7 PUNCA RESDUNG YANG MESTI KORANG KENA TAHU

Assalammualaikum...

Bila bangun pagi, rasa gatal je hidung tu. Mula la tergaru-garu, tersumbat hidung,asyik bersin dan sebagainya. Ini la tandanya korang ada resdung.



Menurut istilah perubatan tradisional, resdung adalah kerengsaan hidung yang boleh menyebabkan hidung dan organ-organ lain menjadi gatal dan menyebabkan ketidakselesaan.

Menurut istilah saintifik pula, resdung adalah virus kanser yang hidup di bawah lapisan kulit. Ia mengalirkan darah kotor yang menjadi punca kepada kerosakan organ-organ tertentu dalam badan.

Image result for punca resdung



Tanda seseorang tu ada masalah resdung

  • Hidung tersumbat
  • Lendir keluar daripada hidung & tekak
  • Muka berasa sakit dan berat terutamanya pada bahagian antara mata
  • Demam atau rasa tidak sedap badan yang berpanjangan akibat gejala di atas
  • Gejala alahan hidung seperti bersin, gatal hidung 
  • Hidung berair
  • Pening kepala
  • Rasa sakit disekitar pipi dan bahagian atas gigi
  • Rasa sakit di bahagian dahi dan di atas kening
  • Rasa sakit di sekitar atau belakang mata
  • Sakit tekak berpanjangan dan berulang-ulang
Apa punca-punca berlakunya masalah resdung ni?

1. Virus

Selalunya bila korang mula diserang selsema atau sinus. Bila selsema berlarutan dan menyebabkan rongga hidung korang tersumbat. Jika tidak dikeluarkan, akan menyebabkan resung.


2. Alahan

Sesetengah orang akan alami masalah alahan. Di mana menyebabkan pembengkakkan pada bahagian muka dan rongga ‘sinus’. Lalu mengakibatkan hidung tersumbat dan disertai dengan simptom-simptom resdung yang lain. Alahan ni ada banyak jenis, alahan habuk, alahan seaood, bulu kucing dan sebagainya.

3. Kerosakan gigi atau bahagian gusi. 

Kuman atau bakteria yang berada pada gigi dan gusi mula merebak ke rongga sinus dan menyebabkan resdung. Sebab itu la ada kes resdung ni, diorang akan terasa sakit gigi, gusi dan sebagainya. 

4. Merokok. 

Ini bukan sahaja tidak baik untuk kesihatan malah boleh menyebabkan resdung. Senang kata siapa yang merokok ni sebenarnya saja nak cari pasal. “Kotoran” dan “sampah” dari asap rokok akan terkumpul di dinding ‘sinus’ yang turut menyumbang kepada pembengkakkan dan penyumbatan saluran hidung terutamanya ketika selsema.

5. Kekurangan air dalam badan. 

Kita ni digalakkan untuk selalu minum air masak yang banyak supaya pengaliran dalam badan kita ni berjalan lancar. Apabila mukus terperangkap di dalam rongga hidung dalam jangka masa yang agak panjang, kandungan air akan tersejat lalu menyebabkan mukus semakin pekat. Hasilnya akan menyumbang kepada gejala resdung yang lebih teruk.

6. Struktur hidung yang berbeza atau tak normal

Setiap orang mempunyai bentuk muka atau tengkorak yang berbeza. Sebab itu la ahli forensik ni boleh mengenalpasti jantina, asal tengkorak yang dijumpai mereka melalui struktur muka. Struktur hidung yang senget atau ada retakan akibat kemalangan dan sebagainya boleh menyebabkan resdung.

Menurut Dr Hueston, saluran yang sempit, tumor dan lelangit yang terbuka boleh menutup bukaan di rongga ‘sinus’ lalu menghalang pembuangan mukus. Mukus yang gagal dibuang inilah yang menambah risiko jangkitan bakteria pada ‘sinus’

7. Keturunan

Jika melibatkan mana-mana penyakit juga akan dilihat pada faktor keturunan juga. Asthma dan sebagainya juga menyebabkan resdung.

Bagaimana produk Shaklee membantu mengatasi masalah resdung ni?




1. OMEGA GUARD

Omega Guard ni mengandungi Omega -3 dan Omega-6 yang bertindak sebagai anti- radang yang menyebabkan resdung. Sebab tu kalau ibu mengandung amalkan Omega Guard, insya-Allah bayi dalam rahim tak mewarisi eczema atau allergi yang lain.

2. ALFALFA COMPLEX

- Mempunyai kelebihan dalam mengurangkan keradangan sakit itu sendiri
- Ia kaya dengan sumber klorofil dan membantu mengurangkan keradangan terutama akibat dari ekzema, resdung, alergik dan gegata.


* Pesakit SLE tidak digalakkan ambil Alfalfa..

3. B COMPLEX

- B6 penting untuk pemuliharaan selaput lendir yang sihat dan membantu pengeluaran antibodi badan
- Membantu dalam pembinaan protein dalam tubuh
- Membantu hati menghasilkan glikogen yang diperlukan oleh kulit untuk menyingkirkan sel-sel mati
- Memelihara sistem saraf dan berfungsi sebagai anti-stress

4. VITAMIN C

- Bertindak sebagai anti-histamin tanpa perlu kita mengalami side effect dari pengambilan drugs anti histamin
- Menstabilkan pengeluaran histamin dalam tubuh
- Membantu mencegah penyempitan tiub bronkiol
- Meningkatkan fungsi T-Cell dan Macrophage (Fungsi sistem pertahanan badan, sel darah putih)
- Meningkatkan pertumbuhan tisu.

Testimoni 1:


Testimoni 2:



Testimoni 3: 


Testimoni 4:  



Nak order? sila klik



Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya:

(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
sms/whatsapp : www.wasap.my/0174636210
Email : chintashoope@gmail.com
No Id: 1074293

*setiap pembelian anda wajib akan mendapat konsultasi percuma yang berterusan dari saya

10 comments:

  1. anak sy berumur 9 tahun dah ada resdung ..tanda awal dikesan dari awal lagi..kesian dia..hemm keturunnan nampaknya

    ReplyDelete
    Replies
    1. kesiannya...boleh bg die omega utk kurangkan sbb dari kecik boleh mkn dh omega ni

      Delete
  2. CT rasa banyak punca adalah alahan especially bulu kucing and habuk.. hurm kalo ngemas2 tu tahula tu.. x lama mesti bersin2 seseme..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mcm hubby la..klu habuk2 die alah..bulu kucing ok plak.hehe

      Delete
  3. Saya la tu, keturunan resdung.. habuk paling tak boleh.

    ReplyDelete
  4. Saya pun resdung sebab keturunan..ayah dan adik beradik lain semua ada resdung..dah consume shaklee kurang sket hidung berair..

    Cara Semulajadi Atasi Penyakit Gout

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama la kita keturunan juga tapi ida kurang. suami la teruk skit. alhamdulillah kan...

      Delete

Followers