11:55:00 AM

5 LANGKAH MUDAH CARA PENJAGAAN BRACES

by , in
Penjagaan braces amat penting bagi memastikan kesihatan dan kekemasan gigi berterusan terutama selepas tamat tempoh rawatan. 

Berikut ialah 5 langkah mudah dalam menjaga gigi anda apabila memakai braces.

1. Menjaga Kebersihan Gigi dan Gusi
Pesakit haruslah menjaga kebersihan gigi dengan memberus gigi dengan menggunakan ubat gigi seperti biasa untuk pembersihan awal. Kemudian gunakan berus berbulu untuk membersihkan makanan yang terperangkap antara besi dan kurungan pendakap gigi.

2. Penggunaan Floss
Pesakit harus meletakkan di floss di bawah wayar dan tarik flosmelalui dengan tangan yang lain dan tolak di antara gigi untuk mengeluarkan apa-apa makanan yang mungkin terperangkap diantara gigi dan gusi . Ulang proses berikut dengan perlahan-lahan.

3. Urutan Gusi
Hujung getah berfungsi untuk mengurut gusi anda. Penjagaan gusi dengan baik akan menjadikan gigi bebas-bakteria manakala proses rawatan juga akan berjalan dengan lebih lancar.

4. Penggunaan Lilin
Gunakan lilin (yang disediakan pihak pergigian) untuk mengurangkan kesakitan daripada pemakaian pendakap gigi. Gunakan sedikit lilin dan tutup pada bahagian braket yang menyebabkan kesakitan.

5. Sentiasa Memeriksa Tahap Kebersihan Gigi
Pesakit perlu menggunakan cermin untuk memeriksa tahap kebersihan gigi dan gusi mereka adalah memuaskan.

Amalkan penjagaan gigi dan gusi secara berterusan untuk kesihatan anda, dan paling penting senyuman yang menawan.
12:57:00 AM

PETUA ATASI MASALAH KELEMUMUR

by , in
Faktor-faktor lain yang menyumbangkan kepada pembentukan kelemumur ialah:-
  • Jarang bersyampu atau tidak membilas rambut dengan sempurna
  • Penggunaan penyembur rambut atau gel yang terlalu kerap
  • Penggunaan pewarna rambut yang tidak betul
  • Pengeluaran minyak yang berlebihan
  • Tekanan perasaan
  • Daya imuniti yang rendah
Petua 1:
Basahkan kepala dengan santan kelapa. Pastikan santan itu rata di seluruh kepala. Biarkan seketika. Kemudian cucilah kepala dengan syampu yang sesuai. Amalkan selalu, anda akan dapati rambut anda akan kembali berkilat serta kelemumur akan hilang. InsyaAllah.

Petua 2:
Ambil limau nipis kemudian belah dua. Ramas hingga mengeluarkan air. Ini dilakukan di atas kepala anda. Lakukan sekerap mungkin dan amal ia selepas anda bersyampu. Insya Allah ia sangat mujarab dan rambut anda akan sentiasa berbau harum.

Petua 3:
Ambil 10 biji belimbing bulu, cincang halus-halus dan campurkan secawan kecil santan. Sapukan rata-rata pada kepala dan rambut hingga campuran itu habis. Balut kepala dengan tuala dan biarkan sejak. Setelah itu bilas dengan air bersih. Amalkan seminggu sekali. Insya Allah, kelemumur akan hilang dan rambut akan kembali hilang.

Petua 4:
Ambil beberapa helai daun nangka dan daun durian, masukkan ke dalam mangkuk atau gayung. Masukkan air dan ramas daun-daun tersebut. Gunakan air ramasan sebagai syampu. Amalkan selalu.

Petua 5:
Ambil 10 helai daun pandan lalu ditumbuk hingga lumat. Campurkan dengan dua gelas air. Selepas itu, ditapis lalu usaplah air tadi ke kepala anda yang ada kelemumur. Lalu bilas dengan air biasa.

Petua 6:
Ambil segenggam jerami padi dan dibakar hangus dicampurkan dengan semangkuk santan cair dan jus limau nipis dari sebiji limau nipis.Campur kesemua bahan ini dan sapukan rata-rata di kepala anda. Bungkus rambut dengan tuala kira-kira 30 minit. Kemudian cucilah rambut seperti biasa dengan syampu.
Untuk kelemumur yang agak serius, lakukan dua kali seminggu selama 2 minggu. Kemudian sebulan sekali.

Petua 7 :
Kisar tiga batang serai bersama dua biji limau nipis hingga lumat. Kemudian tapis dan ambil patinya. Sapu pada seluruh rambut seperti menggunakan syampu. Gosok rata-rata dan biarkan selama 15 minit. Bilas dengan air biasa hingga bersih. Amalkan dua kali seminggu.

Petua 8 :

Rendam halba dan kacang hijau selama setengah jam. Kemudian tumbuk sehingga hancur. Campurkan ke dalam secawan santan pekat dan sapukan pada rambut. Biarkan selama 15 minit sebelum dibilas dengan air bersih. Lakukan dua kali seminggu.

Petua 9:
Ambil beberapa biji buah mengkudu masak, basuh dan tumbuk sehingga hancur. Kemudian, disapu pada kepala sambil digosok-gosok. Amalkan seminggu dua (2) kali sebelum mandi. Selamat mencuba.
12:50:00 AM

MASALAH RAMBUT KELEMUMUR

by , in
KELEMUMUR. Menyebut namanya saja sudah terasa geli. Putih dan kadangkala berkuping di celahan rambut.

Kelemumur atau nama saintifiknya pityriasis capitis adalah satu fenomena biasa yang dialami oleh 50 peratus daripada populasi manusia dan dihidapi pelbagai latar belakang masyarakat.

Ia berlaku bila seseorang itu mengalami pertukaran kulit kepala baru dua kali lebih pantas dari yang sepatutnya. Jangka masa normal untuk kulit kepala bertukar kulit baru adalah 28 hari. Tapi untuk sesetengah orang, dia hanya memerlukan 11 hari sahaja untuk kulit kepalanya bertukar baru. So, belum sempat kulit yang lama mengelupas habis, kulit yang baru pula mengelupas lagi. Itulah punca utama terjadinya kelemumur.

Punca lain pula adalah kerana pertumbuhan kulat jenis Pitirosporum Ovale yang biasa terdapat pada kulit dan kulit kepala. Penghasilan sebum (minyak semula jadi) yang terlalu berlebihan juga punca utama kulat ni semakin aktif untuk tumbuh. Sebab lain adalah disebabkan perubahan hormon selepas mencapai usia akil baligh dan kulit kepala yang terlalu berminyak.




Bagi mereka yang mengalami masalah rambut berkelemumur(juga boleh untuk rambut gugur, rambut bercabang, rambut rosak dan berminyak) anda boleh gunakan set berikut:

1.Purifying Shampoo
2.Replenishing Conditioner
3.Nourishing Scalp Treatment
(note : set ni utk kegunaan 1-2x seminggu..bukan harian)

1.Purifying Shampoo

  • Membersih dengan menyeluruh, menyingkirkan sisa-sisa produk fesyen rambut, pengumpulan mineral dan bahan-bahan cemar persekitaran lain
  • Mengekalkan keseimbangan lipid dan lembapan semulajadi serta tidak melunturkan warna rambut
  • Ideal untuk mengawal lapisan kulit kepala yang sihat, rambut juga tidak berkelemumur
2.Replenishing Conditioner
  • Perapi dan pelembap yang pekat bagi rambut yang berkilat dan lembut bak sutera
  • Memperbaiki kerosakan pada permukaan rambut dan memperbaiki hujung rambut yang bercabang
  • Menguatkan rambut dengan protein dan humektan yang berasal dari alam semulajadi
3.Nourishing Scalp Treatment
  • Menyelesaikan semua masalah rambut dengan serum yang amat mudah diserap oleh kulit bagi melancarkan peredaran, menentang factor persekitaran yang merosakkan dan juga membekalkan khasiat kepada kulit kepala.
  • Vitamin antioksida iaitu A dan E, dan juga Koenzim Q10 melindungi anda daripada kerosakan akibat radikal bebas dan pencemaran persekitaran.
  • Bertindak membekalkan ruang yang optimum untuk rambut anda.
  • Formula tanpa bilas memudahkan anda menggunakan dan menggayakannya.
  • Tidak menjadikan rambut melekit atau berminyak.
  • ProSanté Nourishing Scalp Treatment adalah formula eksklusif, yang terbukti mampu mengurangkan keguguran rambut semasa menyikat dan dapat melebatkan serta menguatkan rambut secara semula jadi apabila digunakan sebagai sebahagian daripada sistem Penjagaan Rambut ProSanté.
Nak order? sila klik



Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya:

NURUL AQIDAH AZAHAR
(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
sms/whatsapp 0174636210
Email : Aqidgirl_88@yahoo.com
10:49:00 PM

" Mini Giveaway by Cik Hawa "

by , in
6:14:00 PM

MAKANAN PELENGKAP BAYI

by , in
PANDUAN MAKANAN PELENGKAP BAYI 
6 BULAN KE ATAS

KUMPULAN BIJIRIN

■Perkenalkan bijirin berasaskan beras kerana lebih mudah hadam dan jarang timbul kesan alahan.
■Ubi kentang ataupun keledek boleh diperkenalkan apabila bayi sudah pandai menyesuaikan diri dgn bijirin berasaskan beras.

SAYUR2AN

■Perkenalkan sayuran berkanji seperti labu, lobak merah, dan ubi kentang.
■Perkenalkan pelbagai sayuran hijau seperti bayam dan sawi.
■Perkenalkan juga sayuran dari jenis buah seperti labu air dan tomato.

BUAH-BUAHAN

■Hanya diperkenalkan selepas bayi diperkenalkan dengan pelbagai jenis sayuran dan dapat menerimanya dengan baik. Ini kerana, buah-buahan mempunyai rasa manis yg semula jadi dan mudah diterima oleh bayi, berbanding rasa sayur-sayuran.
■Pilih buah yg segar, ranum, dan lembut seperti pisang, betik, ciku, dan pear.
■ELAKKAN memberi buah masam dan bergentian tinggi seperti limau dan mangga.
■ELAKKAN buah-buahan di dalam tin kerana tinggi kandungan gula dan bahan pengawet.

KUMPULAN IKAN, AYAM, DAGING DAN SUMBER KEKACANG

■Mulakan dgn sumber protein seperti ikan bilis, tauhu lembut (TIDAK BERPERISA)dan kacang pis sejuk beku.
■Pada usia 6 bulan, simpanan zat besi dalam badan bayi semakin berkurangan. Oleh itu, berikan bayi ikan, ayam, hati ayam, dan daging lembut mengikut keperluan.

LEMAK DAN MINYAK

■Penambahan minyak TIDAK DIPERLUKAN pada peringkat awal kecuali apabila bayi mengalami masalah kurang berat badan.
Alahan Makanan

Makanan yang dikenal pasti boleh memberi alahan ialah:
1.Putih telur
2.Kacang
3.Makanan laut
4.Gandum
5.Buah limau

ELAKKAN makanan-makanan ini semasa baru memperkenalkan makanan pelengkap kepada bayi.
Garam, Gula dan Bahan Perasa

TIDAK PERLU sehingga bayi berumur satu tahun.
■Asingkan makanan bayi sebelum menambah sebarang perasa untuk ahli keluarga lain.
Cara Memberi Bayi Makan:
 ■Guna SUDU PLASTIK khas bagi menyuap.
ELAKKAN penggunaan botol bagi memberi bijirin.
■Latih bayi menggunakan sudu ataupun tangan semasa makan
Makanan Semasa Sakit
■Lebih banyak tenaga dan nutrien diperlukan.
■Tanpa makanan yang mencukupi, tisu badan dan lemak tubuh akan digunakan sebagai sumber tenaga; menyebabkan bayi kehilangan berat badan.

Oleh itu, pemberian makanan berkhasiat semasa sakit amat diperlukan bagi membolehkan tubuh bayi melawan penyakit, tanpa menggunakan simpanan nutrien dalam tubuh.


6 BULAN Minggu 1 Tekstur
■Kisar halus ataupun tapis (sedikit cair)

Kekerapan
■1x pada 2-3 hari pertama
■2-3x pada hari seterusnya
Contoh makanan
■Kanji/beras + SI
Minggu 2-4 Tekstur
■Lecek (sedikit kasar dan pekat)

Kekerapan
2-3x sehari

Contoh makanan
■Bijirin beras + SI
■Kentang lecek halus
■Sayuran dimasak dan dilecek (lobak merah, labu, sawi, bayam, kobis bunga, brokoli)
■Buah-buahan yang tidak mempunyai keasidan yang tinggi (ciku, epal, pisang, pear, dan betik yang dilecek kasar)
Sumber protein 
■Ikan bilis (buang tulang sampai ekor dan dihancur halus)
■Tauhu lembut (tidak berperisa)
■Kacang pis (lecek)
■Hati ayam (hancur)
■Ayam (lembut dan dihancurkan)
■Isi ikan (buang tulang dan dilecek)
■Daging lembut (hancur)

7 BULAN Minggu 1 Tekstur
■Lebih kasar, pekat, dan tetap lembut

Kekerapan 
■3-4x sehari
Contoh makanan 
■Kanji/beras + SI
■Bijirin campuran (gandum/oat + beras + SI)
■Sayuran dimasak dan dilecek (lobak merah, labu, sawi, bayam, kobis bunga, dan brokoli)
■Buah-buahan yang tidak mempunyai keasidan yg tinggi (ciku, epal, pisang, pear, dan betik yang dilecek kasar)
Sumber protein 
■Ikan bilis (buang tulang sampai ekor dan dihancur halus)
■Tauhu lembut (tidak berperisa)
■Kacang pis (lecek)
■Hati ayam (hancur)
■Ayam (lembut dan dihancurkan)
■Isi ikan (buang tulang dan dilecek)
■Daging lembut (hancur)
Makanan yang mudah digenggam atau dipegang (ketulan lembut) 
■Roti lembut
■Biskut bayi (tanpa gula)
■Buah-buahan (pisang, betik)
■Lobak merah
■Keju

9-11 BULAN Minggu 1 Tekstur 
■Lembut, cincang ataupun potong kecil

Kekerapan 
■3-4x sehari + snek (mengikut selera bayi)

Contoh makanan 
■Nasi lembik

■Bijirin sarapan pagi (tanpa gula) + SI
■Roti bakar + telur masak hancur ataupun rebus (mulakan dgn telur merah)

■Pelbagai jenis sayuran berwarna (lobak merah, labu, sawi, bayam, kobis bunga, dan brokoli)
■Buah-buahan yang dipotong kecil (ciku, epal, pisang, pear, dan betik yang dilecek kasar)
■Buah-buahan yang kaya vitamin C (oren, betik, jus oren asli tanpa gula)
■Yogurt asli (banyak di kedai-kedai 'pak arab'), puding susu

Sumber protein 
■Ikan bilis (buang tulang sampai ekor)
■Tauhu lembut
■Kacang pis
■Hati ayam (hancur)
■Ayam (lembut dan dihancurkan)
■Isi ikan (buang tulang dan dilecek)
■Daging lembut (cincang)
■Kuning telur (sepenuh masak dan dihancur sedikit)
1:13:00 AM

PUNCA DAN CARA MENGATASI SAKIT DADA

by , in
Secara mudah,punca sakit dada dibahagikan kepada dua kategori iaitu:
  • kardio-pulmonari (jantung dan paru-paru)
  • bukan kardio-pulmonari (iaitu berpunca daripada otot dada,salur penghadaman etc.)
Sakit dada berpunca daripada masalah kardio-pulmonari adalah lebih serius.
Kegagalan untuk mengenal pasti perkara tersebut boleh mengakibatkan organ jantung gagal berfungsi atau berlakunya kematian mengejut. Mungkin ramai yang tidak mengetahui mengenai simptom awal penyakit jantung koronari. Antaranya sakit dada semasa rehat atau ketika menjalankan tugas, riadah atau aktiviti ..ini adalah manifestasi awal.

Ciri sakit dada penyakit jantung koronari termasuk ketat dada, terbakar dada, tekanan dalam dada dan ketidakselesaan yang teramat dan cengkaman kuat didalam dada selama lebih dua minit.

Sakit dada ini dapat dirasai pada bahu, leher, tekak dan tangan. Pesakit mungkin juga berasa susah hendak bernafas, berdebar, pening loya ,muntah dan berpeluh.

Ia mampu dicegah dengan mengamalkan gaya hidup sihat, amalkan pemakanan seimbang, pengambilan supplement yang betul, melakukan senaman sekurang-kurangnya sebanyak 3 kali seminggu, tidak merokok atau mengambil alkohol.

OMEGA GUARD SHAKLEE boleh menbantu mengurangkan risiko penyakit jantung. Jadi sebelum kena serangan jantung, adalah lebih baik kita berusaha untuk kurangkan risiko nya. Kalau anda atau suami ada tanda-tanda di atas tadi, berhati-hati lah dan ambil langkah sewajarnya.

SILA KLIK DI SINI

Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya:

NURUL AQIDAH AZAHAR
(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
sms/whatsapp 0174636210
Email : Aqidgirl_88@yahoo.com
6:50:00 PM

Mini GA Cash RM350 by Emas Putih #part2

by , in
2:30:00 PM

TIPS NAK ANAK CERDIK DAN COMEL

by , in
Setiap ibu bapa pasti nakkan yang terbaik untuk anak-anaknya. Maka tak hairanlah ramai ibu bapa yang berusaha sedaya upaya dalam memastikan hanya yang terbaik tersedia untuk anak-anaknya, seawal bayi tersebut masih lagi dalam kandungan si ibu. Impian mereka, biarlah anak yang dilahirkan nanti sihat, cukup sifat dan dapat membesar dengan sempurna.

Ada beberapa tips yang biasanya sering diamalkan oleh ibu-ibu yang hamil, dalam berusaha untuk memastikan anak yang dilahirkan itu sempurna. Nak tau???

Jom kita cek....

Khatamkan Al-Quran Ketika Hamil

Setiap hari mengaji dari awal hamil sampai bersalin. Amalkan macam kita mengaji di bulan Ramadhan. Istiqomah membaca setiap hari walaupun gagap atau lambat. Sambil tu baca juga terjemahan quran,agar kita faham apa yang kita baca. Sebelum mengaji tekad dalam hati moga anak yang dikandung ini akan dapat mengahfal quran suatu hari nanti.

Amalkan Juga Surah-surah Pilihan

Tau kan surah-surah yang disarankan untuk kita amalkan semasa hamil. Tapi jangan dok baca surah-surah ni je, kena khatamkan jugak Al-Quran macam saya tulis kat atas tadi.

• Surah Yusuf - untuk anak yang cantik rupa dan akhlak
• Surah Luqman – untuk anak yang cerdik
• Surah Yaasin – untuk anak yang teguh hati dan tidak terpengaruh dengan maksiat
• Surah Maryam – untuk memudahkan bersalin
• Surah al-Hujurat – untuk membanyakkan susu ibu dan sebagainya.


Sentiasa berdoa

Doa semasa hamil – 

Ya Allah, peliharalah anakku ini selama ia berada di dalam perutku, dan sihatkanlah dia, Engkau yang menyembuhkan, tidak ada penyembuhan selain penyembuhanMu, Penyembuhan yang tidak meninggalkan penyakit. Ya Allah, rupakanlah atau bentukkanlah dia yang ada diperutku dengan rupa yang baik dan tetapkanlah di dalam hatinya iman kepada Engkau dan kepada RasulMu. Ya Allah, keluarkanlah dia dari perutku dengan mudah dan selamat. Ya Allah jadikanlah dia sihat yang sempurna berakal dan pandai, alim dan beramal. Ya Allah, panjangkanlah umurnya, sihatkanlah badannya, baikkanlah akhlaknya, fasihkanlah lisannya, baguskanlah suaranya untuk membaca Al-Quran dan hadis dengan berkat Nabi Muhammad S.A.W, dan segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam.

Makan Makanan Yang Baik

Apa yang kita makan, itulah yang sampai kepada anak dalam kandungan kita. Maka, makanlah makanan yang berkhasiat, yang dapat membantu perkembangan fizikalnya, merangsang pembentukan otak dan mindanya. Janganlah dok makan jajan, fastfood, air bergas je masa hamil ni.

Suplemen juga perlu, sebab apa yang kita dapat dari pemakanan seharian kita memang tak mencukupi dari segi nutrisinya. Kenyang memangla kenyang, tapi berapa jumlah asid folik yang kita dapat, berapa jumlah kalsium yang masuk ke tubuh kita tu kita tak tau kan? Jadi, kenalah tambahkan melalui suplemen. Tak cukup nutrisi ni bukan setakat membahayakan bayi dalam kandungan, tapi juga boleh memudaratkan kita.

✿ Cadangan Suplemen Shaklee Semasa Hamil ✿

  • B-COMPLEX
  • ZAT BESI
  • VITAMIN C
  • PROTEIN
  • KALSIUM
SILA KLIK DI SINI

Jaga Tingkahlaku

Semasa mengandung juga digalakkan menjaga lidah, menjaga sikap, menjaga perangai, menjaga hati dan sebagainya, agar anak yang dikandung beroleh segala kebaikan dan keberkatan.

Malah, termasuk juga si ayah, digalakkan memperbanyakkan amalan sunat, mengaji, bersedekah, bersabar, tenang dan gembira agar proses mengandung dan bersalin berlangsung dengan selamat dan anak yang bakal lahir akan terjaga emosinya dan mendapat rangsangan awal.

Alangkah menariknya jika amalan2 tersebut dapat dilakukan secara berterusan, bukanlah sebab kita sebagai ibu, tapi kerana kita juga sebagai hamba. Allah menyukai amalan yang istiqamah – amalan yang sedikit tapi berterusan.

Amalan ini juga harus diteruskan walaupun kita sudahpun melahirkan. Janganlah bila dah tak mengandung, usahkan nak mengaji, al-Quran pun dah lupa letak di mana. Usahkan nak baca surah Yusuf , surah al-Ikhlas pun baca masa solat je. Pastu mulut pun ikut sedap dia je, masa mengandung bukan main lagi jaga, takut terkena pada anak. Tak betul la macam tu.

Sepatutnya, bila anak dah lahir, lagi la perlu untuk kita jaga peribadi kita sebagai ibu bapa. Anak-anak ni otaknya seperti span, serap je semua benda yang dia nampak, yang dia tengok, yang dia dengar. Jadi, nak ke anak kita membesar dengan peribadi yang tak elok, yang semuanya diwarisi dari kita. Tak nak kan? Jadi, sama-samalah kita jaga akhlak kita setiap masa, insya Allah.

Semoga zuriat kita ini bukan sahaja cerdik dan comel sebagai penyejuk mata, namun juga membesar hebat sebagai pejuang dan pembela agama Allah, insya Allah.

Nak order vitamin Shaklee semasa hamil?


SEBARANG PERTANYAAN DAN PESANAN BOLEH HUBUNGI SAYA:

NURUL AQIDAH AZAHAR
(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
SMS/WHATSAPP 0174636210
EMAIL: Aqidgirl_88@yahoo.com

12:09:00 AM

TIPS MINUM AIR 3 LITER SEHARI

by , in
Antara soalan yang selalu diajukan setiap kali saya nasihatkan untuk minum air sekurang-kurangnya 3liter sehari :

"tak buncit perut ke kalau minum air banyak2?"
"kena minum air sampai 3 liter ke? x ke nanti asyik ulang alik ke tandas?"
"mcmana nak abiskan 3 liter air sehari? susahnya.."

Jangan takut minum air yang banyak kerana air tidak menggemukkan. Sebenarnya pengambilan air dapat meningkatkan metabolisme badan seterusnya membantu untuk mengurangkan berat badan. Perut buncit? Jangan takutlah.. kan Rasulullah mengajar kita untuk minum dengan cara yang betul;

  • Minum seteguk demi seteguk dan bukannya sekaligus
  • Jangan bernafas di dalam bekas air, dengan menjauhkan bekas air dari mulut semasa bernafas
  • Tidak meniup ke dalam air samada untuk mengurangkan haba (air panas) atau menghembus sesuatu yang jatuh ke dalamnyaSangat penting untuk tidak bernafas ke dalam air kerana gas karbon dioksida (CO2) yang dikeluarkan dari hidung atau mulut semasa bernafas/menghembus akan bercampur dengan air (H2O) dan seterusnya membentuk karbonik asid H2CO3 iaitu asid yang lemah. Selain itu janganlah makan bersulamkan minum kerana itu juga merupakan salah satu penyebab perut buncit. Seelok-eloknya minum air 20-30min sebelum makan. Bukan sahaja baik untuk sistem penghadaman tetapi juga boleh mengawal kita untuk tidak makan terlalu banyak.
Soalan ke2, ye memang kena minum air yang banyak. Tapi bukan banyak sekaligus. Kita ambil contoh kalau kita siram pokok di dalam pasu dengan sebaldi air sekaligus, sudah tentu pasu boleh pecah. Begitu juga dengan badan kita. Boleh memudaratkan sekiranya kita minum sekaligus dalam sesuatu masa. Anda boleh lihat perubahan yang ketara hasil dari pengambilan air yang cukup seiring dengan pengambilan suplemen Shaklee, InsyaAllah ;-)

Soalan ke3, macamana nak abiskan 3 liter sehari? Mari saya kongsikan tips yang mungkin boleh membantu:
  • Minum segelas air (250ml) sebaik sahaja bangun daripada tidur, (dikatakan salah satu petua awet muda juga)
  • Ambil suplemen bersama-sama 2 gelas air
  • Minum segelas air sekurang-kurangnya 20minit sebelum makan
  • Minum segelas air selepas ke tandas atau selepas menyusukan bayi/mengepam
  • Letakkan botol air masak di atas meja kerja, di dalam bilik seaktu tidur, di dalam kereta supaya kita boleh terus minum sewaktu dahaga
  • Minum air sewaktu haus atau sewaktu lapar tetapi bukan waktu makan
  • Minum air suam supaya kita dapat menghirup sedikit demi sedikit
  • Semak pengambilan air secara teliti.


Senang bukan? Boleh tak kalau ikut tips ni? Kalau dah minum cukup air, kuranglah sikit rasa nak makan. Maka kita pun akan lebih sihat dan bertenaga :)

11:38:00 PM

RISIKO DIABETES

by , in
DIABETES MENJEJASKAN KESIHATAN GUSI

Ini kerana badan tidak mampu melawan bakteria yang akhirnya menyebabkan jangkitan dan menjadikan gigi berlubang. Gangguan kesihatan gigi ini dikenali sebagai penyakit gusi atau periodontal. Penyakit ini adalah jangkitan bakteria kronik yang melibatkan gusi dan tulang yang menyokong gigi.

Lazimnya ia terjadi disebabkan bakteria di dalam plak iaitu selaput gigi yang melekit dan tidak berwarna. Jika tidak dibersihkan menggunakan berus gigi dan flos setiap hari, plak boleh bertambah dan menjadi keras untuk membentuk tartar.

Bakteria ini juga akan menjangkiti tisu gusi dan tulang yang menyokong gigi. Jika proses ini berterusan, gigi menjadi semakin longgar. Ini akan membenarkan lebih banyak bakteria terkumpul. Tanpa disedari penyakit ini dialami ramai pesakit diabetes. Mereka yang tidak mampu mengawal glukosa dengan baik turut berpeluang terkena risiko penyakit ini.

Gejala seperti mulut dan lidah terasa terbakar, mulut kering, radang gusi atau gingivitis, plak dan jangkitan kulat antara simptom yang dialami pesakit diabetes. Mereka yang mengidap diabetes juga disarankan agar melakukan pemeriksaan gigi setiap tiga atau enam bulan sekali.

Tip penjagaan kebersihan gigi boleh dilakukan seperti berikut.

· Pembersihan secara profesional oleh doktor gigi adalah satu-satunya cara untuk menanggalkan plak yang telah mengeras dan menjadi tartar.

· Jika keadaan sudah teruk,prosedur membersihkan akar gigi boleh dibuat untuk mengelakkan plak dari melekat pada permukaan.

· Gunakan ubat kumur mulut antibakteria dua kali sehari selepas memberus gigi. Kumur untuk 30 saat dan bilas dengan air selepas berkumuh.

· Di peringkat awal, penyakit gusi boleh dirawat dengan memberus gigi dan penggunaan flos dengan betul.
11:14:00 PM

TIPS CANTIK

by , in
10 MAKANAN UNTUK NAMPAK CANTIK

SALAD ROMAINE

Daun salad ini membekalkan 100% nilai harian vitamin A anda untuk menggiatkan pembaharuan sel. Potasium di dalamnya juga memberi rangsangan nutrien dan oksigen kepada kulit sekaligus melancarkan peredaran darah.

TOMATO
Menikmati makanan berwarna merah juga dapat membuat kulit berwarna kemerah-merahan. Menerusi satu kajian, sukarelawan yang menikmati 5 sudu besar pes tomato yang tinggi lycopene setiap hari selama tiga bulan dapat melindungi kulit sehingga 25% daripada masalah selar matahari. Malah saintis Jerman turut mendapati bahawa antioksidan yang tinggi dalam tomato dapat mengurangkan garis-garis halus dan kedutan di dahi.

STRAWBERI

Secawan strawberi membekalkan 130% daripada nilai harian vitamin C anda selain menjadi antioksidan yang merangsang penghasilan serat kolagen yang penting untuk kulit anjal dan lembut.

EPAL

Quercetin merupakan sejenis antioksidan yang dapat melindungi kulit daripada sinar UVB penyebab kanser kulit. Jenis epal yang paling tinggi kandungan Quercetin ini ialah Monroe, Cortland dan Golden Delicious. Justeru, pastikan anda menikmati sebiji epal sebelum keluar rumah dan susuli dengan pemakaian losen tabir suria.

SOYA

Dalam satu kajian, garis-garis halus berkurang dan keanjalan kulit meningkat selepas para wanita di penghujung 30an dan awal 40an makan makanan seperti tempe yang mengandungi isoflavin soya.

TELUR

Dua jenis antioksidan di dalam telur dikenali sebagai lutein dan zeaxanthin boleh melindungi kulit daripada kerosakan UV yang menyebabkan kedutan, tompok gelap serta kanser. Kulit juga terkesan lebih lembut, anjal dan lembap selepas anda menikmati telur.
11:55:00 AM

CARA ATASI MASALAH KULIT KERING DENGAN VITAMIN E SHAKLEE

by , in
Kita selalu dengar orang kata yang vitamin E adalah baik untuk kulit, tetapi kita jarang ambil tahu apa yang vitamin E ni buat pada kulit kita. Secara amnya, vitamin E adalah antioksidan yang melindungi dan membaiki struktur kulit kita.

Apa itu antioksidan?
Antioksidan merupakan zat yang berfungsi untuk melindungi tubuh kita dari serangan radikal bebas. Radikal bebas pula merupakan molekul yang boleh merosakkan sel tubuh, menyebabkan kulit kering, kedutan dan garis-garis halus.

Antioksidan ini akan meneutralkan radikal bebas dan mencegah kerosakan sel daripada berlaku.Vitamin E adalah salah satu antioksidan yang paling kuat, tetapi badan kita tidak bolehmenghasilkannya. Ini bermakna kita perlu mendapatkan nutrien ini daripada diet harian kita.Pengambilan makanan yang mengandungi vitamin E dan pengambilan suplemen vitamin E bolehmembantu mencegah penuaan kulit dan kerosakan sel-sel DNA.

-->> Para penyelidik antarabangsa telah membuat kajian ke atas lebih dari 1,000 makanan untuk menentukan tahap kandungan antioksidan di dalamnya. Mendahului senarai ialah acaiberi, blueberi, blackberi, walnut, strawberi, cranberi, raspberi, elderberi, bunga cengkih kisar, delima dan anggur merah.


VITAMIN E juga bertindak sebagai
  • Awet muda
  • Membaiki peredaran darah, memperbaiki tisu, rawatan PMS
  • Mengurangkan parut
  • Meningkatkan kesuburan untuk lelaki & juga wanita
  • Kulit dan rambut sihat, cantik & lebat
  • Merawat masalah keintiman
  • Merawat masalah seksual lelaki
  • Vitamin E juga boleh dijadikan sebagai masker semulajadi


Nak order? sila klik



SEBARANG PERTANYAAN DAN PESANAN BOLEH HUBUNGI SAYA:

YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR
NURUL AQIDAH AZAHAR
sms/whatsapp 0174636210
Email : Aqidgirl_88@yahoo.com
11:31:00 AM

Segmen First Annivessary Blog Asha Lya

by , in
                                         

                                          
11:13:00 PM

SET BAJET KURUS SHAKLEE

by , in
Wah, semakin hari semakin ramai yang menggemari set bajet kurus ni! Boleh dikatakan hampir setiap hari ada sahaja yang whatsapp / sms / pm di facebook bertanyakan tentang fungsi2 suplemen ni serta harganya. Buat pengetahuan semua, Set Bajet Kurus ni hanya mengandungi 2 items sahaja. Satu untuk membakar lemak dan satu lagi untuk proses detoksifikasi. Jom kita berkenalan dengan set favorite ramai ni


Lecithin 

Soya lecithin merupakan sumber utama kolina. Kolina adalah satu komponen asetilkolina neurotransmiter yang terlibat dalam penghantaran mesej ke otak dan sistem saraf.
Lecithin Shaklee diperolehi secara semulajadi daripada kacang soya. Setiap kapsul gel lembut menyumbang 530mg lecithin.

Lecithin adalah pengemulsi lemak, yang dapat membantu badan untuk memproses dan memetabolismekan lemak dengan lebih berkesan. Ia juga membantu melindungi hatidengan menghalang enapan lemak di hati, sirosis hati dan hati berlemak.

Lecithin adalah lipid terdiri daripada choline, inositol, fosforus dan asid linoleik. Ia dipercayaidapat membantu melindungi daripada penyakit kardiovaskular, menggalakkan fungsi otak danmelindungi hati dan buah pinggang. Malah ada juga yang berpendapat bahawa ia membantu dalam penurunan berat badan.
Alfalfa
Alfalfa merupakan pusat pengumpulan segala nutrien. Akar tunjangnya yang mengunjur sedalam enam meter ke bawah mampu menyerap pelbagai zat dan mineral daripada mendapan di dalam tanah, sementeara daunnya mengumpul klorofil yang banyak melalui proses fotosintesis semulajadi. Alfalfa mengandungi vitamin A, C dan E serta kalsium, potasium, fosforus dan zat besi

Pucuk alfalfa tidak mengandungi gula yang ketara, lemak, lemak tepu atau kolesterol. Iniadalah sebab mengapa ianya kaya dengan serat dan protein di mana ianya boleh membantu untuk memanjangkan rasa kenyang selepas makan. Sebatian dalam alfalfa boleh membantu untuk mengurangkan kedua-dua jumlah kolesterol dan lipoproteinberketumpatan rendah (LDL) tanpa menjejaskan kepadatan lipoprotein berketumpatan tinggi (HDL). Di samping mengurangkan jumlah kolesterol dan LDL, pucuk alfalfa boleh membantu untuk mencegah dan merawat aterosklerosis, atau plak kolesterol dalam arteri jantung.

TESTIMONI:


Jom kita lihat cara puan lynda ini amalkan LECITHIN dan Alfafa Complex shaklee ....dlm masa 7bulan BELIAU TELAH BERJAYA MENGURANGKAN BERAT BADAN SEBANYAK 9KG.....Tahniah puan lynda...Walaupun beliau masih menyusukan bayi,Supplement ini tidak mengganggu pengeluaran susu ibu malahan Alfafa Complex juga dikenali sebagai MILK BOOSTER.....Jadi utk ibu2 yg menyusu,anda digalakkan utk mengambil ke2 2 supplement ini jika mahu kurus....Kurus dapat,sihat dapat,malahan susu ibu bertambah meriah!!!
Belum cuba belum tahu,dah cuba pasti anda jatuh cinta dgn shaklee seperti saya.... ;-)


Nak order? sila klik

                                  
Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya:

NURUL AQIDAH AZAHAR
(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
sms/whatsapp 0174636210
Email: Aqidgirl_88@yahoo.com
8:17:00 PM

PERBEZAAN ANTARA LECITHIN DAN OMEGA GUARD UNTUK KURUS

by , in
Kedua-dua supplement iaitu Omega Guard dan Lecithin dikategorikan sebagai pilihan untuk membakar lemak dalam set cadangan untuk menurunkan berat badan.

Namun, seringkali pengguna atau bakal pengguna bertanyakan soalan kepada saya:

apa beza omega guard dan lecithin?
kenapa omega guard lebih mahal berbanding lecithin?
kenapa lecithin lambat untuk nampak kesan?
saya amalkan set turunkan berat badan, tapi berat tetap sama. Kenapa berat awan-kawan yang lain turun?
perlu ke saya amalkan omega guard dan lecithin dalam masa yang sama?


Jom, hari ni kita pakat studi sikit apa perbezaan fungsi Omega Guard dan Lecithin. Fahami peranan dan fikirkan mana yang sesuai dengan anda. Jommm fahami Lecithin dulu.
Lecithin
180 tablet
Harga runcit RM52

LECITHIN SEBAGAI PENGEMULSI LEMAK?

Lecithin yang berasal dari minyak biji soya berfungsi mengemulsi lemak dan memastikan lemak kekal di dalam sistem digestive dan tidak memendapkan diri ke dinding membran menjadi lemak kental.

Emulsi lemak bermaksud lemak itu dipecahkan molekulnya kepada lebih kecil supaya ia lebih mudah bergerak di dalam sistem pencernaan. Jadi secara logiknya Lecithin berupaya membasmi lemak yang kita makan sewaktu itu dan bukannya 'membakar' lemak sedia ada yang sudah terkumpul di dinding membran.

Jadi, boleh kurus ke guna Lecithin ni? Terpulang. Kalau tiada lemak termendap, maka kuranglah lemak terkumpul. Customer saya ramai yang mengalami kekurangan berat, ada juga yang maintain sahaja tak turun- turun. So Lecithin bukan lah pembakar lemak. Ia adalah pengemulsi lemak. Kamu perlukan sesuatu untuk keluarkan lemak yang telah teremulsi, iaitu Herblax atau Alfalfa.

Omega Guard
90 kapsul
Harga runcit RM136

BAGAIMANA DENGAN OMEGA GUARD?


Omega Guard tidak mengemulsi lemak tetapi fungsi minyak ikan membantu pembakaran lemak termendap. Haa nampak tak macamana kalau Lecithin dan Omega digabungkan? Macamana Omega Guard membantu pembakaran lemak? Fungsi Omega 3 melancarkan perjalanan darah ke otot ketika bersenam. Maka lebih banyak pembakaran lemak akan berlaku. Omega 3 berfungsi secara begini:

Menghalang pembentukkan lemak --> menambah metabolism --> bakar lemak

Ia juga berfungsi:

  • menghalang penghasilan hormon cortisole yg menggalakkan penyimpanan lemak.
  • Memperbaiki kadar gula dalam darah - beri lebih tenaga utk bersenam.
  • Menambah kadar penghasilan serotonin - kimia otak yang buat kita rasa kenyang - so boleh control makan.
Pengambilan Omega 3 akan membantu tahap insulin berada pada 50% kurang dr kebiasaan. Apabila kadar insulin rendah pembakaran lemak akan berlaku. Insulin rendah juga bantu kawal gula. Maka gula/karbohidrat tidak menjadi lemak. Jadi, sebelum memilih pembakar lemak, cuba fahami dahulu bagaim berfungsi.

Nak order? sila klik


Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya:

NURUL AQIDAH AZAHAR
(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
sms/whatsapp 0174636210
Email : Aqidgirl_88@yahoo.com
5:41:00 PM

AIR KENCING KUNING SELEPAS MAKAN B-COMPLEX

by , in
Assalamualaikum.

Ida sering juga menerima soalan tentang kenapa air kencing berwarna kuning selepas mengambil vitamin B-Complex. Kuning yang dimaksudkan di sini ialah kuning yang terang, macam warna vitamin B-Complex tu.

Berikut merupakan warna air kencing dan faktor penyebabnya:

  • Kuning Pucat - normal
  • Kuning Cerah / Terang – akibat pengambilan vitamin B-Complex
  • Kuning Gelap – dehidrasi atau akibat pengambilan vitamin B-Kompleks
  • Coklat - pengambilan ubat-ubatan atau mempunyai masalah berkaitan hati
  • Oren - dehidrasi atau kesan pengambilan Carotomax, vitamin C
  • Keruh / Putih susu - jangkitan saluran kencing/kencing kotor (UTI)/penyakit batu karang
  • Merah atau Pink – jangkitan pada buah pinggang atau penyakit berkaitan
  • Biru atau Hijau – kesan pengambilan ubat-ubatan atau sejenis penyakit yang dinamakan Blue Diaper Syndrom
Berdasarkan panduan di atas, jika warna urin adalah terang, ia adalah sesuatu yang normal. Ini terjadi kerana B-Complex merupakan vitamin larut air dan kehadiran B2 (Riboflavin) di mana molekulnya berwarna kuning.

Pada peringkat awal pengambilan B-Complex, perubahan warna air kencing adalah perkara biasa dan lama-kelamaan akan kembali seperti sediakala dengan syarat pengambilan air adalah mencukupi.

Jika kuning gelap/keruh pula, anda harus meningkatkan pengambilan air. Jika selainnya, anda perlu mendapatkan pemeriksaan lanjut daripada doktor.

SIAPA PERLUKAN B COMPLEX?

  • Terdedah kepada sinaran matahari
  • Terdedah kepada tekanan kerja dan beban kerja yang banyak
  • Mereka yang mempunyai sakit kencing manis , tekanan darah tinggi, migraine
  • Mereka yang tidak dapat focus dalam pekerjaan yang dilakukan.
  • Mereka yang hendak menjaga kecantikan tubuh badan
  • Mereka yang nak nampak cantik dan muda
  • Mereka yang mengandung dan menyusukan anaknya
  • Wanita yang mengambil pil perancang
2:02:00 PM

ATASI MASALAH MIGRAIN

by , in
Migrain ialah sejenis penyakit kepala yang kronik. Mangsa migrain mungkin tidak mampu menjalankan tugas seharian, tidak boleh makan, minum dan hanya mampu berehat sahaja ketika sakit menyerang. Pesakit migrain sering mengadu sakit berdenyut-denyut di sebelah bahagian kepala. Jika kronik, migrain boleh menyebabkan rasa pening (nausea), muntah, cirit birit dan juga sensitif terhadap cahaya dan bunyi.

Sebab-sebab gaya hidup mungkin punca utama migrain

  • Tidak cukup atau terlebih tidur, atau tidur yang tidak teratur boleh menyebabkan migrain
  • Pemakanan yang tidak seimbang 
  • Perubahan cuaca (Ini termasuk keadaan pancaran matahari yang terang atau lampu)
  • Bunyi dan bau kuat.
  • Menonton TV atau menghadap skrin komputer terlalu lama.
  • Tekanan emosi atau stres
  • Merokok 
  • Jantina (3 – 4 kali lebih kerap di hidapi wanita berbanding lelaki)
  • Ketidakseimbangan hormon ketika dating haid (bagi wanita).
Namun begitu, punca sebenar penyakit ini masih belum dipastikan sehingga kini.
Pakar kesihatan percaya yang migrain adalah berpunca dari salur-salur darah di dalam kepala yang mengembang dan kemudian menguncup secara mengejut.

Wanita mempunyai kecenderungan menghidap migrain yang lebih tinggi berbanding lelaki (75%), kebiasaan sebelum haid dan selepas menopaus. Penemuan terbaru juga mengatakan ia mungkin disebabkan genetik.

Bila migrain datang, pesakit akan diberi ubat tahan sakit, ubat tahan muntah dan sebagainya bagi mengawal kesakitan mereka. Bagi pesakit yang agak teruk, dos dadah yang lebih tinggi diberikan agar dapat melalikan sistem badan mereka daripada kesakitan yang ditanggung.

Oleh itu, adalah lebih baik pesakit memilih cara alternatif untuk mengatasi masalah migrainnya. Pengambilan supplemen natural adalah langkah terbaik bagi mengatasi masalah migrain.

Kenapa pengambilan supplemen lebih baik daripada ubat? Sebab, ia diperbuat daripada bahan makanan (vitamin semulajadi) dan ekstrak daripada makanan-makanan yang membekalkan nutrisi seimbang. Pengambilan ubat (dadah) yang berlebihan akan lebih memudaratkan kesihatan badan.




Ostematrix (Kalsium, Magnesium & Vitamin D)

Kalsium bukan sahaja membina tulang dan gigi, malah ia membantu menetapkan degupan jantung, menyelesaikan masalah insomnia, membantu pengaliran gizi masuk dan keluar daripada membran, dan membantu dalam pembekuan darah. Kalsium amat diperlukan dalam mempertahankan fungsi saraf, otot, serta buah pinggang kita.

Magnesium pula mustahak dalam mengekalkan metabolisma kalsium. Ia membantu mengelakkan pembuluh darah menjadi kejang, salah satu sebab migraine berlaku. Kajian menunjukkan Magnesium dapat membantu mengurangkan sakit kepala migrain dan mengurangkan kekerapannya berlaku.

Vitamin D pula penting untuk penyerapan kalsium. Kalsium tanpa vitamin D tidak boleh diserap oleh tubuh, dan boleh menjadi sisa / batu dalam ginjal atau pundi kencing.

B Complex
Vitamin B2 (riboflavin) dan Vitamin B6 (Pyridoxine) telah terbukti boleh membantu mengurangkan kesakitan migrain. Vitamin B yang lengkap dalam B Complex Shaklee ini akan memastikan anda bukan saja kurang risiko diserang migrain, tapi juga penyakit-penyakit lain seperti depresi dan strok.

Bagi pesakit migrain, adalah dinasihatkan supaya cuba mengenali sebab-sebab migrain menyerang pada masa tertentu. Sekiranya ia berpunca dari pemakanan, maka ubahlah pemakanan, begitu juga dengan perkara-perkara lain seperti aktiviti dan gaya hidup.


Sebarang pesanan dan pertanyaan boleh hubungi saya :

NURUL AQIDAH AZAHAR
(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
sms/whatsapp 0174636210
Email : Aqidgirl_88@yahoo.com
1:10:00 PM

TIPS PISAHKAN SUSU BADAN

by , in
Penyusuan badan adalah masa yang amat istimewa dalam kehidupan seorang ibu, dan menghentikannya merupakan satu pengalaman penuh emosi. Anda mungkin sedih yang tempoh masa ini sudah selesai, tetapi juga gembira sebab mendapatkan kembali badan anda. 

Berita baik ialah bahawa bercerai susu tidak akan menamatkan ikatan mesra yang anda dan bayi telah jalinkan sepanjang tempoh menyusu. Sebenarnya, penyusuan badan merupakan permulaan dalam hubungan istimewa anda berdua.


Ida ingat lagi camner Ida nak pisahkan Asyraf dari susu badan. Seminggu sebelum Asyraf nak masuk umur 2 tahun, Ida ajar minum susu dutch lady dalam kotak tapi tak banyak skit je..tu pun die minum dengan coco cruch, Tu pun tak habis sebab memang tak pernah bagi Asyraf minum susu selain dari susu Ida, Time tu Ida dah pregnant, thatway dah kena ajar skit2..

Bila Asyraf dah masuk je 2 tahun, dah beli siap2 susu formula kat dia. Mula2 memang die taknak tambah dia tak pernah minum botol,memang Ida tak nak ajar.Ida bagi die minum dalam cawan.Pujuk la die minum skit2..bila time nak tidur je, die nak minum susu badan walaupun dah kenyang makan nasi semua. Time tu bagi lagi la. Seminggu leas tu,bila die mintak je. Ida cepat2 ambil asam jawa letak kat nipple. Bila die rasa pelik,mula la die menangis,,tai Ida pujuk2 die,dodoikan die dengan zikir sume.Alhamdullilah die tido. Time malam je tak dapat nak pujuk die. Susu die bukam minum sangat pun.Just nak nempel je kat Mummy die ni..

Bayangkan la sampai Ida sakit nak bersalin,sempat lagi susu kan die. Alhamdullilah,selepas adik die keluar. Die dah tak mintak susu bada, sebab die dah biasa ble nak tidurkan die Ida akan pujuk pelan2,




Ini Ida sediakan rujukan bagi ibu2 yang nak "wean off" anak..hope membantu.

Anda boleh perlahan-lahan menukar susunya kepada minuman dan makanan yang berkalsium seperti air yogurt atau susu segar. Jika anak tidak serasi dengan susu lembu, gunakan susu soya.

Kurangkan Dahulu, Baru Berhenti
- Elakkan berhenti secara tiba-tiba kerana dibimbangi emosi anak terganggu. Gunakan kaedah ansuran. Ia mungkin ambil masa beberapa bulan

- Jangan tawarkan susu ibu tetapi jangan menolak jika dia minta.

- Kenyangkan dia dengan makanan lain dulu sebelum dia minta susu badan.
* dah kenyang pun masih minta jugak!

- Jangan menyusu terlalu lama pada tiap sesi penyusuan. Anda boleh mengalihkan perhatiannya kepada aktiviti/benda lain.

* Kalau siang hari bolehlah..pujuk dia main itu ini. Malam hari tak dapatlah..masa nilah peluang dia nak melepaskan gian terhadap 'candunya' ini. :)

- Kurangkan satu sesi penyusuan pada setiap minggu.

- Hadkan masa penyusuan, mungkin hanya selepas makan.

- Jangan terburu-buru untuk memberhentikan penyusuan pada waktu malam.

- Jangan salin baju di depan anak kerana bila nampak, dia akan ingat. Bila ingat dia akan minta.

- Anda juga boleh memakai baju yang sukar untuk anak anda selak. Mungkin baju labuh/panjang.

Terangkan pada anak bagi dia faham


- Terangkan kepada anak anda kenapa anda mahu berhenti menyusukannya.

- Anda boleh memberitahu yang dia hanya boleh menyusu jika dia nak tidur atau selepas hari sudah gelap.

- Kebanyakan anak selepas umur ini boleh faham perkataan 'nanti'. Jadi cuba lengahkan sedikit.

- Jika anda hamil dan puting anda terasa sakit, terangkan kepadanya.
* saya sanggup menahan sakit semata-mata kesiankan anak.

- Jangan marah, jangan stres. Anak anda boleh merasakannya.

Memberhentikan Penyusuan Waktu Malam

- Elakkan menjadikan penyusuan susu ibu sebagai jalan untuk menidurkannya. Gantikan dengan membacakan buku cerita, mendodoi, berzikir, menyanyi, menepuk perlahan atau menggosok belakangnya.

- Jika anda mahu menyusukannya sebelum tidur, susukan di tempat lain daripada kebiasaan dia menyusu malam sebelum tidur. Mungkin di bilik lain atau di ruang tamu.

- Jika anak terjaga di waktu malam, biar bapanya yang menenangkannya sementara waktu ini. Jika dia mahu susu, perah dan minta suami anda memberikannya. Anda ibu normal jika anda 'rasa tak sampai hati.'

Supaya Anda Selesa

- Jangan makan atau minum oat. Oat biasanya menambahkan penghasilan susu.

- Letakkan helaian kobis antara payudara dengan coli anda. Potong urat kobis yang keras dahulu supaya anda rasa lebih selesa. Biarkan selama 20 minit. 2 kali sehari sudah mencukupi.

- Jika susu penuh pada payudara buat anda tidak selesa, perah sedikit sekadar untuk mengurangkannya. Semakin sedikit susu anda diperah, semakin cepat badan anda mendapat signal yang ia tak lagi perlu menghasilkan susu.

- Mandi dengan air suam. Tumpukan curahan air suam pada bahagian payudara anda yang penuh.

Tambahan

- Proses memberhentikan/menyapih/sapih/menceraikan susu ibu memberikan kesan emosi kepada anak-anak di umur ini. Jadi jangan lupa tambahkan belaian, pelukan, ciuman sebagai ganti kemewahan belaian emosi yang dia dapat semasa menyusu susu ibu.

- Biasanya seseorang ibu akan merasa sedih, sunyi dan mungkin tertekan selepas kali terakhir anak anda menyusu. Anda (perasaan, fizikal) akan mengambil masa untuk menyesuaikan diri dengan perubahan hormon ini terutamanya jika anda berhenti secara tiba-tiba.

- Anak anda mungkin akan berubah sikap seketika walaupun dia sendiri yang mahu berhenti menyusu. Dia mungkin mengekori ke mana sahaja anda pergi. Kadang-kadang kenakalannya juga lebih semasa ini. Anak anda juga perlu masa menyesuaikan diri dengan keadaan baru ini. Beri dia masa.

11:58:00 PM

THE BEST ONLINE SHOP

by , in
Korang semua dah tido ke? Ok la tadi entry ida ada cakap psal shopping online kan,,
Sapa yang tak suka shopping tambah2 lagi ni sebagai perempuan, suka window shopping..kalau kat luar window shopping mesti penat. So sekarang ni teknologi semakin maju,bisnes online semakin bertambah2...nak apa je,buka google..terus search..keluar la nama2 online web dengan link die sekali..so kita window shopping jelah dalam internet macam Ida ..hehhehe

Ok,Ida share jelah link kebanyakan favaorite Ida bila window shopping.

1. http://www.autumnz.com/ 

- nak cari baju2 menyusu,mengandung,alatan2 susu boleh tengok kat sini.


2. https://www.facebook.com/toys4toddlers

- barang mainan kanak2, Selalu buat sale memang puas hati kualiti die,


3. http://www.qqbabyshop.com/ @ https://www.facebook.com/qqbabyshop.my

- baju kanak-kanak, Semua comel,selalu buat sale




- sini Ida suka tengok kasut die,,Ida memang peminat kasut Vincci & Summit tapi tak beli. Ida selalu beli kt kedai die terus sebab Ida kalau beli kasut heel ke flat ke memang suka tengok depan cermin..nak tahu sesuai ke tak..hehhe..Selalunya Ida beli aksesori



- Ida memang peminat tudung bawal, tapi semenjak ada anak dah jarang pakai, Sekarang Ida suka tengok tudung Datin aidijuma ni..Comel. Lagi 1 yang best, 1 design tudung ni boleh pelbagaikan gaya,,nak bawal or shawl..Cantik kan? Tudung ni cepat sold out tau,kalau g stokis die berduyun2 orang beratur. Ida ada la 2 helai je sebab husband tak bagi beli bnyak2. Kang tak terpakai,kalau bujang memang dah lama beli..hehehhe



8:51:00 PM

SAYA SUKA SHOPPING ONLINE

by , in
Dengan zaman teknologi sekarang ni.kalau boleh semua benda boleh je jual dalam internet. Jeruk,baju,tudung,kasut, even coklat rm0.20 pun ada je orang jual. Tapi jangan kata tak laku,memang laku sangat sebab pe?sebab sesetengah orang sibuk kerja,takda masa nak kelaur beli barang. Tambah dengan taraf hidup sekarang ni. Kaum hawa ramai yang berkerja. Banyak la web sekarang contohnya Zalora, paling famous siap masuk iklan dalam tv lagi...

Tak kecuali Ida, Ida sendiri memang suka beli barang online. Selalu nya baju,barang mainan anak2,buku. Ida jarang nak keluar berjalan2, Suami pun cuti hari Jumaat je,kebanyakan kedai2 kat Kemaman ni hari Jumaat masing2 tutup. Lagi 1, Kemaman ni xmacam KL merata shopping complex. Nak pergi jalan-jalan shopping paling dekat kat Kuantan. Nak sampai pun 1 jam. Jarang nak pergi,suami pun kadang2 time cuti die nak dok rumah je..Selalunya Ida shopping dalam FB je, yang web ni jarang sebab kadang2 ada yang Ida suka tapi tak tahu saiz muat ke tak. Kalau dalam FB ni boleh tanya2 kan...




Bisnes Shaklee ni pun sama,shopping online je..senang tapi just bagi yang dah join jadi ahli je dapat beli online.Nanti korang akan dapat ID dan Password sendiri. Macam sesetengah bisnes, kena pergi stokis la ambil barang. Ada perjumpaan group la sampai tengah2 malam..Hello...Shaklee ni bukan cam MLM k...
Dalam Shaklee ni,korang usaha korang yang dapat. Upline korang ingat goyang kaki je ke? Diorang pun bekerja sama je cam korang.

So ini je Ida nak cakap,entry seterusnya Ida nak bagi link web yang selalu Ida shopping.kot2 la korang rasa nak beli kan,..


11:33:00 AM

CARA PENGAMBILAN PRODUK SHAKLEE

by , in

Bagaimana cara makan dan bilakah masa sesuai makan vitamin Shaklee? Oleh kerana vitamin Shaklee kini menjadi satu fenomena yang luar biasa di Malaysia, maka peningkatan jumlah pengedar-pengedar Shaklee juga meningkat seperti cendawan tumbuh selepas hujan. Pengedar Shaklee yang benar-benar komited, tidak akan membiarkan para pelanggannya dibiarkan tanpa dibekalkan informasi secukupnya khususnya bab jadual, cara makan dan masa yang sesuai untuk makan vitamin Shaklee

Jadual Dan Cara Makan Vitamin Shaklee

Umumnya, di label yang ditampalkan pada botol setiap vitamin Shaklee telah diberitahu berapakah dos yang perlu diambil dalam masa sehari kepada semua. Tetapi sebenarnya kita juga perlu tahu apakah cara makan dan jadual yang tepat supaya kita akan mendapat hasil yang optimum? Di sinilah terletaknya jurang perbezaan yang ketara antara pengedar Shaklee yang memang pakar, ikhlas dan komited untuk memberikan perkhidmatan yang premium kepada para pelanggan dibandingkan dengan pengedar Shaklee yang mementingkan keuntungan dan jual vitamin shaklee pun hanya sekadar menjual tanpa konsultasi yang lengkap dibekalkan kepada pengguna. Maka, terjadilah situasi yang biasa dewasa ini, apabila saya dan rakan-rakan pengedar sentiasa dihujani dengan panggilan telefon para pelanggan yang susah hati dan rasa marah kerana selepas membayar harga vitamin Shaklee, penjual Shaklee picisan tersebut hilang begitu sahaja tanpa sebarang konsultasi cara makan dan jadual makan yang betul. Pilihlah betul-betul lain kali ye.



Jadual Umum Dan Cara Makan Vitamin Shaklee Bagi Penyerapan Optimum

  • Kalsium bagus diambil selepas makan. Tetapi, tidak menjadi masalah sekiranya ingin diambil sebelum tidur seperti kita minum susu sebelum tidur.

  • Magnesium seelok-eloknya diambil pada waktu sebelum tidur
  • Pengambilan Zink bersama-sama makanan akan mengelakkan rasa loya dan ingin muntah.
  • B Complex diserap secara optimum pada waktu selepas sarapan pagi dan memberi tenaga sepanjang hari.
  • Ambillah Vitamin C pada waktu selepas sarapan pagi bagi mengelakkan sakit perut kerana kandungan asid askorbiknya boleh menyebabkan perut anda memulas-mulas.
Sila ambil perhatian. Elakkan telan bersama-sama:
  1. Ostematrix/ESP dan Vitalea
  2. Alfalfa dan Vita E
Masa sesuai makan vitamin

1. Sebaik-baiknya pengambilan vitamin dilakukan selepas makan supaya kadar penyerapan vitamin lebih baik dan optimum jika diambil bersama-sama dengan makanan.

2. Produk vitamin sustained released sangat “highly recommended” atau disyorkan untuk diambil sekali atau bersama dengan makanan supaya fungsi sustained released dapat dioptimumkan dengan nutrien yang dilepaskan secara perlahan dan berperingkat-peringkat.

3. Bagi memastikan penyerapan pada kadar yang paling optimum, ambillah vitamin dan mineral bersama-sama.


SEBARANG PERTANYAAN DAN PESANAN BOLEH HUBUNGI SAYA:

NURUL AQIDAH AZAHAR
(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
SMS/WHATSAPP: 0174636210
EMAIL: Aqidgirl_88@yahoo.com
8:31:00 PM

KERJA SAMPINGAN DI RUMAH

by , in
SAYA PENGGUNA SHAKLEE??
SAYA MAHU PENDAPATAN SAMPINGAN??
MAHU BANTU KELUARGA??

Anda seorang suri rumah sepenuh masa?

Anda seorang yang masih belajar dan ingin mendapat pendapatan sampingan diluar jangkaan anda?

Anda Ingin membina satu perniagaan dari rumah yang bernilai ribuan ringgit?

Anda Ingin meningkatkan lagi pendapatan keluarga hanya dari rumah?

Khas bagi pengguna tegar Shaklee. Tak perlu meminta-minta diskaun harga barangan Shaklee. Sedangkan korang boleh dapatkah HARGA AHLI dan juga DUIT BONUS $$$.

Jimat duit dan ada peluang dapat BONUS besar dari Shaklee. Ini bukan mustahil. Hanya mulakan dengan RM75 seumur hidup atau FREE membership bersama SHAKLEE.






JOM JADI AHLI SHAKLEE & SERTAI KELUARGA KAMI.....

MENGAPA SHAKLEE?

○BERPELUANG MENJANA PENDAPATAN DI RUMAH
○BERPELUANG MENIKMATI BONUS 2,3,4 ANGKA SETIAP BULAN

KELEBIHAN MENJADI AHLI SHAKLEE
a. Nikmati produk TERBAIK dgn harga ahli yg sgt-sgt BERBALOI
b. Berpeluang menjana PENDAPATAN tidak kira di mana anda berada melalui produk shaklee
c. Bekerja bersama kami di GROUP IREACH SHAKLEE yang bekerjasama dalam mencapai cita-cita. Terdiri dari srikandi-srikandi cekal yang bekerja dari rumah & bkerjaya dlm pelbagai bidang.
d. Tidak perlu keluarkan wang berlebihan untuk menyimpan stok di rumah, SHAKLEE menyediakan sistem online untuk pembelian produk & terus menghantar produk kepada pelangan2.
e. NIKMATI BONUS sehingga 2,3 angka setiap bulan bergantung pada usaha anda.

Macam ida sendiri, selepas dapat anak ida ambil keputusan untuk tidak bekerja. Kalau boleh ida nak jaga anak sendiri,biar anak membesar depan mata ida. So ida ambil keputusan untuk buat bisnes Shaklee selepas Ida dah cuba prosuk Shaklee dan mendapat kesan kebaikan die..


Ida tak payah susah2 nak simpan stok.Ada modal skit,Ida simpan skit2..sampaikan bila barang Shaklee sampai,anak akan sibuk kata " Mummy ubat,nak senyum ". Apa lagi dia nak jadi model Shaklee la..hehehehe...

Berubah lah sekarang...anda pasti tak kan menyesal..Hanya online sahaja ANDA boleh buat DUIT..Pendapatan BULANAN yg lumayan..4,5,6 angka sebulan..
Bertindak SEKARANG!

"Kejayaan and adalah jaminan kami"

Berminat?
Kami sedia membantu anda utk berjaya. Anda ingin menjadi salah seorang dalam group kami? kami mengalu-alukan dan memastikan anda sukses jika anda sentiasa mengikuti apa yang kami akan aturkan. Tiada yang mustahil dan semoga niat murni ini sentiasa dipermudahkan. In Shaa Allah.

Sebarang pesanan dan pertanyaan boleh hubungi saya :

NURUL AQIDAH AZAHAR
(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
sms/whatsapp 0174636210
Email : Aqidgirl_88@yahoo.com

Followers