12 KEBAIKAN BAWANG PUTIH YANG MUNGKIN AKAN MENGEJUTKAN KORANG!

Assalammualaikum..

Bawang putih memang selalu korang akan gunakan untuk memasak. Kalau takde bawang putih memang tak sedap. Ada tu memang suka letakkan bawanhg putih dengan banyak, Baru terasa kesedapannya. Kalau orang Korea diorang memang suka makan bawang putih ni. Makan mentah je pun boleh.


Bawang putih terkenal sebagai penawar kesihatan semulajadi yang telah digunakan sejak dahulu lagi untuk merawat pelbagai penyakit. Malah bawang putih juga sudah diproseskan menjadi serbuk kering atau kepingan yang terjual di mana-mana pasaraya. Ini ada 12 kebaikan bawang putih yang mungkin korang tak tahu.


12 KEBAIKAN BAWANG PUTIH

1. Meningkatkan sistem imum


Ia membantu untuk kuatkan sistem imum badan dan melawan penyakit berjangkit seperti selsema,kulat,kuman,virus dan yis candida. Petua orang lama makan seulas bawang putih dan dicelup dalam madu sebagai ubat selsema. Cuba la! Kalau anak-anak Ida suka nuat minyak bawang putih.Memang berkesan!

2. Kurangkan masalah keguguran rambut





Bawang putih mampu mengurangkan masalah keguguran rambut. Ini kerana tahap yang tinggi allicin, sebatian sulfur yang serupa dengan yang terdapat dalam bawang, yang ditemui untuk merawat kehilangan rambut dengan berkesan. Gosok bawang putih pada kulit kepala selama 2 minggu dan lihat perubahannya. Atau boleh juga buat minyak bawang putih dan dijadikan minyak rambut. 

3. Ubat jerawat semulajadi



Ubat jerawat yang dijual di farmasi memang akan menghakis kulit. Ida pernah guna dulu ubat hospital, jerawat hilang tapi kulit la kena tahan seksa pedih sekejap. Apa kata selepas try menggunakan bawang putih plak, ubat jerawat semulajadi. Ia merupakan antioksidan yang tinggi untuk hilangkan jerawat, Gosok je bawang putih pada jerawat dah lihat kesannya. 


4. Redakan penyakit kulit psoriasis


Disebabkan bawang putih telah menunjukkan ciri-ciri antiradang, ia boleh digunakan untuk mengurangkan atau meredakan penyakit kulit proriasis. Cuba sapukan minyak bawang putih pada kawasan ruam pada kulit.

5. Mengurangkan berat badan


Bawang putih boleh membantu korang dalam mengawal berat badan.Menurut pakar pemakanan Cynthia Sass, yang telah menjalankan satu kajian pada seekor tikus dan menunjukkan makanan yang mengandungi bawang putih dapat mengurangkan berat badan mereka. Jadi setiap kali kita masak dengan menggunakan bawang putih secara tak langsung dapat mengawal berat badan kita. I loike!

6. Mengeluarkan serpihan pada kulit


Kadang kalau bila serpihan kaca atau kayu yang masuk ke dalam kaki memang susah nak dikeluarkan. Bawang putih merupakan salah satu penawar tradisiomal zaman dulu untuk membantu mengerlukan serpihan pada kulit. Letakkan seulas bawang putih dan balutkannya.  

7. Mengurangkan masalah kaki berbau


Busuk tak kaki korang kalau pakai kasut terlalu lama? Atau pada para atlet yang sentiasa berpeluh. Masam bau kan? Dengan ciri-ciri anti fungal di dalam bawang putuh membantu untuk mengatasi masalah kaki berbau. Caranya rendan kaki korang dalam air suam dan bawang putih yang telah dihancurkan.

8. Ubat penahan gigitan nyamuk


Kalau korang tengok citer vampire aka pontianak mesti tak suka bau bawang putih kan. Ada kaitan ke?Satu kajian di India telah mendapati bau bawang putih pada anggota badan akan mengelakkan gigitan sebarang serangsa seperti nyamuk. Nyamuk kan hisap darah sama la juga macam vampire.hahahaha. Kalau dalam hutan korang try letak bawang putih berhampiran korang, nyamuk mesti taknak datang dekat.  

9. Gam semulajadi


Kalau perasan setiap kali potong bawang mesti akan rasa macam melekat kan? Ini kerana bawang putih mempunyai kualiti pelekat semulajadi. Nak rasa anak-anak selamat menggunakan gam. Hancurkan beberapa ulas bawang ptuih dan bagi mereka gunakan untuk gam apa-apa pun. Kalau termakan pun masih selamat kan cuma berbau la skit.hehehhe

10. Racun perosak pada tumbuhan


Stress rasa kalau tengok pokok yang kita tanam habis dimakan serangga perosak kan? Ha...buatkan racun perosak dengan menggunakan bawang putih. Campurkan bawang putih, air, dan sabun cecair dan semburkan pada tumbuhan.

11. Menurunkan kolestrol


Kajian telah menunjukkan manfaat mengambil bawang putih sangat bagus untuk penyakit jantung. Ia akan menurunkan kolestrol LDL,trigliserid dan kelikatan darah,bekuan darah dan akan meningkatkan HDL, melindungi jantung serta menghalang strok dan penyakit koronari.

12. Mencegah kanser


Ia membantu untuk mengelakkan dan merawat kanser dengan mengurangkan tanda awal kanser (nitrosamine)



Nak order? sila klik


Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya:

(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
sms/whatsapp 0174636210
Email : chintashoope@gmail.com
No Id: 1074293

*setiap pembelian anda wajib akan mendapat konsultasi percuma yang berterusan dari saya

1 comment:

  1. Salam 2016, banyak kebaikannya, saya biasa makan untuk batuk selsema ja.

    ReplyDelete

Followers

social network

APDM SAPS