenaga



Banyak makanan yang memberi tenaga yang tinggi. Antara makanan yang mempunyai tenaga yang tinggi adalah makanan yang kaya dengan vitamin B12. Contohnya ialah kekacang, telur, sardin, pisang dan sebagainya.

6. Banyakkan minum air

Pengambilan air yang cukup takde alasan walaupun ketika kita berpuasa. Pastikan kita mengambil 8 gelas setiap hari. Macam mana? Ini tipsnya.


7. Tidur  yang secukupnya


Rehat dan tidur yang secukupnya sangat penting supaya badan kita tak mudah rasa letih dan lesu ketika berpuasa. Tetapi berpuasa bukan alasan supaya kita tidur lebih masa. Tidur yang berlebihan juga akan menyebabkan kita rasa lebih letih nanti. Cuba sediakan makanan untuk bersahur lebih awal supaya bila bangun nanti kita hanya perlu panaskan sahaja. Takde la kita kelam kabut nanti kan.

KEKAL BERTENAGA DI BULAN RAMADHAN 
DENGAN
MIGHTY 3 GEMS


Bagaimana Mighty 3 gems ni membantu bekalkan tenaga?

ESP - sumber protein tinggi yang akan membuatkan kita rasa kenyang yang lebih tahan lama.

Meal Shakes - sumber multivitamin yang terbaik. Bila kita berpuasa, badan kita sebenarnya melalui proses detoksifikasi. Sementara detoksifikasi itu berlaku, Meal Shakes dapat memastikan badan kita mendapat bekalan nutrien baru yang mencukupi.

Performance Drinks - minuman seperti isotonik tetapi tanpa gas. Ianya bagus dalam mengelakkan dehidrasi kulit sebab ia mengurangkan kehilangan bendalir dan menyokong tahap hidrasi lebih baik berbanding air. Ia akan seimbangkan proses kehilangan air dalam badan, dan justeru badan kekal rasa segar. Dengan itu, kita tidak akan rasa mudah dahaga. Digalakkan juga diambil masa berbuka supaya cepat menyegarkan badan dari keletihan.

Set Mighty 3 Gems ini amat sesuai untuk yang berpuasa dan :

  • Ibu mengandung 
  • Ibu yang menyusukan anak 
  • Orang yang bekerja berat (menggunakan tenaga badan) 
  • Warga tua 
  • Kanak-kanak (terutama yang baru mula berpuasa) 
  • Remaja/Pelajar 
Testimoni pengguna Mighty 3 gems





Klik di sini untuk pembelian dengan segera



Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya:

(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
Email : chintashoope@gmail.com
No Id: 1074293

*setiap pembelian anda wajib akan mendapat konsultasi percuma yang berterusan dari saya