PUNCA SEBENAR CYST

Assalammualaikum...

Hanya sedikit perkongsian mengenai cyst memandangkan beberapa bulan lepas kecoh psal ni kan. Mula la nak salahkan produk itu ini.


Cyst ni merupakan sejenis ketumbuhan. Ia bukan kanser yang boleh merebak dan berbahaya. Ia membesar secaa perlahan-lahan.


Ida masa mengandungkan Asyraf dulu pun ada masalah cyst ni. Alhamdullillah ia tak membesar dan selepas bersalin ia hilang macam tu je.

Bentuk cyst ni macam poket/bola yang mengandungi air atau bendalir di dalam ovari. Itu dipanggil ovarian cyst. Poket ni pada mulanya normal sebab ada telur atau ovum di dalamnya. Tapi bila time untuk menetas selepas matang ia tak dapat dikeluarkan untuk disenyawakan ia membesar melebihi 2cm. Selagi tak menetas ia boleh membesar menjadi saiz kacang atau buah tembikai. Itu la die ovarian cyst.


TANDA - TANDA FIBROID DAN CYST DALAM RAHIM YANG BERMASALAH



* Gangguan Haid
* Keputihan
* Masalah ketidaksuburan
* Kemandulan di kalangan wanita
* Hubungan suami isteri yang dinging atau sakit ketika bersama
* Perut kembang
* Angin yang keluar dari vagina (Kentut Vagina)
* Rasa gatal dan keluar bau kurang enak pada vagina
* Kerap membuang air kecil ketika batuk, berlari dan berlompat
* Kerap letih dan lesu
* Sakit lutut dan tumit
* Kesekukan kaki dan tanggan
* Kekejangan otot dibawah betis (simpul mengkarung)
* Kerap keguguran
* Ketumbuhan fibro dan cyst


Rawatan

Masa Ida kena cyst dulu doktor bagitahu cyst ni akan mengecut sendiri jika tak membesar. Jika ia membesar,pembedahan akan dilakukan.

Moga memberi manfaat.

1 comment:

Followers

social network

APDM SAPS