MENYUSUKAN ANAK SEMASA HAMIL

MENYUSUKAN ANAK SEMASA HAMIL?
APA YANG PERLU KITA TAHU?

"BOLEHKAH IBU YANG SEDANG HAMIL MENYUSUKAN ANAK DALAM MASA YANG SAMA???ADAKAH NUTRISI DAN ZAT DALAM SUSU AKAN BERKURANGAN DAN ADAKAH IANYA MERBAHAYA UNTUK SAYA???

Mesti ramai yang ingin tahu kan?Actually ida sendiri pun menyusukan anak masa mengandungkan Aqil dulu.Time tu Asyraf umur dh 1 tahun setengah.Ida tak bagi die minum susu formula memadangkan ida nekad nak susukan sampai umur 2 tahun.Memang susu dah makin kurang tapi ida tetap sabar,tahu rezeki anak sentiasa ada.Ida tak risau sangat sebab selera makan Asyraf memang bagus.Memang die makan banyak.

Secara umumnya, perkara ini sering menjadi perdebatan dan banyak persoalan yang timbul..rata2 ibu di Malaysia mengambil keputusan untuk tidak meneruskan penyusuan semasa hamil kerana bimbang akan kondisi kandungan, kondisi si ibu sendiri dan terpengaruh dengan kata2 doktor yang bukan pakar dalam ilmu penyusuan (maaf ye doktor)...

Mari kita lihat satu artikel dari buku ini...

La Leche League International (LLLI) ada menyebut didalam buku BREASTFEEDING ANSWER BOOK, 3rd Edition.

" Walaupun terdapat kontraksi semasa mengandung, itulah adalah perkara normal didalam tempoh mengandung. Kontraksi ni juga boleh berlaku semasa aktiviti seksual/intim bersama pasangan, yang mana kebanyakan pasangan melakukannya semasa mengandung "

" Buat masa ini, tiada garis panduan spesifik yang menyatakan bahawa penyusuan semasa mengandung dapat memberi risiko pada bayi "


Mari kita lihat pula dari sudut kacamata islam..

Terdapat hadis di dalam soheh Muslim di mana Rasulullah s.a.w. bersabda; “Aku pada mulanya berhasrat menegah al-Ghilah hinggalah diberitahu kepadaku bahawa orang-orang Rom dan Parsi melakukannya dan tidak ada kesan mudarat pada anak-anak mereka (maka aku tidak jadi menegahnya)” (HR Imam Muslim dari Judamah binti Wahab al-Asadiyyah r.a.).

Menurut ulamak, al-Gilah mempunyai dua maksud; (maksud pertama;) mensetubuhi isteri ketika ia sedang menyusukan anak (dibimbangi ia akan mengandung pula dan memudaratkan anak yang sedang disusui). (Maksud kedua;) seorang wanita menyusui anak ketika ia sedang hamil/mengandung.
Menurut pembacaan ummi, bagi seorang ibu yang mendapat cukup zat dan nutrien yang di perlukan di tambah pula dengan rehat yang mencukupi, insya allah, ia bukanlah satu masalah besar untuk si ibu menyusukan anak dan hamil dalam masa yang sama.


Sepertimana yang di sebut dalam artikel di atas, adakalanya, si ibu akan merasa seperti sakit perut. Ini terjadi kerana berlakunya pengecutan rahim kerana badan si ibu mengeluarkan hormon oxytosin iaitu hormon untuk pengeluaran susu.

Inilah yang sering menggusarkan ibu2 hamil yang menyusukan anak...tetapi, sebenarnya rahim wanita hanya akan mengecut sepenuhnya selepas kehamilan berusia 37 minggu, dan kebiasaannya jika seorang wanita itu benar2 sihat dan tidak mempunyai sebarang masalah kehamilan, rahimnya tidak akan mengecut sepenuhnya semasa beliau menyusukan anak sewaktu hamil.

Sungguhpun begitu, terdapat beberapa keadaan di mana kebiasaannya doktor tidak akan menggalakkan si ibu yang sedang hamil menyusukan anak:-

1) Si ibu pernah melahirkan bayi pra matang
2) Si ibu pernah keguguran semasa hamil
3) Si ibu pernah mengalami sakit perut yang kuat semasa hamil
4) Si ibu pernah mengalami sebarang pendarahan dari vagina semasa hamil

Saranan bagi mereka yang sedang hamil dan ingin terus menyusukan anak

1) Jika wanita hamil memerlukan tambahan sebanyak 200-400 kalori sehari,sudah pastilah ibu yang hamil dan menyusukan anak lebih memerlukan tambahan sebanyak 600-800 kalori sehari. Ini bermakna si ibu seharusnya lebih menitik beratkan gizi pemakanan seimbang dalam diet sehariannya dan minum air mengikut kuantiti yg diperlukan badan.

2) Pastikan kalian mendapatkan rehat secukupnya terutama bagi ibu yang bekerjaya. Jika perlu, minta lah bantuan ahli keluarga terdekat untuk membantu kerja2 rumah bagi meringankan bebanan kalian.

3) Si ibu hendaklah mengambil pemakanan yang kaya dengan zat besi, folic asid, kalsium serta vitamin d bagi menyeimbangkan pembesaran bayi di dalam rahim dan dalam masa yang sama bagi menggalakkan penghasilan susu. Jika perlu, si ibu boleh mengambil supplemen untuk menampung kekurangan ini.

4) Bagi ibu yang menghadapi nipple yang pecah (kerana nipple akan menjadi sensitif semasa hamil), pastikan kalian bersedia secara mental dan fizikal. Jika perlu, carilah losyen atau krim yang selamat untuk di sapu pada nipple yang pecah tersebut. Atau cuba tukar posisi anak ketika menyusu, pastikan lekapan bayi adalah betul dan cuba berfikir perkara lain dan bernafas dalam2 bagi mengurangkan rasa sakit tadi.

5) Bersedia untuk penyusutan susu dan ada sesetengahnya susu yang di hasilkan akan menjadi sedikit masin (kerana wujudnya placenta). Ianya adalah sesuatu yang lumrah berlaku dan sekiranya bayi anda masih terlalu kecil, pastikan kalian sentiasa memantau berat badannya supaya dia mendapat zat makanan yang secukupnya.

Sedikit tips sekiranya kalian membuat keputusan untuk menghentikan penyusuan semasa hamil. 


1) Kalian hendaklah memulakan proses 'wean off" secara beransur2 dan bukanlah secara mendadak kerana semasa usia masih kecil, faktor psikologi adalah sangat perlu di titik beratkan.

2) Gunakan teknik 'DON'T OFFER & DON'T REFUSE'...Dalam kondisi ini, sekiranya si anak menunjukkan tanda2 ingin menyusu, tawarkan kepadanya snek makanan yang berkhasiat atau alihkan perhatiannya dari penyusuan.

3) Ini yang paling penting!!!Pastikan kalian sentiasa memeluk, mencium, mendakap dan membelai si bayi supaya dia tidak merasa kalian menyisihkannya atau mengabaikannya. Berikan PERHATIAN SEWAJARNYA kepada mereka ..jangan terpengaruh dengan petua2 lapuk seperti menyapukan benda2 seperti sirap (nampak mcm darah) arang atau garam dan sebagainya untuk menghentikan penyusuan. Ia bukan sahaja secara tidak langsung mengajar satu pembohongan kepada mereka, malah sebagai seorang ibu, kalian seharusnya peka dan terkesan dengan perasaan si kecil tersebut. Perasaan dan jiwa mereka juga haruslah di ambil kira dan tidak di pandang remeh!!

Kesimpulan : Dapatkan nasihat daripada doktor/ pakar laktasi/ kaunselor laktasi yang bertauliah mengenai hal ini. Hasrat untuk meneruskan penyusuan sebenarnya bergantung kepada kesihatan ibu, keadaan ibu dan risiko yang bakal terjadi jika ibu memiliki masalah. Namun sebenarnya, jika ibu sihat dan atas keizinanNYA...insyaAllah tiada apa yang akan membunuh/memudaratkan bayi dalam kandungan ibu. Banyakkan berdoa dan memohon semoga Allah ringankan dan mudahkan hasrat tersebut. Ibu kena kuat kerana penyusuan semasa hamil ataupun penyusuan berganda (tandem nursing) masih asing dikalangan masyarakat. Usah risau, Allah tidak akan membebankan umatnya jika umat tersebut tidak kuat.

SEBARANG PERTANYAAN DAN PESANAN BOLEH HUBUNGI SAYA:

NURUL AQIDAH AZAHAR
(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
SMS/WHATSAPP 0174636210
EMAIL: Aqidgirl_88@yahoo.com

No comments:

Post a Comment

Followers

social network

APDM SAPS