TAHU TAK APA MAKNANYA SISTEM IMUN?

Assalammualaikum...

Imun ni kemampuan tubuh untuk menahan sebarang benda asing dari masuk ke dalam tubuh kita. Jika fungsi sistem imun kita tak berfungsi dengan baik, sebab itu mudah benda asing ni masuk ke dalam badan kita

Kita ada pertahanan luar dan dalam. Kalau sakit diluar boleh dilihat dan dirawat contohnya luka. Kita nampak dan boleh disapu dengan antiseptik dan gamat ke..tapi kalau pertahanan dalam..sakit didalam..tak boleh dilihat..silap hari bulan kita pun tak tahu sebenarnya dalam tu sakit kan..macam mana kita nak lindungi kan..



Nutriferon meningkatkan sistem imun adalah dengan cara menggalakkan setiap sel menghasilkan interferonnya sendiri.

Interferon ni macam alarm.

Bila pencuri masuk dan alarm bunyi tuan rumah akan dengar automatik dengan segera akan telefon polis..polis datang dan tangkap pencuri..so takde barang yang akan dicuri kan..

itu la maksudnya..bila ada benda asing masuk...interferon ni la yang akan bagi alarm supaya sistem imun die alert dan panggil antibodi supaya pertahankan dari benda asing ni masuk ke dalam badan...

bila serangan ni tak berjaya..so kita akan lebih sihat dan bebas dari jangkitan....

1 comment:

  1. Bila sistem imun kita kuat..
    Penyakit nak datang pun akan takut..

    terima kasih atas perkongsian ini..

    Ikhlas Dari
    Along Misuari

    ReplyDelete

Followers

social network

APDM SAPS