5:18:00 PM

CARA PULIHKAN BADAN DARI KESAN SAMPINGAN KEMOTERAPI

by , in
Assalammualaikum..

Pesakit kanser mesti menjalani rawatan kemoterapi bagi membunuh semua sel kanser dan secara tak langsung ia bukan sekadar membunuh sel kanser malah sel sihat yang lain juga akan mati. Ini menyebabkan pesakit kanser yang menjalani kemoterapi akan rasa sangat lemah dan lesu badan.


Rawatan kemoterapi bukannya sekali. Kalau dah tahap serius mesti akan jalani 12 kali kemoterapi. Bayangkan berapa banyak sel kita yang akan mati. 

Dari pengalaman pesakit kemoterapi ni. Rambut dan bulu roma gugur ini membuatkan mereka berasa kurang keyakinan. Kesan kemoterapi juga mereka berasa loya, takde selera nak makan, badan rasa lemah sehingga susah nak buat apa-apa kerja. Malah kulit pun jadi kering, kuku menjadi warna hitam dan sebagainya.

Related image

Jadi bagaimana cara nak pulihkan kembali dari kesan sampingan kemoterapi dan cegah dari sel kanser terus merebak?

1. Makan makanan berkhasiat dan seimbang. Banyakkan makan sayur-sayuran dan buah-buahan.

2. Jalani gaya hidup yang sihat. Senaman ringan dan sebagainya.

3. Elakkan dari stress. Fikir positif dan kuatkan semangat.

4. Pengambilan supplement antioksida yang tinggi.

Kenapa Vivix membantu pulihkan dari kesan sampingan selepas kemoterapi?


InI kerana Vivix yang mengandungi resveratrol yang membantu pesakit jadi rasa lebih sihat dan membantu merawat sel sihat yang telah dirosakkan semasa menjalani rawatan kimoterapi. Dalam masa yang sama Vivix juga membantu merencatkan atau mengecutkan tumor atau sel kanser.

Testimoni 1: Komplikasi selepas kemoterapi dah kurang selepas pengambilan Vivix. Malah period pain pun dah takde lagi.


Testimoni 2: Mula-mula doktor suruh mak akak ni jalani 12kali kemoterapi tapi dah berkurang kepada 6 kali sahaja. Tapi mak nampak cergas je selpeas pengambilan Vivix, merata jalan pergi makan kenduri.


Peluang hebat jangan dilepaskan dengan pembelian Twin Pack Vivix Shaklee.

Klik di sini untuk pembelian twin pack dengan segera

Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya:

(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
sms/whatsapp 0174636210
Email : chintashoope@gmail.com
No Id: 1074293

*setiap pembelian anda wajib akan mendapat konsultasi percuma yang berterusan dari saya
7:57:00 PM

5 CARA KURANGKAN SAKIT GASTRIK DENGAN BERKESAN

by , in
Assalammualaikum..

Semua orang boleh mengalami masalah gastrik ni. Gastriasis ni ialah radang pada perut. Gastrik terjadi apabila keadaan di dalam perut kita berada pada tahap keasidan yang tinggi akibat proses peneutralan badan terganngu. Keadaan keasidan melampau ini akhirnya membuatkan dinding-dinding perut dihakis yang mana boleh menyebabkan keradangan dan ulser sekiranya tidak dirawat.



Ida tak pernah alami gastrik ni selalunya kalau lambat makan perut akan jadi sebu je. Tapi kalau pada pengalaman mereka yang ada gastrik ni, sakit sampai tak boleh nak buat kerja. Rasa tak selesa, pedih ulu hati dan macam-macam lagi.

Punca keradangan pada perut ni boleh jadi disebakan oleh:


  • Penggunaan jangka panjang ubat non-steroidal anti-inflammatory drugs (NSAIDs), seperti ibuprofen (Advil, Motrin) atau naproxen (Aleve).
  • Penggunaan alkohol.
  • Menghisap rokok.
  • Muntah kronik.
  • Kopi dan minuman berasid.
  • Terlalu banyak asid perut (antaranya berpunca daripada tekanan/ stress).
  • Makan atau minum bahan peluntur atau pemusnah seperti racun
Image result for gastrik

Tanda-tanda alami masalah gastrik seperti: 

  • Ketidakhadaman (dyspepsia)
  • Sakit ulu hati
  • Sakit bahagian abdomen
  • Sendawa
  • Hilang selera makan
  • Rasa loya
  • Muntah, darah ataupun bahan yang kelihatan seperti kopi yang dikisar
  • Najis berwarna gelap

CARA KURANGKAN GASTRIK DENGAN BERKESAN


1. Makan pisang kerana pisang tinggi kandungan potassium dan mempunyai nilai pH yang tinggi.Pisang juga mempunyai komponen yang membantu dinding perut untuk menghasilkan lebih banyak mukus. Mukus ini melindungi dinding dalam perut dan mengurangkan kerosakan dalam perut yang disebabkan oleh asid gastrik. Pisang yang terlebih masak mempunyai nilai pH yang lebih tinggi. pH yang tinggi bermaksud ia bersifat alkali. 

2. Gigir bungan cengkih masa tengah sakit gastrik tu. Bunga cengkih membantu melancarkan perjalanan makanan ke dalam perut dan meningkatkan penghasilan air liur. Air liur akan membantu proses penghadaman dan mengurangkan keasidan dalam perut tu.

3. Halia juga membantu penghasilan mukus yang membantu mengurangkan keasidan perut. Kalau korang masak tu boleh makan la halia tu atau buat minuman rendaman halia lepas tu letak madu sedikit.

4. Minum susu juga dikaitakan bagi membantu pesakit gastrik ni. Susu adalah tinggi kandungan kalsium. Kalsium membantu mengelakkan pembinaan asid dan menyerap lebihan asid yang tidak diperlukan. 

5. ESP shaklee membantu kurangkan sakit gastrik dengan berkesan

Bagaimana ESP shaklee membantu?

ESP merupakan sumber protein unggul daripada kacang soya merupakan sejenis tumbuhan yang tinggi sifat alkalinya yang dapat meneutralkan keasidan dalam perut. Di samping itu, nutrien protein yang terkandung dalam ESP sangat membantu membina sel-sel badan yang baru bagi menggantikan sel-sel lama yang telah rosak akibat hakisan oleh asid hidroklorik berikutan proses pencernaan makanan.


Testimoni 1: Akak ni mulanya minu ESP shaklee sebab nak banyakkan susu.Yelah ESP juga membantu ibu2 untuk banyakkan susu. Sepanjang penyusuan masalah gastrik kronik yang alami dulu dah takde lagi. Kalau dulu tiap-tiap bulan mesti amik MC sebab gastrik. Parut jerawat pun dah pudar. 



Testimoni 2: Bahaya gastrik ni kalau dibiarkan berlarutan. Pedih perut, serik dah. Bila minum ESP shaklee rasa lega je usus tu. Dah tak sakit lagi.




Testimoni 3: Kalau tahu ESP ni membantu hilangkan gastrik dari dulu mesti konsisten je minum. Hampir 10 tahun akak ni alami masalah gastrik sakit tu sampai ke tulang. Selepas minum ESP dengan konsisten. Gastrik tu dah hilang.





Nak order? sila klik




Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya:

(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
sms/whatsapp 0174636210
Email : chintashoope@gmail.com
No Id: 1074293

*setiap pembelian anda wajib akan mendapat konsultasi percuma yang berterusan dari saya
5:02:00 PM

MINUMAN TENAGA AGAR SOLAT TERAWIH LEBIH LANCAR

by , in
Assalammualaikum..

Masa berbuka puasa makan tak ingat dunia dah. Air tu bergelas-gelas. Kekenyangan perut tu makan macam-macam, al maklumla seharian berpuasa kan.hehehe.



Dah selesai berbuka, dan akan bersiap-siap pula untuk solat terawih tapi masa ni ramai yang lemah sebabnya badan dah rasa penat, mata pula dah layu. Orang kata tunggu masa nak tidur je. 

Image result for energy booster

Jadi macam mana nak buat supaya lepas berbuka kita tetap boleh solat tarawih dengan segar badan?

1. Lain kali jangan la melantak makan macam la boleh kenyang sampai esok. Tak elok tu. Biarlah makan berpada-pada. Elakkan dari minum air manis bergelas-gelas tu. Kalau air masak lagi bagus. 

2. Segarkan diri sebelum pergi terawih. Yelah kadang tu badan rasa segar, solat pun rasa tenang je. Kadang kita ni peluh, badan rasa melekit. Solat pun jadi tak tenang, baik mandi dulu segarkan badan.

3. Minuman tenaga dari Shaklee


1. Vivix membantu sel dalam badan menjadi lebih sihat dan kuat. Bila sel dalam badan kuat, fungsi dalam badan akan bertambah baik badan pun akan rasa lebih sihat dan kuat.

2. Performance drink membanu tu menyegarkan badan selepas seharian berpuasa. Sangat sesuai untuk diminum semasa berbuka taua bersahur kerana ia boleh elakkan badan kita dari hidrasi sepanjang masa.

3. Cinch Tea ini pula sangat bagus bagi mereka yang memang selalu rasa lemah badan, cepat mengantuk. Dikenali dengan nama "energy bootser" kerana membantu meningkatkan tenaga agar badan rasa lebih segar dan bertenaga.

Testimoni 1: Akak ni ikut sebelum ikut trip ke Terengganu biasalah kita akan kemas dulu rumah supaya bersih. Bertolak pula pukul2 pagi memang mengantuk la kan. Badan memang dah lembik masa ni, apa lagi minum la Cinch tea hah ko segar mata tu sampai subuh. 



Testimoni 2: Anak akak ni demam, badan dah lembik dah. Ada ulser lagi. Apa lagi si mak pun cepat-cepat bagi minu Performance drink, alhamdulillah badan anak rasa lebih segar dan panas badan pun dah kurang.





Testimoni 3: Akak ni jenis memang cepat penat, pancit sejak dari dulu lagi. Bertambah penat sejak ada anak. Rasa macam nak pengsan.Dulu hanya amik Vitalea dan ESP shaja tapi sejak ambil Vivix rasa lain macam. Campur pula dengan Performance drink dan Cinch tea. Bertenaga lain macam, berdesup buat kerja tak letih pun.







Klik di sini untuk pembelian Set Terawih dengan segera




Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya:

(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
sms/whatsapp 0174636210
Email : chintashoope@gmail.com
No Id: 1074293

*setiap pembelian anda wajib akan mendapat konsultasi percuma yang berterusan dari saya
12:10:00 PM

BAHAYA GANGREN,ELAK DARI KENA POTONG KAKI

by , in
Assalammualaikum...

Beberapa hari lepas tergempar berita psal pelajar tahfiz yang meninggal berpunca dari gangren. Gangren ini berlaku apabila satu keadaan yang menyebabkan tisu badan mati yang disebabkan oleh kehilangan bekalan darah akibat kecederaan, jangkitan dan penyakit.




Gangren ni selalunya dikaitkan dengan penyakit kencing manis tahap manis melenting. Orang kata memang tahap nak kena potong kaki la.

Kita tahu kan fungsi darah mengangkut bekalan oksigen ke seluruh badan dan nutrien serta memberi bekalan makanan pada sel-sel dalam badan. Sel-sel pun perlukan makanan supaya ia dapat melawan sebarang jankitan antibodi. Apabila darah tak boleh bergerak dengan bebas, sel tak boleh hidup untuk melawan jangkitan dan menyebabkan tisu badan akan mati. Tisu badan yang mati ni la akan menyebabkan gangrene.

Related image

Jadi apa kaitan gangren dengan pesakit kencing manis?


Gangren adalah komplikasi yang paling ditakuti oleh pesakit kencing manis. Tisu pada kaki menjadi rosak dan mati. Biasanya ini berlaku akibat gula badan badan tinggi dan tidak dikawal.

Gula yang amat tinggi ini merosakkan saraf kaki, sehingga menjadi peripheral neuropathy. Dinding arteri juga menjadi keras dan menyempit. Akibatnya darah tidak dapat disalurkan dengan baik. Ini adalah faktor penyebab utama peningkatan bahaya gangren pada penghidap kencing manis.

Ini beberapa tahap luka kencing manis yang boleh kita rujuk:


Grade 0 – apabila kulit pada kaki masih kukuh
Grade I – terdapat ulser pada permukaan kulit kaki
Grade II – ulser yang lebih dalam
Grade III – osteomyelitis atau infeksi pada tulang dan/atau nanah yang banyak
Grade IV – gangren pada bahagian kaki hadapan
Grade V – gangren pada bahagian kaki belakang


Bagaimana Vivix membantu Elakkan dari gangren teruk melarat?

Vivix adalah suplemen paling baik buat pesakit kencing manis. Terutama bagi pesakit yang sudah ada gangren atau baru mendapat ulser pada kaki.

Ianya adalah campuran tumbuhan botanikal seperti:



Polygonum Cuspidatum

Muscadine Grape
European Elderberry
Purple Carrot


Keempat-empat tumbuhan ini kaya dengan polifenol. Sangat baik untuk membantu saraf pulih dan berfungsi dengan baik.

Pengambilan Vivix secara konsisten akan memulihkan saraf yang telah rosak. Arteri yang sempit juga kembali normal, dan kesannya darah dapat disalurkan dengan baik pada kaki.

Testimoni 1: 

Gangrene kencing manis pada kakinya membuatkan beliau hilang dua jari kakinya. Selepas menjalani amputasi jari kaki, luka tidak sembuh-sembuh. Sejak itu beliau mula mengambil Vivix dan Zinc, lukanya kembali sembuh perlahan-lahan.”


Testimoni 2: Diabetes menyebabkan kaki seorang pesakit hampir kena operate. Dengan pengabilan 1 sudu kecil setiap hari alhamdulillah ia membantu elakkan pesakit ni menjalani pembedahan.




Testimoni 3: Bacaan gula semakin stabil dan luka pun tutup sedikit demi sedikit selepas pengambilan Vivix.



Peluang hebat jangan dilepaskan dengan pembelian Twin Pack Vivix Shaklee.



Klik di sini untuk pembelian twin pack dengan segera




Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya:

(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
sms/whatsapp 0174636210
Email : chintashoope@gmail.com
No Id: 1074293

*setiap pembelian anda wajib akan mendapat konsultasi percuma yang berterusan dari saya


3:49:00 PM

4 TIPS PUJUK ANAK MAKAN UBAT TANPA TANGISAN

by , in
Assalammualaikum...

Kalau nak suruh anak makan ubat memang susah. Jenuh kena pujuk, siap kena berdrama lagi. Jangan kata ubat, nak suruh makan supplement pun susah. Siap berlari lagi kalau suruh makan tu.




Dalam satu keluarga tu mesti ada sorang 2 orang anak yang memang jenis susah nak telan ubat ni. Kalau ikutkan mesti salah seorang dari mak atau ayah pun memang jenis tak suka telan ubat.hehehe.

Jadi macam mana korang sebagai ibu bapa nak pujuk anak makan ubat tanpa adegan tangisan.


Image result for anak tak nak makan ubat

4 TIPS PUJUK ANAK MAKAN UBAT

1. Gunakan syringe. Selalunya kalau ubat jenis cecair boleh la gunakan syringe ni kalau anak susah makan guna sudu. Tangan mak-mak kena cepat la.hehehe.. Shrupp bagi masuk mulut sekaligus. Nak senang bagi diorang baring.

2. Pecahkan kepada serbuk kalau ubat tu jenis biji. Kalau ubat kanak-kanak memang jarang ada jenis biji kena telan selalunya dalam bentuk boleh kunyak-kunyah.

3. Berlakon bagi benda lain. Ini mudah kalau anak memang tak perasan. Upah dengan benda lain seperti gula-gula atau air kegemaran diorang lepas tu masukkan ubat dalam mulut. Olok-olok la kononnya. hehehe.

4. Pujuk dengan makanan kegemaran diorang. Anak-anak ni kalau bab makan keropok, gula-gula memang laju. Kalau taknak pun akan jadi nak. Tapi kalau boleh jangan galakkan sangat. Kalau nak bagi pun biar la dalam kuantiti yang kecil. Sekadar nak pujuk bagi makan ubat.


Bagi anak-anak yang memang susah nak telan ubat, Ida suka cadangkan untuk bagi anak-anak ambil Mealshakes ni. 

Pengalaman Ida, dulu anak-anak pun jenis susah nak makan ubat ni. Jenuh kena pegang. Jadi Ida gunakan alternatif bagi diorang Mealshakes sebab mudah. Cuma letak dalam susu diorang je atau dalam air kegemaran diorang. Anak-anak memang takkan perasan sebab Mealshakes ni rasa vanilla so memang sedap la.

Sejak pengambilan Mealshakes ni, anak-anak Ida memang jarang makan ubat so kalau kena makan pun dah mudah. Guna sudu suap pun diorang dengan rela hati, takde nangis-nangis.

Bab kesihatan memang alhamdulillah jarang sakit malah sembelit pun takde. Al maklumla kalau anak dah mula minum susu tepung kan, bab sembelit tu mesti ada. Sampai kan kalau kawan-kawan Ida terpaksa tukar susu berkali-kali. Sampai kena beli susu paling mahal.

Kalau bab selera makan, kadang Ida jadi takut. Agaknya ikut Ida kot..makan banyak pun badan tak naik.hahaha. Sama je dua beradik. Dah makan nasi, mintak susu pula..pastu mintak coco crunch plak. Aduh.. siap pergi dapur buka peti ais nak tengok makanan apa yang ada pula. Kalau ada epal, mintak la epal.hehehe.

Testimoni 1:  Mak ni kongsikan sejak sebulan pengambilan Mealshakes, anak dah jarang batuk, selsema dan demam. Kalau dulu setiap bulan memang akan ke klinik ambil ubat sampaikan nurse cakap antibodi anak die lemah. Tapi sekarang dah tak perlu ke klinik lagi.



Testimoni 2:  Dulu anak akak ni memilih makanan. Sekarang ni apa je semua makan. Kalau dulu makan sekeping roti pun tak habis, sekarang bagi 2 keping mesti habis.



Jadi ibu-ibu yang nak cari alternatif nak pujuk anak makan supplement ke..ubat ke. Boleh try Mealshakes dulu. Kalau badan sihat, ubat pun tak perlu lagi kan.

Nak order? sila klik




Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya:

(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
sms/whatsapp 0174636210
Email : chintashoope@gmail.com
No Id: 1074293

*setiap pembelian anda wajib akan mendapat konsultasi percuma yang berterusan dari saya
7:46:00 PM

CARA TURUNKAN PARAS KREATININ SUPAYA TAK KERAP KENA DIALISIS

by , in
Assalamualaikum..

Badan cepat merasa penat dan merasa ketidakselesaan dibahagian pinggangnya apabila berjalan banyak dan berdiri lama. Kakinya juga kadang2 membengkak. Ini merupakan simptom bagi pesakit buah pinggang yang kronik, dimana paras kreatinin diorang ni dah 500 ke atas.


Buah pinggang berperanan untuk mengekalkan imbangan homeostatik cecair badan dengan menapis dan menyingkirkan urea dan bahan kimia dalam darah dan menyingkirkannya dari tubuh manusia melalui air kencing. Ini adalah cara buah pinggang mengekalkan tahap normal bahan kimia di dalam tubuh.

Buah pinggang yang rosak tidak dapat melakukan tugas yang dan akan menyebabkan urea dan bahan kimia dalam darah masuk semula dalam badan.


Image result for paras kreatinin normal


Apa Itu kreatinin?

Kreatinin merupakan satu bahan buangan molekul kimia yang dihasilkan melalui proses metabolisma dalam otot. Dianggarkan lebih kurang 2% daripada keratin badan ditukarkan kepada kreatinin setiap hari. Kreatinin kemudian diangkut melalui saluran darah ke buah pinggang atau ginjal. Buah pinggang akan menapis kreatinin ini dan mengeluarkannya melalui air kencing.

Penting Ke Bacaan Kreatinin?

Buah pinggang yang sihat akan mengekalkan atau menyebabkan jumlah kreatinin dalam darah pada paras yang normal. Oleh sebab itu, kreatinin merupakan petunjuk yang boleh dipercayai untuk fungsi buah pinggang. Ini bermakna, kenaikan paras kreatinin dalam darah menunjukkan buah pinggang sudah tidak lagi berfungsi dengan sempurna atau wujudnya penyakit buah pinggang (kidney disease).

Apabila buah pinggang sudah tidak lagi berfungsi dengan sempurna, ia tidak lagi mampu memproses dan mengeluarkan kreatinin pada kadar yang biasa, akhirnya paras kreatinin dalam darah akan naik. Paras kreatinin yang tinggi adalah petunjuk awal kerosakan buah pinggang. Oleh itu, adalah penting untuk memeriksa paras kreatinin sekali pada setiap kali melakukan ujian darah.

Paras kreatinin yang normal dalam darah

 1. Lelaki dewasa 0.6 hingga 1.2 miligram (mg) per deciliter (dL).

2. Wanita dewasa 0.5 hingga 1.1 mg/dL untuk wanita. 

Lelaki yang mempunyai otot yang banyak atau lelaki pertengahan umur mungkin mempunyai paras kreatinin yang lebih tinggi daripada yang dinyatakan di atas.

Manakala orang-orang tua pula mungkin mempunyai paras kreatinin yang lebih rendah. Begitu juga bagi mereka yang kurang mendapat nutrisi atau zat makanan, atau mereka yang mengalami penurunan berat badan yang mendadak, atau yang menghidapi penyakit yang agak lama, akan terjadi penurunan paras kreatinin daripada paras normal tadi.

Orang Yang Berisiko Tinggi


Penyebab utama kerosakan buah pinggang bagi orang dewasa ialah penyakit darah tinggi dan kencing manis. Oleh itu, kenaikan paras kreatinin selalu dikaitkan dengan kenaikan tekanan darah dan paras gula dalam darah.

Bagaimana Vivix membantu turunkan paras kreatinin bagi pesakit buah pinggang?



Ini kerana Vivix satu-satunya supplemen yang bertindak hingga ke tahap sel. Buah pinggang rosak akibat dari sel-selnya yang rosak & lemah.

Vivix akan menggalak penghasilan sel-sel baru yang sihat. Seterusnya ia akan meningkat kembali fungsi buah pinggang.
Buah pinggang semakin sihat. Bukti bacaan kreatinin berjaya diturunkan.

Testimoni 1:  Tekejut bila customer ni kata bacaan kreatinin dia naik mendadak sampai 1000+++ tapi dah turun 100 selepas pengambilan Vivix. Bacaan pula normal bagi mereka yang memang takde masalah buah pinggang.





Testimoni 2: Tuan Haji ini merupakan pesakit buah pinggang yang kena dialisis 3 kali seminggu. Jadi pada 23 september lepas beliau mula mengambil Vivix sebagai makanan tambahan. Alhamdulillah pada 13 oktober bulan berikutnya paras kreatinin turun dari 1,189 ke 558. Paras gula,pottasium, kolestrol pun normal. Jadi dalam masa 21 hari mengambil Vivix paras keratinin menurun dengan mendadak.




Peluang hebat jangan dilepaskan dengan pembelian Twin Pack Vivix Shaklee.




Klik di sini untuk pembelian twin pack dengan segera




Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya:

(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
sms/whatsapp 0174636210
Email : chintashoope@gmail.com
No Id: 1074293

*setiap pembelian anda wajib akan mendapat konsultasi percuma yang berterusan dari saya

5:48:00 PM

GIVEAWAY (1) OLEH MIEZA SUHAINI

by , in
6:43:00 AM

CARA RAWAT ENDOMETRIOSIS TANPA PEMBEDAHAN

by , in
Assalammualaikum..

Sebenarnya ramai wanita yang mengalami endometriosis ni tanpa sedar. Ia selalunya dikaitkan dengan masalah sengugut, keguguran yang  berulang, kemandulan dan sebagainya. Dan tahu tak 5% endometriosis ni boleh bertukar menjadi kanser.




Apakah endometriosis?



Image result for endometriosis

Ia berlaku di mana tisu dari selaput dalam rahim yang digelar endometrium telah tumbuh di luar rahim seperti tiub fallopoi, ovari,usus,pundi kencing, tulang belakang dan lain-lain. Selaput ini biasanya luruh bersama-sama darah haid. Oleh itu campuran darah dari rahim dengan tisu yang telah berkecai daripada lapisan endometrium serta kuman-kuman bakteria, menjadikan apa yang digelar ‘darah kotor’ atau darah haid.

Penyebab endometriosis


Punca sebenar endometriosis tidak diketahui, namun beberapa teori yang ditimbulkan oleh saintis. Antara teori yang popular ialah:

1. Seseorang itu memang dilahirkan dengan tisu endometrium di tempat lain. Tunggu waktu haid pertama sahaja untuk penyakit ini menunjukkan belangnya.

2. Retrograde menstuation – pembalikan haid. Darah haid yang sepatutnya mengalir keluar badan melalui faraj, telah mengalir ke belakang melalui tiub fallopio. Kalau nak tahu, tiub fallopio ialah tiub yang terbuka. Maksudnya ada 3 pintu untuk darah haid mengalir. Darah haid yang mengalir ke belakang itu akan mengubah tisu pada organ lain tu jadi macam lapisan endometrium.

Menurut teori ini, keadaan ini selalunya terjadi jika darah hadi tak turun lancar akibat pintu rahim sempit atau posisi rahim yang luar biasa. Namun begitu, banyak kajian membuktikan endometriosis dan retrograde menstruation juga berlaku kepada wanita yang mempunyai rahim yang normal.

3. Sel-sel endometrium merebak ke organ lain seperti merebaknya sel kanser.

4. Ada kajian menunjukkan bahawa radikal bebas juga terlibat dalam perkembangan tisu endometriosis dalam badan.

Simptom endometriosis


1. Pendarahan berlebihan masa haid
2. Kencing berdarah/berak berdarah
3. Tak subur
4. Sakit belakang masa haid
5. Sakit masa hubungan seks
6. Endometrioma - terbentuk dinding yang kumpul darah.

Bagaimana Resveratrol membantu pesakit endometriosis dan mengurangkan dari risiko kanser?







Resveratrol membantu dengan menghantar mesej yang betul kepada sel dengan mengawal proses penyahsetilan dan mengaktifkan umur gen yang lebih panjang. Ini berpontensi mengaktifkan gen untuk menghentikan proses pembiakan kanser.

1. Menterbalikkan kesilapan DNA

Salah satu punca terjadinya kanser ialah apabila sel yang sudah tua membuat silap dalam meniru DNA sendiri secara terperinci. Kesilapan DNA ini menyebabkan sel tidak berfungsi lagi. Lagi teruk jika dia membiak sebagai sel kanser.

Jadi, dengan mengurangkan kesilapan replikasi DNA, resveratrol boleh meningkatkan usia sel. Ini juga salah satu sebab kenapa resveratrol merupakan pencapaian besar dalam melambatkan proses penuaan.

2. Kesan anti-kanser

Kajian menunjukkan resveratrol bukan sahaja mampu menghalang pertumbuhan dan pembiakan sel kanser. malah ada saintis yang mencadang resveratrol sebagai rawatan tambahan kepada kanser kerana boleh memberi kesan baik bersama-sama kemoterapi.

Resveratrol menghalang kanser melalui beberapa cara:

1. Menyekat penyerapan estrogen dan androgen, sekaligus membantu mencegah kanser yang dipengaruhi oleh hormon. Contohnya kanser payudara atau kanser prostat.

2. Mengubah gen yang rosak. Apabila gen suatu sel telah rosak, risiko untuk membiak sebagai sel kanser adalah tinggi.

3. Membunuh sel kanser

Resveratrol mampu menghalang sel kanser tanpa memudaratkan sel-sel lain. Kebolehan ini berkait rapat dengan kemampuan Vivix membezakan antara sel normal dan sel kanser berbanding rawatan kemoterapi yang tidak spesifik. Jadi, disamping menyerang sel kanser, sel sihat juga terjejas sama. Sebab tu kita dapat tengok kesan sampingan kemoterapi termasuklah rambut gugur, keletihan, muntah-muntah, cirit-birit dan ulser dalam mulut.

Bertindak sebagai antioksida, resveratrol mampu menghilangkan radikal bebas, mengaktifkan atau menyahaktifkan enzim, gen, hormon dan bahan kimia dalam tubuh yang berkait dengan kanser.


Testimoni 1: Akak ni ada masalah tulang belakang, doktor pun cakap tak boleh nak buat apa. Dah crack dekat LI sebab dulu jenis suka melompat. Tapi selepas ambil Vivix, bukan sahaja tulang belakang dah kurang sakit malah endometrosis pun kurang.



Peluang hebat jangan dilepaskan dengan pembelian Twin Pack Vivix Shaklee.


Klik di sini untuk pembelian twin pack dengan segera






Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya:

(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
sms/whatsapp 0174636210
Email : chintashoope@gmail.com
No Id: 1074293

*setiap pembelian anda wajib akan mendapat konsultasi percuma yang berterusan dari saya


6:16:00 PM

KEPENTINGAN PERLINDUNGAN SPF UNTUK ELAKKAN KULIT MENJADI KUSAM

by , in
Assalammualaikum...

Ramai yang sentiasa mencari alternatif untuk hilangkan masalah kulit kusam. Ini kerana kita banyak habiskan masa di bawah cahaya matahari yang akan menyebabkan kulit kita menjadi kering.




Cahaya UV pada waktu pagi memang bagus untuk kulit tetapi sinaran matahari sekitar 10 pagi ke atas hingga jam 4 tidak elok. Ia mampu membuatkan kulit makin kusam dan sel kulit pun boleh cepat mati.

Sebab itu la wujudnya produk pelindung cahaya matahari atau orang panggil UV lotion atau sunscreen/sunblock sebagai alternatif untuk lindungi kulit dari terus terkena sinar UV. 


Kepentingan SPF



Image result for spf

SPF boleh dikatakan sebagai perlindungan. Di mana ia boleh membantu melindungi kulit sepanjang masa dari berlakunya masalah sunburn.

Contohnya SPF 30 akan membolehkan koang berada di bawah cahaya matahari 30 kali lebih lama,berbanding tanpa penggunaan sunblock.


Kalau kita tidak menggunakan sunblock, jangan kata sejam...10 minit pun cukupla, kulit kita akan terbakar/sunburn. Jadi penggunaan produk yang mempunyai SPF 30 membolehkan kita berada di bawah cahaya matahari selama 30 x 10 minit iaitu bersamaan 300 minit atau 5 jam.

Ini cuma anggaran masa ia. Kajian mendapati bahawa pengguna sunblock hanya meletakkan 0.5 sehingga 1.3 mg/cm padu sahaja pada kulit mereka. Jadi kita mungkin memerlukan ia lebih kerap dari biasa.

Apa itu UVA dan UVB?



Image result for sinaran uv

Sinar matahari yang berbahaya bagi kulit mahupun mata ialah UVA dan UVB yang tidak kelihatan pada pandangan mata. Kedua-duanya memiliki paras gelombang di atas 400 nanometer.

UVB menyebabkan kerosakan pertama pada permukaan kulit atau epidermis. Panjang gelombangnya lebih pendek dari UVA.

Walau bagaimanapun, sinar UVA juga meresap ke bahagian kulit yang lebih dalam dan boleh merosakkan serat kulit dan keanjalannya. Ia menyebabkan kesan jangka panjang seperti penuaan pra matang dan kedutan.


Kesan UV Ke Atas Kulit

Pendedahan kepada cahaya UV adalah faktor persekitaran yang paling penting yang boleh menyebabkan kanser kulit dan bibir. Kanser melanoma adalah jenis kanser yang sangat merbahaya.

Selain daripada itu, cahaya UV ini juga akan menyebabkan penuaan pra matang iaitu proses penuaan yang berlaku lebih cepat daripada sepatutnya. Malah ia juga boleh membawa kepada masalah mata yang dikenali sebagai katarak.

Kerosakan yang berlaku pada kulit akibat cahaya matahari adalah cumulative, iaitu ia akan berkumpul. Jadi ia amat berbahaya terutamanya kepada kanak-kanak. Ini kerana kanak-kanak lebih suka bermain di rumah tak kira masa atau keadaan.

Ultimate Protection Whitening Lotion




Bahan utama :

1. Rumusan ringan, tidak melekit dan kaya dengan pati botani seperti Mulberi untuk mencegah kerosakan kulit akibat pendedahan kepada sinaran matahari,

2. Mountain Arnica untuk melegakan kera dangan kulit dan mengukuhkan ketahanan kulit terhadap elemen negatif persekitaran.

3. Mempunyai SPF15

Fungsi:

1. Membantu Mengelakkan kerosakan dari matahari

2. Mengurangkan keradangan kerana terdedah sinaran terik matahari

3.Memberi Perlindungan pada kulit disamping bertindak sebagai pelembap pelbagai fungsi

4. Perlindungan kulit terhadap pencemaran alam sekitar.






6 LANGKAH MUDAH ELAK KULIT KUSAM




Testimoni 1: Produk yang paling suka sebab ia sangat mudah dan menyerap ke dalam kulit dengan baik. Langsung takde kesan melekit. Kulit rasa lebih lembut dan lembab. Terasa natural beauty!!




Testimoni 2: Akak ni telah menggunakan set basic Nutriwhite dan merasai keberkesananya. Muka nampak lebih cerah dan sekata. Kulit pun rasa bersih je.


Testimoni 3: Akak ni cakap kalau pakai set basic pun kulit dah ok apatah lagi amik full set. Mesti lagi best. Kulit rasa lebih halus, mulus dan whitehead pun dah hilang. Walaupun pakai sikit tapi tip top





Nak order? sila klik




Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya:

(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
sms/whatsapp 0174636210
Email : chintashoope@gmail.com
No Id: 1074293

*setiap pembelian anda wajib akan mendapat konsultasi percuma yang berterusan dari saya


Followers