5 MAKANAN YANG PERLU DIELAKKAN SEBELUM JADI KANSER

Assalammualaikum...

Zaman sekarang ni dah macam-macam produk dikeluarkan. Bukan sahaja produk kecantikan malan produk makanan juga telah banyak dihasilkan. Berperang pula dengan zaman teknologi yang semakin canggih ni, gaya hidup dan pemakanan seseorang juga banyak bezanya dengan zaman dulu.




Mana la nak ada jumpa makanan ala-ala perancis ke mexico ke dulu. Mak ayah kita makan benda-benda yang berkhasiat, homemade..buat sendiri je. Sekarang ni semuanya difrozen kan..instant sebab nak mudahkan kerja manusia. Tahu tak korang makanan ni akan mendorong terjadinnya kanser?

5 MAKANAN YANG PERLU DIELAKKAN SEBELUM JADI KANSER

1. Bertih jagung/popcorn


Ini kegemaran kita nak makan masa menonton wayang. Dah ada sekarang yang instant beli kat supermarket, balik rumah hanya panaskan dalam microwave. Sebenarnya kan dalam beg popcorn ni mengandungi bahan kimia yang dipanggil asid perfluorooctanoic (PFOA), yang adalah sangat toksik dalam alam semula jadi.

Malah ada banyak kajian mendapati orang dengan pendedahan tempat kerja untuk PFOA mempunyai risiko yang lebih tinggi pundi kencing dan buah pinggang kanser.
Di samping itu, menurut satu kajian 2009 yang disiarkan dalam jurnal Perspektif Kesihatan Alam Sekitar, PFOA boleh menyebabkan kesuburan terjejas di kalangan wanita.

Apabila ia datang kepada bahan-bahan, microwave popcorn mempunyai minyak kacang soya (produk GMO) dan pelbagai bahan pengawet, seperti propyl gallate.

2. Tomato dalam tin



Tomatao dalan tin ni selalunya kita guna masa nak masak spagetti kan. Sebaiknya cuba elakkan kerana dipenuhi dengan produk yang dipanggil bisphenol A (BPA), sebuah disruptor endokrin yang boleh meniru atau mengganggu hormon dan meningkatkan risiko untuk kanser payudara, kanser prostat, akil baligh awal, gangguan metabolik, kemandulan, dan beberapa masalah lain.


Gunakan la makanan yang lebih segar, buat sendiri je tomato puree tu atau beli yang dalam botol kaca.

3. Kerepek kentang


Kita sendiri dan kanak-kanak memang suka makan kerepek kentang ni kan. Kentang rangup yang digoreng melebihi 120 darjah Celsius (248 darjah Fahrenheit). Menurut satu kajian 2006 yang disiarkan dalam Jurnal Antarabangsa Kanser, acrylamide pemakanan meletakkan pada risiko yang lebih tinggi ovari, prostat, saluran penghadaman dan payudara kanser.


Kentang goreng juga tinggi lemak dan kalori, yang menyumbang kepada pertambahan berat badan yang tidak sihat, kolesterol tinggi, tekanan darah tinggi dan masalah kesihatan yang lain. Malah ia mengandungi perisa tiruan dan banyak bahan pengawet yang tidak baik untuk kesihatan.

4. Makanan GMO (Genetically Modified Foods )


Organisma yang diubahsuai secara genetik (GMO) seperti jagung, kentang, bijirin dan kacang soya adalah amat berbahaya kepada badan. Produk makanan seperti ditanam menggunakan bahan kimia berbahaya dan, apabila dimakan, boleh membawa kepada sistem imun, otak dan kerosakan hati.Malah, bahan kimia yang digunakan untuk mengembangkan makanan ini menyebabkan pertumbuhan tumor.


Contoh mudah yang Ida nak bagi, buah tembikai. Kita kalau makan buah tembikai ada sesetengah nya biji berwarna putih kan. Itu maknanyna ia GMO, yang telah disuntik untuk cepat proses untuk masak. Sepatutnya buah tembikai yang masak dengan semulajadi akan berwarna hitam bukan putih. 

5. Pemanis tiruan


Refined sugar, artificial sweeteners and fructose-rich sweeteners seperti fruktosa tinggi sirap jagung tidak bagus untuk kesihatan korang. Produk ini akan menyebabkan paras insulin akan naik secara mendadak dan cenderung untuk pertumbuhan sel-sel kanser. 


Menurut satu kajian 2006 yang disiarkan dalam Persatuan Amerika bagi jurnal Clinical Nutrition, pengambilan gula yang tinggi dan makanan gula-manis meningkatkan risiko kanser pankreas.




rujukan: topremedies.com

Nasihat Ida amalkan pemakanan yang sihat dan segar setiap hari. Elakkan atau kurangkan makanan junk food ni lebih-lebih lagi anak-anak. Jangan ajar mereka dari kecil, kalau boleh elakkan la.

SEMOGA INI MEMBERI MANFAAT!

10 comments:

Followers

social network

APDM SAPS