Pages

5 TIPS ATASI MASALAH SEMBELIT SEMASA BERPANTANG

by - 6:48:00 PM

Assalammualaikum...

Masalah sembelit semasa berpantang kalau difikirkan memang sangat ngeri kan. Yelah bila sembelit ia akan memberi tekanan pada bawah kita kalau silap hari jahitan kita terbuka atau terkoyak lagi parah betul tak. Terpaksa kena jahit sekali lagi. Seksa tu.




Selain masalah luka lambat sembuh, susu kurang dan sebagainya. Masalah sembelit ni juga memberi tekanan kepada ibu-ibu sebab rasa tak selesa, perut sakit dan ada sampai terpaksa pakai "ubat berak". Jika air dalam tiub yang digunakan masa korang kena masuk labour room. Ida pernah alami masalah sembelit semasa berpantang dan terpaksa gunakan ubat ni.

Masalah sembelit semasa berpantang ni mungkin berpunca disebabkan sistem percernaan ibu-ibu selepas melahirkan anak menjadi perlahan. Yelah masa ni kita kehilangan banyak darah, badan menjadi lemah dan sebagainya. Jadi fungsi dalam badan kita menjadi tidak stabil. Selain itu ubat tahan sakit yang digunakan semasa ibu-ibu melahirkan anak seperti bersalin czer menyebabkan usus berfungsi lebih perlahan daripada biasa.



Jadi apa yang perlu dilakukan untuk atasi masalah ni? Di sini Ida nak kongsikan pengalaman Ida sendiri atasi masalah sembelit semasa berpantang.

5 TIPS ATASI MASALAH SEMBELIT SEMASA BERPANTANG

1. Banyakkan minum air




Ini perkara paling penting yang perlu dilakukan. Bukan minum air manis ye tapi air kosong. Cecair yang kita minum ni sebenarnya membantu melembutkan najis kita supaya mudah dibuang. Tambah semasa berpantang ni, ibu-ibu akan menyusukan anak-anak jadi memerlukan air yang lebih banyak sebab kita akan mudah berasa dahaga.

2. Banyakkan makan sayur




Sayur berserat sangat membantu untuk atasi masalah sembelit. Sebab itu la semasa berpantang ni, kebanyakkan ibu-ibu akan makan ulam, sup sayur dan sebagainya.

3. Jangan tahan berak!



Kalau korang rasa nak "membuang" tu cepat-cepat la ke tandas. Jangan lengahkan masa terlalu lama. Jika dibiarkan, najis kita akan menjadi keras dan susah nak membuang nanti.

4. Banyakkan bergerak

Maksud banyakkan bergerak ni, jangan terlalu lama duduk atau baring. Ini sebenarnya membantu supaya sistem pencernaan kita menjadi lebih lancar.

5. Pengambilan supplement kalsium dan magnesium



Supplement kalsium sebenarnya sangat membantu untuk atasi masalah sembelit semasa berpantang ni. Ia membantu melancarkan pembuangan dengan lebih lancar. Juga sesuai di ambil semasa hamil.

Lihat video kisah ibu ini semasa berpantang

Amalan Pantang Selepas Bersalin Elak Mimpi Ngeri Sakit Sembelit from iReach HD on Vimeo.



Testimoni 1: Lega takde masalah sembelit semasa hamil dan berpantang selepas pengambilan Ostematrix




Testimoni 2: Lenguh-lenguh badan semasa berpantang hilang. Paling best takde masalah sembelit pun selepas pengambilan Ostematrix





Jangan dibiarkan masalah sembelit ni berlarutan. Ia boleh menimbulkan masalah yang lebih teruk iaitu buasir!

Klik di sini untuk pembelian segera




Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya: 

(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
Email : chintashoope@gmail.com
No Id: 1074293

*setiap pembelian anda wajib akan mendapat konsultasi percuma yang berterusan dari saya

You May Also Like

2 comments

Sponsor