6 CARA NAIKKAN BERAT BADAN ANAK DENGAN SIHAT

Assalammualaikum...
"Seronoknya tengok anak ko, debab je"


" Semangat anak ni.. ko bagi makan apa ni?"

Ini antara perbualan yang selalu berlaku dikalangan ibu-ibu ni. Dan ada juga ibu-ibu yang berasa sedikit iri hati bila tengok anak orang lain lebih berisi, anak diorang kurus je. Sampaikan ada yang cakap, anak tak cukup makan ke?


Sebenarnya ini la yang berlaku pada kebanyakkan orang. Anak berisi itu tanda sihat, kalau kurus tak sihat. Tak cukup makan. Salah sebenarnya tu. Tak semestinya anak kurus itu tak sihat, dah tak semestinya anak yang gemuk itu sihat.

Pada pandangan Ida, tak kisah la anak tu kurus atau pun gemuk selagi anak-anak masih dalam keadaan sihat, aktif, makan dengan baik itu tak jadi masalah. Lagipun anak-anak dalam proses membesar. Ada yang lambat dan ada yang cepatnya.

Related image

Selain tu salah satu sebab anak susah nak naik berat badan ialah disebabkan genetik atau keturunan. Dan tak mustahil juga kalau mak ayah kurus melidi, anak berisi.


Tiba-tiba teringat satu cerita yang bayi berumur 8bulan disahkan obesiti. Ada tu sampai usus bayi pecah sebab makan yang berlebihan. Sebab apa? Nak bagi anak gemuk, anak berisi sampai tak fikir keadaan usus diorang. Nauzubillah.

6 CARA NAIKKAN BERAT BADAN ANAK

1. Berikan pemakanan yang seimbang. 

Bukan sahaja orang dewasa tetapi anak-anak juga memerlukan makanan yang seimbang. Berikan mereka makanan yang berkalori tinggi, lemak, karbohidarat yang mencukupi memandangkan anak-anak ni memang sentiasa aktif. Tapi jangan sampai terlalu banyak lemak pula, bahaya tak pasal-pasal obesiti pula.

2. Makan dengan teratur

Pastikan waktu makan diorang sentiasa displin. Jangan terlalu lewat berikan makanan. Jangan la sampai anak-anak jadi kelaparan pula. Kesian diorang. 

3. Berikan produk tenusu

Ramai yang kurang berikan kalsium atau produk tenusu ni bila anak dah semakin membesar. Sedangkan kita orang dewasa pun masih memerlukan kalsium untuk tulang dan gigi, apatah lagi anak-anak. Sekurang-kurangnya 3 gelas setiap hari pun dah cukup. Kalau rasa terlupa pun segelas sehari. At least ada serapkan sumber kalsium dalam diet diorang ni. Ini tidak, anak dah lepas susu badan 2 tahun tu diberinya minum air sirap la, ribena la. Air yang terlalu manis pun tak bagus untuk kesihatan anak-anak.

4. Gantikan snek yang lebih sihat

Kadang-kala ibu bapa ni dah terlalu sibuk sampaikan tak amik kisah kalau anak-anak ni suka makan junk food. Cekedis la orang kata. Tak kisah pun anak nak makan gula-gula,aiskrim setiap hari. Sebaiknya had kan atau lebih baik gantikan snek yang lebih sihat seperti kekacang. Kalau rajin boleh buat biskut yang sihat untuk diorang. Homemade la senang kata. Junk food mengandungi banyak garam, perisa tambahan dan sebagainya. Semua tu tak baik untuk perkembangan diorang.

5. Lakukan aktiviti luar

Anak-anak zaman sekarang ni bukan macam dulu. Lebih suka terperap dalam rumah, bermain video game, ipad dan sebagainya. Apa kata bawa anak-anak lakukan aktiviti di luar supaya badan tu berpeluh sedikit. 

6. Pengambilan makanan tambahan

Ada anak-anak yang agak sukar nak telan ubat ni. Kalau gula-gula suka pula.hehe. Jadi boleh la cari akternatif berikan makanan tambahan untuk diorang. Sekarang dha banyak makanan tambahan untuk anak-anak yang dijual di pasaran. Mak ayah kena la bijak memilih apa yang terbaik untuk anak-anak


1. Nutrisi Lengkap

Menyediakan 24 jenis vitamin A- Z ,mineral dan ‘Trace Mineral’.Kekurangan ‘trace mineral’ akan memberi kesan kepada penyerapan vitamin-vitamin dan menyebabkan enzim tidak aktif. Ia juga mengandungi soya lecithin yang bertindak dengan vitamin larut lemak.

2. Membekalkan Nutrien Kepada Sel-sel

Kaya dengan protein (tidak mengandungi laktosa) yang membantu dalam membentuk kulit, kuku, rambut,organ-organ, darah, sel-sel imunisasi dan sebagainya.

3. Untuk Pembesaran

Mengandungi asid folik, Biotin, kaya dengan kalsium dan magnesium yang diperlukan untuk membina tulang dan sel-sel dalam proses membesar.

4. Anti-oksida

Mengandungi vitamin A, C, E, zink dan selenium yang merupakan komponen anti-oksidan untuk anti-penuaan.

5. Pemulihan Kulit

Mengandungi lengkap vitamin B-Kompleks, iron, copper untuk membentuk sel darah merah yang sihat, sekali gus meningkatkan warna kulit.

6.Detox

Kaya dengan serat yang membantu (peristalsis kolon dan perut / buang air besar) untuk menyingkirkan lemak berlebihan dan bahan buangan daripada kolon dan perut.



Testimoni 1: Anak adik ipar ada asma sejal bayi lagi. Selalu demam dan kerap ke hospital. Selepas berikan Mealshakes dan Omega guard dah tak perlu lagi ambil ubat, malah selera makan juga bertambah begitu juga berat badan.


Testimoni 2: Dulu anak kerap demam dan selsea. Selera makan pun kurang. Selepas berikan Mealshakes alhamdulillah selera makan berambah dan dah tak kerap jatuh sakit seperti dulu.




Testimoni 3:  Mak gembira tengok selera anak semakin bertambah selepas berikan Mealshakes. Kalau dulu sekeping roti pun tak habis. Sekarang bagi 2 keping pun boleh habis.




Klik di sini untuk order segera


Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya:

(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
sms/whatsapp : www.wasap.my/0174636210
Email : chintashoope@gmail.com
No Id: 1074293

*setiap pembelian anda wajib akan mendapat konsultasi percuma yang berterusan dari saya

No comments:

Post a Comment

Followers

social network

APDM SAPS