Pages

4 CARA TURUNKAN BACAAN JAUNDIS BAYI DENGAN CEPAT DAN BERKESAN

by - 7:59:00 PM

Assalammualaikum...

Demam kuning atau jaundis perkara yang biasanya berlaku pada bayi selepas 3-4 hari dilahirkan. Biasanya boleh dilihat pada warna mata putih anak. Kalau berwarna seakan-akan kuning tu, jaundis la tu. Dan memang nurse yang datang check up kita selepas bersalin di rumah memang akan suruh bawa je klinik segera untuk tengok bacaannya.



Ada orang kata kalau si ibu darah O, memang confirm anaknya mesti kena jaundis. Tak tahu la betul ke tidak kebenaranya, tapi Ida memang darah O dan kedua-dua orang anak memang kena jaundis. Ikutkan 70% bayi yang dilahirkan akan mengalami demam kuning ni atau jaundis.



Jaundis ni terjadi apabila bilirubin iaitu pigmen kuning yang terhasil ketika penguraian normal sel darah merah. Senang kata, billirubin adalah toksik yang terhasil dari sel darah merah yang kehilangan oksigen. Jika jumlah bilirubin ni sangat tinggi dapat mengakibatkan masalah pendengaran dan kerosakan otak.

Sebab itu la jika bayi alami bacaan jaundis yang sangat tinggi akan dimasukkan ke dalam wad untuk pemeriksaan lanjut. Di sini Ida kongsikan pengalaman Ida cara turunkan jaundis bayi dengan cepat.

4 CARA TURUNKAN BACAAN JAUNDIS BAYI DENGAN CEPAT

1. Penyusuan



Selepas bayi dilahirkan, bayi mesti disusukan dengan lebih kerap lebih-lebih lagi kalau alami masalah jaundis. Sebaik setiap sejam kejutkan bayi untuk disusukan sebab bila anak kena demam jaundis ni memang akan tidur je sepanjang hari. Kalau anak tak disusukan, bayi takkan berak dan kencing. Ini boleh menyebabkan bacaan jaundis akan menjadi lebih tinggi. 

So ingat! Kejutkan bayi untuk disusukan. Kalau bayi tak nak minum juga, basahkan badan dia atau gunakan perah susu dan guna syringe untuk berikan bayi susu. As long susu masih diberikan setiap sejam sehingga bayi akan membuang selepas penyusuan. Itu petanda yang bagus.

2. Sengkuang cina/water chestnut


Tahu tak sengkuang cina ni kaya dengan zat besi, vitamin c, karbohidrat, lemak, protein, kalsium dan fosforus. Cara ni memang Ida akan buat masa kedua-dua anak Ida kena jaundis. Bagi Ida sangat berkesan. Blender kan sengkuang cina yang dah dikupas tu, tapis dan berikan sesudu teh kepada bayi. Dua kali sekali pun cukup jangan bagi lebih. Selebihnya Ida suka minum sebab membantu banyakkan susu.

3. Elakkan berpakaian panjang dan berbedung sementara


Ini cara Ida mungkin kalau orang lama tak galakkan sebab risau perut anak masuk angin. Tapi Ida buat cara ni memang berkesan sebab masa ni badan anak memang panas. Kalau kita bagi berpakaian panas, bukan ke lagi panas badan bayi. Macam kita juga. Tapi jangan la sampai tak pakaikan baju anak langsung. 

Masa Ida dulu, ida pakaikan pampers dan ikat kain barut je dekat perut dan bagi pakai stokin kaki dan tangan. Bila dah mandi petang nanti, nak malam baru pakaikan baju lengan panjang. Itu pun kadang kala siang pakaikan singlet lubang-lubang tu je.

4. Pengambilan Set berpantang Shaklee


Nak lebih bagus boleh ambil Set Berpantang Shaklee sebab bukan sahaja membantu cepatkan luka bersalin sembuh dengan cepat malah membantu banyakkan susu si ibu dan sangat membantu untuk turunkan jaundis bayi dengan cepat.

Testimoni 1: My own testimoni gunakan Set Berpantang Shaklee. Bukan sahaja luka cepat sembuh,susu banyak dan bacaan jaundis pun turun cepat.


Testimoni 2: Rasa bertenaga walaupun tidur 2 jam sahaja semasa berpantang. Susu pun banyak!




Selain ini ada juga petua-petua orang lama untuk membantu turunkan jaundis bayi. Korang boleh klik di sini



Klik di sini untuk pembelian segera




Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya:

(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
sms/whatsapp : www.wasap.my/0174636210
Email : chintashoope@gmail.com
No Id: 1074293

*setiap pembelian anda wajib akan mendapat konsultasi percuma yang berterusan dari saya

You May Also Like

0 comments

Sponsor