9 TIPS ELAK STRESS SEBELUM BERTUKAR JADI HULK

10:13:00 AM

Assalammualaikum...

Bila rasa stress mula la rasa nak marah,nak mengamuk kan? Kalau terlampau stress ada juga nanti yang bertukar jadi hijau Hulk. Yelah kan..asal rasa marah je..habis koyak baju seluar jadi besar..hehehe. Tapi tu cerita animasi je. Takkan la realiti baju seluar akan koyak bertukar jadi "hijau".



Kalau bagi ibu-ibu kadang sebab stress melayan kerenah anak-anak. Bagi si suami sebab masalah tempat kerja dan sebagainya, Sebenarnya bahaya stress ni, ia akan menyebabkan rasa kepala ni macam nak meletop. Mula rasa nak marah dan mengamuk. Dan ada mula hilang iman sebab terlampau stress. Anak bini jadi mangsa..nauzubillah..dah banyak sangat kes dera sekarang ni.

9 TIPS ELAK STRESS SEBELUM BERTUKAR JADI HULK

1. Dengak muzik


Dengar muzik yang slow supaya rasa tenang je. Jangan pula pergi dengar muzik rock.heheheh. Sampai nak pecah gegendang telinga tu. Bagi umat Islam,dengarla ayunan bacaan Al-Quran. Insyaallah..tenangla hati tu.

2. Telefon kawan


Kawan-kawan adalah salah satu tempat kita untuk elak stress. Sembangla selama mana korang nak asalkan hilang rasa stress tu. Cari la kawan yang betul-betul dengar luahan hati kita. Jangan la pergi sembang dengan kawan yang memang kita tak rapat. Die pun mesti pelik je...

3. Cakap dengan diri sendiri.


Cakap dengan diri korang depan cermin. Tanya sendiri pada diri kenapa perlu fikirkan masalah yang tak mendatangkan keuntungan atau kebaikan. Baik biarkan sahaja anggap ia sebagai dugaan. Ini salah satu cara untuk tingkatkan diri sendiri dan berfikiran lebih positif. Bila fikiran positif hidup pun mesti jadi positif. 

4. Makan


Ini salah satu cara Ida suka buat dulu masa study untuk elak stress. Tapi jangan ikut cara Ida. Ida suka makan coklat cadbury kalau stress. Takpun Ida akan makan banyak-banyak tapi badan tak naik jugak.hahahah. Kalau boleh banyakkan makan sayur-sayuran dan buah-buahan. Bagus untuk kesihatan dan elak stress.

5. Ketawa


Ini juga salah satu cara yang berkesan pada Ida untuk elak stress. Ketawa dengan kawan-kawan.Lepak dengan diorang. Takpun korang tengok citer kartun. Thatway sampai ada anak 2 orang pun Ida masih suka tengok citer kartun.hehehehe. Takde la sampai orang akan cakap korang gila..

6. Minum teh


Teh sebenarnya bagus minum untuk kawal tekanan darah. Senang citer kawal emosi korang. Ia mengandungi antioksida yang sihat seperti thenine yang mengawal dan redakan sistem saraf kita.

7. Bersenam


Elak stress korang dengan bersenam. Pergi la gim ke atau ke taman mainan untuk jogging atau berbasikal. Badan pun sihat lama-lama pun boleh kurus korang.

8. Tidur yang mencukupi


Tidur yang cukup setiap hari amat penting. Sebaiknya 8jam setiap hari. Tapi blogger macam kita ni tambah ibu-ibu mana la tidur cukup kan? Tips dari Ida tidur awal dan bangun awal. Nak tulis entry awal pagi pun terasa segar je. Alang-alang buat sunat tahajud sekali.

9. Belajar tandangi stress


Sebolehnya ada masa lapang. Baca buku atau artikel untuk tandangi stress. Baca buku-buku motivasi yang memberi keyakinan kepada korang. Bersabar dabn kawal perasaan tu skit.



Kenapa Ida cakap B-complex membantu untuk elakkan stress?

Di dalamnya ada 7 jenis vitamin B dan diantara fungisnya membantu untuk tandangi masalah stress.

  • Vitamin B1 - menggalakkan pertumbuhan dan merangsang fungsi otak, membantu kesihatan sistem saraf, mencegah kelesuan, meningkatkan stamina, membantu sistem pencernaan dan metabolisma
  • Vitamin B2 - Memproses asid amino dan lemak.Juga membantu mengaktifkan vitamin B-6 dan asid folic.
  • Vitamin B3 - Membantu mengurngkan kolestrol didalam darah dan pengaliran kolestrol dalam darah;membantu dalam kesihatan kulit yang baik,membantu sistem pencernaan.. Kajian klinikal membuktikan kadar B3 yang rendah dapat menyebabkan depresi dan seterusnya meninggikan kadar utk menjadikan seseorang psyco/sakit mental
  • Vitamin B5 - Membantu mengurangkan stress fizikal/mental; membantu mengurangkan penuaan pramatang
  • Vitamin B6 - Vitamin utama dalam proses asid amino. Mengawal serotonin didalam otak kerana ketidak seimbangan serotonin akan menyebabkan depressi..
  • Vitamin B9 - Bersama2 dengan vitamin B12, vitamin B9 membantu fungsi neurotransmitter as well as aktiviti mengurangkan depresi didlm badan
  • Vitamin B12 - Mengawal kesihatan sistem saraf dan membantu pembinaan sel darah. Kekurangan B12 akan menyebabkan depressi,tidak tenteram

So jangan abaikan pengambilan B-complex ni sebenarnya.

Nak order? sila klik

Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya:

NURUL AQIDAH AZAHAR
(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
sms/whatsapp 0174636210
Fanpage : Mummysupplementshop
Email : Aqidgirl_88@yahoo.com

*setiap pembelian anda wajib akan mendapat konsultasi percuma yang berterusan dari saya.


You Might Also Like

1 comments

Followers

TRAVEL DESTINATION

GRUP MAMA BLOGGERS MALAYSIA (GMBM)

GRUP MAMA BLOGGERS MALAYSIA (GMBM)