Pages

KENALI APA ITU FIBROID, TANDA, PENYEBAB DAN CARA MERAWATNYA

by - 6:02:00 PM

Assalammualaikum..

Fibroid adalah satu jenis ketumbuhan pada tisu otot rahim, tetapi bukanlah sejenis barah (kanser). Fibroid boleh terjadi daripada satu saiz yang kecil hinggalah ke besar ataupun daripada satu ketumbuhan kepada beberapa ketumbuhan. 




Ada satu kajian menunjukkan 20-50% wanita akan mempunyai 1 fibroid yang hadir tanpa mereka sedar dan hanya akan tahu apabila mereka pergi melakukan medical checkup dan scan.

Terdapat 3 jenis fibroid yang berbeza:



1. Fibroid Intramural


Tumbuh di dinding rahim, jenis yang paling biasa. Mereka boleh menyebabkan rahim bengkak, dan kadang-kadang menonjol sama ada ke dalam atau di luar rahim.

2. Fibroid Submucosal

Ia juga dikenali sebagai fibroid submucous, biasanya yang paling mungkin menyebabkan gejala-gejala yang ketara. Fibroid ini adalah dijumpai dalam lapisan uterus dan boleh melanjutkan di dalam rahim sendiri. Hasilnya, submucosal fibroid boleh menyebabkan pendarahan semasa haid.

3. Fibroid Subserosal

Ia juga dipanggil fibroid subserous tumbuh di luar rahim. Fibroid ini sering menyebabkan gejala-gejala yang paling sedikit, tetapi boleh berkembang menjadi sangat besar. Sesetengah fibroid subserosal menjadi begitu besar sehingga seorang wanita boleh kelihatan seperti mengandung enam bulan.

4. Fibroid pediculated

Fibroid ni berada di luar rahim. Ia terdapat pada tangkai atau dasar rahim.



Siapa yang berkemungkinan ada fibroid ni?

1. Wanita yang berumur 30-50 tahun
2. Berasa sakit perut ketika melakukan hubungan seks
3. Wanita yang alami haid yang berpanjangan dan banyak
4. Mengalami masalah sengugut yang teruk
5. Wanita yang mengalami masalah sembelit yang teruk dan kerap buang air kecil
6. Wanita yang kerap keguguran dan susah hamil
7. Rasa tak selesa pada abdomen, perut buncit atau rasa kejang di bahagian bawah abdomen.

Cara merawat fibroid



1. Laparoskopi

Rawatan ini dilakukan dengan membuat tiga lubang di bahagian pelvik. Satu lubang untuk dimasukkan kamera dan 2 lubang lagi untuk masukkan peralatan bagi membuang cyst atau fibroid tu. Biasanya rawatan ni dilakukan sekiranya saiz ketumbuhan ni berukuran kecil ataupun ia tumbuh kat tempat yang senang untuk dikeluarkan. Cyst atau fibroid yang berjisim cecair biasanya guna cara ni.

2. Pembedahan

Ini pilihan terakhir bila keadaan fibroid tu semakin serius atau besar. Cara ni sahaja yang terbaik untuk keluarkan fibroid tersebut. 

3. Pengambilan supplement

Ini salah satu ikhtiar yang membantu untuk kecutkan fobroid atau cyst tersebut. Kebanyakkan orang risau untuk melakukan pembedahan sebab takut kesan sampingan selepas pembedahan. Jadi pengambilan supplement adalah satu satu caranya. Korang boleh dapatkan nasihat doktor jika nak ambil supplement untuk lebih yakin.

Testimoni 1: Jiran didiagnosis fibroid sebesar 7cm pada awal November lalu. Beliau ambil Vivix dalam 1 minggu dah pergi check pada hari berikutnya. Terkejut bila fibroidnya dah mengecil sehingga 2cm.



Testimoni 2: Fibroid mengecut kepada 3cm selepas pengambilan Vivix.




Testimoni 3: Perut dah terasa lembut selepas pengambilan Vivix. Kalau tidak, sebelum ni perut berasa mengeras je macam banyak angin.


Bagaimana Vivix membantu?

Vivix shaklee yang kaya dengan resveratrol iaitu antioksisan yang tinggi bagus untuk mengurangkan inflamasi dan mengecutkan fibroid dengan cepat
.


Jangan lepaskan peluang dengan pembelian Twin Pack Vivix Shaklee.


Klik di sini untuk pembelian twin pack dengan segera




Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya: 

(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
Email : chintashoope@gmail.com
No Id: 1074293


*setiap pembelian anda wajib akan mendapat konsultasi percuma yang berterusan dari saya

You May Also Like

0 comments

Sponsor